Extraljus

moose

Premier Member
#1
Vi som kör även på nätterna behöver säkert lite mer o bättre belysning än det som levereras som original på våra fordon. Har själv inköpt LED belysning på 10 watt stycket o 800 lumen. Nu skall jag skaffa fler/andra LED ljus. Läste på ett annat IBA forum om en tillverkare/leverantör som heter http://clearwaterlights.com
Verkar vara ett väldigt bra ljus. Nu är det ett dilemma priset, kan det stämma det som står på hemsidan från ca 350 - 10oo Dollar? är det någon som vet om det stämmer? Vad använder ni andra er av för extraljus?
Dan
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#2
Ja. Priset stämmer säkert. Plus frakt och tull. Hög kvalitet dock. Modernare BMW med canbus blir extra smidigt då ljusen integreras med snurrhjulet på vänster styrhalva.

Fantastiskt ljus.

Hampe och Bob kör med hella-ljus. Anar att Hampe fliker in vilken typ..
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#3
Ja, vi gör visst det... :D



Vi råkar ha fastnat för samma strålkastare:



Hella Comet FF 200
Gammal hederlig halogenteknik, väldigt lätta, väldigt lättplacerade med sin helt vridbara, vickbara, helt vrickade fot.
...men framförallt: ett ljusutbyte och ljusbild jag älskar.
Inget ströljus nära ljusöppningen, ingen jobbig korona - inte ens i regn eller de lätta snö/dimtillfällen där man fortfarande kan ha utbyte av helljus.
Det innebär att man kan montera dem högt upp för att få bästa ljusutbyte utan störande ljuskägla som lägger släpande ljus nära hojen.

http://www.hella.se/Produkter/Extraljus/Comet-FF-200Comet-FF-200-Blue/

Finns även som xenon som ger ändå mer ljus, men då blir det tyngre och dyrare.
Båda typerna tyvärr förmodligen snart ur produktion eftersom alla bara vill ha LED-ljus nuförtiden...


Jag är inte så glad åt LED-extraljus. Ofta tunga, så dom är svåra att placera högt uppe på kåpan.
Behöver rejäla ställningar att hänga i, och då hamnar dom oftast minst en våning längre ner.
Visst, dom producerar en djävulsk massa lumen, men hur ljusbilden ut...?
Ofta är det en milt sagt osofistikerad ljusbild, en helt odesignad ljuskanon som ser intensiv och bra ut, men kanske inte är helt lyckad ute på vägen.

Äsch, det är larvigt att dissa alla LED rakt av, men för att komma upp till bra, användbart ljus från LED som ljuskälla så anser jag att man ännu så länge behöver titta efter ljus med "omvänt riktade" dioder som speglar ner i en reflektor, eller lösningar med linser som lägger iväg ljuset där det behövs, inte där det ser ball ut.
...och då åker vi upp i pris, i storlek och/eller vikt.

Personligen tycker jag det är lite kejsarkläder över LED-extraljus - man vill inte se nackdelarna, och man dissar halogen för att det är... ...gammalt?
Halogen monterat o klart för 500 eller mindre vs. High-end LED för 10 gånger den summan, eller mer?
Man får INTE ut 10 ggr användbart ljus, inte ens från de riktigt bra grejerna.

Finns ytterligare ett par aspekter - tillförlitlighet är en. LED-ljus upplever ännu jag som aningens opålitliga.
Vet inte vad det är: kretskort? drivdon? men dom slocknar ibland, och det spelar ingen roll ute på vägen hur generös tillverkaren är efteråt med reklamationer.
Det blir jäkligt mörkt på just den resan.
På mina Hella byter jag lampa verktygslöst på minuten, om glödtråden skulle skaka eller brinna av.

Vidare - glöm inte "avbländningsblindheten".
Ett problem när man laddar på med sanslöst mycket helljus är att man måste stötta upp med ett jäkligt bra halvljus för att inte få hjärtsnörp när man bländar av.
Det måste vara balans i vardagskörningen, ögat blir snabbt bortskämt med ljusmattan som ett starkt helljus rullar ut.


Liten generell sammanställning av de olika tekniker som finns:

http://www.hella.se/teknik-och-kvalite/hellas-extraljusskola/


...och nej, jag är inte sponsad av Hella. På bil är jag mer en Bosch/NBB alt Lightforce-människa, men just Comet funkar bra på hoj, tycker jag.
Men det är jag. Andra får tycka annat.



Hampe



Edit:
Billiga LED-ljus från Kina kan vara precis vad som helst - ömsom vin, ömsom vatten.
Det har Benny Bob visat här i vårt gamla forum:

http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=14637&PN=2&TPN=3
 

Martin Olofsson

Well-Known Member
#4
35w och 9" från Kina :) lyser upp hela synfältet.
6000K tycker jag är vilsamt och uppiggande när man kör på natten (jag har två 55w på arbetsbilen)
kostade ca 700kr med frakt för två st.
Har en över om någon vill köpa.
 

Attachments