Dubba sina vinterdäck

moose

Premier Member
#1
Skall pröva denna ädla konst att dubba mina egna vinterdäck. Det verka finnas åtminstone två tillverkare av "skruvdubb". Bestgrip o Maxigrip . Vilka brukar ni använda? Bestgrip ser ut att ha lite större "gängor" samt som de själva skriver vara platta i botten i motsatts till Maxigrip. Fler bra o mindre bra argument för den ena eller andra? Använder Mitas Eo7 fram o bak.
Dan
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#2
När det gäller skruvdubb med hårdmetallkärna har jag bara erfarenhet från italienska Best-Grip.
Bra skit!

Men, att dubba med skruvdubb är kostsamt.
Innan du handlar dubb för flera tusen så kolla med Dubbdäcksproffsen vad däck i dina dimensioner skulle kosta färdigdubbade jämfört med att skruva själv.

http://ddp.nu/produkt/pirelli-mt21-endurodubb/

Ett landsvägsdubbat MT 21 räcker långt!


Väljer du ändå skruvdubb, då är det med hårdmetallkärna som gäller.
Koldkutter och liknade funkar inte på gata.

BestGrip har den bredare basen, och det är lätt att tro att en sådan dubb inte fortsätter att arbeta sig ner djupare i däcket, men tyvärr...
Det gäller att vara noggrann med att mäta klackhöjd, och att planera noggrant hur man skall dubba däcket för maximalt utbyte.

Detta kan innebära att man behöver beställa 3 eller 4 olika sorts dubbar med olika längd och utstick för att få till det riktigt bra både fram och bak.

Problemen kan komma mot sluttampen av däckets livslängd. Kör man mycket barmark så slits däcket fortare än dubben, och risken finns att dubben därigenom arbetar sig in djupare än man vill.
Gängan i botten är sylvass och skär sig med lätthet igenom korden - och mer ändå, med minst punktering som följd.

Men som sagt - detta gäller vid barmarkskörning i slutet av däckets livslängd, och det är bara korkat att köra ett skruvdubbat helt tvärslut. Skruvdubb går utmärkt att montera ur och återanvända i nästa däck.

BB säger att själva däcket är skrot efter att man skruvat ur BestGrip, HH säger att man visst kan ta ut några hundra mil till på barmark. Snålheten bedrar visheten...?

Fördel BestGrip i vår typ av körning:

* Fungerar, det vet vi.
* Bra att använda som kompletteringsdubb i andra däck som tappat dubbar.
Ofta så biter den breda basen runt ett vanligt tomt borrhål så att man får tillbaka lite grepp för en billig peng.

Nackdel BestGrip:

* Dyrt att fulldubba
* Svårt / omöjligt att "resa" dubbarna i de yttre klackarna.
* Kräver ett specialverktyg i chucken för att dra i dubben, och ett annat för att plocka ur dem.
Ca 70.- / st vill jag minnas.



Fördel MaxiGrip

* Vanlig sexkantshylsa för att dra i och ur dubben.
* Utformningen gör dessa dubben lättare att resa i ytterklossarna

Men funkar det? BestGrip kan arbeta sig ner igenom däcket under stor belastning trots den breda basen.
Utan att veta, så är det lätt att tro att den spetsiga utformningen på MaxiGrip gör det samma.
Kanske i större utsträckning...?
Jag vet inte.

Fundera igen: det är absolut kul att pyssla själv - men att börja från noll med allt: kläder, utrustning, hoj, själva körningen - och däck dessutom ger ett stort antal osäkra faktorer.
Kanske skulle ett par färdigdubbade däck kunna betyda någon slags "trygghet" i form av ett fixvärde bland en massa variabler.
Fundera på det. Du behöver inte sörja dina E-07or - det går åt däck året runt på gamla offroadhojar.

Är det ändå skruvdubb som gäller, så hade jag nog provat med en kombination av dubb:
Milda BestGrip med försiktigt utstick i rullspåret, och sedan MaxiGrip med lite mer utstick på kanterna som dessutom går att resa lite om klackarna tillåter det.

Ser fram mot att få läsa hur det går för dig!



Hampe
 

moose

Premier Member
#3
Jodå det fick bli färdigdubbade Mitas E-07 fram o bak. Har fungerat förträffligt hittills. Nu är det dock ett" tvärtomproblem".
Skall köra ned till RTE i Luxemburg helgen v7 o undrar vilka däck man skall slå till på? I Tyskland får man ju inte köra med dubbat så kan man köra på odubbade Mitas E-07, eller finns det bättre alternativ då det enbart blir asfaltskörning? Chansen att det blir både is o snö finns ju samt även välsaltade hemma vägar. Tips från kunniga vinter resenärer mottages tacksamt.;)
Dan
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#4
Skall du ner genom Tyskland med skidorna på?
Bra! Då lär det inte vara däcken - oavsett vilka du kör med, som debatten med polisen börjar med i vart fall. :D



Om man jämför med dubbfria vinterdäck till bilar, så uppnår dom sitt relativa vintergrepp genom en kombination av klistrigt friktionsgummi, och djupsajpade mösterklackar, ofta med lamelluppbyggnad.

