Frågor Frågor (flerdygnskörningar)

moose

Premier Member
#1
Ja får tydligen starta en egen frågeruta med tanke på allt som dyker upp i min arma hjärna. Oftast rör det körningar inom vårat område, alltså inte enbart Sverige, utan det vi kör. Har studerat de nyaste reglerna angående olika turer o vilken ordningsföljd de får tas. Fråga: om o när man skulle försöka sig på en SS(X)000 räcker det då att man kört en SS3000 eller krävs det en något längre körning o godkänd innan man får köra? För en sådan mastodont körning skall man då även ha start o målvittne varje dag? Är det något annat i regelväg som man särskilt skall tänka på? Sedan är det väl att " repetitiva" körningar inte är tillåtna, utan det gäller att köra olika sträckor varje dag?
Tror jag fått med alla frågor för stunden. Kul det här med planering o vart man skall ställa kosan.
Dan
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#2
Tack för att du frågar!
Hellre en fråga för mycket, än 5 dygn kört till ingen nytta.

För den som vill följa med i de aktuella reglerna hittar man dem på vår hemsida:

http://ironbutt.se/SS2000-SS3000-SS5000-och-10-10th.php

...eller här på forumet:

http://forum.ironbutt.org/index.php...som-certifieras-av-iba-sweden-10-4-2017.1295/

(uppdaterad länk)

Det stämmer att SS 3000 är det sista kvalificeringskravet för flerdagarskörningar.
Man måste ha kört godkänd SS 3000 för att få starta SS 5000, men stegen slutar där.
Det är alltså inte tvunget att ha en SS 5000 för att få starta SS 6000 osv.

Vi har redan tidigare justerat reglerna för att slippa kravet med vittne "mitt under körningen".
Kravet idag är startvittne och målvittne för den körningen man söker för, alltså egentligen bara startvittne dag 1 och målvittne dag 6 (som exempel)

Men, som vi tagit upp här tidigare: det kan vara en bra idé att ta målvittne varje dag ändå.
Om hojen ger upp under dag 6, vad har man med sig för körning att söka då...?
Med målvittne varje dag kan man lämna in för en avslutad SS 5000 som ett rätt redigt plåster på såren.

Gällande körsträckor för flerdagarskörningar så är det så att den totala sträckan för alla dygnen sammanlagt skall uppnås, som vanligt räknat på kortast farbara sträcka.
3000 miles för SS 3000, 5000 miles för SS 5000 osv.

Men, det måste inte vara 1000 miles per dygn längre. För att bättre kunna pricka säkra övernattningsplatser så tillåter vi avvikelser i körsträcka enligt följande när det gäller dessa flerdagarskörningar:

Minsta tillåtna körsträcka per 24-timmarsperiod är 746 US miles (1200 km).
Kom ihåg att dokumentera detta med kvitton.

Maximalt tillåten körsträcka per 24-timmarsperiod är 1243 US miles (2000 km).
Kom ihåg att dokumentera detta med kvitton.

"Repetativa vägval" accepteras ej. Detta är nog en av de mest missförstådda delarna i vårt regelverk, så vi drar det igen: Under en och samma körning får man inte trafikera samma sträcka två gånger.

Detta innebär INTE att det är förbjudet att köra till föräldrahemmet i Piteå, dricka kaffe och sedan köra hem längs E4 samma väg till Stockholm igen. Man får alltså "möta sig själv" längs en körning.
Det som inte är tillåtet är att rulla ut i sina egna spår igen.
Exempel på otillåten IBA-körning: Snurra 5,5 varv kring en och samma sjö i Mälardalen.
Visserligen 1000 miles - men inte tillåtet.
...om det inte är specialkörning, godkänd uppifrån, så klart. :D

Denna regel gäller även när det handlar om flerdagarskörning. Kör man vår svenska specialkörning SS 2000 Ystad - Haparanda så går det inte att sträcka ut de till en SS 3000 genom att ge sig ut ett varv till längs E4 / samma väg som man redan kört.

Alltså ställer flerdagarskörningar större krav på planering, och ju fler dagar det handlar om, desto tuffare blir det.
Hur tufft blir det egentligen?

Ja, kikar man på denna sidan så finns det ingen hejd på det:

http://www.saddlesore.com/102.htm

Några exempel:

10. 10/10ths Awards (10 days - 10,000 Miles) {169}

5. 20/20 Insanity - 20 days - 20,000 Miles {1}

4. The Longest Month. (30 days - 30,000 Miles) {4}

Siffrorna inom hakparentesen visar hur många som har godkänd körning av just den sorten när listan sattes ihop - men det var många år sedan.


Svårt att få Europa att räcka till för 20 eller 30 dagars körning...?
Inte då! Vill man sätta lite snävare ram kring sin flerdagarskörning så gör man en "in state"-körning.

