Har en fundering på Winter Butt. Läste om den på finnarnas sida och frågan är om jag har förstått den rätt med att det räcker med att jag håller mig ovanför 59e breddgraden? Det behövs alltså inte åka upp till Nordkap, Polcirkeln eller något annat liknande som kraven nämner på Ice, Arctic och Polar? Med det skulle jag inte behöva vänta på att finnarna organiserar en sådan utan kan ordna och förlita mig på eget följe och support.
IBA Sverige certifierar inte någon av dessa körningar på något annat sätt än som en vanlig SaddleSore, Bun Burner eller vad man väljer att köra.
Det har helt enkelt inte varit någon efterfrågan på den typen av körningar.
Finland är extremt. Man är uppe och nosar på 1000 godkända körningar per år - det absolut mest engagerade Ironbuttlandet i världen räknat per capita, och right up there med moderföreningen i USA räknat i absoluta tal.
De svenskar som kört vinterkörningar över polcirkeln har gjort det i Finland, under de körningar som IBA Finland arrangerar. Detta har varit genomarbetade arrangemang med sweepbil som rört sig mellan olika skärningspunkter längs rutten för att kunna plocka upp havererade cyklar eller för att ge förare som tappat sugen en plattform att kliva av på. Riskerna stegras exponentiellt vid körning i kyla. En grupp som kör tillsammans kan inte/får inte lämna kvar en förare med hoj som krånglar ute i vargaland i 30 minusgrader. En förare som nått sitt max för stunden kan inte lägga sig i en skogsbacke och sova några timmar för att starta om med nya krafter. Inte i minus 30 grader.
Ride report från ett sådant arrangemang hittar man här;
(1) SS 1000 Arctic Butt 2016 | Iron Butt Forum
Viktigt att komma ihåg, för att inte utsätta sig själv och andra för verklig och påtaglig fara är att en Ironbuttkörning under vinterförhållanden är en utmaning för
vintermotorcyklister.
Alltså för dem som har lång och gedigen erfarenhet av att verkligen ligga och långtoura på vintern, som frekventerar vinterträffarna, som kan bygga snöbivack om det kniper och som kan överleva i snön.
Att ha Ironbutterfarenhet är självklart ett viktigt ben att stå på, men hjälper inte långt om man inte kan dubbdäck, klarar sikten och löser klädseln.
Därför har Ironbutt Sverige ännu inte valt att certifiera vinterkörningar på något speciellt vis.
Vidare kan sägas att vi inte rekommenderar någon att försöka utan att ha en gedigen erfarenhet från körning i vinterklimat, och att vi direkt avråder någon från att försöka sig på en Ironbuttkörning ensam under vinterförhållanden.
Förklaringen till det sista är enkel. Den simplaste kullkörning kan bli fatal i kyla. Kroppen reagerar annorlunda, det kan vara svårt att larma och kroppen glider lättar in i chock.
Låt oss titta lite närmare på de vinterkörningar som IBA Finland arbetar med, i en löslig fallande skala - svårighetsmässigt:
At least 1600 km in one day (24 h).
Arctic Butt -ride is possible to run in December-February. All waypoints of the ride are to the north of the Arctic Circle and the southernmost point of the run is to the Arctic Circle.
The basic rule of ride is SS1600K, ie 1600 km in 24 hours.
Samtliga mil måste ligga norr om polcirkeln, polcirkeln skall vara en av punkterna.
2 svenskar har kört.
Polar Butt
At least 1600 km in one day (24 h).
Polar Butt -ride is possible to run in December-February. The start or end point is Nordkapp, or depending on the circumstances Honningsvåg, and one of the waypoints is in the Arctic Circle.
The basic rule of ride is SS1600K, ie 1600 km in 24 hours.
Körningen skall inledas eller avslutas på Honningsvåg - eller Nordkapp om möjligt.
Polcirkeln är villkorad kvittopunkt.
1 svensk har kört
At least 1600 km in one day (24 h).
Ice Butt -ride is possible to run in December-February. One waypoint for the ride is in the Arctic Circle.
The basic rule of ride is SS1600K, ie 1600 km in 24 hours.
Polcirkeln är villkorad kvittopunkt.
At least 1600 km in one day (24 h).
Winter Butt -ride is possible to run in December-February. The entire ride takes place north of 59 degrees latitude.
The basic rule of ride is SS1600K, ie 1600 km in 24 hours.
För att det skall bli mer begripligt så ligger Karlstad och Västerås ganska nära eller på den 59-breddgraden.
En Winter butt skulle alltså köras norr om den linjen - om vi skulle certifiera sådana körningar.
Ytterligare en sak att hålla i minnet är att Finland bjuder betydligt mer av inlandsklimat.
Att döpa våra körningar som Finland gjort är inte helt självklart. Det är risk för värdeglidning.
En Icebutt i Sverige lär vara betydligt mycket enklare att genomföra temperaturmässigt med vårt klimat.
Å andra sidan bjuder Finland på ett mer enhetligt underlag. Det är generellt sett lättare att välja dubb för en vinterkörning i Finland än för en körning i Sverige.
See? Djävulen döljer sig i detaljerna.
Hoppas jag besvarat några av dina funderingar om vinterkörning, och hoppas att fler visar intresse.
En vacker dag kanske vi har underlag för att dra igång arrangemang kring vinterkörningar i Sverige också.