Däcksval

moose

Premier Member
#1
Har läst en del om att de som till övervägande delen kör motorvägskörning använder sig av "bildäcks dimensioner " där det passar. Att däcket inte får så mycket yta att köra på vid kurvtagning kan jag förstå, men vad är det mera för positiva och negativa fördelar med att använda sig av " bildäck "?
Dan
 

moose

Premier Member
#4
Tack för artikeln, mycket informativ och gav mig en inblick i att ämnet nog är både större och svårare än jag trott. Se där ja en som kanske testat får väl se om det kommer något från honom om erfarenheten av försöket.
Dan
 

Bob Sweden

Staff member
IBA Member
#5
I Europa skulle jag passa mig för att köra med bildäck.
Helfordonsgodkännande...
I Tyskland är dom så tuffa att det står vilka fabrikat/typer och dimensioner du får montera på cykeln...
För egen del skulle jag inte chansa, tyska polisen skämtar man inte med och jag kan tänka mig många bättre ställen att tillbringa semestern än på valfri rastplats utmed någon motorväg...


Men åter till det här med beprövad erfarenhet:
Jag monterade bildäck bak på min V-strom 650 för ett flertal år sedan.
Demonterade det lika fort igen och det fanns egentligen bara en anledning till det: Spårkänslighet

Tänk att du kör rakt fram med normalt däck, och så är det en liten längsgående skada eller liknande i vägen.
Du känner då att cykeln liksom "rister till" och vill gå lite i sidled.
Med bildäck bak upplevde jag att hojen "kastade sig" i sidled på ett mycket obehagligt sätt, jag var inte alls bekväm med det uppträdandet.

Men det man spontant tänker på som ett problem kanske är kurvtagning.
Tänk att du ska svänga i en rondell.
Med normalt däck så tänker jag "sväng" och så svänger hojen.
Med bildäck monterat så fick jag tydligt säga till hojen "SVÄNG" och då gick det bra.
Krävde lite mer övertalning helt enkelt men det hade man säkert kunnat vänja sig vid.

Så för min del blev det ett fåtal 10-tal mil med bildäck, och jag har aldrig längtat tillbaka.
Spårkänsligheten var absolut avgörande, jag vill ha en förutsägbarhet hos min motorcykel och det fick jag inte med bildäck monterat.


Varför kör ett fåtal förare med bildäck bak i USA?
Höga temperaturer, höga vikter på fordonet och VÄLDIGT raka vägar.
Lägg sedan till att vissa IBA-förare kör sträckor som vi i Europa inte ens drömmer om, ja där har du svaret.
Jag vet inte hur statistiken såg ut under Ironbutt Rally men en gissning är att kanske 30% av de startande hade bildäck.
Det var iallafall LÅNGT ifrån alla, så det är inte någon vedertagen sanning att bildäck är lösningen på alla problem.

Jag ser för egen del inget som helst behov av bildäck bak för Europeiska förhållanden.
Men det är ju jag det.

/B
 

moose

Premier Member
#6
Tack för ett svar om plus och minus och egen erfarenhet. Efter att läst artikeln av Tom Austin samt " lyssnat " vad BB svarat blir det inte till att pröva för egen del utan fortsätta med de däck som är avsedda för respektive fordon. Men frågar man inget får man ingenting veta.
Dan