Premiärkörning SS1000

Ravin

Active Member
#1
Jag startade hemma i Gävle fredag 27 juli klockan 04:00 på OKQ8 macken bara ett stenkast bort, tankade fullt och stack in kortet igen för att få startkvitto. ”Inget kvitto kan ges”, katastrof, jag har toppfull tank och det funkar inte att bara åka upp till Gävlebro och göra ett nytt försök där. Vad göra? Kan man komma tillbaka när macken öppnat och få något slags intyg, tankarna snurrade, jag förstod att jag i vart fall måste få ett startkvitto och att jag måste köra upp lite bensin innan dess. Därför påbörjade jag resan med hopp om att kunna stanna vid första bästa mack. Vid Dragon Gate finns en Preem, när jag stack in kortet tändes ”Vänta” sen hände inget, jag väntade, inget hände, stressen sköljde över mig. Då tänkte jag att jag sett en skylt om en mack åt andra hållet inne i Mehedeby, jag åker dit, hittar en Qstar, displayen visar ”Closed”. Nu var humöret i botten. Det börjar regna lätt och allt verkade gå åt fel håll. Jag förbannar min klantighet som toppfyllde, från och med nu, alltid plats i tanken för fler försök om inget kvitto ges. Färden fortsätter längs E4:an, vid Tierp finns det fler mackar, jag hittar en Gulf som gav ett startkvitto, äntligen! Nu kan jag börja körningen.

Nästa stopp blev Järva Krog, allt funkade perfekt, solen lyfte morgondimman och stadshusets siluett från Essingebron var fantastisk. Framme i Norrköping var det dags för tankning igen. Pumpen startar men bara 0,56 liter kommer innan den stänger ner. Vad är detta? Jag har ju pengar på kontot? Katastrofkänslorna kommer tillbaka. En titt i bankappen i mobilen visar att de tre tidigare tankningarna antagligen reserverat pengar som ännu inte återförts. Jag för över tillräckligt med pengar för att vara på den säkra sidan, men vågar inte göra ett nytt tankförsök på samma ställe. Färden går vidare efter en kopp kaffe och en macka. Planen är att åka till Jönköping för att tanka nästa gång, men mätaren sjunker snabbt, jag vet att den visar fel, det är mycket mer kvar än det verkar, Tigerns 24 liter räcker bortåt 40 mil. Men återigen, ta det säkra före det osäkra. I Ödeshög stannar jag på Vida Vättern, en liten mack, ingen kortläsare alls. Jag ber killen i kassan om ett kvitto, självklart svarar han, lättad åker jag vidare mot Helsingborg. Mest minnesvärda intrycket från den långa E4 färden var en karavan av tyska Trabantbilar.

Nu stiger temperaturen snabbt, jag stannar och dricker vatten och äter en ölkorv. Nere vid mötet mellan E4, E6/E20 är allt ett enda kaos av vägar, jag har sett ut en mack vid köpcentret i Väla. Det är fredag och massor av trafik, hettan är kompakt. Jag tror att jag åkt fel, men jag kommer faktiskt rätt i myllret kring Hyllinge, Fleninge, Ödåkra och allt vad det heter. Automaten skriver ut ett kvitto från resans sydligaste hörnpunkt. Här var enda tillfället jag önskat att jag haft en GPS. Nästa etapp var E6 genom Halland, 120 väg, enormt mycket trafik, vinden blåser mig nästan av vägen. Värmen är extrem. Jag behöver äta något, valet faller på en lyxshake på Max. Det luftkonditionerat och resten av befolkningen tycks ha insett samma sak, det är knökfullt, skrikande barn och semesterkaos. De gör min order fel, ställer shaken i kylen, jag ser det och ropar snabbt -skit i det, ge mig den, jag ska vidare! Värmen är helt hysterisk, jag funderar på vad jag tänkte med, under en av årets varmaste dagar, på det varmaste året sen mätningarna startade, då ska jag köra mer än 160 mil?!

