125;ans dag 18/8 2017 // allmänt snack

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#42
Nödvändigt och nödvändigt....räckvidd är bra..skippa ett par stopp på rundan är guld...!

Mina åsikter...andras lär vara annorlunda...:)
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#43
Vi siktar på tankintervaller om 15- 20 mil. Det borde de flesta klara.
...samtidigt så skall man veta att på minst 2 ställen finns chans att "hoppa bock" över ett tankställe utan att förlora kilometer.

Möjligheten att göra så är ett önskemål från de som kör de allra minsta och långsammaste hojarna.
Att kunna stryka minst två tankstopp är högintressant i 75 km/h-klassen, och skulle kunna vara det som skiljer målgång inom tidsramen från nesligt misslyckande om man av någon anledning tvingats till annat, oplanerat stopp.

Med utelämnat mellanstopp hamnar längsta delsträcka mellan tankningar på strax under 40 mil. Skulle tro att de flesta behöver kopplad extratank för att greja det. Flera lär köra med reservdunk ombord, men att stanna, spänna loss en reservdunk, tanka över, spänna fast igen - allt det tar lika mycket tid som ett snabbt tankstopp på kontoautomat, så - på CBFen ser jag inget stort behov av kopplad extratank.


Frågor från läsekretsen:

"Bärgningshjälp?"

Aber natürlich! När vi är fler än 10 startande, så kommer det också att finnas med ett uppsamlingsfordon, så man slipper ringa hem och krångla, eller inte behöver använda sig av bärgningsdelen i MC-försäkringen.

Det handlar inte om en renodlad sweepbil som ligger och kör bakom sista deltagaren hela varvet runt - det är för övrigt en rätt trist uppgift för den som skall göra jobbet.
Istället håller vi ett fordon centralt placerad i respektive "ögla" som vi kör.
Bilen är utrustad med ramp och surrutrustning, och är framme hos den som har problem inom någon timme efter ett telefonsamtal - som måste innehålla det magiska ordet.

Det är alltså inte tänkt att man skall kunna lasta in bensindunkar, tvåtaktsolja och varma kläder i släpet, för att sedan fylla på med det man behöver längs vägen. Deltagaren skall vara självförsörjande under körningen - men visst får man ta hjälp av andra: deltagare eller utomstående. Givetvis!
Att lasta in en extramotor i bärgningssläpet och räkna med att kärran är på plats inom en kvart efter att det rasat är inte så som vi har tänkt det hela.
...även om tanken kittlar. :D
 
#44


Som flera av er redan vet eller har listat ut så är det jag som tänker göra ett försök med en 50-kubikare på 125:ans Dag i augusti. Införskaffade mig en Rieju RS 1 50cc som var registrerad som lätt motorcykel. Efter mycket om och men så har jag äntligen fått snurr på grejerna. Den var inte särskilt pigg i originalutförandet, kom med nöd och näppe över 80 km/tim. Men efter lite bytta delar så går nu Virus som ett skållat troll! Toppfart ca 100 km/tim, marschfart 95 km/tim och hyfsat bra acceleration. Det bör räcka och bli över. Jag hoppas jag skapligt kan hänga med 125orna i augusti, målsättningen är att jag klarar av 85 km/tim i snittfart. Med en 50-kubikare! Då skulle jag ha ca 19 timmar effektiv körtid och fem timmar till tankning och övriga stopp. Tyvärr så är tanken rätt liten och då den går tre mil på en liter bensin så är räckvidden bara omkring 16-17 mil. Nu hänger det bara på tillförlitligheten! Ska köra så mycket jag kan de närmaste veckorna. För tillfället har jag underdelen av kåpan borttagen, det är bara för att komma åt motorn bättre. Toppboxen rymmer en femliters bensindunk, diverse verktyg, tvåtaktsolja mm.
Jäkligt roligt att köra trimmad moppe, och lagligt dessutom! Förvånansvärt god körbarhet trots sin litenhet.

Jörgen
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#45
50 cc, toppar 100, marschar 95 - det är ju helt fantastiska siffror!
...speciellt med den toppboxen. :D

"85 km/h i snittfart" är faktiskt över gränsen för SS 2000K.
Även om det gjorts IBA-körningar på 50-kubikare innan, så har dessa legat på SS 1000 / BB 1500-tempo.
INGEN i hela världen har gjort en SS 2000K på moppe ännu.
Men, en sak i taget. Först skall man lära sig gå, innan man kan springa.

Vansinnigt roligt!
 
#46
SS2000K! Haha. Nu sätter du en massa griller i huvudet på mig!

