Prolog.
Förra året skrev jag en reseberättelse över julhelgen och lovade återkomma med en även 2016.
Den här publicerades i tidningen Big Twin i somras och jag skriver rakt av från den dock med lite andra bilder, håll till godo.
Egentligen är jag sidventilsentusiast men när det dök upp en knöl på blocket, jag tror det var 2009, gick det inte att motstå frestelsen. Hur ofta får man chans på en sådan? Det är ju med den modellen H-D kom på hur de skulle bygga motorcyklar, 45 graders v-twin med toppventiler, ett koncept som står sig än i dag.
Det här exemplaret är inte helt original i alla delar men motorblocket och många av de väsentliga delarna tillverkades samma år som en liten mustaschprydd gubbe anordnade en olympiad i Berlin. Det ger onekligen lite perspektiv på hur gamla grejorna är. Sidvagnen är en tysk Steib från 1953 och när den tillverkades hade vår OS-korpral för länge sedan lämnat scenen och tyvärr tagit miljontals människor med sig.
Vagnen är som synes vänsterhängd och lämpar sig följaktligen bäst för vänstertrafik. Med den, sedan länge i landet vedertagna högertrafiken blir därför eventuella omkörningar lite mer spännande, särskilt för passageraren i vagnen. Till fördelarna kan läggas att man inte behöver stå i vagnen och kicka.
Förra året skrev jag en reseberättelse över julhelgen och lovade återkomma med en även 2016.
Den här publicerades i tidningen Big Twin i somras och jag skriver rakt av från den dock med lite andra bilder, håll till godo.
Egentligen är jag sidventilsentusiast men när det dök upp en knöl på blocket, jag tror det var 2009, gick det inte att motstå frestelsen. Hur ofta får man chans på en sådan? Det är ju med den modellen H-D kom på hur de skulle bygga motorcyklar, 45 graders v-twin med toppventiler, ett koncept som står sig än i dag.
Det här exemplaret är inte helt original i alla delar men motorblocket och många av de väsentliga delarna tillverkades samma år som en liten mustaschprydd gubbe anordnade en olympiad i Berlin. Det ger onekligen lite perspektiv på hur gamla grejorna är. Sidvagnen är en tysk Steib från 1953 och när den tillverkades hade vår OS-korpral för länge sedan lämnat scenen och tyvärr tagit miljontals människor med sig.
Vagnen är som synes vänsterhängd och lämpar sig följaktligen bäst för vänstertrafik. Med den, sedan länge i landet vedertagna högertrafiken blir därför eventuella omkörningar lite mer spännande, särskilt för passageraren i vagnen. Till fördelarna kan läggas att man inte behöver stå i vagnen och kicka.