Jag känner till Göteborg väl och vet att Tingstadstunneln ofta har kö så här års även när det inte är rusningstrafik, det visade sig stämma, men det gick ändå rätt smidigt, framför mig i tunneln låg en spolbil. Egentligen hade jag inte tänkt stanna i Göteborg, men jag var osäker på avståndet till Tanumshede och mindes inte om det fanns något bra stopp mittemellan så det blev en tankning med oljekontroll och kedjesmörjningsomgång. Uppe i Tanumshede är det massor av folk, turistbussar och mängder av fordon. Svetten rinner under ryggskyddet, två kalla Cola och en ölkorv till, sen börjar resan på lugnare vägar genom Dalsland, mot Åmål och vidare mot Karlstad där jag är uppvuxen. Efter tankning i Karlstad åker jag hem till mina föräldrar och tar resans enda längre paus, hinner med en kall snabbdusch och dricker kaffe. Oklart hur det gick till, men nu dämpar hörselpropparna fantastiskt, det bara susar lätt om hjälmen. Trafiken har glesnat och värmen börjar sjunka. Jag njuter för första gången på resan. I höjd med Karlskoga känns brandrök från en av detta års alla skogsbränder.

I Västerås har solen börjat gå ned. Jag stänger mc ställets ventilationsöppningar och börjar känna en viss tillförsikt om att detta kan gå vägen. Nu är det nästan mörkt, lyset är inte starkt på en mc och Triumph Tiger 955i är inget undantag. Trafiken är gles i södra Dalarna, en svag rodnad över horisonten, det är vackert och jag är på kända vägar mellan Avesta och Falun. Det som oroar mig nu är vilt, skulle ett rådjur plötsligt hoppa upp eller en grävling springa över vägen är jag inte säker på att jag hinner se det. Strax innan jag ska svänga vänster ut på E16 mot Falun låter jag en skåpbil köra om, jag lägger mig efter i hopp om att den ska ta första smällen om det kommer vilt. Det hinner inte mer än komma en rådjursskylt förrän jag ser bromslyktorna tändas och bilen göra en undanmanöver, två bruna rådjur syns i strålkastarskenet. Där hade jag tur. På Preemmacken i Falun är det ljummet och vindstilla, det enda som stör mig nu är tankarna på hur jag ska göra när jag kommer hem till Gävle. Kommer jag ha åkt tillräckligt långt ändå eller måste jag åka ned till Tierp igen? På Preem i Gävlebro får jag facit, om jag räknar min resa från Tierp där jag har ett startkvitto till Gävle så blir det 1605 km på mätaren, det är inte tillräckligt. Jag bestämmer mig för att göra det enda rätta även om det svider, jag åker ner till startplatsen i Tierp och sluter cirkeln, på samma Gulfmack som jag fick mitt startkvitto får jag mitt målkvitto.

Erfarenheter jag tagit med mig inför framtida körningar:
*Alltid plats i tanken för fler tankförsök om inget kvitto ges.
*Ta med mitt gaskök och en termos, det blev för lite kaffe den här gången, bara två koppar, en i Norrköping och en i Karlstad
*Ölkorv är det ultimata resetilltugget
*Att joxa med kvitton, loggbok och penna i en fryspåse i toppboxen är inte optimalt
*Ett system för att dricka under färd hade varit guld värt
*Ska man göra roligare körningar på mindre vägar är GPS nästan nödvändigt för att inte tappa tid. (Även om jag älskar papperskartor)
SS1000 rutt.PNG
IMG_2826[1].JPG
 
Last edited:

moose

Premier Member
#2
En genomförd körning ger alltid minnen goda som de andra. Erfarenhet är guld värd så nu hopas vi på ett OK och ett diplom.
Dan
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#5
Härlig berättelse!
Isch med allt strulet inför start. Sådant kan sänka de bästa ambitionerna.
(Ja, man kan i de allra flesta fall få ut ett hållbart kvitto i efterhand, men skulle man chansa på det just när det gäller startkvitto?
Inte jag, och du gjorde rätt som gjorde dig besväret att ta ett nytt.

Välkommen i gänget!