SS2000

moose

Premier Member
#1
Skall ut o åka nästa vecka med försök på ss 2000. Har läst i regelboken, men måste fråga för säkerhets skull. Det räcker alltså med ett vittne vid första dagens start o målgång? O samma sak den andra dagen?
Något annat? Är lite spänd o skall försöka mig på detta med spot o spottwalla. Har testat men nu är det skarpt läge som gäller.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#2
Skall ut o åka nästa vecka med försök på ss 2000. Har läst i regelboken, men måste fråga för säkerhets skull. Det räcker alltså med ett vittne vid första dagens start o målgång? O samma sak den andra dagen?
Något annat? Är lite spänd o skall försöka mig på detta med spot o spottwalla. Har testat men nu är det skarpt läge som gäller.
Spot, Spotwalla, ny körning, flerdagars dessutom - mycket att tänka på!

Så skönt att jag kan förenkla lite för dig då - och Cawwa också, som planerar samma körning nu denna helgen.
Here we go:

Tidigare så var en SS 2000 att betrakta som 2 x SS 1000 lagda rygg mot rygg med varandra.
Allt skulle vara avklarat inom 48 timmar, men dygn 2 fick inte påbörjas förrän tidigast 24 timmar efter det att starten för dygn 1 var avklarad.

Under förra året beslutades vissa ändringar i regelverket för flerdagars SaddleSore-körningar så som SS 2000, SS 3000, SS 4000 osv, osv. Detta gör att exempelvis en SS 2000 ser ut så här nu:

Vittnen:

1 startvittne dag 1 krävs (som tidigare)

Däremot krävs numer INGET målvittne för dag 1

Det krävs därför heller INGET startvittne för dag 2

1 målvittne dag 2 krävs (som tidigare)


Anledning till förändringen med vittnesplikten är att ta bort orosmomentet det innebär att behöva söka vittnen i mitten av en krävande körning, och istället frigöra tid för vila, sömn och återhämtning mellan dygnen.
Det går alldeles utmärkt att bända loss 8 timmars vila mellan de två körpassen om man är rutinerad, har planerat smart - och slipper tjafsa med bensinstationsbiträden eller värdshusvärdar på främmande språk mitt i natten.


Körsträckor per dygn

Tidigare så accepterades endast 1000 miles per dygn som minsta och mesta körsträcka.
Alla mil man körde utöver 1000 miles första dygnet var helt bortkastade, och eftersom det är svårt att pricka en övernattning precis på det ställe trippmätaren slår över till 1000 miles så drabbades man ibland av helt onödig tomkörning mellan de två kördygnen - tid som egentligen borde vara reserverad för vila och återhämtning.

Godkända körsträckor per dygn är numer minimalt 757 miles (1218 km) respektive maximalt 1243 miles (2000 km)
Effekten av denna förändring blir särskilt välkommen vid körningar på 3 dygn eller mer, där man kanske inte alltid har chans att boka varje övernattning i förväg - och därför tvingas stanna både en och två gånger extra innan man finner ledig nattlogi.

En annan aspekt är att man tillexempel vid långkörningar på kontinenten bättre kan utnyttja det bra vägnätet i norra och Mellaneuropa, medans nästa dygn i Alperna, forna öst eller på Balkan kan avverkas med lite mer luft.

En SS 2000 har inte blivit lättare att genomföra med dessa justeringar av reglerna.
Det är fortfarande 2000 miles som skall tillryggaläggas inom 48 timmar.
Men, det finns större möjlighet att anpassa dygnsprestationen efter vägar, trafikintensitet och egen kapacitet.
Större utrymme för egen utformning och säkert genomförande alltså.

OBSERVERA att man fortfarande inte får starta dygn 2 förrän minst 24 timmar efter det att man startat dygn 1.

OBSERVERA att man trots avsaknaden av krav på vittnen mellan dygn 1 och 2 ändå måste kunna presentera ett målkvitto med kilometerställning noterad för dygn 1, och ett motsvarande startkvitto för dygn 2.


Vi beklagar att denna informationen inte finns uppe bland reglerna på vår hemsida just nu när ni gör er klara för att sticka iväg. Hemsidan är som nu vet helt omgjord, och ännu inte helt färdigställd.
Felet ligger inte hos vår Webmaster - som drar ett hästelass just nu, utan det är ett dokument som saknas från vår kommitté som ser över regelskrivningen.

Hoppas denna uppdatering är er till hjälp nu inför starten. Tveka inte att ta kontalt med mig om något behöver förtydligas.



Hampe
Vice Ordförande IBA Sverige
(bäst att svänga lite vikt och titlar omkring sig
så ingen tror jag sitter här och lurar er med
nypåhittade regeländringar...) :p
 

Cawwa

Active Member
#3
Bra att slippa leta vittne om det skulle bli mitt i natta.
Det blev ju en del letande innan jag hitta ett billigt och bra hotel men nu nu när jag gjort det så ändrar jag inget. Tycker det blir lagom ändå. Fina vägar hela vägen bara lite gränspassager som kan sinka. Hade förmodligen kört lite längre första dagen om jag planerat enligt nya reglerna men det har ingen avgörande betydelse.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#4
Bra!
Bra att du läser din mail på morgonen, bra att du hann in här och kolla, bra att du tar informationen positivt.
Det är ju inte så att vi hade nobbat en körning med två namnteckningar mitt på pappret... :confused:

Bra också att du visar hur viktigt det är att kolla i forumet!
Det är här man får reda på det senaste. Don't leave home without it!

Lycka till på din körning, Cawwa - posta gärna en ny tråd under "Allmänna diskussioner" för din körning/med din Spotwalla-länk, så håller vi koll på dig där.


