Elektronisk redovisning

Crippa

New Member
#1
Jag har kört ett långrace och skrev mätarställningen på kvittona. Men måste ha missat vid något tillfälle att få ner rätt siffror (Vet att det var i samband med vägavgift och det brukar bli lite stressigt när man skall iväg och har fordon bakom sig)

Hur fasen kan man lösa det problemet?
 
#2
Hej Crippa. Välkommen till forumet.
Inget stort problem tycker jag. Kolla på t ex Google Maps hur långt det var från förra mätpunkten till den du missade. Lägg till dessa km så har du ju svaret.
 

Crippa

New Member
#3
Tack.

Jag funderar på om det finns något "helelektroniskt" sätt att redovisa en körning?
Alltså koppla upp GPS och telefon via internet och redovisa körningen i realtid?
 
#4
Det är en del saker på gång inom detta område, men för närvarande är inget beslutat och godkänt. Så du måste fortsätta att redovisa dina körningar manuellt.
 

moose

Premier Member
#5
Hallo i etern, Vet någon vad för elektroniskt hjälpmedel som tillsammans med en bild även redovisar positionen där man befinner sig i bilden? Alltså GPS spår, eller Longitud och latitud
Dan
 
#6
Det finns ganska många kameror med inbyggd GPS. Min gamla Nikon Coolpix AW110 som jag köpte för sådär fyra-fem år sedan har GPS, djup, höjd, kompass, wifi etc. Kameran loggar koordinaterna och när man kollar bilderna i datorn så visas en karta med markering där man tagit bilden . Den nyaste varianten heter Nikon Coolpix W300. De här kamerorna är också vattentäta.
 

moose

Premier Member
#9
Jaha hur gör man detta " plats aga" kan det va nått? Nä skämt åsido, hur går detta till med platstaggning med hjälp av telefonen? I detta fall en Iphån.
Dan
 

moose

Premier Member
#10
Frågor för oss frusna som försöker sig på vinterkörning. Vad har ni för erfarenhet av " eluppvärmda " kläder? fungerande eller livsfarliga? Har själv tittat på en variant från tillverkaren Warm and Safe. deras tunna " heat layer shirt " Ett försök till översättning eluppvärmd T-shirt. Ja det finns många fler tillverkare men den här finns representerad i Lysekil, naturligtvis på västkusten, så det blir en nätt körning om det bli köp. Just det ja priset är inte så plånboksvänligt men det är som sagt världsliga ting, som Karlsson sa.
Dan
 

BrooklynS

Well-Known Member
#11
Frågor för oss frusna som försöker sig på vinterkörning. Vad har ni för erfarenhet av " eluppvärmda " kläder? fungerande eller livsfarliga? Har själv tittat på en variant från tillverkaren Warm and Safe. deras tunna " heat layer shirt " Ett försök till översättning eluppvärmd T-shirt. Ja det finns många fler tillverkare men den här finns representerad i Lysekil, naturligtvis på västkusten, så det blir en nätt körning om det bli köp. Just det ja priset är inte så plånboksvänligt men det är som sagt världsliga ting, som Karlsson sa.
Dan
Jag har inte kört hoj med denna typ av kläder själv.

Rätt vanligt bland snöskoteråkare men den uppenbara risken är ju att du är död om något krånglar, dvs se det som en komforthöjare och inte som en förutsättning att klara kylan. Men grymt skönt när det funkar! Elvärmda sulor i skor tror jag på, det är svårare med stövlar när man kör hoj.