Tim Masterson, känd som hardTXrider satte en 10/10ths in state Texas för några år sedan.http://hardtxrider.blogspot.se/2013/05/texas-10000-miles-in-10-days.html

Spotwalla ser till sist ut som en "paint by number"-tavla när han lagt all dygnen i sin egen hemstat.
Lägg gärna en stund på hans sida, det finns massor att lära där.


...och ja, planeringen är A och O när man förbereder vilken IBA-körning som helst.
...och ja, det är vansinnigt roligt att sitta hemma och torrbryta.


Lycka till!
 
Last edited:

moose

Premier Member
#3
Tack för svar o som alltid utförligt. Nu skall jag bara få en SS 3000 godkänd för att kunna fortsätta in i denna underbara värld med långdistans o flerdagarskörning. Häpnadsväckande hemsidor att begrunda om de olika körningarna. Bara en undran, det skiljer mellan hemsidans o forumets info om tidigare godkända IBA körning och nästa körning avseende SS(X)000. Missuppfattning från min sida?
Dan
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#4
Reglerna anslagna på forumet är de med det senaste revisionsdatumet: 2016-05-16
Vi har inga ändringar efter det.

Tyvärr är det nog fortfarande så att hemsidan inte är helt kry efter sin renovering.

Tack för påpekandet, vi skall nagelfara allt igen så att det är korrekta uppgifter som ligger ute.

Vid tveksamhet: reglerna på forumet gäller. Det som ligger uppe här är copy/pasteat direkt från hästens mun, om man säger.
 

moose

Premier Member
#5
Ja nu var det dags igen. Man ska ju vara ute i god tid för vissa evenemang men detta kanske är väl långt fram??? Det gäller IBR Rally i landet i väster. Har någon från Sverige deltagit någon gång? Finns det någon " minimi gräns " för att kunna bli uttagen? Alltså några speciella Rallyn, visst antal, speciella placeringar osv. Läste att ca 18 månader innan Rallyt kommer det upp anmälningsformulär på IBA USA hemsida. Ja nog har man konstiga idèer, men det gäller o planera o drömma för att komma framåt. Det gäller alltså det som skall gå av stapeln 2019:D
Dan
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#6
Stämmer, ungefär 1,5 år innan start öppnar anmälningsfönstret till IBR.

Många, många söker, få passerar nålsögat.
Det är inte någon renodlad slumpdragning, utan det lär sorteras rätt friskt redan innan lotterna läggs i urnan.

Ett mycket kort, kärnfullt meddelade som berättar varför just DU skall ges chansen hjälper till.

Att ha synts, placerat sig i och visat rätt inställning under andra poängrallyn hjälper helt klart till.

Det finns exempel på deltagare som givits en plats utan att vara medlemmar sedan tidigare, men dessa fullföljer tyvärr sällan.

Säkraste sättet att i vart fall öka sina chanser att bli uttagen är att bli en Premier Member:
http://www.ironbutt.com/premier/
Ansökningar från Premier members samlas ihop och ges en "fördragning" där ett visst antal reserverade platser dras exklusivt för Premier medlemmar. De Premiers som inte hade tur i lilla dragningen, hamnar därpå ner i den stora tombolan och får därigenom ytterligare en chans i nästa dragning.

Den på en och samma gång säkraste vägen till ett deltagande, och den mest osäkra vägen till en fullföljande är att anmäla sig till "The Impossible Class". Där finns det alltid plats...

Alltså, den som anmäler att han eller hon vill ta något riktigt udda runt USA under 11 dygn hälsas välkommen med öppna armar. Ju knasigare desto bättre!

Martin Hildebrands Zundapp 175 från 1997 års rally går inte av för hackor!


och andra har fullföljt på 250 cc scooters, innan man 2003 satte en nedre kubikgräns.


Eller gör som John Young som 2011 genomförde rallyt på en Triumph Trident från 1969!



Kort story, mycket bilder här:

http://www.craigvetter.com/pages/Vetter_Fairings/Windjammer-3/John-Young.html


Full berättelse, inklusive förberedelserna här:

http://mattwatkins.org/blog1/wp-content/uploads/2013/06/John-Young-2011-IBR.pdf



Så, det finns flera vägar in i IBR - men man måste hålla en sak i minnet:

"11 days 11.ooo miles" översätts ibland i USA som "11 days 11,000 dollars" men det gäller för inhemska deltagare.
För oss Européer är anloppssträckan tuffare än så...
 

moose

Premier Member
#7
Oj då, verkar som det får bli att följa andra på Spotwalla. Det blir änna lite dyrt tycker stämman. Men som tur är finns det utmaningar i närområdet-
Tack för svar o indirekt hjälp till beslut.
Dan
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#8
...men soppan är billigare i USA!:D

Vi är några stycken som räknat lite löst på det hela, och vi landar oberoende av varandra på, eller kring SEK 100.000.- för ett deltagande.

