Förslag IBA-körning

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#6
Oavsett. Fundera om du ska välja större vägar? Sundsvall-Östersund-Gällivare?

För mig som sörlänning så är renarnas något oberäknade beteende något jobbigt.

Jag körde nu i helgen:
Sundsvall
Östersund
Sorsele
Gällivare
Töre
Umeå
Sundsvall.

Trafikskadat från Luleå till Ö-vik.
 

BrooklynS

Well-Known Member
#7
https://www.google.com/maps/dir/Lul...4506de8c8620!2m2!1d22.1567026!2d65.584819!3e0

1627 km, räcker det tro?

Renar är ett mindre problem för oss norrlänningar (peppar peppar). Trafik är ett elände men E4 är svår att undvika om man skall mata mil som jag ser det.

Om jag tankar och tar kvitton i Luleå-Gällivare-Sorsele-Dorotea-Östersund-Sundsvall-Umeå-Luleå borde det kanske funka rätt OK. Frågan är hur man vet vilka marginaler man behöver på kilometern när... Det går ju rimligen inte att gena särskilt mycket om man tar kvitton i "hörnen".


EDIT: Ser nu att det är ju samma slinga som du körde... då har du kanske tips på lämpliga tankställen?
 
Last edited:

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#8
Jag tankade på mina angivna ställen. Testade rutten i både Google Maps och Basecamp där jag även testade ”korstaste inkl grusväg” och tappade endast ett fåtal km. Vår rutt skiljer sig vid Töre. Om du startar Luleå och kör ett högervarv, tankar Töre innan avslut Luleå?

Har du koll på Basecamp?

PMa mig din e-post så skickar jag ett excelark för att hålla koll på passage-tiderna.
 

BrooklynS

Well-Known Member
#9
Hej!

Nu smids nya planer. Två personer gör sitt första IBA-försök på varsin hoj.

https://goo.gl/maps/bu92jVEwQefkLwrt6

Vi tänker oss att nu i juni åka från Matfors och sluta i Karesuando. Vägar snabba och/eller lågtrafikerade. Start vid sjusnåret på kvällen.

(Tack till BMW-s ingenjörer för farthållare.)

Synpunkter?
 

BrooklynS

Well-Known Member
#11
Själv tycker jag nog att det ser lite trist ut, förutom avstickaren till Föllinge för att få upp milen en aning - det är skitfin väg där mellan Krokom och Strömsund via Laxsjö. Men första gången känns det som att man skall satsa på marginaler och säkra kort.

Inga inbyggda "fällor"? Rätt mackar osv?
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#12
Vägrar man snabba vägar så återstår inte så många val?

Jag hade satsat på mer reservmil då man tappar lite i Sveg och lite i starten.

Ljust dygnet runt men ändå en fara att starta på kvällen när kroppen ev är van att börja koppla ner?
 

BrooklynS

Well-Known Member
#13
Aha, i min värld är detta just "snabba vägar". :) Klokt med fler reservmil, skall kika på det.

Jag tänker som så att det är bättre att man är som tröttast mitt på nästa dag, annars är det natt när man är som tröttast, viltfaran som störst, solen i ögonen osv. Men det bygger förstås på att man är hyfsat utvilad när man drar iväg.

EDIT: Nytt förslag på sträckning. Enligt Google 20:57 och 166,5 mil.

https://goo.gl/maps/2F682Rk17xkmrzaK6
 
Last edited:

Ravin

Active Member
#14
Jag såg i den senaste rutten att du gjort precis den ändring som jag tänkte föreslå. Stanna i Sveg, tanka och käka på Sibylla = Standard!
Stoppet i Valbo är smidigt, Donken precis bredvid macken.
 
#17
Gøteborg - vid IKEA Helsingborg - Jönköping - Nyköping - Shell, Lindhagensplan - Örebro - Torsby - Kløfta

Jag har kollat varje individuella streckning på Google Maps. :)