En stilla undran

moose

Premier Member
#1
Jungfrulig mark, känns lite ensamt här mitt i intet. Trösterikt att veta att det sakta kommer att fyllas på med fler frågor o finurligheter. Nog med tröst till en själv. Frågeställningen kommer sig av att jag sitter o läser på IBA Finlands GN-72 o ser att man skall minst ha genomfört bl:a BB3000Gold( at least 3218km/2000miles in 48 hours). När jag läser på det svenska översikten över körningar är BB3000Gold( Minst 3.000 miles (4.827 km) under två dygn (48 h)). Är det inte samma BB3000Gold? Eller är det som det brukar för mig "handhavandefel"? Kan någon förklara detta?
Måste samtidigt passa på o fråga om det är ok att genomföra en SS2000KGold inom Sverige? Läste att detta var genomfört av Benny,Grattis i efterskott.
MVH o njut uti vårvärmen.:)
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#2
Nä, nu vart det galet. :D

IBA Finlands förkrav på den som vill köra GN-72 ser ut så här just nu:

Precondition
Before you can apply for GN72, you must have at least completed one of the following; a SS2000, SS2000F or BB3000Gold (at least 3218km/2000miles in 48 hours)
Det handlar om "minst en av följande: SS2000, SS2000F or BB3000Gold"

Alltså, Finland vill se att man åtminstone har grejat en flerdagarskörning innan man ger sig ut för att korsa Europa på diagonalen.
SS 2000 är den gamla vanliga 2 x SS 1000 inom 24 timmar, med brasklappen att man inte får starta dygn två innan dygn ett är utlöpt.

SS 2000F är en finsk specialkörning där man skall besöka fördefinierade punkter - händelsevis fastlandsfinlands yttersta punkter i de olika väderstrecken.

SS2000 Finland (=SS2000F)

The purpose of this ride is to visit specially defined geographical turning points in Finland (the most extreme points in South, East, North and West). You can decide your route yourself, but you have to visit in these places:
- Hanko / South
- Ilomantsi, Mohko / East
- Nuorgam / North
- Raippaluoto, Klobbskat / West

This ride includes 2 x SS1000 rides, so you have to take care of following the basic rules of SS1000.

BB3000Gold är något riktigt utmanande - som de flesta förstår är det två BBG 1500 lagda back-to-back.
Är man inte en Big Dog redan innan, så blir man när man satt en sådan...

Men, det handlar om att man skall ha kört och fått godkänt någon av dessa tre distanser - inte alla.
Självklart kan man ha en SS 3000 i bagaget - och få okay från Finland att starta ändå; men allt styrs från Finland eftersom dom äger distansen och är de enda som kan godkänna en GN-72.

Alla uppgifter om Finlands körningar finns här: http://www.ibafinland.fi/in-english
och det är dit man skall vända sig inför en körning.
Jag uppmanar alla som står i begrepp att köra denna krävande distans att ta en förhandskontakt med IBA Finland och verkligen se till att allt är grönt.
Alltför många kontinentaleuropéer har skevat iväg utan att sätta sig in i Finlands krav för körningen, och därför inte kunnat godkännas i efterhand.
Surt, när det handlar om en så lång sträcka.

Jag vill också hysta in en brasklapp här: mina uppgifter i inlägget om GN-72 är korrekta nu när dom skrivs, men det är som sagt Finlands körning, och reglerna kan komma att ändras eller utökas när som helst. Kolla med Finland innan start, du som läser detta.



Att hålla reda på allt det som Benny kör, det är inte enkelt.
Men någon SS 2000K Gold lär han inte ha kört - tusan vet om det ens finns...?

IBA Tyskland har en SS 2000 Gold, där det handlar om 2000 miles inom 36 timmar.
En körning som ligger närmare SS 2000K i snitthastighet, men som ställer speciella krav på föraren eftersom den sträcker sig över just 36 timmar.

Inte BD, men annan svensk har kört och fått denna distans godkänd i Tyskland.


Klarare?
Bra!


