Återigen dags att summera ett den här gången ovanligt händelserikt år. Det inleddes med MC-mässan och i samband med det föreningens årsmöte. Jag tjänstgjorde i vår monter de sista dagarna av mässan och propagerade för mitt kommande SS 1000 försök på den gamla DS:en.
Det fanns 3 st DS på utställningen varav den ena stod hos MC-Colection och var bättre än nyskick och den andra ett långt ifrån komplett renoveringsobjekt hos MCHK. Några från MCHK var och tittade i vår monter vilket skulle visa sig få konsekvenser den kommande körningen.
Sikta på Paris och se Bromölla
Starten på min tänkta Parisresa närmade sig och jag låg tyckte jag bra till i förberedelserna. Efter vinterns stora motorrenovering blev det ungefär 60-70 mils körning utan större problem. MCHK har en egen tidning och de ville göra ett repotage om mc:n och det förestående äventyret.
Dagen innan avfärd kom det ner en herre från Norrköping som jag känner lite flyktigt och skulle fota och skriva lite.
Vi har haft en skulptör här på orten som tillverkat stora konstverk av bland annat betong och glasflaskor. Vi skulle fota i skulptörens trädgård med skulpturerna som bakgrund. Sagt och gjort, vi gav oss i väg mot Källströmsgården som ligger i Påskallavik, någon mil söder om Oskarshamn. Efter lite körande fram o tillbaka där vände vi tillbaka mot Oskarshamn. Nu började det slira ordentligt på kopplingen och inget mer kvar att justera. Det blev som vanligt, akutskruvande innan start.
Vi rev ner lamellpaketet och av 3 lamellskivor såg 2 bra ut och hade troligen blivit renoverade men den 3:e var bara sopor. Mats modifierade belägg från någon HD och vi monterade det i stället. Kopplingen fungerade nu utmärkt men hade vi kanske fått någon förändring så inte motor och växellådsdrevet linade riktigt?
Morgonen för starten kom och DS:en som aldrig behövt mer än högst 3 kick för att starta trilskades nu ordentligt. Den kände nog på sig att något jobbigt var i görningen, ungefär som din snälla katt som alltid springer kring benen och vill kela men är totalt omöjlig att hitta den dagen du ska ta honom till veterinären särskilt om det är för att kastrera eller avliva honom. Till start macken dök det upp en hel del folk, bland annat Remington från Tranås som filmade och lade ut det så ni kan se en del på annan plats på forumet. Svårstartat även nu men efter ett tag bar det iväg insvept i ett moln av blårök.
Ner till första tankningen i Jämjö gick det bra men sedan började strulet. Efter någon kilometer gick transmisionskedjan mellan motor och låda av.
Det var ett helt oväntat haveri, den kedjan är kraftig nog för betydligt starkare motorer. Jörgen var med och vi vände tillbaka till Jämjö, hittade en öppen MC-butik och fick efter lite letande med ett kedjelås som passade. Efter montering vände jag tillbaka och tog ett nytt startkvitto i Jämjö.
Iväg igen men det låg en dålig känsla i luften. Och mycket riktigt, efter lite småstrul kom det verkliga raset precis i höjd med Bromölla.
En cylinder slutade fungera och jag konstaterade att avgasventilen inte öppnade och att felet låg någonstans inne i motorn vid drivningen av stötstången. Även om jag befann mig endast 500 meter från Claessons MC brydde jag mig inte om att leta delar där, chansen att de hade några motordelar till den här på lager bedömde jag till absolut 0.
Fick ringa till bärgningsjouren som hade hoppats på en Parisresa och redan var i närheten av Lund. De hämtade upp mig och så var det slut med det här äventyret för den här gången, försöker dock snart igen men nu blir rutten inom landet i stället.
Det fanns 3 st DS på utställningen varav den ena stod hos MC-Colection och var bättre än nyskick och den andra ett långt ifrån komplett renoveringsobjekt hos MCHK. Några från MCHK var och tittade i vår monter vilket skulle visa sig få konsekvenser den kommande körningen.
Sikta på Paris och se Bromölla
Starten på min tänkta Parisresa närmade sig och jag låg tyckte jag bra till i förberedelserna. Efter vinterns stora motorrenovering blev det ungefär 60-70 mils körning utan större problem. MCHK har en egen tidning och de ville göra ett repotage om mc:n och det förestående äventyret.
Dagen innan avfärd kom det ner en herre från Norrköping som jag känner lite flyktigt och skulle fota och skriva lite.
Vi har haft en skulptör här på orten som tillverkat stora konstverk av bland annat betong och glasflaskor. Vi skulle fota i skulptörens trädgård med skulpturerna som bakgrund. Sagt och gjort, vi gav oss i väg mot Källströmsgården som ligger i Påskallavik, någon mil söder om Oskarshamn. Efter lite körande fram o tillbaka där vände vi tillbaka mot Oskarshamn. Nu började det slira ordentligt på kopplingen och inget mer kvar att justera. Det blev som vanligt, akutskruvande innan start.
Vi rev ner lamellpaketet och av 3 lamellskivor såg 2 bra ut och hade troligen blivit renoverade men den 3:e var bara sopor. Mats modifierade belägg från någon HD och vi monterade det i stället. Kopplingen fungerade nu utmärkt men hade vi kanske fått någon förändring så inte motor och växellådsdrevet linade riktigt?
Morgonen för starten kom och DS:en som aldrig behövt mer än högst 3 kick för att starta trilskades nu ordentligt. Den kände nog på sig att något jobbigt var i görningen, ungefär som din snälla katt som alltid springer kring benen och vill kela men är totalt omöjlig att hitta den dagen du ska ta honom till veterinären särskilt om det är för att kastrera eller avliva honom. Till start macken dök det upp en hel del folk, bland annat Remington från Tranås som filmade och lade ut det så ni kan se en del på annan plats på forumet. Svårstartat även nu men efter ett tag bar det iväg insvept i ett moln av blårök.
Ner till första tankningen i Jämjö gick det bra men sedan började strulet. Efter någon kilometer gick transmisionskedjan mellan motor och låda av.
Det var ett helt oväntat haveri, den kedjan är kraftig nog för betydligt starkare motorer. Jörgen var med och vi vände tillbaka till Jämjö, hittade en öppen MC-butik och fick efter lite letande med ett kedjelås som passade. Efter montering vände jag tillbaka och tog ett nytt startkvitto i Jämjö.
Iväg igen men det låg en dålig känsla i luften. Och mycket riktigt, efter lite småstrul kom det verkliga raset precis i höjd med Bromölla.
En cylinder slutade fungera och jag konstaterade att avgasventilen inte öppnade och att felet låg någonstans inne i motorn vid drivningen av stötstången. Även om jag befann mig endast 500 meter från Claessons MC brydde jag mig inte om att leta delar där, chansen att de hade några motordelar till den här på lager bedömde jag till absolut 0.
Fick ringa till bärgningsjouren som hade hoppats på en Parisresa och redan var i närheten av Lund. De hämtade upp mig och så var det slut med det här äventyret för den här gången, försöker dock snart igen men nu blir rutten inom landet i stället.
Last edited: