2016. En reserapport...

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#1
Varning. Jag är usel på reserapporter. Och jag är usel på att ta fram kameran under körning. Så en torftig års-rapport kompletterat med väldigt få bilder. Spännande....

#1
2014-04-01 Bub Burner Fools GOLD.

Foto 2016-12-06 18 59 26.jpg

Det luriga med denna är att HELA körningen skall rymmas inom dygnet första April. Så start 00:01 typ och imål senast 23:59.

Körningen då? En iskall start. Snöfall och allmänt obehagligt och onödigt. Dock tog sig vädret och turen blev genomförbar. BBG1500 Sverige.

Klädsel? Underställ, el-värmekläder, vanligt ställ samt Julas vinteroverall. M90 ytterhandskar över vanliga sommarhandskar. Tänk Michelingubbe....

Hudiksvall...
Fools.jpeg

Bolla gärna tankar och idéer med IBA UK´s president Phil Weston innan du kör. Alltid roligt med några extra följare i UK.



#2
Scandinavian Rally 2016 - Sverige

Äntligen dags igen för ett rally på svensk mark. Som vanligt välorganiserat och fanns det något att klaga på 2014 så hade allt åtgärdats till 2016!

Rallyplaneringen gick hyfsat fort. För fort? Ja. "Som vanligt" fick jag komplettera rutten med punkter som jag inte trodde att jag skulle hinna med. Oftast lönar det sig att stanna 2-3 minuter extra, slita upp datorn och kolla läget. Medans du äter och dricker.

Bilder från rallyt:

Lund:
IMGP0018.JPG

Stockholm:
IMGP0043.JPG


Det finns ett par personer jag "brukar" träffa på under rallyn. Petri Myntii och John Young. Då John inte var med så var det Petri jag ännu en gång träffade på under nattstoppet på McDonalds.

Rallyt var begränsat i längd. Max 1700km. Det blev en jämn historia. Hr Koebler vann över mig med ynka 250 poäng.

Nästa gång så...:)



#3
SS1000 till Magic 12

IMG_5646.JPG


Körningen: En SS1000 för att placera mig på "bästa startplatsen" inför 12-timmars rallyt som IBA DE anordnade. Med facit i hand kanske det inte var den bästa startplatsen... :) Men det visste jag inte då....


#4
Magic 12 - anordnat av IBA DE.
IMG_5647.JPG
Ett 12-timmars rally. Fantastiskt arrangerat av Mr Gerhard och hans rally-team!

Valfri startplats. Du tar kvitto, smsar in kvittotid, får tillbaka rallynumret, tar ett nytt kvitto och ger dig av! 12h från start till mål.

Det som på pappret såg så enkelt ut blev såklart en mardröm. Trafik och folk. Överallt. Stryka lite här och några punkter där så slutade jag på en 6:e plats. Mängder med punkter, mängder med bonusar och mängder med sucker-bonusar....:)

"Foto från rallyt"

"Foto från rallyt"

Efter ett lärorikt rally så blev det en transportdag. Vadå? Lite snabbt puttra över till Salzburg. Det går ju blixtsnabbt! Hinner säkert med en pilsner på eftermiddagen.....

Japp. Säkert. Vägarbeten med MÄNGDER av trafik, till stora delar husvagnar från NL som korkade igen Autobahn. Efter några timmar lämnade jag för parallella vägar. Höjde snittet rejält!

#5
Austria 4C.

IMG_5654.JPG


Österrikes fyra hörn, centrumpunkt och en handfull extra platser. Sällan har jag besökt så många länder på så kort tid....:)

En svår körning. En rolig körning. En sevärd körning. Kör den!

"Foto från Österrike"

"Foto från Österrike"



Efter en snabb frukost i Schweiz ville jag positionera mig inför morgondagens hemresa. Så norrut för att ge mig på:

#6
Hemresa från Europasemestern
IMG_5655.JPG

Som vanligt start i svinottan för att hinna hem till middagen. På just denna fanns vägarbetena i SE.


Årets höjdpunkt väntade. Kanske inte körningen ner till Stuttgart kanske men nästan...:)


#7
Till ET16

IMG_5656.JPG

Kirchheim? Stuttgart sa han ju... Mötte upp BoBSweden en bit ner i DE för att senare bo en natt utanför Kirchheim. Ett "fd" rekreationshotell som nog hade sin storhetstid sent 80-tal tidigt 90-tal. Det stora var den kabeldragna vattenskidsbanan på sjön utanför hotellet. Som vanligt sken solen...

"Här kommer inget foto från hotellet"

"Här kommer inget foto från vattenskidbanan"


Dagen efter så turistade vi oss mot Stuttgart. Lunch på Ikea, besök på en tysk mc-tillbehörskedja osv. Sånt där normalt...

På eftermiddagen kom vi fram till rallyhotellet.

