Betalkort i Europa

moose

Premier Member
#1
Behöver hjälp, ni som farit runt i Europa vet ni vilka betalkort som brukar fungera o inte på bensinstationer i Tyskland, Frankrike o Spanien? Skall man ta med Eurosedlar som säkerhet, dum fråga, kontanter brukar ju vara det som fungerar. När det gäller vägavgifter fungerar kort eller bör man köpa någon form av " passerkort " för vägar i Frankrike o Spanien? Har läst om att det finns, men ni som har upplevt verkligheten vad rekommenderar ni? Tackar på förhand.
 

Cawwa

Active Member
#2
Längs vägarna i tyskland funkar visa, annars är det inte självklart. I städerna verkar tyskarna undvika visa så mycket dom kan. Jag kan inte komma på något annat land där visa inte funkar. Såklart att kontanter måste till i byar och småaffärer precis som i sverige.

Edit: Glömde vägavgifter. Visa funkar för det mesta, men det är mindre komplicerat med kontanter. I vare sig Frankrike eller Spanien har jag aldrig kört på betalvägar.
 
Last edited:

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#3
Jag har alltid med mig 2 visa och 2 MAsterCard. Dessutom EUR för att kunna limpa hem och tanka kontant på hemvägen.

Betalvägar i FR och ES tycker om betalkort. Sällan/aldrig strulat. Men det brukar finnas kontantkassa också...
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#5
Minst ett MasterCard och ett Visakort här. Vanliga Debet-kort kopplat till två olika bankkonton som jag kan skyffla pengar mellan, och det ena kortet ligger dessutom kopplat till ett transfereringskonto mellan mina konton och hustruns. Enkelt att fylla på om man sitter i knipa - och även enkelt att snabbt tömma ett konto om man blir av med kortet.

Givetvis kontanter också, men jag har gjort många resor nu utan att behöva röra godispåsen. Kort funkar strålande.
...utom den gången jag bara hade med mig ett av korten, och inte cash nog.
Då blev jag kvarhållen i mååånga timmar hos den elake bärgaren i Polen.



Sådant sänker snittet. Undvik...




Hampe
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#6
Ah!
En sak till som vi i Sverige är mycket dåliga på är att skriva under med vår namnteckning på baksidan av kortet.
Med en penna som håller...

Det finns inte ett biträde bakom någon disk i PIN-kodens Sverige som flippar ett kort för att kolla på underskriften, men utomlands sker det regelbundet - även när man skall slå in PIN-koden.
Det kan till och med skära sig duktigt på en del ställen om man är snabb och själv trycker in kortet i kortläsaren; kassören vill ha kortet i handen, titta och känna på det innan han eller hon sätter in det i kortläsaren.

Fler skillnader: så sent som 2014 stod jag nere i Österrike; Kötschach-Mauthen, under ET-14 och råkade ut för en sprillans ny kortläsare på en automatstation som INTE ville ha PIN-kod. Rätt in med kortet, välj pump och tanka. Ba' så ba'.
Man blir lite paff...

Men - igen: kom ihåg att skriva under kortet redan på hemmaplan, med en bra penna.
Jag har blivit vägrad att betala - med PIN-kod, efter att ha tankat hojen.
Tre kort, två utan underskrift, och ett med (alltför) bleknad signatur.

Lösningen? Jag blev lugnt och artigt hänvisad till den större restaurangen/serviceanläggningen i andra änden av detta Raststätte.
Där fanns en Bankomat där jag kunde ta ut kontanter med mitt vid disken vägrade kort, traska tillbaka och betala kontant.
Alles Klar, Herr Kommissar! :D

Clou:
Förresten: har Ni någon bra penna som verkligen biter, som jag kan få låna?
"Aber natuerlich!"
Hade jag kunnat göra det förut, innan jag hämtade pengarna - låna penna och skriva under?
"I min åsyn? Nein, ueberhaupt nicht!"

Välkommen till Tyskland. Omständligt, men korrekt.
Jag gillart.
...även om det sänker snittet.



Hampe
 

moose

Premier Member
#7
Kan bara hålla med Hampe. Höll på att inte kunna betala med mitt kreditkort då namnteckningen inte var exakt som den jag skrev in mig på Hotellet för natten/morgonen. Efter lite pratande om att hanstilen ändrar sig med åren började den tyska herren att ge med sig. Dock blev det godkänt när han själv fick visa på sin namnteckning 3 gånger o insåg att även en envis tysk kan ha fel. Vi konstaterade bägge att åren kanske kunde ha något med saken att göra. Så för allt i världen se till att ha kortet signerat o att ni kan upprepa denna signatur måååånga gånger.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#8
Mer tips:

När man skall ut och köra långt, kanske korsa en massa länder, tanka 8 gånger på ett dygn, betala färjor och bompengar så finns risken att kortet spärras eftersom man uppvisar ett nytt eller orimligt användningsmönster.
Kanske går kortet sönder - eller tappas bort / stjäls så att man själv måste spärra det.

...då är det förbenat skönt att redan ha ett extrakort med sig dolt i packningen på säkert ställe!
Alltså: du kan hos de allra flesta kortgivare beställa ut ett nytt kort, och anger du att det beror på att ditt gamla kort är slitet, eller börjar spricka lite grann - så fortsätter det gamla kortet att gälla!
Kör på det så länge du känner för. Det gamla slutar inte att gälla förrän du tar ditt nya i bruk första gången!
Självklart måste du själv kolla att just din kortutgivare arbetar på detta viset - men min: Swedbank med både MasterCard och Visa funkar på detta viset.

Självklart innebär det en risk att ha extrakort ute - om man inte har koll på sina grejer och var man stashar det nya, men å andra sidan kan faktiskt ett oanvänt extrakort vara det snabbaste sättet att spärra det gamla på, i ett trängt läge när man inte har tillgång till telefon eller annat.
Bara swipa det nya kortet genom att köpa en Cola eller så - och vips så är det gamla kortet dödat.

OBS! OBS! OBS!
Denna nödspärrning funkar bara i Sverige och några andra länder där kortkontosystemet ligger online med din bank.
Handlar du utomlands, på färja eller någon annanstans där man gör batchkörningar vid dagens- eller rent av veckans slut så är ni förmodligen minst två som jobbar på att tömma ditt konto. :p

Det har hänt mer än en gång att man kommit hem från en resa, kollat med telefonbanken och blivit positivt överraskad. " Det blev inte så himla dyrt det här ändå...?"
En vecka senare är det annat ljud i skällan. Eftersläpningen från olika länder är lite jobbig ibland...
 
#9
... och i Italien vill det till att ha debet-kort direktanslutna mot konto eller analoga pengar, kreditkort var det oftast problem med under siestan då man inte kunde betala manuellt med dom direkt till en person ...

Ha det gott,
Anders