CovidRally 2021 + 2022

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#1
Saxat från hemsidan:

Läget med pandemier och osäkerheten i planering har medfört att det inte ordnats några Skandinaviska 24h-rallyn varken förra året eller i år. För att ge oss alla chansen att både prova på och att göra ett eget Rally, återanvänder vi därför Scandinavian Rally 2016 - det så kallade "Kyrkrallyt"! Rallybok och bonuspunkter finns på länkarna nedan i pdf-format. Dessutom finns alla bonuspunkter också för den som vill planera i t.ex. Garmin BaseCamp, som en GPX-fil att ta hem och importera. Dom tekniska underfundigheterna i samband med detta är en del av... upplevelsen. Det är standard att bonuspunkterna också tillhandahålls i gpx-format, och att det planeras en hel del med dator och program i början av ett rally. Här kan du prova detta helt utan tidspress!

Upplägget för CovidRallyt2021 är i korthet att

- Vem som vill (även ännu-inte-IBA-medlemmar) kan kolla in bonuspunkterna och åka iväg och ta en titt på en av 100 utvalda kyrkor.

- Den som vill lite mer har möjlighet att planera ihop egna körningar, hitta bonuspunkterna, kolla hur planeringen stämmer och få lite känsla för hur det är att MC-orientera i Iron Butt Rally-sammanhang (det lär ju bli ett 24h-rally 2022...)

- Du som redan har ett IBA-medlemskap som är utfärdat av IBA Sweden, kan sätta ihop din egen Specialkörning SS1000Covid. Denna räknas också i meriteringen för MileEater som en Avancerad körning! Aktuella regler tillämpas (uppdatering 2021-05-19).



Vi startar en certifiering av alla som vill vara med och få sina bonuspunkter granskade (och för den delen sin SS1000Covid Specialkörning eventuellt godkänd?).

Anmäl ditt intresse tillsammans med ett foto på dig, din hoj och dess aktuella mätarställning till [email protected] . Alla foton skall vara i jpg- eller pdf-format. När du fått bekräftat deltagarnummer sätter du in 250:- till föreningen på Bg 382-2681. Det finns inga priser eller pengar att vinna i detta, men förhoppningsvis en god möjlighet att se sig omkring lite, och så småningom så märks det väl om det är några som varit ute ock kört på just detta sätt.


Avslutningsvis observeras att Rallybokens alla foton var aktuella 2015... Gör ditt bästa för att hitta rätt objekt till bilden, så försöker vi att efter hand rätta till det som kanske blivit helt inaktuellt.

Rallybok Covid 2021

Bonuspunkter

Bonuspunkter som GPX (Spara och sedan importera i ditt favoritprogram)


Läs reglerna ett par gånger. Gärna fler så slipper vi missöden! Ok?

Ställ frågor eller berätta om din körning här nedan!
 

moose

Premier Member
#3
1 Blir det 2 mätarställningar en vid anmälan och en innan själva körningen?
2 Är det kyrkorna som blir hörnpunkterna, eftersom det enbart behövs kvitton från start och mål?
Tror det var allt.
Dan
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#4
Hej!

1. Foto på mätarställning vid anmälan. Därefter: Fotografi 1 är på dig och objektet tydligt synligt SAMT fotografi 2 är på mätarställning INKLUSIVE startkvittot.

2. Ja. Du ersätter hörnpunktskvitton med 2 fotografier per objekt enligt ovan.


Jag kommer använda fotometoden (då jag är MEA) så jag kommer fota start och målkvittot också.

Posta gärna här i tråden om du varit ute och kört eller om du varit ute och fotat!
 