Hampe
 

moose

Premier Member
#3
Ja så fel det blir "förståelsefel" o läsfel. Mycket skall man va med om. Tack Hampe för klargörandet.
Planering pågår.
 

moose

Premier Member
#4
Fler frågor i ämnet regeltolkning. Körningarna BB1500 och BB2500K skall ju ske inom 36 timmar? Skall man dokumentera vila efter 24 timmar eller kan man köra allt i ett svep.:confused: Misstolka mig rätt, sömn lär behövas på en sådan resa.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#5
Fler frågor i ämnet regeltolkning. Körningarna BB1500 och BB2500K skall ju ske inom 36 timmar? Skall man dokumentera vila efter 24 timmar eller kan man köra allt i ett svep.:confused: Misstolka mig rätt, sömn lär behövas på en sådan resa.
Under sådan körning är detta den resandes ensak.
Det blir ibland sammanblandning med de regler som gäller under ett poängrally, där man ofta är tvungen att dokumentera en förutbestämd paus med hjälp av kvitton - men inte så under en 36 timmarskörning.

Du dokumenterar den precis som en 24h-körning, och även där finns kravet att om man tar en paus på mer än 30 minuter så skall detta noteras i loggboken.

"Noteras" alltså - behöver inte dokumenteras med kvitto eller så, och måste heller inte tas ut om man inte vill.
I praktiken så tar de allra flesta sig en rejäl tupplur under en BunBurner, men när, var och hur är upp till deltagaren själv.

Du ser? Det finns massor av varianter dolda i regelverket. Det går att finna flera olika ingångar till hur man skall tackla de olika distanser som finns.



Hampe
 

moose

Premier Member
#6
Ja nu var det dax igen. Planerar som sagt en resa mellan Grebbestad o Torremolinos. O nu behöver jag eran kunskap om en rutt dit ned. Har tittat på 2 olika .1 Malmö, Bremen,Köln, Luxemburg,Dijon, Valencia, Manzanares, Torremolinos. 2 Malmö, Hamburg,Frankfurt am mein, Mulhouse, Beaune o sedan som nr 1. Det finns säkert flera så fram dem. Hemresan blir troligen en annan sträckning. Ett försök på SS2000 ned . Början blir som sagt i Malmö efter lite släktträff.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#7
Klent med svar här.

Har du läst Bennys rapport från förra årets fantastiska SS 6000?
Den ligger på gamla forumet:

http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=13274&KW=nordkapp&PN=0&TPN=1

Han körde Tyskland i botten på vägen ner, och Paris på vägen hem.
Generellt kan sägas att man skall undvika Tyskland vid högtrafik/semesterstart och noga kolla trafikarbeten längs sträckan innan man går loss.

Lika generellt kan sägas att man skall undvika Parispassage under dagtid, men på nätterna ser jag inte att det skall vara några problem.
Franska motorvägsavgifter bör man ta med i kalkylen - det svider.
Jag hade försökt förlägga min körning så att den passar med lågtrafik längs tyska Autobahn så långt det är möjligt - men jag är lite antifranko också...


Edit:
Finns en sväng till på det gamla forumet som kan vara av intresse:
DDs SS 5000 från 2013:

http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=8340&KW=ss+5000

N.B! Hojen han försöker ta livet av här är BDSM-hojen, sedermera "Yttre Befäl" som jag köpte av Daniel och fortfarande kör vidare på. Vittberest herre.
Och törstig. ...och inkontinent, redan då.









H
 
Last edited:

moose

Premier Member
#8
Tackar för svar, som alltid läsvärda artiklar när man som mest behöver dem. Ja så var då dax med en regelfråga, när man ändå är uppe denna långfredagsmorgon. IBA´s Mile Eater Program bör/skall man följa detta stegvis eller kan man börja lite "högre upp" i Prpgrammet? Ex: hoppa över Bronze o gå direkt på Silver?
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#9
Hej!

Du får ta MEA-programmet i den ordning du vill och över hur lång tid som helst (förutom silver då som har 12 månader som gräns).

Programmet kommer sjösättas inom kort!

Med vänlig hälsning,

DD
 

moose

Premier Member
#10
Det låter lite bättre då viljan att köra börjar komma tillbaka efter vinterns sporadiska åkturer. Fick tummen upp av Besiktning i går så nu kan man fortsätta sitt pyssel med lite förbättringar.
MVH
Moose