Tack för att du frågar!
Hellre en fråga för mycket, än 5 dygn kört till ingen nytta.
För den som vill följa med i de aktuella reglerna hittar man dem på vår hemsida:
http://ironbutt.se/SS2000-SS3000-SS5000-och-10-10th.php
...eller här på forumet:
http://forum.ironbutt.org/index.php...som-certifieras-av-iba-sweden-10-4-2017.1295/
(uppdaterad länk)
Det stämmer att SS 3000 är det sista kvalificeringskravet för flerdagarskörningar.
Man måste ha kört godkänd SS 3000 för att få starta SS 5000, men stegen slutar där.
Det är alltså inte tvunget att ha en SS 5000 för att få starta SS 6000 osv.
Vi har redan tidigare justerat reglerna för att slippa kravet med vittne "mitt under körningen".
Kravet idag är startvittne och målvittne för den körningen man söker för, alltså egentligen bara startvittne dag 1 och målvittne dag 6 (som exempel)
Men, som vi tagit upp här tidigare: det kan vara en bra idé att ta målvittne varje dag ändå.
Om hojen ger upp under dag 6, vad har man med sig för körning att söka då...?
Med målvittne varje dag kan man lämna in för en avslutad SS 5000 som ett rätt redigt plåster på såren.
Gällande körsträckor för flerdagarskörningar så är det så att den totala sträckan för alla dygnen sammanlagt skall uppnås, som vanligt räknat på kortast farbara sträcka.
3000 miles för SS 3000, 5000 miles för SS 5000 osv.
Men, det måste inte vara 1000 miles per dygn längre. För att bättre kunna pricka säkra övernattningsplatser så tillåter vi avvikelser i körsträcka enligt följande när det gäller dessa flerdagarskörningar:
Minsta tillåtna körsträcka per 24-timmarsperiod är 746 US miles (1200 km).
Kom ihåg att dokumentera detta med kvitton.
Maximalt tillåten körsträcka per 24-timmarsperiod är 1243 US miles (2000 km).
Kom ihåg att dokumentera detta med kvitton.
"Repetativa vägval" accepteras ej. Detta är nog en av de mest missförstådda delarna i vårt regelverk, så vi drar det igen: Under en och samma körning får man inte trafikera samma sträcka två gånger.
Detta innebär INTE att det är förbjudet att köra till föräldrahemmet i Piteå, dricka kaffe och sedan köra hem längs E4 samma väg till Stockholm igen. Man får alltså "möta sig själv" längs en körning.
Det som inte är tillåtet är att rulla ut i sina egna spår igen.
Exempel på otillåten IBA-körning: Snurra 5,5 varv kring en och samma sjö i Mälardalen.
Visserligen 1000 miles - men inte tillåtet.
...om det inte är specialkörning, godkänd uppifrån, så klart.
Denna regel gäller även när det handlar om flerdagarskörning. Kör man vår svenska specialkörning SS 2000 Ystad - Haparanda så går det inte att sträcka ut de till en SS 3000 genom att ge sig ut ett varv till längs E4 / samma väg som man redan kört.
Alltså ställer flerdagarskörningar större krav på planering, och ju fler dagar det handlar om, desto tuffare blir det.
Hur tufft blir det egentligen?
Ja, kikar man på denna sidan så finns det ingen hejd på det:
http://www.saddlesore.com/102.htm
Några exempel:
10. 10/10ths Awards (10 days - 10,000 Miles) {169}
5. 20/20 Insanity - 20 days - 20,000 Miles {1}
4. The Longest Month. (30 days - 30,000 Miles) {4}
Siffrorna inom hakparentesen visar hur många som har godkänd körning av just den sorten när listan sattes ihop - men det var många år sedan.
Svårt att få Europa att räcka till för 20 eller 30 dagars körning...?
Inte då! Vill man sätta lite snävare ram kring sin flerdagarskörning så gör man en "in state"-körning.
Tim Masterson, känd som hardTXrider satte en 10/10ths in state Texas för några år sedan.
http://hardtxrider.blogspot.se/2013/05/texas-10000-miles-in-10-days.html
Spotwalla ser till sist ut som en "paint by number"-tavla när han lagt all dygnen i sin egen hemstat.
Lägg gärna en stund på hans sida, det finns massor att lära där.
...och ja, planeringen är A och O när man förbereder vilken IBA-körning som helst.
...och ja, det är vansinnigt roligt att sitta hemma och torrbryta.
Lycka till!