Ravin

Active Member
#5
Jag körde Covidrallyt 2021, totalt 1644 km och åtta kyrkor, två i Svealand och alla sex i Norrland. Det var en fin tur med morgondimma, grusväg, middagshetta, underbar kvällssol över Högakusten och slutligen ett tankkvitto på natten med den motorburna ungdomen som sällskap. Jag upplevde det som komplicerat att fota mätarställningen med tankkvitto hela tiden, reflexerna gjorde det nästan omöjligt och kvittot ville inte ligga kvar i bild, småsaker men sånt som stressar och inte ger någon ro, frågan snurrade hela tiden om bilderna var tillräckligt bra. Nu är ju upplägget sådant när man inte kör rallyt på en särskild dag men jag ser fram emot att vara med på ett vanligt rally, för det var kul att planera körning på lite mindre vägar.
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#6
Jag brukar göra såhär när jag fotar. Mätarställning på. Sen ner med kvittot i plasthållaren och därefter fota. Jag brukar ta 8-10 bilder i olika vinklar. Går tillbaka i telefonen och kollar så jag hittar minst en som jag är nöjd med.

Ger kanske någon idé?


IMG_0399a.jpg
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#7
Covidrally eller "Kyrkrallyt" rullar vidare under 2022.

Anledningarna är två. Dels har det under vintern varit alltför osäkert med Coronasituationen för att vi skulle dra igång den apparat ett LD-rally innebär.

Dessutom finns det mer att ta ut av rallyt - fler är sugna att prova på konceptet på egen hand och i lugn och ro.

Covidrally torde vara ändå mer intressant för våra medlemmar i år. Med ett nära nog fördubblat bränslepris redan tidigt på säsongen så är Covidrallyt den kortaste och billigaste chansen man har att landa en Avancerad körning som lyfter dig i Mile Eater-stegen!

Några kom-ihåg och påpekanden:

× Läs reglerna noga. Ställ gärna frågor här i tråden.

x Fullföljd och godkänd körning räknas som Avancerad körning endast en gång.
Man får köra och lämna in underlag hur många gånger som helst, men det är bara första som räknas som Avancerad.
Resten blir infört som SS 1000 Covid, men kan inte räknas som Avancerad.

x Studera bilderna i rallyboken och anstäng dig att duplicera dem. Alla, med något enda undantag är tagna på ett sådant sätt att man inte skall störa kyrkofriden. Ta inte med dig motorcykeln in innanför murarna!
Att man kör som folk till och från objektet och faktiskt försiktigare ändå på nätter och kyrkodagar säger sig självt.

x Covidrally är en övning för att bekanta sig med rallyformatet och bli bekväm med planeringen.
Covidrally är inte en tävling.
Att "utmana kompisar" och försöka pressa in så många objekt som möjligt på dygnet är precis motsatsen till vad LD-rally handlar om. I det riktiga rallyt är de olika lokationerna poängsatta på ett sådant sätt att man måste välja flerdimensionellt för att nå en konkurrenskraftig poängsumma. Ytterligare faktorer är tidsfönster som skiftar poängsumma och kombinationsmöjligheter som ger utväxling till poängen.

Här lägger vi all överkurs åt sidan och nöjer oss med att träna på formatet. Alla får påsar, helt enkelt.
En genomförd och godkänd körning är en vinst. För alla.

x Den som ändå känner att han eller hon vill sporra sig själv i planeringen kan fundera över placeringsberäkningen i ett normalt poängrally: Skulle två förare scoras till samma poängsumma efter ett eller flera dygns körning, så döms den till vinnare som har minst antal körda kilometer under rallyt.
Ja, läs igen: kortast sträcka vinner när två förare ligger på tie poängmässigt.
På så vis premierar man planeringsförmåga och beslutskyla efter timmar i sadeln, och bromsar trist milraseri.

Inget för nybörjaren, men den som redan kört ett rally eller två kan ju utmana sig själv med att försöka planera så magert det bara går - milmässigt.
Skyll inte på oss bara, när körningen underkänns. :eek::eek::eek:



Covidrally är det bästa sättet att närma sig poängrally.

Välkomna att prova på!