Något sådant finns inte till MC. Hela tekniken med djupsajpade greppdäck faller när det gäller MC.
Skulle tro att dom - om dom fanns, skulle vara extremt vingliga och obehagliga att köra på. Typ som dubbat på barmark... :p

Till moppar och småscooters finns det förvisso djupsajpat för vinterbruk, men inte till MC.
Däremot finns det hos Heidenau framtaget däck i speciellt "vintergummi-utförande"

http://en.reifenwerk-heidenau.com/m...&rtyp=17&PHPSESSID=tevq5pln9v6voeur5pmf6mle34

Till din hoj är det K60 SiO2 som är aktuellt, men det är viktigt att man går efter denna markering:


Just nu 752,- via MC-Däckonline;
http://www.mcdackonline.com/cgi-bin...ro_Seite=15&dsco=1121&m_s=1&rsmFahrzeugart=MO

OBS! att det är denna beteckningen som är viktig:
K60 M+S 120/90-17 RF TT 68T M+S märkt M/C Silica SiO2

Silica SiO2 innebär alltså att det är en så hög andel kiseldioxid i gummiblandningen att det fortsätter vara mjukt och formbart även under +10 grader när vanliga däck ger upp.
Denna typen av däck ger ett acceptabelt grepp ner till nollan, ungefär - och, visst, även under nollan om det är torrt eller saltblött.
Men, och detta är viktigt: det är inget snö eller isdäck. Glöm snögubben i just det avseendet. Han är viktig för att du skall hitta rätt variant av K60, men han luras. Han tål inte snö själv, den hala jäveln.

På snö och is med MC är det bara dubb som gäller.
Visst, man kan hanka sig fram med vad tusan som helst på översnöad grusväg eller till och med på sjöis - men i trafiken, med andra idioter omkring sig, då är det bara dubb som ger acceptabla marginaler.

Vidare: låt dig inte luras att klämma på de bredare 130-däcken på Tengaien. Den går bäst på 120-bredd, och /90 i profil.

Du skall veta att Heidenaus snö-märkta M+S uppnår sitt "vintergrepp" på bekostnad av slitstyrka.
Där ett vanligt K60 rullar osedvanligt länge, så är ett SiO2 snabbt nedslitet.

Luxemburg i februari - egentligen bör man klara sig med vilket bra Silica-däck som helst.
Michelin Anakee III tex funkar också i väta ända ner till nollan

http://www.mcdackonline.com/cgi-bin...ro_Seite=15&dsco=1121&m_s=1&rsmFahrzeugart=MO

...men är tack vare sitt släta mönster helt hjälplöst i snöslask.
Verkligen. Helt. Hjälplös. Testat och spytt på.

Det finns ytterligare en aspekt att ta hänsyn till:
Tyskland har numera ett krav på vinterdäck vid vinterväglag.

Gäller det även för MC?
Kanske. Eventuellt.
Men, utan att någon kan säga vilka däck som skall användas...

https://www.bvdm.de/winterreifen.html

De första kraven på "M+S" märkning har man prutat på, och som man ser i BDVMs update längst ner på sidan...

"Ob ein Reifen ein M+S-Reifen ist,hängt nicht von der jeweiligen Kennzeichnung der Reifen ab. Erfüllen Reifen aufgrund ihres grobstolligen Profils offensichtlich die in der Richtlinie 92/23/EWG beschriebenen Eigenschaften, ist eine entsprechende M+S-Kennzeichnung nicht erforderlich. Dies kann auch auf einen Enduroreifen zutreffen. Ob ein Reifen die Eigenschaften erfüllt, sollte beim Reifenhersteller angefragt werden."
...så har man satt sig i en idiotsits där ingen enhetlig märkning gäller, utan det är ett soppa där "M+S"-märkning är bra, men inte det enda som räknas, och där även "grovmönstrat" anses kunna kvalificera som "vinterdäck".

Trams, alltså.
Heidenau är ett tryggt val genom Tyskland, dels genom sina egenskaper - men även för att det är välkänt i Tyskland, polisen vet eller kan övertygas att just det däcket kvalar in enligt deras regler, det är M + S märkt och grovmönstrat dessutom - om det mot förmodan skulle bli vinterväder längs vägen.


Hampe
 

moose

Premier Member
#5
Tackar för svar, o ja det blir nog de löst hängande "stöden" som kommer att väcka uppmärksamhet:). Förutom detta, din rekommendation om 120/90-17 till bakhjulet bör man även sänka trycket i däcken, även utan dubbar, eller är det det rekommenderade som gäller? Vi får se om man så småningom kommer att få fri passage genom Tyskland.
Dan
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#6
Kör med rekommenderat tryck så länge det är barmark eller blött.
K60 med slang bygger mycket värme även under idealiska förhållanden, och går man ner i tryck blir det lätt mer värme än gummiblandningen mäktar med.

Skulle det - mot förmodan, verkligen bli snöoväder så går sänkt tryck och sänkt fart hand i hand.

Skidor:
Kolla väderprognosen innan du åker. Det kan vara 14 grader och vår om några veckor i den delen av Europa.
Skulle det luta åt busväder så - visst, ha gärna på skidorna.
Se bara till att ha förberett plats ombord på maskinen om du ändå måste plocka av dem:
Tyska polisen är egentligen bra att ha att göra med, men kan vara jäkligt aviga när det gäller sådant dom själva inte förstår sig på...
 

moose

Premier Member
#7
Hallå i höstglöden, frågestund ännu en gång. Dessa eventuella körningarnas frågespalt och nu gäller det däck på vintern. Skall som sagt " försöka" mig på en körning framåt december med BMW R 1150 RT´n. Har kvar mina dubbade TKC 80 till denna tungviktare och nu funderar jag på att plocka ur dubben för att kunna köra även på vintern, men mest på asfalterade vägar i Sverige och Danmark. För att kunna höja medelhastigheten och komma hem någon gång. Det är ju lockande detta med en körning varje månad under ett år. Så vad säger ni som kör, ta ur dubben eller köra med dem kvar, ja det är frågan? Det är bildubbat både fram och bak.
Dan