Vi får se om jag klarar SS1000 först. Vem vet, det kanske kommer ut en 50-kubikare till försäljning efter den körningen....?
Det ger då någon annan chansen att sätta nya gränser :D

Jörgen
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#48
What about bikes which have literally 0 (zero) cc, but do not really fit into a typical sub-125 category (assumed to be cheap & small & slow)?
i.e. http://www.t-online.de/auto/alterna...222/sid_42302474/si_0/peraves-monotracer.html
I a turbine jet engine range extender ok too? ;)
"Is it a plane? Is it a bird? No, it's a...."

Wasn't they called "ekonomobile" or even something leaning on the word "egg" back in the eighties? Eggties? ;)
Oefonobike? Eggomobile?

Anyway, I rememeber those when they first was launched. Extremly effective, and a 15 hp 125cc will do a great job under the hood of such a... ...machine.

We hope to see at least one BMW C1 on the starting line in august.
I dont know if there is a general ban issued on covered bikes in terms of IBA-rides, but compared to the french 20hp "motorcycle cars" I'd personally rather see a Peraves doing the distance and getting the diploma, than a four wheeled car posing off as a motorcycle just through a glitch in the registration system. In Sweden these French micro cars with max 20hp are indeed registred as "motorcycles".
"The worlds thoughest drivers"? :confused:

Well, sitting crammed up in a fibreglass box for a full day and a full night, inhaling the plastic fumes and trying to ignor the screaming diesel in the back seat shure calls for "though", but it is still far from our kind of though.

Anyway, here's a short clip of two Honda "Gyro" battling on a Japanese short track.

https://mobile.twitter.com/c0rnhead/status/863719849976975361/video/1

Something for you, Daniel?

They might be electric as well...
 
Last edited:

ts1

Active Member
#49
They are called eco*
Nearby is a similar version. That particular bike pushed the 50cc (!) FIA record to 225kph - already in 1965. Unfortunately not for sale.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#50
Impressive!

Lite annonstips:

80cc Beluga i Kiruna för 5 papp. (ingen bild i annonsen)
https://www.blocket.se/kiruna/Yamaha_Beluga_80_72782293.htm?ca=20&w=3

Daelim 125 i Alingsås för 6' (finns bild, men lär inte försvinna i första taget...)
https://www.blocket.se/alvsborg/Daelim_Otello_125ccm_73327387.htm?ca=20&w=3

Den här däremot!


Piaggio Sfera 80cc
https://www.blocket.se/blekinge/Vespa_Piaggio_Sfera_80_73204421.htm?ca=20&w=3

Trevlig... ...hoj. Bör dessutom gå att pruta rätt rejält - den har legat ute på Blocket även under 2016, och - vill jag minnas, även tidigare än så.

Så, vad har vi nu? Norr, väst, syd - skall vi slänga in en annons från östkusten med?



Ännu en Piaggio - 150cc 4-takt, med original camper dessutom!
Bra att ha när man behöver någonstans att sova på resan, skall flytta hela sitt bohag eller bara vill åka runt och skämma ut sig.

Gemensamt för alla dessa fyra utannonserade hojar är att ett vettigt pris för dem ligger ungefär 50% ner från vad som är begärt på pappret. Varsågod och bjud, ni som funderar på att vara med. "Plötsligt så händer det."
Roligare än att köra 125:ans dag kan man knappast ha för sådana pengar.



Edit:


https://www.blocket.se/alvsbyn/Lifian_125_73340088.htm?ca=20&w=3

3,500,- spänn för en ny hoj som bara gått 2 mil!

Vad är oddsen på att de bara är ventilspelet på insuget som står fel?
Tjöööp!!!

..sen, efteråt, kan man ju fundera över varför ventilerna gått ner sig så grymt på bara 2 mil - men det tar vi sedan, hörrni. Tjöööööp!
 
Last edited:
#51

Så, nu är min Rieju RS1 50 cc "Ready for race" (eller nåt, vi kör ju inga race i vårt gäng).
Kåporna på och nytt GPS-fäste för min Zumo. Och IBA-flagga! Visst är den snygg? Eller åtminstone söt, som frugan säger:)!

Allt fungerar bra, kör lite extra oljeinblandning i bensintanken utöver det som oljepumpen ger, för säkerhets skull. När varvtalet stiger över 10000 rpm så behövs all smörjning som kan fås. Jag är nöjd med prestandan men inte bränsleförbrukningen. Tvåtaktare är ju inte kända för att vara snåla med soppan, och denna är inget undantag. Den vill ha runt 0,5 liter per mil trots den ringa slagvolymen. Med en tank på 8 liter så kommer man inte så långt. Tyvärr. Nu har den gått 70 mil så jag räknar den som inkörd.