...hojen oräknad.

Det går att pressa priset genom att samskeppa med andra deltagare, men då krävs det att minst två andra svenskar är redo att köra samma år - och att alla tre blir dragna till rallyt.

Det vanligaste bland Europeiska deltagare är att man gör ett paket av sin hoj och flyger över den, och sedan tillbaka igen. Men, det man först måste ordna är en försäkring som gäller i USA, och som verkligen täcker det man skall göra och ta sig för.
Somliga har varit över och kört på lösa boliner. Det har gått bra, men andra europeiska deltagare - som verkligen satt sig in i omfattningen av de olika försäkringar man lyckats förhandla fram har istället tagit sin Mats ur skolan och tvingat avsäga sig sin plats man lottats fram till, och även betalt för.

Ibland är vi Europeer lite naiva och halvt curlstörda av den skyddade miljö vi växt upp i, och förstår först inte konsekvensen av att åka till USA utan ett heltäckande försäkringsskydd...

Andra europeer har löst det hela genom att köpa en hoj på plats, och köra på USA-plåtar.
Jag är inte insatt i hur man löst registreringsfrågan och försäkringsbiten, som varande utländsk medborgare - men klart är att det knappast har blivit enklare med Trumpadminstrationen...

Somliga av de som köpt hoj i USA har lagrat upp den där till nästa rally, eller låtit sälja den genom ombud efter att man rest hem. I vilket fall som helst så binder man upp massa pengar, även om man säkert får tillbaka det mesta senare om man bara gjort en vettig affär från start.


Hyra cykel på plats i USA är en variant, men det är svårt att hitta uthyrare som släpper hojar med fria mil under de veckor IBR går, och gör man det kan man räkna med kontroverser när man lämnar in en hoj med 11.000 friska miles på mätaren efter 14 dagar.
Även här finns dessutom försäkringsproblematik att ta hänsyn till, och klausuler i hyresavtalet att läsa in.
Det är heller inte säkert att en hyrhoj som lämnas ut "körklar" för en genomsnittsmotorcyklist motsvarar det en IBR-deltagare vill ha.


...så, all-in-all: IBR är ikonen alla vi rallyfans tillber. Det klart att man skall köra rallyt en gång i livet. Så är det bara.
Men, det är kanske bara en gång man har råd med det, och då måste allt stämma.
Och! man måste bli dragen det året också.

Hur länge törs man vänta?
Tja, det är högst indivuellt, om man säger :rolleyes:, men en lysande fyrbåk kan ju vara Al Holtsberry, som startade och fullföljde 2015; 79 år ung!

Massa intressant statistik här:

http://www.ironbutt.org/ibrfacts.htm
 

moose

Premier Member
#9
Frågor igen, när man skall köra flerdagarskörning o få "rätt" antal miles, skall man ju försöka o få en del fler mil för att vara på den säkra sidan. När jag körde Scandinavian Rally förra året fick jag en korrigering av min odometer. Kan/skall jag använda den korrigeringen när jag beräknar sträckan för att få den mera rätt?
Förutom att se på vilken väg som är den kortaste. Eller är det overkill?
Dan
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#10
Det är förvisso bra att veta sin egen avvikelse, men räkna inte benhårt på att den är samma nu som då.
Stora variationer i däckslitage, andra däcksdimensioner är saker som kan rucka på felvisningsprocenten.
Inget hindrar att man har en egen kontrollmätt verifieringssträcka på 30 - 50 km som man stämmer av sin mätare mot.

...men, till syvende og sidst är det kontrollantens "kortaste körsträcka" som fäller avgörandet.
 

moose

Premier Member
#11
Fler frågor o nu en alldeles hypotetisk sådan. Det finns ju bland alla körningar en som heter The Longest Month. (30 days - 30,000 Miles). Det är väl så att även på den här körningen får man inte köra repetitiva körningar? Ex: Strömstad - Malmö fram o tillbaka för att uppnå de rätta milen? Det är så jag har tolkat reglerna, men man kan ju ha fel?o_O Det där med retetitiva gäller troligen för alla IBA körningar?
Dan
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#12
Exakt, det blir tuffare med ruttningen ju fler dagar man lägger till varandra.

För att undvika repetitiva körningar så repeterar vi: ;)

* Man får köra fram och tillbaka längs en och samma sträcka. En gång!
Alltså, "möta sig själv" är okay, men inte rulla ut i samma spår, åt samma håll som man en gång redan kört.

* Korsningar - somliga "korsningar" är inte precis som kors. Här och var kan man ibland under flerdagarskörningar tvingas köra några kilometer i sina egna spår. Accepteras, om det handlar om en begränsad sträcka och inga andra vettiga alternativ finns.

