Nej - jag vet inte om det är något gammalt som ligger och spökar, men du är kvar på samma ställe och stampar.
Detta är korrekt vändpunkt för BBG 1500 S:
https://www.google.se/maps/place/Ci...2!3m1!1s0x4652326f2623dc9b:0x4c92569f73259a95
...och för att du skall se skillnaden:
https://www.google.se/maps/dir/Circ...1!1s0x4652327a12890e8d:0x179dd0a4aa7fcdad!3e0
Man kan tycka att det är hårklyverier - man får ju ut milen ändå, eller hur?
Nå, lite bakgrund:
När IBA SE grundades, så var de dåvarande presidenterna i Norden överens om att vägnätet här uppe i norra Europa inte räckte till för att köra Guld.
Inte Norge - helt klart.
Inte Finland - där finns inte mycket motorväg än idag
Inte Danmark - där finns visserligen massor med motorväg, och 130-begränsat dessutom. Men Danmark är ett till ytan litet land, och att få ihop 1500-miles väg att köra Guld längs innebär en massa vägbyten och extratankningar för dokumentationen.
Och inte Sverige. Här fanns motorvägssträckor i massor, men inte sammankopplade som man kunde önska.
Alltså - inga guldkörningar i de Nordiska länderna.
Men, vägnätet byggs ju ut och somliga kan ju inte hålla sig från att ifrågasätta givna förutsättningar.
Nog borde det vara möjligt...?
Intensivt studerande av karta och ruttprogram sade att det fanns en mikroskopisk chans - och det är ju allt som vissa behöver för att sjösätta sina planer.
De två som gav sig ut gav även sig själva minimal chans att lyckas.
E4 norrut mot dagens vändpunkt Hudiksvall var inte färdigbyggd, och där motorvägen slutade fanns ingen mack.
Först försökte man lösa det med en båtstation ute vid Gästrikekusten. Motorcyklar kan köra på båtbensin, inga problem.
Motorcyklar kan köra på bryggor - heller inga problem.
Öppettiderna på en båtstation sent på hösten är dock bara sådär, och kvittot...?
Istället väljer man Konsum Enånger, med rätt snäva öppettider som vändpunkt. Snäva öppettider, och ingen kortläsare på utsidan under övrig tid. ...eftersom det inte är någon mack, utan en vanlig butik. In i butiken och handla en Snickers och ta vara på kvittot.
Den saknade sträckan löstes genom lägga en blindtarm in från Södertälje mot Eskilstuna och tillbaka ut till E4 igen.
Visserligen 120-väg del av sträckan, men för att få med sig dessa 15 mil till en eventuell certifiering så krävdes hela 3 extra tankstopp...
Så, rutten var inte helt optimal, om man säger.
Hojarna då?
Låt oss säga så här: en antik -80tals Suzuki, en sällsynt udda 4-cylindrig 250 på 33 hästar är inte heller helt optimal för guldförsök...
Tidpunkten på året?
Kunde funkat! Hösten hade varit sagolikt mild och fin - körningen döptes till "Autumn Gold" och fick massa uppmärksamhet.
I verkligheten slog vädret om dagarna innan start, och landet gick från Augustiklimat till typ Decemberkyla i en handvändning.
Båda hade is på sadlarna när man skulle starta - den ena i Östergötland och den andre på västkusten.
Hur gick det då?
http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=5332&P N=1
Tja, den ene kraschar bort sig i väderfenomenet "Vättersnö" och den andre har inledningsvis bränslematningsproblem, och håller senare på att frysa i stycken under kvällen genom isdimman på västkusten.
Han gör det enda vettiga av saken och tar in på Motell Hallandsås.
Men!
Båda bärgar var sin IBA-körning.
Den ene har rensat hela vänstersidan på sin Varadero: växelspak, fotpinne och tillochmed skjutspinne är bräckt och borta. Han lyckas få upp hojen ur diket, tvingar i trean att starta på - och fortsätter upp till Biltema i Jönköping. På trean...
En stor svetstång kläms fast där skjutspinnen en gång satt, två mindre svetstänger kopplas vinklat i varandra, och kläms därpå fast i resterna av den lilla växelspaksstumpen.
Vips så har man en handväxlad Varadero, med handikappanpassad avlastning för det skadade benet.
Och, på så vis kan man rädda en SS2000K även under vidriga förhållanden.
Vår frusne man häckade 7 timmar på hotellet, klädde på sig igen och gick ut och fortsatte där han pausat körningen kvällen innan.
Det blev en BB1500 till slut, men inte Guld så klart - utan en normal BunBurner över 36 timmar.
Med en natts sömn på hotell!
Detta var alltså hösten 2010, även om planeringen och diskussionerna mellan skål och vägg var mer än ett år gamla vid det laget.
Våren därpå var det dags igen.
http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=6035&KW=Gold
Nytt namn på körningen, och bågen nu ändå hårdare strängad. BB satsar på att klämma in en BBG 2500K inom dygnsramen vid detta nästa osanktionerade försök.
Ja, alltså "osanktionerade" i form av att han är medveten om att det inte kan bli någon godkänd körning alldeles oavsett hur snyggt han genomför varvet.
Han kör ändå, bara för att få veta hur väl terrängen stämmer överens med kartan - alltså all putsning som gjorts på den gamla planeringen.
Självklart blir det diskussioner om huruvida det är möjligt eller ej, och lika självklart lägger dom sig efter ett tag. Enda sättet att verkligen veta om en båt flyter är att sjösätta den.