Full gas är det som gäller. På plan väg gör den ca 93-95 km/tim i verklig fart (GPS) om man hukar sig lite men den kroknar lätt i motlut. Men ge hojen en lång och fin nedförslöpa (den behöver inte vara så brant) så går den över 100-sträcket utan större problem. I uppförsbacke krävs ofta nedväxling till femman och då blir det ca 80-85 km/timmen. Målet 85 km/tim i snittfart på en SS1000 är inte alls ouppnåeligt. På de teststräckor jag kört hittills så ligger jag gott och väl över det snittet. Sträckorna har varierat mellan tre och fem mil på varierade vägar, mest mindre landsvägar men även E22. Jag har inga större problem att följa trafikrytmen även om det är lite svajigt att köra om en långtradare. Det går men jag måste planera omkörningen noga för den tar lååång tid och det gäller att hålla tungan rätt i mun. Det blir nog en viss förvåning hos lastbilsföraren när det kommer en liten blågul minimotorcykel med en vuxen karl på och sakta masar sig förbi hans 60-tonsekipage som ligger i 83 km/tim eller vad nu fartspärren tillåter!

Nu är jag jättesugen på att köra en SS1000. Frågan är om jag klarar att hålla mig till den 18 augusti...!

Och alla ni andra som letar efter lämpligt material för 125:ans Dag: Sök och ni skall finna! Det är bara tre månader kvar nu!
Hampe håller koll på Blocket åt er, så det är svårt att missa de objekt som finns.

Jörgen
 

Attachments

Last edited:

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#52
Kul att det går så bra med virus!
Det är helt klart en makalös maskin att få ha med på körningen.

Men hörrni: lita inte på att jag skall bevaka Blocket åt er. Jag hinner bara plocka upp möget. De verkligt intressanta objekten och prisfynden försvinner direCkt. Man får vara som en hök om man söker något speciellt.

Många har hört av sig och säger att dom jagar något speciellt, och då ofta just en sådan hoj dom själva hade som tonåringar, eller kanske drömde om.
"TJÖÖÖÖP" säger jag.

Zundapp verkar extra svårt att hitta/dyra, om man skall tro folk.
Men, jag vet inte...



Skall det vara så besvärligt att hitta?
https://m.blocket.se/ostergotland/Z__ndapp_Bella_73070979.htm?ca=11&w=3


"Bella" minsann...:eek:
 

ts1

Active Member
#53
Bella R 154 with 5.1kW and 75km/h top speed. Not much time for a rest, traffic jam and failures.
Is a 50cc Moped street legal for Swedish highways? Denmark?
(Germany not, unfortunately. And with the small insurance plate everyone can see it.)
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#54
Bella R 154 with 5.1kW and 75km/h top speed. Not much time for a rest, traffic jam and failures.
...and, as I recall from the past; an awfull resonance where much of the bodywork acts as a true sound box. The first impression when you heard one was never "motorcycle". It was more like "moving sawmill" and "where can I hide?"

Yes, this ride IS a challenge. This is why we have upped it to Gold status, and only accept entries from registred members who at least have done their first 24-hour ride.

...and, an old two stroke can be tuned!
There is plenty of metal to be shaved off inside the intake, inside the cylinder, off the pistons. There are modern carburettors on Ebay and Electronic ignitions as well. There are some really angry classic Lambrettas roaming the cities these days, with stinger-like pipes sticking out at the back.

Reliability? Well, that's the fine part: tuning for sustained and steady speed, along with reliabilty. Where can one read about that...? Who can you ask? Unchartered waters, as almost every tuner hunts down maximum power, rather than reliabilty.

Still, should be possible to finish the ride on a Bella scooter - if one chooses to go down that path...;)

Is a 50cc Moped street legal for Swedish highways? Denmark?
(Germany not, unfortunately. And with the small insurance plate everyone can see it.)
No, not mopeds.
Sweden actually has 3 kinds of mopeds floating around:

Classic 1ps 30km/h
Mopeds that has been around since the dawn if time. No plates. Nowadays a quick test is needed. Just in writing, no riding.

Mopeds class 1
Modern quick bikes and scooters. 4,5 ps max 45 km/h. Still not allowed on the motorways, eventhough they actually reach the formal demand of "miniumum 40 km/h" to be granted access.

Wise decision in one way, but also an inconsistency typical of Swedish legislation. (Decide first, think later, try to patch over much much later)

But, also not allowed on the bicycle paths in the cities - which sends the poor sods who tries to commute on a moped in impossible situations at the two "large" cities of Sweden; Stockholm and Gothenburg - along with many other places:
"Which law should I break to get to work?" :mad:

Requires license class AM. Simplified procedure, but still some practice involved.

Mopeds class 2
1kW max 25 km/h
Requires the simple dummy test to get the cardbord "license" and earlier need a licensplate too, but the authorities ran out of numbers for the cars, and decided to revoke all licenseplates issued for mopeds class 2 just to close the gap.
...for like 14 months, until still being out of numbers and having no way to turn but to add an extra letter.