...och lycka till med din planering och körning, Moose! Denna uppdatering ger lite nya möjligheter.



Hampé
 

moose

Premier Member
#5
En toppen nyhet, inget att ändra på nedresan men hemresan kommer att ändras med lite förändrade dagslängder o övernattning.
Skönt att slippa detta med letande av vittnen. Nu vart det ännu roligare att fortsätta med planerandet. Skall öva i helgen med spottwalla
så får vi se om jag lyckas.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#6
...men, för den försiktige generalen kan det ändå finnas en anledning att ta ett slutvittne vid varje avslutad dag;

om man under dag 2 - eller framförallt dag 3, 4 eller 5 osv etc uppstår problem med hojen eller annat, såär det väääldigt skönt att ha dagen innan uppsäkrad!

Alltså - har man redan flera SS 1000 och plötsligt bränner dag 2 av en SS 2000 så kan man väl stå ut med att ha missat en SS 1000 också, men att skjuta motorn halvvägs in på dag 4 på en SS 5000 och därigenom inte ha någon godkänd körning alls med sig hem i bagaget efter nästan en vecka på vägen kan kännas lite... ...surt? :rolleyes:

Alltså: Siktar man på en SS 2000 så godkänner vi den utan "mellanvittnen".
Men, skiter det sig under dag 2 så kan vi inte godkänna en SS 1000 dagen innan - som saknar målvittne.

See...? Finns alltid något att tänka på, och hur man än vänder sig så har man sin Ironbutt bak. :D


H
 

Cawwa

Active Member
#7
Missade denna tråd, får skylla på att jag var ute och körde en ss2000 eller snarare meckade mc innan jag startade. Usch ja, mer om detta i RR
 

moose

Premier Member
#8
Frågor angående SS2000 Ystad - Haparanda. Skall/måste man dokumentera den sydliga rutten väg 9 Smygehuk o Trelleborg med kvitto? Måste det vara tankkvitto? Samma sak vid hörnpunkten Malmö?
Någon speciell mack i Haparanda?Ex OKQ8. Det som sägs ovan med min o max sträcka/dygn gäller även denna körning? Något annat att tänka på i regelväg?" Frågar man inte får man inget veta "
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#9
" Frågar man inte får man inget veta "
Precis! Hellre en fråga för mycket, än 1o för lite.
Vi svarar gärna på frågor - och det speciellt nu, när reglerna på hemsidan som forttfarande håller på att uppdateras inte är helt up to date.

Nej! Man behöver inget kvitto söder om OKQ8 Glumslöv/Milstolpen - förutom vändningen i Ystad då.
Under reglerna från körningen på hemsidan just nu ligger en länk till en Googlemapsillustration av körningen.
Det är just vad det är - ett illustrerat exempel.
Vi skall försöka få den ändrad, för den förvillar lite just söder om Glumslöv - det är fritt vägval som gäller ned till Ystad.

Ännu en lucka i de regler som ligger ute just nu: för Stockholmspassagen anges Statoil Kungens Kurva som tvingade kvittopunkt för södergående ben.
Det är inte helt schysst - eftersom macken är long gone, riven och allt.
Denna kvittopunkt ersätts med Statoil/Cirkle-K på andra sidan E 4 - alltså nordgående för båda benen.
Som alternativ accepteras även OK Q8 Ekholmsvägen, Skärholmen.
https://www.okq8.se/pa-stationen/bensinstationer/skarholmen-ekholmsvagen/

Rätt sida E4 när man kör söderut, men inte öppet dygnet runt.

Kvitto från respektive ändpunkt skall säga "Haparanda" respektive "Ystad" som postadress, det är dom enda formella kraven - men visst är det snyggt att "doppa tårna" i respektive vatten - alltså välja en mack som ligger så nära havet respektive gränsälven.

Ja! De uppdaterade reglerna för SS 2000 som listas i post #2 i denna tråd:
SS2000
gäller även specialkörningen SS 2000 Sverige.

Du har alltså större frihet nu att välja var du tar din dygnsvila - och speciellt på en så "snäv" körning som just denna med fixerade ändpunkter så är det mycket tacksamt om den tänkta platsen för nattvila vid exakt 1000 miles skulle visa sig vara upptagen.
Med de gamla reglerna fanns det sannerligen inte lång sträcka att "köra tomme på".
Där blev man i så fall tvungen att stanna trippmätaren i stad X, för att sedan fortsätta 5 mil till stad Y för att ta sin sömn där. Nästa morgon skulle man isf vara tvungen att köra tillbaka 5 mil "gratis" till 1000 miles märket, och därifrån ta upp sin körning igen.
Onödigt krångligt, och onödigt mycket tid stulet från nattvilan.

Mer att tänka på?
Mja, det gäller att komma ihåg att dokumentera dygn 1 så att det tydligt syns att man inte kört för mycket eller för lite under de första 24 timmarna, och det gäller att komma ihåg att dokumentera att det verkligen gått minst 24 timmar från starten av dygn 1 innan man startar dygn 2...
Så, nu säger jag inte mer. Nu får ni förare fundera lite på det jag skrev...
Följdfrågor är dock helt okay.


Återigen - vi beklagar att inte alla regler finns uppe på vår hemsida.
Vi jobbar hårt på att det skall bli klart.
 
Last edited:

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#10
Missade denna tråd, får skylla på att jag var ute och körde en ss2000 eller snarare meckade mc innan jag startade. Usch ja, mer om detta i RR
Det där låter inte roligt.
Ta kontakt med Hampe pronto, så får vi titta på vad som hänt !
 

moose

Premier Member
#11
Tack Hampe, alltid klara o bra svar. Nu återstår "bara " att också planera in denna körning. Många mil kan det bli om allt stämmer?