Bra jobbat, Gisle! Nu ser det mycket bättre ut.
Hela påsken förstörd med detta...?
Nä, planering är dels viktigt, och dessutom förbenat roligt - när man har lite erfarenhet från tidigare körningar.
"Hur kan jag snäva in körningen och ändå bli godkänd?"
"Hur kan jag bli effektivare?"
"What can I possibly do that will amaze everyone...?"
Men, det är överkurs - det tar vi en annan dag.
Er tänkta sträcka ser bra ut nu. Det är lite surt att behöva "köra förbi" målet, men det ger er lite mer mil att falla tillbaka på om något har krånglat längs vägen.
Nu är det dags för lite inside information.
Som ni ser på vägen mellan Prag och Brno så är det varnat för mycket vägarbete där. Vill minnas att du eller någon kommenterat det redan.
Jag skulle tro att dom bygger om hela jäkla vägen. Jag körde där för flera år sedan, och det är en betongväg som fullständigt gett upp.
Motorvägsbygget började redan på 1930-talet, under "ni-vet-vem". Lades i malpåse 1942 när man behövde "omdisponera vissa resurser" och sedan vart det aldrig någon ordning efter det.
Usch, det kan tolkas hur som helst, men jag hoppas ni alla förstår vad jag menar.
Det hattades med byggande i 60 år, under olika regimer, och med olika entreprenörer, byggherrar och konsortier.
Gemensamt är att ingen ställs till ansvar för felen som begåtts.
Det är en betongväg, med bristande underarbete, och man har i omgångar försökt gjuta på nya kronor på gammal skit - och det blir mycket riktigt - skit igen, efter bara några år.
Jag körde sträckan 2014, och det var en jäkla skräckupplevelse. Det kändes som cykeln skulle skaka i bitar, och det fanns
ingen komfortabel hastighet. Det var en kombination av tvättbräda, potthål och skarvar som 2'' x 4'' lagda på högkant, interfolierat med mer än knytnävsstora betongstycken, lossbrutna ur vägbanan som virvlande runt i luften och därtill bilister samt lastbilar som verkligen kryssade fram över vägbanan för att undvika det värsta som vägen hade att erbjuda, utan att att ta hänsyn till körfält, annan trafik - eller motorcyklar. Fort gick det också.
Usch, nu blev det tråkig stämning, känner jag.
Hursomhelst - nu gör man det enda rätta: gräver sig ner till 1930-talet igen, rakt ner genom vägbädden, och bygger upp sträckan igen från grunden, för att möta dagens trafikkrav.
Jag säger detta för att ni skall veta vad som väntar: mot slutet av körningen kan det bli lite skumpigt, och räkna med att ni leds över i motsatt körbana under långa sträckor, utan möjlighet att köra om.
Forewarned is forearmed - det blir mycket enklare att möta motgångar om man vet att dom väntar, och hur dom ser ut.
Det är knappast någon ide att planera annan rutt - det är mycket bättre nu. Var bara medveten om att det kan gå trögt mellan just Prag och Brno, så går det gott ändå.
En annan smart sak man kan göra om man har tid innan körningen är att studera trafikflödet vid de aktuella tiderna man skall passera genom att kika på Google Maps.
Grönt är fritt flöde, orange är stockningar/lägre tempo än normalt och rött är riktigt illa -
stoppende Verkehr.
Det kan verka larvigt att förbereda sig så i detalj, och det är också helt frivilligt att göra det - men det är ett tips till alla som läser denna tråden och antingen planerar sin första körning, eller kanske en herrejössesresa med minimalt med minuter över.
Då är det underbart att ha studerat så man vet vad som kan tänkas vara normala och väntade stockningar, och vad som kan är plötsligt uppkomna stopp som kan ta eevviigghheetteerr innan dom släpper.
Så här såg det ut mellan Prag och Brno för några timmar sedan, under det som borde varit deras rusning:
Nemas problemas, som man så tjeckt säger där nere.
Söder om Halmstad har det idag varit ett beläggningsarbete som dragit på sig rejäla köer under dagtid/högtrafik.
Så här såg det ut för en halvtimma sedan:
Inga egentliga problem där heller - men visst är det bra att veta att man kan komma att hamna i en kö, och därmed också veta hur lång den är och vad för tid den kommer att ta?
Som sagt, sådan detaljplanering är inte för alla - dom kanske tillochmed tycker att det försör nöjet med att köra. Fine, men som sagt: planerar man för en Guldkörning eller annat riktigt krävande så vill man veta så mycket som möjligt innan start.
Det går att nå de flesta motorvägskameror i hela Europa via nätet, så att man i realtid kan se vad det är som bromsar upp trafiken just på en vis sträcka. Här är Tjeckien:
http://www.dopravainformace.cz/dopravni-kamery.aspx?d=1http://www.dopravainformace.cz/dopravni-kamery.aspx?d=1
Förlåt, förlåt förlåt
Det kanske blir för mycket, men som sagt - möjligheterna finns.
Jag kan nämna en sak till: Du har noterat att det är glest med bensinstationer kring de större städerna i Tyskland. Det är en medveten planering från detta metodiska folk.
Avfart / påfart stör flödet ute på vägen, och det vill man inte veta av just kring storstäderna.
Genom att rensa från onödiga rastplatser och tankställen så blir det färre inbromsningar och olyckor just där trafiken är som intensivast, och dessutom inte sällan mest disträ och distraherad.
Smart, men det gör livet lite svårare för oss som behöver mackar att använda som hörnpunkter att vrida runt körningar kring.
Så, tack för att du låtit oss alla vara med i din planering. Det är ovärdeligt för andra som inte är redo att posta själva, att kunna läsa sig till vad man bör tänka på.
Nu är det bara två saker var för dig att göra:
det ena är att förbereda "plan B"
Nej, du är ganska bra täckt, men att dra rakt ignom Berlin
kan vara ett vågspel vissa tider på dygnet, även om det handlar om stadsmotorvägar.
Det som kan strula är förutom rusningstrafik sådana saker som olyckor, vägarbeten på udda tider, idrottsevenemang. "umleitung" och när det gäller en huvudstad - avstängningar på grund av corteger, förflyttningar av statsbesök, politiker och annat löst folk.
Det är vist att ha en plan B för sådana tillfällen, och jag bjussar på en bra mack sydväst om Berlin. Alltid öppen, och tvingas man ta den vägen istället, så passar det bra att ta ett snabbstopp för att ta ett kvitto och på så vis få betalt för extramilen man tvingas till.
https://www.google.se/maps/place/TO...16b73c2caf5155a!8m2!3d52.3909371!4d12.8448734
Kanske, kanske, kanske kan ett extrastopp där göra att man slipper den sista lilla sura extra blindtarmen på slutet av körningen?
Men, det vet man inte förrän man även har haft med det stoppet i en alternativ planering.
Sorry, jag känner hur nördig jag framstår för en utomstående - men det är en sådan underbar känsla ute på vägen att kunna möta nästan vilken motgång som helst med att snabbt och enkelt kunna växla över till plan B, plan C eller plan D - med ett stöddigt "...just see if I care" och kunna koncetrera sig på körningen, stället för att vimsa runt med oro över nästa steg i körningen, eller det där oseriösa Plan-as-You-Ride™ som en del håller på med.
Det var det ena. Det andra är att... ...köra körningen!
Have fun! Vi ses i Mölndal. Jag pm,ar telefonnummer så vi säkert får kontakt-
Hampe
Edit!
För att ni alla verkligen skall läsa det jag skrivit, så delar vi ut en guldstjärna till den som hittar Zappacitatet i detta inlägg,
och vet varifrån det kommer....