IBA-körning Norrland 210605

BrooklynS

Well-Known Member
#1
Efter mycket snack så kom då första körningen till slut. Grundläggande krav var att vara två personer av säkerhetsskäl och planeringen gjordes för att vara enkel, tillräckligt lång väg och ha tomma vägar, solen i ryggen och ge marginaler för pauser och avslappnad körning

”Plan your ride, ride your plan” visade sig såklart vara ett vinnande koncept. Vi gjorde ett exceldokument med passagetider, tankningar och marginaler för paus. I och med att vi hade gott om marginal tidsmässigt blev små förseningar pga vägomläggningar inga problem. Vi följde planen och det var helt odramatiskt. Nästan 165 mil på ganska precis 22 timmar (enligt plan 21 timmar och några minuter) borde räcka. Återkommer med en lite mer utförlig ride report.
 

Attachments

#2
Hela rutten.jpg

Min mätare stannade på 1761 km. Men pga av hjärnsläpp så tankade jag inte i Matfors utan i Gnarp. Dvs jag fick inte 4 mil extra.

1623397820842.png

Jag ser detta som en läroresa. Men visst gick vår första resa riktigt bra. Men med denna erfarenhet så kan vi definitivt göra den ännu bättre. Kanske redan nästa år.

// Olof
 

BrooklynS

Well-Known Member
#3
Lagom tid efteråt kommer då rapporten:

Planen som gjordes upp med kumpanen Olof innebar instämpling på OKQ8 Vilhelmina söndag kl 05.00. Detta för att få bra körförhållanden under hela turen samt hyfsat normal dygnsrytm. Han skulle då få 55 minuters förvarning innan han behövde starta. Torsdag-söndag anordnade jag också BMW-klubbens nationaldagstur med dagsturer från bas Kolgårdens Camping i Vilhelmina. Uppladdningen bestod alltså av ca 110 mils körning torsdag-lördag i Marsfjällens skugga.

Lördagskvällen blev tidig, kronans camelback fylldes med vatten, 0,5 l PET vattenflaskor fylldes med "trolldryck" (Resorb/TREO), allt utom tält och sovsaker packades in. Väckaren ställdes på 04.20. 21.15 kröp jag ned i sovsäcken.

Men. I stugan 10m från mitt tält hade ett HD-gäng installerat sig och nu skulle de och några andra stugor ha kvällsparty på altanen... 03.03 insåg jag att det inte skulle bli någon sömn och messade Olof att jag kastade in handduken. Stängde av alarmet och somnade till efter en stund. 05.46 kollade jag mobilen och då hade Olof svarat. Jag kände efter lite och beslöt att starta ändå, då jag är morgonpigg och brukar kunna klara ganska långa körpass utan att bli alltför såsig. Skulle jag känna för stor trötthet var det ju bara att bryta och köra hem eller lägga sig en stund i tältet.

06.19 tog jag kvitto i Vilhelmina och tog vägen ned mot Övik via Åsele och Solberg-Kubbe-Bredbyn. En helt fantastisk väg som vindlar sig uppe på sandåsar och mellan bergsknallar. Som Kalvstigen fast tvärare kurvor, större höjdskillnader och kortare raksträckor. Och sämre asfalt, men det spelar ju ingen roll.

Rullade in på OKQ8 i Övik tre minuter före Olof, som kört från Matfors ned till Gnarp och tagit startkvitto där. Vi tankade och drack kaffe och körde sedan upp till Umeå där felnavigering pga vägarbete gjorde att vi tappade ett antal minuter (och kilometer). Tankning på Statoil Ersboda och en snabb frukostburgare på McDonalds sedan vidare mot Storuman, nu med solen i ryggen. Vi rullade på utan problem och höll tidsschemat nästan på minuten. Vi hade lagt till 5 min vid varje tankstopp för att få lite marginal och det innebar att vi inte behövde känna någon stress. Camelbacken var väldigt bra, en klunk då och då gjorde att vi kände oss osedvanligt pigga och fräscha. I Storuman tog jag en klunk ur PET-flaskan för att få i mig lite salt. En handfull nötter, tanka och sedan iväg norrut mot Jokkmokk. Det här är vägar jag kör ofta och farthållaren kom väl till pass för att hålla hastigheten jämnt vid den planerade (dvs gällande hastighetsgräns).

