Frågor Frågor (flerdygnskörningar)

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#41
Detta kunde man postat lite varsomhelst, men eftersom du planerar något lurt, Dan, så kör vi här:
Dödsolyckor ökar - Frankrike saktar ner
UTRIKESalldeles nyss

Frankrike. Antalet dödsolyckor på franska vägar har ökat i fyra års tid. Nu har regeringen beslutat om lägre hastighet på alla tvåfiliga landsvägar.

Landsvägarna i fråga är de näst största i Frankrike, efter motorvägarna, och har hittills haft en begränsning på 90 kilometer i timmen. Från och med i sommar kommer bilister att behöva hålla sig under 80. Det finns runt 40 000 mil väg av detta slag i landet, där det saknas mitträcke.
https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article27270420.ab

Nya hastighetsgränser på (det sämsta av...?) Route National.

Kolla nykterhet, skick på bilar och hålla efter mopedbilarna är inte aktuellt, alltså? :rolleyes:
 

moose

Premier Member
#42
När det gäller vanliga Saddle Sore flerdagarskörningar så är vi kvar på SS 2000, kanske någon enstaka SS 3000 godkänd av IBA Sverige. Vi kommer att förtydliga reglerna för flerdagarskörningar under vinterrevisionen av reglerna, men så mycket kan sägas att regeln där du inom intervallet 746 miles -> 1243 miles kan fördela dina körda kilometer inom 24 timmars ramen ligger kvar - i vart fall upp till SS 9000.
Det sätt som det är uttryckt i reglerna med SS(x)000 är bara ett sätt att slippa upprepning av regler som ändå inte är överhängande aktuella för flertalet medlemmar här i Sverige.
Har ni hunnit med att se över eventuella regeländringar? Förståeligt om eventuella ändringar kommer senare under året.
Dan
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#43
Arbetet pågår just nu. Klart till 1/4 som får sägas vara säsongsstart.
Det blir inga stora förändringar, det vet vi redan nu.
 

moose

Premier Member
#45
Hej på er färdkamrater länge sen sist med frågor o funderingar. Men som vanligt när man gått hemma o grunnat o sökt efter visdom o svar så återkommer jag till detta forum. Nu gäller det 250 CCCCCC Insanity, jag har inte tänkt att utföra denna körning, utan frågan är när man utför en sådan här körning kan man köra i sina egna hjulspår eller är det olika rutter för varje håll? Har inte hitta, eller sökt dåligt svar på detta. Nästa fundering kan man utföra något liknande i Sverige eller Europa? Det kanske redan finns i någon avdelning inom IBA i Europa? Vet att SS XXXXX får man inte köra i sina egna hjulspår. Ex:. SS 10/10 eller SS 20/20 Insanity. Nu ger jag mig för denna gång. O för övrigt " Be carefull out there"
Dan
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#46
Lite sent svar denna gång. Bråda dagar... o_O

Först, en liten förklaring för de som ännu inte är inne i terminologin:

250 CCCCCC är en Amerikansk körning i "Coast-to-coast"serien.

Den startar med 50cc: 50 timmar för att ta sig från kust till kust.
Körningen kan sedan byggas på med så många omtag man känner för, upp till 250 timmars pendlande mellan Atlanten och Stilla Havet.

Eftersom detta dels är en Amerikansk körning, och dessutom i "insanity"-nivå så är det ingen här som har någon järnkoll på detaljerna, men kompletta regler hittar man här

Insmyget i texten hittar man detta:

You may take any route you like.
Jag skulle tolka det som att körning i egna hjulspår är tillåtet, men råder den som funderar på att starta att kolla detaljerna med den IBA avdelning som äger körningen, i detta fall USA.
 

moose

Premier Member
#47
Tackar för svaret o tolkningen av just nämnda tex "tYou may take any route you like. " Bakgrunden var just den nyss genomförda körningen av Steve Diederich 40/40. En otrolig prestation. Återkommer troligen med fler frågor under sommaren.
Dan
 

moose

Premier Member
#51
Chip o välkomna till frågestunden. Ja nog med lustifikationer. När man skall köra ned till Gibraltar ifrån Sverige föreslår Google maps ofta vägen över Frankrike istället för genom Tyskland och sedan Frankrike. Några bra svar? Högre snittfart, färre olyckor, bränslepris, billigare motorvägar ja listan kan bli lång. Ni som kört vad föreslår ni och eventuell motivering. Jag har nya planer inför 2019 nu när man är friskare och kryare än på länge.
Dan
 

Ravin

Active Member
#54
Ja enligt Goole maps så stämmer det, men är det verkligen den enda orsaken?
Dan
Jag vet i vart fall en taxichaffis som bara skrattade när vi satt fast på precis den här vägen och trodde att det gick på under timman, just nu är budet 1,5h för dessa 49k, så det kanske inte är den snabbaste vägen genom Frankrike som Google föreslår.
Skärmklipp.PNG
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#55
Passerar du Paris på rätta tider så tror jag inte du får några problem. Måste du passera när alla andra är ute och kör så leta efter den extra filen som bilarna i filerna längst till vänster skapar. Mellan vänsterfilen och filen till höger om den. Väl inne i 2-hjulsfilen så håll dig kvar och njut.
 

moose

Premier Member
#56
tackar för tipsen, tänker att tiden mellan 23 och 04 är en bättre tid samt har hittat denna hemsida som hjälper till att se körförbud för tyngre fordon
https://www.truckban.info/en. Sen har vi också miljözonerna i en del städer, ser ut som" genomfarter " på motorvägar är än så länge inte betalfria.
Kostnad för motorvägarna tillkommer. Planering är spännande.
Dan
 

moose

Premier Member
#58
Planering är A och O, har man sagt mig men i slutänden blir det ändå" Äh va fan. Spela roll, bara kör!". så det blir något åt det hållet men inte förrän "vintern rasat ut bland våra fjällar drivans blommor smälta ned och dö" Väl mött på väg och i etern.
Dan
 

moose

Premier Member
#59
Nämen hej på er nya forumet kräver långdistansfrågor, så här kommer en. Om man gör en låång körning typ Grebbestad - Nordkapp - Gibraltar - Grebbestad. Kan man då använda sig av den Finska varianten med tankkvitta Honningsvåg och entrebiljett på Nordkapp som hörnkvitto? För övrigt blir det väl våra Svenska regler som gäller för kortaste samt längsta dagsetapper.
Dan
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#60
Hej där!

Du har ett par alternativ som jag ser det.

Antingen SS till Nordkapp. En SSx000 till Gibraltar (eller flera SS1000) och SS X000 hem. Eller en SS6000/SS7000 beroende på vägval. Du kan absolut tanka i Honningsvåg, ta maskinskrivet kvitto på Nordkapp för att utnyttja dessa km. Glöm inte att max 300 miles mellan bensinkvitton.

Alternativt så tar du en SS upp till Nordkapp. Därifrån följer du IBA Finlands körning Nordkapp-Gibraltar. SS x000 hem.

Alternativt tar du IBA UKs motsvarighet. Alltså SS till NK. Deras 66-72h (finnas olika nivåer. Skillnaden mot FI är att inga färjor tillåts har jag för mig.) Sedan SS x000 hem.

Blanda inte. Håll dig till en variant.

Men som du skriver så kan du tanka HV, kvitto på Nordkapp och sen tanka inom 300-milesgränsen från starttankningen.

Jag hade kollat upp både FI och UKs körningar och jämfört.

Men viktigast. Kom ut på vägen och kör!

//Dg