Exempel:

Du har redan korsat landet på längden: E4 (grönt streck)



Nu är det dags att korsa landet på tvären. RV 40 (rött streck) delar körbana med E4 några kilometer innan man svänger av efter A6-köpcenter.

Ett sådant vägval är okay, men inte att följa E4 hela vägen upp till Norrköping för att växla över till E 22an och hävda att man "korsar landet" på det viset.


Claro?
Bueno!
 

moose

Premier Member
#14
Det närmar sig SS 3000 den som bör ta mig runt våra nordiska huvudstäder. Har försökt att lägga ut tankställen utefter o så nära det går den körda vägen. Ni som åkt de här sträckorna, är dessa tankställen de optimala eller tips på andra? Övernattning blir i hotell med frukostmöjligheter. Det blir långa dagar men har försökt att ta den längsta dagen först o sedan minska på timmarna. För den sista sträckan finns två alternativ, mest beroende på hur kroppen mår. Vittnen efter varje dag samt ev. reservdunk med bränsle. Just blivit klar med montering av extraljusen på BMW´n så nu återstår bara inställning. Mat blir efter vägen, brukar ju vara rätt vanligt:eek:. Men här kommer de tänka rutterna med tankställen. Första dagen https://goo.gl/v1QZNx. Andra dagen https://goo.gl/9AR6Hw . Tredje dagens två alternativ https://goo.gl/9VvKdg samt https://goo.gl/5FXJzy. Fram med er kunskap o kommentarer.
Dan:)
 

moose

Premier Member
#15
Bara ett förtydligande, visst är det så att vi fortfarande enbart har kvitton som dokumentation vid start,mål samt under resten av körningen och foto av kvitto o odometer som komplement?
Dan
 

moose

Premier Member
#18
Ännu en gång flera frågor o svar. Har läst en del frågor o svar om detta med att kunna "få" en körning godkänd inom en längre körning. Är detta möjligt eller får man endast den längsta körningen godkänd. Eller hur fungerar detta? Ex: att köra en SS 7000 som samtidigt innehåller en GN 72? Vilken blir den godkända körningen?:confused: Ja detta kanske bara blir en teoretisk fråga men man har ju sin pärm med lite annorlunda körningar:D
Dan
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#19
Moderföreningen i USA accepterar i vissa fall "nested rides" där flera olika certifikat skrivs ut för en och samma körning.
Ämnet diskuteras bland annat här: https://forum.ironbutt.org/index.php?threads/combining-rides-certifications.1406/#post-18684
Observera att "nested rides" där inte kvalar fullt ut för MileEater-programmet, utan där väljer man en av de ihoptossade körningar för MileEater.

IBA Sverige har intaget den tuffare linjen med "Ett startkvitto -> en körning -> ett certifikat"
Det går alltså inte att kombinera ihop körningar i varandra enligt vårt striktare regelverk.

Undantag: satsar man på vissa distanser som rullar över flera månader, eller rent av fullt år - som
100K Club 100,000 miles in one year, eller andra "Themed rides" som exempelvis "National Parks Tour"
http://www.ironbutt.com/themerides/npt/ så är det självfallet öppet att köra andra körningar under det att man jagar dessa speciella utmärkelser.

I ditt exempel så skulle man teoretiskt kunna tänka sig att man, vid start hemifrån tar ett startkvitto där, fortsätter upp till Nordkapp och tar ett nytt startkvitto där, avslutar sin NG72 i Gibraltar och tuffar vidare på en SS 7000.
NG 72 är ju en Finsk körning, så det är bara dom som kan godkänna den delen - men SS 7000 kan man ju lämna in hos IBA Sverige, eller hur?

Nej! Det går emot våra tankar och idéer, och att fajla "en och samma körning" i två olika länder är inte schysst.
Calma! Inte för att jag tror att du skulle tänka dig att göra det, men det är bra att frågan kommer upp så den kan belysas. Så gör man bara inte.

Vilken tur skall man "spara på då"?
Ja, det är upp till en själv - vilket man ser som mest "värt".

Faktum är att vår vän Benny Bob Sweden var i detta dilemma för ett par år sedan:
https://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=13274&KW=gibraltar

Skulle han bli den förste Svensk som hade en godkänd NG72?
Eller skulle han satsa på att fajla körningen som en SS 6000 istället?

Det blev en SS 6000, så klart. Förste svensk där med. :)


Vi har full respekt och förståelse för önskemålet med "annorlunda körningar i pärmen" - det är ju en stor portion av vad detta går ut på. Vi som svenskar kan vila tryggt i att varje enskilt diplom i pärmen verkligen är körd fysiskt, inte "följt med på köpet" i någon annan körning.

"The worlds thoughererest riders"?
Nja, vi låter det stå öppet, hörrni....