Result? Total anarchy. At first in the suburbs, and later on just about everywhere when both kids and grown ups ripped the plates of the faster class 1 scooters as well, claiming them to be "class 2". Who could check...?

Some did it to be able to use the bicycle paths where more convenient or safer.
Safer to them...
Some did it to easier get away with criminal activities and selling stolen stuff.
Anyway: total chaos.
Who could have guessed?
Well, just about anyone with their head in the right place. :mad:
Which leaves the deciding few out of the equation...

Sorry by the rant, I'm just so disappointed over the way things have turned out. Our politicians seems unable to see any further into the future than to like lunchtime or so, and lacks all abilty to add one thought to another. "Consequenses? Me, worry...?" :rolleyes:

If I understand it right, they have now also decided to include electric aided bicycles into the category "mopeds class 2" meaning that the police should now be raiding the bicycle paths to check for drivers licences.
I don't care anymore. Noone seems to care anymore. That is really, really serious. The situation is totally fu... ...frustrating.

But, topic: the sweet little sixteen-racer, the Reiju.
According to Swedish legislation, this is a motorcycle. Never mind the 50cc.
It stomps out more than 4,5 ps, so it is no moped. The manufacturer has issued a CoC-document that it is street legal according to EU-laws - so, it's a motorcycle. There is no other way to see it.

And, being sub 125cc / 11kW, it's actually a motorcycle allowed from 16 years, as long as the rider carries A1-license.

No restrictions for motorways or so, just cruise on by.
So yes, the Reiju is legit. All bikes we accept for this ride is legit. Someone has to stand up for law and order when the authorities lose their grip.

Funny thing that it is us, "The Crazy Cannonballers" who stick to the rules, when everyone else seem to just dont care anymore...:D:D:D
 
Last edited:

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#55
En flygande soffa, kanske?



https://m.blocket.se/angelholm/Hyosung_hyper_125_cc__lagmil__72935281.htm?ca=11&w=3

Legat ute en månad. Dags att lägga ett bud...?

Ingen bild, men här är en annan långliggare för våra vänner i Norrbotten:

https://m.blocket.se/kiruna/Yamaha_Beluga_80_72782293.htm?ca=11&w=3

80cc räcker det...? På en scoot från tidigt 80-tal? :eek:

Visst kittlar det?


Eller växla upp till en stor glidare?


https://m.blocket.se/alvsborg/Maste_ses_73075459.htm?ca=11&w=3

En mäktig 150 kubikare funkar på denna körningen också. Fransar och allt!
Fabrikatet sägs vara en "Måste ses" men den kan nog heta något annat egentligen...

Priset är upp efter väggarna, så klart - men det är bara att pruta.
Göra affären är ju en del av nöjet.

Det är ingen brist på objekt i vart fall.
Tjööööp! hörrni, så ni har något att glida på i augusti.
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#57
Fast kör och kör...?

Nja. Hojen (!) har knappt körts...men ni som känner mig vet att det är så det ska vara. (Från hojaffären till jobbet och sen hem...2004 gjorde en 61-årig kvinna just detta. Sen har hojen flyttats runt i garagen. Förmedlaren, bytte olja och batteri innan igångsättning. Känns som ny.)

Formalia återstår. Besiktning, sista var 2004, GPS, Usb och kanske en 20-liters XtraTank.

Sen får jag nog hoppas på stabila lastbilar....;)


Kan vara det svåraste jag kommer göra som jag gjort...
 

Attachments

Last edited:

ts1

Active Member
#58
Apropos 20 liters extra tank ...
Is the route already fixed?
I have two different (sub-)125s, with 5 and 15 liters tank. Their range differ significantly.
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#59
I don't know anything about the route...but I HOPE that you will be able to skip a fuelstop every now and then....I hope. And I hope to see a lot of trucks....
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#60
Fast kör och kör...?

Nja. Hojen (!) har knappt körts...men ni som känner mig vet att det är så det ska vara. (Från hojaffären till jobbet och sen hem...2004 gjorde en 61-årig kvinna just detta. Sen har hojen flyttats runt i garagen. Förmedlaren, bytte olja och batteri innan igångsättning. Känns som ny.)

Formalia återstår. Besiktning, sista var 2004, GPS, Usb och kanske en 20-liters XtraTank.

Sen får jag nog hoppas på stabila lastbilar....;)


Kan vara det svåraste jag kommer göra som jag gjort...

Du har alltså hittat något som är 13 år gammalt, och har rullat 7 mil...?
Köpt av en tant som inte ens körde den på söndagar, alltså...

Vad är det för något? En friggin' enhörning...?


Kvalar in för ett Not Right Rider-försök?