Circle K (mfl...?) Ändrade rutiner vid tankning på kontopump.

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#1
Detta är något som Norgeresenärer tidigare drabbats av:


Sedan gjorde han en trist upptäckt. Vid kortkontrollen hade Circle K reserverat alla pengar han hade på kontot – 1 161 kronor.

– Jag har fortfarande inte fått tillbaka dem. De tog allt jag hade på kontot, säger Marcus på söndagseftermiddagen.
https://www.expressen.se/kvallsposten/marcus-forsokte-tanka-pa-circle-k-da-lastes-kontot/

Reserverade belopp vid tankning på kontoautomat släpps inte fria, och även med en rätt hyfsad kassa så kan man hamna i trångmål - vid den typ femte tankningen samma dygn...

Lösningen? Fler ägg i fler korgar: Kontanter, fler kort, kreditkort, bensinkort.
 

moose

Premier Member
#2
Ooops verkligen något att tänka, gäller detta alla leverantörer av bensin? Då jag senast tankade på Q-star så slutade pumpen att fungera när mina pengar var slut på kontot. Känns som ett bättre alternativ, om man vet sitt saldo på kontot. Är det samma nere på kontinenten?
Dan
 

moose

Premier Member
#3
Detta svarar Motormännen på denna fråga Vad för problem kan AFD (Automatic Fuel Dispenser) skapa?
AFD-problem kan uppstå om du tankar i en automatpump och betalar med ett kort där beloppet dras direkt från ditt bankkonto. För säkerhets skull reserveras då ett belopp som är rejält mycket större än vad du i verkligheten tankat för. Först efter några dagar släpps reservationen och det verkliga beloppet debiteras.

Enklaste sättet att undvika AFD-problem är att använda ett kreditkort i stället för ett bankkort. Alltså ett kort som debiterar dina gjorda köp månadsvis, och inte direkt efter varje köp. Om du inte har något kreditkort är Preems Master Card exempel på ett bra sådant kort. Din bank har säkert andra förslag.

Ett annat sätt att runda problemet är att undvika automatpumpar helt och hållet. Betala istället med valfritt kort i den bemannade kassan.

Hälsningar

Karl von Schoultz
M Bilresor
Motormännens Riksförbund (The Swedish Automobile Association)
Alltid något om detta fenomen. Swedbank har också svarat att max 1500 skr reserveras eller om beloppet understiger 1500 skr så reserveras detta. Hur länge var dock lite svävande. Antalet tankningar per dygn skulle enligt dem inte kunna " låsa " ditt bankkort.
Dan
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#4
Jag använder ett Amex, både privat och för att täcka upp för kostnader vid tjänsteresor. 1200-2000 kronor reserveras per tankning. Oklart om det är lagg hos Amex men att reservationen skulle släppa inom minuter är fel. 24-48h innan det korrekta beloppet syns.

Tyvärr så har inte QStar anslutit sig.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#5
Har inga egna erfarenheter från resor under 2018 ännu. Tyvärr! :)

...men så sent som förra året kunde man komma hem från en kontinentresa, kolla saldot på kontot som debetkortet drar ifrån och bli positivt överraskad: "Det blev inte så himla dyrt det här ändå..."

Några dagar senare är det andra siffror på kontot...
Det var alltså så sent som förra året en ansenlig eftersläpning - flera dagar, ibland uppemot en vecka, innan allt var draget från tankningar i DK-D-PL-A-CH-F etc.

Inga reservationsbelopp då, men har man ändrat på förfarandet så blir det nästan omöjligt att resa på vårt sätt med ett debetkort. 15 tankningar på en helg skulle låsa upp inemot 25000 spänn.

Det är nog kreditkort som gäller i framtiden.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#7
Nu är det illa.
Svenskarna rasar - enligt Aftonbladet:

Kunder rasar mot Circle K och OKQ8 efter att nya regler om att reservera 1 500 kronor vid tankning införts.
Flera har fått sina pengar frysta i flera dagar.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/KvzrQ6/raseri-mot-bensinbolagens-nya-regler


Jag passade på att testa funktionen på min lokala JET-mack, som numera heter Ingo.

Först flyttade jag över pengar till ett annat konto så jag bara hade 75 spänn kvar som saldo.

Förr:
Pumpen hade inte startat vid saldo under 100 kronor.

Nu:
Pumpen startade och pumpade upp diesel för 68 spänn - och stängde av sig.
Soppa nog för att starta en påskbrasa. På hyfsat torr ved.

Kontakten med min bank gick blixtsnabbt. Jag märkte inte av någon fördröjning när jag stod och knappade koden.

På Ingo har det tidigare varit så att man med mer än 100 kronor på kontot kunnat tanka fullt. 105 spänn har gjort dig till kung. En stund. Det sura kommer efter. :eek:

Har någon gång upplevt att Q-star (?) har en egen gräns på 800.- när pumpen slår ifrån.

Irriterande. "Så, nu får du vara nöjd" trots att stålars finns på kontot.
Hänga upp pistolmunstycket, traska bort till kortläsaren borta på gaveln av pumpön, fritt fram att börja om och tanka i de sista 10 litrarna - gaaaah! Jobbit.


...men jag har allt räknat ut det!
Det är Miljöpartiet som tvingar igenom sådant härnt för att vi alla skall växla över till eldrift istället.
*börjarvikafolie*