I Jokkmokk tog vi en lite längre paus, köpte en pizza som vi åt hälften av och sparade hälften till kvällsmaten. Tankning och iväg, nu förbi och över de torrlagda älvfårorna och Akkats, Ligga, Harsprånget och Porjus kraftverk. Jag var ciceron i Packtalken och berättade om de olika kraftverken och deras historia. Vi åkte en snabbis upp på Dundret och beskådade utsikten över Gällivare, Malmberget och Aitikgruvan. Sedan vidare mot Karesuando via Svappavaara, och här fick jag även berätta lite om malmutvinningens historia i Norrbotten.

En mycket kort bensträckare/kisspaus, vätska och nötter vid Suptallen, Vittangi. Vidare mot Karesuando och landskapet antar mer och mer tundrakaraktär så fort man korsat Lainio älv. Vi kommer till Karesuando och Olof drar en snabb avstickare till Maunu - Sveriges nordligast belägna allmänna väg - medan jag blundar några minuter invid vägkanten. Sedan stannar vi vid macken i Karesuando, där NÄSTAN allting finns (det stämmer faktiskt), äter resterande halva pizza och dricker ordentligt. Tankar och drar söderut längs Muoni älv mot Pajala.

Nu börjar det bli sent och kyligt, älvdansen ligger här och var och temperaturen som tidigare legat på 22-26 grader ramlar nu ned mot bottennoteringen 2 grader. Vi ser flera orrspel mitt på vägen, ripor flyger här och var och midnattssolen lyser som eld i talltopparna - vi har den rakt i ryggen. I Pajala stannar vi till en kortis vid kommunhuset och gör oss en kopp varmt kaffe som verkligen behövdes. Olof byter till torra och varma strumpor då han har en gammal förfrysningsskada sedan sin tid på K4. Vidare söderut längs Torne älv och in i Haparanda och tanka. Märkligt nog är ingen av oss trött. Vi pratar hela tiden om hur det känns och försöker iaktta avvikande beteenden hos varandra men det känns otroligt bra, särskilt med tanke på att jag snart varit vaken i två dygn med en kortare dvala på någon timme där i mitten.

E4 söderut och i Luleå tar vi avsked från varandra då Olof far till Älvsbyn. Jag tar slutkvitto 04.04 i Luleå, far hem, ställer hojen i garaget. Packar av lite grann, går in, duschar och lägger mig. Upp 07.30 och är på jobbet 08.00 men DÅ är jag trött. Efter lunch säger mina medarbetare åt mig att det nu är dags för mig att åka hem och sova... Jag lyder. :)


Summa summarum: En otroligt trevlig tur som jag skulle kunna göra om när som helst. Det blir definitivt fler gånger!
 
#4
En sak som slagit mej är att vi hade ju så gott om tid. Dels så körde vi lagligt och lungt på denna resa. Iom detta så såg vi ju så mycket mer. Vi kunde diskutera mer. Och körningen blev mycket avslappnad. Jag trodde tex att jag skulle ha ont om tid vid målgången. Men tidsplaneringen som vi gjort via planeringen via Google Maps höll bra. Och den sätter ju lite mer tid mellan punkterna än om du kör exakt. Och det testade vi ju på en delsträcka då det var tomt på vägen. Dvs vi körde exakt vad som stod på skylten. Och då kom vi fram tidigare än vad Google Maps sa. Inte jätte mycke. Men det var definitift 4-5 minuter som vi fick i mer tid på denna sträckan Haparanda - Luleå.
 

BrooklynS

Well-Known Member
#5
Google Maps räknar väl tiderna utifrån hur trafiken normalt flyter på den tid när man planerar sträckan. Kör man sedan 03.00 så är det helt tomt på vägen och det går fortare. :)
 

Dogpoope

Premier Member
#6
Helt rätt Brooklyn. Har provat att ta ut exakt samma rutt vid olika tider och det kan skilja så mycket som 13, 15min på samma avstånd. Så jag brukar utgå från tid med mycket trafik i planeringen när jag drar upp rutten för att ha några extra min tillgodo om det dyker upp något oförutsett.
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#7
Anar att jag är förhistorisk, men jag använder BaseCamp. En profil för att kolla "normal" sträcka och tidsåtgång och en "shortest" för att kolla "rätt" distans.
 

BrooklynS

Well-Known Member
#9
Anar att jag är förhistorisk, men jag använder BaseCamp. En profil för att kolla "normal" sträcka och tidsåtgång och en "shortest" för att kolla "rätt" distans.
Jo vi hade parallella tider i exceldokumentet: En BC-planering och en Gmaps-planering.
i

I BC ligger kortast väg som profil.