Skall du ner genom Tyskland med skidorna på?
Bra! Då lär det inte vara däcken - oavsett vilka du kör med, som debatten med polisen börjar med i vart fall.
Om man jämför med dubbfria vinterdäck till bilar, så uppnår dom sitt relativa vintergrepp genom en kombination av klistrigt friktionsgummi, och djupsajpade mösterklackar, ofta med lamelluppbyggnad.
Något sådant finns inte till MC. Hela tekniken med djupsajpade greppdäck faller när det gäller MC.
Skulle tro att dom - om dom fanns, skulle vara extremt vingliga och obehagliga att köra på. Typ som dubbat på barmark...
Till moppar och småscooters finns det förvisso djupsajpat för vinterbruk, men inte till MC.
Däremot finns det hos Heidenau framtaget däck i speciellt "vintergummi-utförande"
http://en.reifenwerk-heidenau.com/m...&rtyp=17&PHPSESSID=tevq5pln9v6voeur5pmf6mle34
Till din hoj är det K60 SiO2 som är aktuellt, men det är viktigt att man går efter denna markering:
Just nu 752,- via MC-Däckonline;
http://www.mcdackonline.com/cgi-bin...ro_Seite=15&dsco=1121&m_s=1&rsmFahrzeugart=MO
OBS! att det är denna beteckningen som är viktig:
K60 M+S 120/90-17 RF TT 68T M+S märkt M/C Silica SiO2
Silica SiO2 innebär alltså att det är en så hög andel kiseldioxid i gummiblandningen att det fortsätter vara mjukt och formbart även under +10 grader när vanliga däck ger upp.
Denna typen av däck ger ett acceptabelt grepp ner till nollan, ungefär - och, visst, även under nollan om det är torrt eller saltblött.
Men, och detta är viktigt: det är inget snö eller isdäck. Glöm snögubben i just det avseendet. Han är viktig för att du skall hitta rätt variant av K60, men han luras. Han tål inte snö själv, den hala jäveln.
På snö och is med MC är det bara dubb som gäller.
Visst, man kan hanka sig fram med vad tusan som helst på översnöad grusväg eller till och med på sjöis - men i trafiken, med andra idioter omkring sig, då är det bara dubb som ger acceptabla marginaler.
Vidare: låt dig inte luras att klämma på de bredare 130-däcken på Tengaien. Den går bäst på 120-bredd, och /90 i profil.
Du skall veta att Heidenaus snö-märkta M+S uppnår sitt "vintergrepp" på bekostnad av slitstyrka.
Där ett vanligt K60 rullar osedvanligt länge, så är ett SiO2 snabbt nedslitet.
Luxemburg i februari - egentligen bör man klara sig med vilket bra Silica-däck som helst.
Michelin Anakee III tex funkar också i väta ända ner till nollan
http://www.mcdackonline.com/cgi-bin...ro_Seite=15&dsco=1121&m_s=1&rsmFahrzeugart=MO
...men är tack vare sitt släta mönster helt hjälplöst i snöslask.
Verkligen. Helt. Hjälplös. Testat och spytt på.
Det finns ytterligare en aspekt att ta hänsyn till:
Tyskland har numera ett krav på vinterdäck vid vinterväglag.
Gäller det även för MC?
Kanske. Eventuellt.
Men, utan att någon kan säga vilka däck som skall användas...
https://www.bvdm.de/winterreifen.html
De första kraven på "M+S" märkning har man prutat på, och som man ser i BDVMs update längst ner på sidan...
"Ob ein Reifen ein M+S-Reifen ist,hängt nicht von der jeweiligen Kennzeichnung der Reifen ab. Erfüllen Reifen aufgrund ihres grobstolligen Profils offensichtlich die in der Richtlinie 92/23/EWG beschriebenen Eigenschaften, ist eine entsprechende M+S-Kennzeichnung nicht erforderlich. Dies kann auch auf einen Enduroreifen zutreffen. Ob ein Reifen die Eigenschaften erfüllt, sollte beim Reifenhersteller angefragt werden."
...så har man satt sig i en idiotsits där ingen enhetlig märkning gäller, utan det är ett soppa där "M+S"-märkning är bra, men inte det enda som räknas, och där även "grovmönstrat" anses kunna kvalificera som "vinterdäck".
Trams, alltså.
Heidenau är ett tryggt val genom Tyskland, dels genom sina egenskaper - men även för att det är välkänt i Tyskland, polisen vet eller kan övertygas att just det däcket kvalar in enligt deras regler, det är M + S märkt och grovmönstrat dessutom - om det mot förmodan skulle bli vinterväder längs vägen.
Hampe