Scooter-serien och "Not Right Riders"

#1
Lite frågetecken som ploppat upp i funderingarna på vad man ska ta sig för härnäst: Certifieras Scooter-serien överhuvudtaget av Sverige, förutom som vanlig standardkörning då, eller vänder man sig till USA för detta? "Not right riders" har vad jag förstått delats ut i samband med certifiering till sub 110cc på 125;ans dag, gäller det även andra dagar? Finns det nåt slags reglemente för NRR, eller är det lite godtyckligt? Ser till exempel att mexikanerna verkar köra en sub 150 cc-gräns.
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#3
Jorå, vi vet!

Not Right Rider anses av vissa som den finaste utmärkelsen man kan få i vår värld. Andra tycker det är pinsamt...

NRR.jpg

Det finns ett mått av godtycke i det hela. Vår President Michael Kneebone har rätten att utfärda den sortens dokument till den som gjort en extraordinär körning, oftast på en extraordinär motorcykel.

Så mycket kan sägas - inget NRR-diplom delas ut utan att Kneebone har tagit del av anledningen till att utfärda det.

I Sverige har vi 125;ans dag som körs vart tredje år. Där får vi utfärda NRR-diplom för motorcyklar från 110cm3 och nedåt.
Som fullföljer... :rolleyes:

Den enda automatik är kring NRR är nog de som fullföljer en Dusty Butt, alltså en SS 1000 uteslutande på grusunderlag,
Dessa förklaras automatiskt som Not Right Riders. Det finns ett 40-tal worldwide som klarat det.

Ett annat säkert sätt att köra till sig ett sådant diplom är alltså att leta upp en mikrohoj och köra med under 125-ans dag när den arrangeras nästa gång: 2020! Mer info följer.

Vad gäller SS 1000 International Scooter Insanity
Scooter1000Insanity.jpg


...så var det en global specialkörning som gick över en speciell helg för några år sedan.
Den har inte aviserats igen - som jag har sett, men jag har varit väck ett halvår också.
Personligen hoppas jag att den kommer tillbaka. Det var en svensk som gjorde ett försök på Suzuki ANF 125 den helgen - och fick bärgas hem igen. Den körningen hade klassats som både Gold och NRR just den helgen.

Svar nog?
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#5
Nja, jag tror nog ni får chansen att friska upp kunskaperna om Scooter-serien då: http://www.ironbutt.com/themerides/scooter/
Ser man, ser man!

Vår regel- och körningsgrupp har just i mellandagarna inlett arbetet med årets revision av vilka körningar vi skall ta in för 2019. Resultatet presenteras lagom till början av April, som vi håller som säsongsstart här i Norden.

Har dock svårt att tänka mig att gruppen kommer acceptera 300cc som gräns för Gold-nivå här hos oss, och Insanitykörningar har vi hittills valt att inte certifiera i Sverige.

Vi får se vad gruppen kommer fram till.
 
#6
Så om man ska försöka sig på en kort sammanfattning: NRR utdelas i högsta grad godtyckligt förutom om man gör en Dusty Butt, och Scooter-serien Certifieras inte av ironbutt Sverige i dagsläget. Det kan dock bli ändrat framåt April med ev. ändrade förutsättningar mot det redan etablerade reglementet. Korrekt?
 

Bob Sweden

Staff member
IBA Member
#7
Regelverket är under revision.
Jag är del av gruppen som arbetar med det, eller ska man kanske säga att det är jag som är gruppens ordförande.

Det finns en hel del olika specialkörningar inom IBA världen.
Vissa kan bara köras på en specifik geografisk plats. Som exempel har IBA Tyskland sin "4-Corners", IBA Sweden har YHY48 etc.
Andra körningar kan bara köras en specifik tid, på en viss typ av hoj, en viss årstid eller i princip vad som helst i övrigt.

Och det är precis det här som är så kul med Ironbutt: Det finns ALLTID en utmaning till!
När man tröskat sin 10:e SS1000, när man kört Sverige Guld ett par gånger, ja då finns det ytterligare en nivå!

Som en del av arbetet med körningar ska vi bland mycket annat ta höjd för hur den här typen av frågor ska hanteras.


Geografiskt begränsade körningar:
Certifieras alltid av landet som definierat körningen.
När du kör Nordkapp - Gibraltar 72h, då är det IBA Finland som certifierar. Som ett exempel bara.


Körningar som är begränsade på annat sätt:
Att "IBA Någonstans-i-världen" har en viss typ av körning / certifiering / vadsomhelst tillgängligt innebär inte per automatik att det är tillgängligt genom IBA Sweden.
Lite samma resonemang som när en biltillverkare inte säljer alla modeller eller tillval på samtliga marknader världen över.

Jag skulle tro att det kommer bli något i stil med det vi redan har på plats avseende MileEater:
IBA Swedens styrelse fattade beslut (baserat på förslag från medlemmar) avseende tilläggsregler och anger klart och tydligt vad som gäller för den som planerar att ansöka om MileEater genom IBA Sverige.

Samma sak kommer troligen gälla "specialkörningar": Antingen finns det ett regelverk skrivet före det eventuella datum som gäller...eller inte.
Observera: Troligen. Arbetet är inte avslutat.

Godtycklighet är jag inte säker på att man kan kalla det, jag ser det mera som att vi alla ideellt engagerade i IBA Sweden ska försöka att hänga med på det godståg fullt av ideer som utgörs av knappt 50 000 individualister till IBA förare världen över...
Det finns gott om ideer där ute... ;)
Så många vägar, så lite tid!


Hojja säkert.
/B
 

Dogpoope

Premier Member
#8
Lite nyfiken på hur revision gick och vad gruppen kom fram till gällande NRR och övrigt. På grund av Covid är det fullt förståeligt att 125ans dag så att säga "prioriterats bort" under tiden det är risk men hur ser det ut med övriga frågeställningar som ligger ovan?

/Charlie