Fool´s Gold - April April....

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#1
Start klockan 00.01 är ovant. Svårt. Jag får inget flyt i hur dagen innan ska genomföras. Jobbet måste ju skötas och familjen osv.

Nåväl.

Tassar ut till Ryd på blöta vägar med uppklarnande väder. Rädd för frosthalka. Inte SÅ sugen på att lägga mig ner i något dike och hoppas på att bli hittad.

Kvittomaskinen funkar! Provtankar och kollar tidstämpeln. Tankar. Noterar tid (00:01) och km-ställning. På rull!

Kallt. Snöfall. Mörkt. Resan till Oxie går via Glumslöv. Stor tank men CW-värde som en ladugårdsdörr tarvar extratankning. Kaffedrickande poliser studerar mig och skakar på huvudet...

Kvittot i Oxie är bra. Bara någon minut fel! Världsklass för att vara Shell. Förr i tiden var 30 minuter fel vanligare...

Kallt. Torrt. Trött. Kämpar mot ögonlocken innan solen går upp och ger energi. Göteborgspassagen går som en dans. Lugnt och sansat, lagom med trafik!

Kallt och soligt. Söderut mot Helsingborg ger mig det väder som jag förtjänar och vill ha. Solsken, blå himmel och medvind.

Provar lite olika taktiker med pauser under denna resa. Testar att ta en mat/dricka/osv någon timma före tankstoppet för att sedan kunna ta själva tankstoppet på kortast möjliga tid.

På väg upp mot Sillekrog tar jag av mig overallen. Julas vinteroverall med blixtlås som BoB Sweden har modifierat. En livräddare. Ja, jag har elkläder också. Jag är ju som sagt en solskensåkare... :-D

Stockholmspassage 1 är förvånansvärt snabb och smidig. Förväntade mig köer men det enda blev egentligen lite strul kring Upplands Väsby. Aldrig stillastående men långsamt.

Trafiken försvinner norr om Uppsala. Solen skiner, 10 grader varmt. Lite stela knän och lagom med träsmak.

Hudiksvall. Här åker overallen på. Bonus på resan söderut är att P4 sänder hockeymatch. Åker jag ensam så lyssnar jag väldigt ofta på radio och just kommentatorer som lever sig in gör körandes enklare. Iaf för mig.

Stockholmspassage 2 blir odramatisk.

Sillekrog. Här kommer tankar som "Ingen punktering nu väl?" "Det finns olja i hojen väl?"

Framme i Linköping/Ryd så möts jag av BoBSweden som agerar vittne. Trevligt! Några minuters samtal efter tankning och kvittoarbete.

Därefter hem och börja fundera på nästa körning.... :)

//DD
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#3
Vinteroverall på sommarkörning...?
Nå, det finns ju gråzoner. ...men knappast i Julas självlysande one-piece. :eek:

När man följde Spotwalla så kunde man se att dina tankstopp var påfallande snabba.
Hur funkade det totalt att separera tankstopp från matstopp?
Same-same eller tid vunnen? Tid förlorad...?

Tack för att du delar med dig!

H
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#4
Känns som att det var same-same. Skönt att bara fokusera på huvuduppgiften när man kommer till macken...
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#6
GS LC fick lite mindre tank, eller hur?
För att nå 300 miles utan extratank måste förhållandena vara perfekta, alltså.

Men, det var ju folk som klagade på att gamla GSen kunde sörpla i sig litern jämnt i tempo och med korvlådor på, så...

"Det kostar att ligga på topp" får väl sägas vara universal law, som alltid.

Du saknar inte din 800 GS...? ;)

H
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#7
GS med sina blott 20 liter är inget att sträva efter...

Borde testa en tank att ställa farthållaren på 90 och låta milen rulla på. I sådana hastigheter går det snålt....
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#8
Ja, jo - visst.
"GSA" så klart. Det är det jag tänker på. 1200 GS finns liksom inte .

33 liter på den gamla. 30 på den nya, eller hur?
...men inte är väl L/Cn 10 % snålare?



H
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#9
Siffrorna känns igen. Minst 10% snålare vid jämn fart 90. Fast sen var det där med luftmotståndet vid lite högre hastigheter.
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#10
Ännu mer glada besked: körningen godkänd!

Som det verkar så är jag den sjätte föraren som fullföljt sedan första gången 2009. Roligt!
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#12
Läste igenom din RR igen, och nu ser jag en sak som jag inte noterade när du lade upp den:

Du toppar upp med 98-oktanigt lyxbränsle när du skall iväg, men tackar för dygnet tillsammans med att spilla i 95-oktan plebejsoppa...?

Ah! Kanske ville verka cool när BB var med? :p
...ja, inte just cool kanske, men säg blasé då.


Hampe
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#13
Eftersom hojen, med LC-motorn, inte kan ställa om sig för att dra nytta av bättre soppa på samma sätt som tidigare varianter så är det mest för sinnet jag ibland tankar finebensin....