Mängder med hojar på plats. Många "kända hojar" från förare man kört med/mot tidigare. Någon trehjuling, ett par Triumphs, någon sliten Honda, ett gäng med BMWs och ett par hojar som lätt tas som hyrhojar.

Många kända ansikten att hälsa på före, under och efter middagen.

Dagen efter. Dagen med stort D. Frukost. Kort runda på byn för att fylla på med vatten och andra nödvändigheter.

Sen kolla över utrustningen och göra sig färdig. Allt man gör nu slipper man göra sen.

Incheckning. Pappersarbete. Fotografering. Nytt för i år var att man fick alla punkterna på en egen sticka. Skönt att slippa ha med sig en egen sticka. Mycket välordnat av Phil med team. Mycket välordnat. Högsta betyg.

Sen upp på rummet. Kolla punkterna. Ingen bok ännu utan bara poänglösa punkter. Försöka vila. Går sådär...

Middag. Bokutdelning.

Upp på rummet. Försöka hitta en rutt till delstoppet i Brno. 36h. Går sådär. Går inte alls. Många kombos. Backhopparbackar, golfbanor osv. Utspridda över hela Europa. Kaos. Bollar rutt efter rutt. Kastar dom lika snabbt.

I hindsight så gör jag mängder med fel. Tittar bara för första delen. Ser inte det stora mönstret som jag först såg efter ett par dagar. Girigt tar jag en massa småpunkter istf att ta dom stora punkterna och ge mig en bra start inför del 2. Som vanligt alltså.

Slutet av dagen bjuder på regn utan dess like. Jag höll mig torr, elektroniken fungerade. Farten hölls låg iaf. I Italien blev det uppehåll och en viss humörhöjning kändes. Efter en natt på något hotell som bokades till extrapris enligt hotels.com så ville man trots det ha fullt pris. Fick offra några minuter men kom därifrån med det lägre priset och mängder med adrenalin. Slovenien. Starten anpassad för att fota en golfbaneskylt innan dagsljus och fota en backhopparbacke så fort dagsljuset var tillräckligt.

Dagen fortsatte på samma sätt. Brno motorstadion var sista innan delmålet.

Ingen poängsummering eller liknande. Checka in och pang på. Totalt, alltså på riktigt, totalt vilse. Middagen var en pina. Sitta och offra tid på en massa "oviktigt" när man kunde slita sitt hår framför datorn istället.

Långsamt började en tanke utkristallisera sig. Låmgsamt. Lika långsamt som jag började förstå varför allt redan var för sent. Jag hade varit girig. Lagt timmar på en massa strunt. Egentligen borde jag åka till Finland, vidare till Sverige och sen ner via Polen. Casha in en hemsk massa poäng på backhopparbackar och ett antal golfbanor. Kolla färjetidtabellerna till FI och sen vidare till SE. Inget vidare. Men ändå. Finland var nerlusat av högpoängare. Plus bonus för varje timme man fick åka färja. Finland it is!

Via en massa hoppbackar tog jag mig norrut. Nattstopp i Lettland. Förbokat hotell. Med facit i hand, onödigt. Packa av, klä av, på med dator, räkna baklänges från incheckningstiden till färjan.....måste vara på rull om 3:45. Skoj! Då har jag förstått att tidtabellerna omöjliggör SE utan jag får fokusera på att ta dagsljuspoängerna i Estland INNAN jag åker till FI för att kunna hinna tillbaka till Stuttgart i tid.

Sist igenom incheckningen i Estland mot FI. Slumrar hela resan. Rånar FI på alla högpoängare inom räckvidd och når färjan precis i tid på kvällen. Tar med datorn upp på båten. Kollar läget, gör upp en plan, bokar ett hotell för natten. Har två punkter kvar att fota i Tallinn centrum innan hotellet. Unnar mig en öl på hotellet innan kontroll av morgondagens resa i datorn.

Tidig avresa. Plockar punkt efter punkt på väg söderut igen. All tröstlöshet som jag känt under dygn 2 och 3 är borta. Nu är det full fokus. Fokus på att maximera poängen samtidigt som att faktiskt försöka ha roligt.

Åter på hotellet. Framme i tid. Välkomnas av IBA UK som checkar in och bjuder på vatten. Snorvarmt. Bett om och fått ett rum på skuggsidan. Svalt på rummet. Stor skillnad. Dusch med medhavd öl. Stretcha lite.

Påbörjar scoringen under kvällen. Ovant. Har ALLTID fyllt i alla papper under resans gång. Här valde jag att göra olika. Ovant och riskabelt. Hade säkerhetskopierat bilderna ungefär varannan dag. Fick kontakt med BObSweden och bestämde tidpunkt för kvällens middag. Har för mig att vi åt ute på terrassen.

Sista dagens scoring gick jättebra. Snabbt, smidigt och inga tappade poäng. Systemet med en fast tid för just min storing var utsökt. På slutet hade man jobbat ifatt så allt var klart i god tid innan middagen.

Forts
 
Last edited: