Måste man starta en ny dag från samma mack där man avslutade föregående dagen?
Önskar att man kunde leverera ett kort "nej" på din fråga, men den behöver utvecklas.
Vi börjar bena i det med hjälp av reglerna så att alla som inte tänkt lika långt som du hänger med, men först och främst ett par ord om gamla regler vi haft för flerdagskörningar, så att inte minnet av dessa utgångna regler förvirrar.
Ursprungsreglerna krävde att man körde full SS1000 varje dag, men man fick inte tillgodoräkna sig en enda miles över 1000. Dessutom skulle varje dygn dokumenteras separat med start-tankkvitto, startvittne, mål-tankkvitton, målvittne och givetvis alla kvitton däremellan.
För svenska förhållanden med glest mellan mackar och ändå glesare mellan motell så åt denna regelskrivning helt enkelt upp alldeles för mycket av tiden som skulle användas till sömn.
Så, över till aktuella regler:
§6.
Sträcka 6.1.
Körd sträcka beräknas som kortast normalt farbara väg mellan de punkter där föraren med hjälp av sina kvitton kan visa att han befunnit sig
6.2.
Sträckan beräknas av verifieraren med hjälp av dataprogram, t.ex. Google Maps
6.3. Vid körningar SS2000 och övriga SS längre än 24 timmar gäller:
Kortaste tillåtna sträcka per 24-timmars period: 746 miles (1200 km)
Längsta tillåtna sträcka per 24-timmar period: 1246 miles (2000 km)
§7.
Kvitton 7.1. Det är förarens ansvar att visa upp kvitton så att den körda sträckan kan bevisas
7.2. Kvitto för start av körning och kvitto för avslutning av körning ska gälla köp av bensin
7.3. Bensinkvitto måste finnas minst var 300 mile (483:e km) genom hela resan
7.4. Ett kvitto måste alltid innehålla följande maskintryckta och tydligt läsbara information:
Adress där kvittot skrevs ut, Klockslag och Datum.
Som du ser behöver du bara hålla kvittointervallen om 300 miles vad gäller tankkvitton.
Sättet du dokumenterar slutet på dygnet kan alltså vara ett maskinstämplat kvitto vilket som helst, som uppfyller våra krav.
Kvitto från hotell funkar utmärkt.
Ytterligare ett kvitto när du startar igen behövs, och vi vill att det från samma
plats.
"Plats" är lite flexibelt. Stannar man på ett klassiskt motell och tar incheckningen som kvitto 1 och kaffe på macken bredvid som nästa dygns första så är det okay, men att sluta på Shell Stora Wäsby och starta om på OKQ8 Sillekrog kommer inte att godkännas. Båda stationerna räknas som "Stockholm" i vår värld, men kan ju innebära en dagsetapp för vanligt folk.
Reglerna, som dom är skrivna, ger till och med utrymme för nattvila på långfärja för den som vågar.
Det kan alltså som exempel vara okay med ett tidsstämplat incheckningskvitto i Trelleborg och nytt kvitto i Sassnitz(Mukran).
Så luftigt skrivna är alltså reglerna för en flerdagarskörning i IBA Sweden regi.
Men, ett råd från någon som bränt ett antal flerdagarskörningar är att "säkra upp" varje dag med ett riktigt avslutande tankningskvitto, och en vittnesundreskrift - om man inte som Mileeatermedlem kan använda fotometoden.
Anledningen till detta är att om man råkar ut för tekniska problem under dag 4 av 5, så kan man ändå säkra en SS 3000.
Utan målkvitto/vittne för respektive dag så har man inget att presentera för granskningen när man kommer hem efter massa dagar ute på vägen. Inte så kul.
Värt att nämna: Daniels SS5000 och Bennys SS6000 från 2013 respektive 2015 är båda körda enligt de gamla reglerna:
Full SS1000 -> avslutande tankning -> leta vittne -> sova-> leta vittne -> starttankning x repeat så många gånger som behövs. Hatten av för det!
Lycka till med din planering, Remington!