BB och DD fortsätter under 2011 att köra både hela och delar av sträckan för att samla data att jämföra mellan varandra i Mapsource/Basecamp gällande passager av storstäderna och annat.
Mycket tid lades åt att jämföra stoppens inverkan på totalen, och då inte bara stillastående tid vid pump, utan även för att hitta de snabbaste mackarna ur hänseendet tid från det att man släpper ner från motorvägsfart till det att man accelererat upp igen, lagt i högsta växeln och hittat sin rytm igen.
Absolut nödvändigt för att frigöra tid under en Guld-körning, och något vi alla borde tänka på vid planeringen av vilken som helst vanlig IBA-körning:
* Är det en snabb mack?
* Kan man sitta kvar på hojen och tanka med kort, eller måste man av till kortsidan av pumpön?
* Är det generellt ordning på kvittoskrivare, tidsangivelse osv?
Fler angelägna saker att ta hänsyn till:
* Toaletter? Lättillgängliga? Ofta köer? Måste man bli inbuzzad av personalen, eller är det bara att kliva på? Rymliga? Kommer man in och kan vända sig med full utstyrsel?
Det finns minuter att tjäna på varje stopp för den som lägger ner arbete på sin planering, och minuter blir till kvartar när dagen är slut. Trekvart? Kanske, för den som gjort sin hemläxa.
Precis den trekvarten som man behöver för att lösa en krävande körning med den marginal som skapar lugn i körningen...?
Under hösten/ vintern var det några vändor med styrelsen, men alla visare pekade på att det skulle vara möjligt att köra Guld i Sverige, inom lagens ramar, och inom det regelverk som IBA sätter upp.
I slutet av April är det dags för det första sanktionerade försöket.
http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=7339&KW=Gold
Ett skarpt test som egentligen bara skall slå fast det som alla inblandade vet om - det
går om man bara har allt på plats.
Planen är att hela Östgötasektionen skall starta samtidigt från samma mack, men åt olika håll.
En söderut, en norrut - för att fortsätta samla in verkliga data från de olika kritiska passagerna vid olika tidpunkter på dygnet.
Vädret ville annat. Trots att man är inne och nästan nosar på Maj, så är det snökaos, halka och olyckor som spärrar E4 norr om Gävle.
BB och DD enas om att köra åt samma håll, men med inbördes tidsförskjutning för att få till oberoende stopp.
Resten är som man säger historia. De båda körningar nagelfors utan och innan och befanns värdiga. En månad senare kunde vår dåvarande ordförande gå upp på forumet och meddela att...
http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=7428&KW=Gold
...BBG1500 S nu var en godkänd svensk specialdistans och fick köras av de som var hugade - och medlemmar sedan tidigare, alltså med minst en godkänd körning i bagaget.
Tyvärr får man väl säga så har inte körningen varit sådär överdrivet populär ännu.
En handfull förare har försökt sig på distansen, färre en 10 medlemmar har en godkänd BBG 1500S på sitt samvete.
Lite trist, men Sverige är ännu så länge inget stort Guld-land. Andelen medlemmar som har avklarad Guld-körning upplevs som lägre i Sverige än på andra ställen.
Men, det kan komma att ändra sig! Vi märker fler och fler frågor kring detta med Guld-körningar. Plötsligt så händer det!
Så, varför detta monsterlånga inlägg?
Jo, av flera olika anledningar.
Dels vill jag visa för er alla hur mycket som ligger och gömmer sig bakom en specialkörning.
När det handlar om en sådan här körning med så små marginaler så är det otroligt mycket förarbete gjort för att få fram en optimal körning. Tankställena är valda på grund av en eller flera anledningar, och alla data och passagetider som är samlade gäller just precis de angivna stationerna. Om man ersätter dessa obligatoriska stopp med annat så har man inte längre gjort en BBG 1500 S.
Vi sitter på ett stort spårbibliotek nu, där vi enkelt kan gå en och jämföra en körning som ser tveksam ut med andra, egna körningar under samma förhållanden: regn, vardag eller juldagsmorgon.
Jag säger inte att vi automatiskt skulle underkänna en BBG 1500 S där man istället för Circle K Garnisonsgatan / Bergarondellen har använt sig av Cirkle K Florettgatan / Berga Center, men körningen faller utanför ramen, och de färdiga matriser vi har för att kolla körningen.
Den skulle helt klart spottas ut ur det vanliga flödet och behöva specialgranskas.
Så, Moose - jag skriver inte etta för att brännmärka dig på något vis.
Detta är något som alla med Guldambitioner behöver känna till. Inget här sker av en slump.
Hoppas att jag lyckats göra tanken bakom körningarna lite klarare.
Dessutom finns det en annan lärdom att dra av denna mastodontpost:
Anloppsträckan mellan lös ide och färdig körning.
Mer än tre år, och långt över 1000 testmil längs just denna sträckan körda, för att samla in underlag nog för att kunna ställa sig bakom körningen som godkänd specialdistans hos IBA Sverige. Det är eldsjälar bland våra medlemmar som lägger ner denna tiden,
och pengarna för att sätta ihop sådana här körningar för oss alla.
Stort tack till er! Ni vet vem ni är.
...och arbetet fortsätter! Sträckan körs minst en gång varje år av några få för att hålla körningsbiblioteket uppdaterat:
Hur mycket påverkar vägarbetet?
Vägomläggningen?
Ändringar i hastighetsbegränsningar?
Ökning av trafikvolym under rusningstid?
...och för att det är kul, så klart!
Bästa sättet att belöna dom som lägger ner så mycket jobb är att köra distansen!
Hoppla!