IBA Scandinavian Rally 2016 17-19/6

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#21
Update:

Idag har samtliga anmälda deltagare fått ett litet övningspaket att sitta hemma och torrbryta med!
Kopia på förra årets bok samt förra årets samtliga koordinater i .gdb och .gpx-format.
Hittar du inte utskicket i din inbox, så tänk på att kolla i skräpkorgen.
Det är skickat som ett massutskick, och med så ooootroligt många adresser så är det lätt att tolka som ett spamutskick. :p
Vi är faktiskt redan förbi förra årets deltagarantal, och fler står i farstun och trampar.

Vill du också ha kopia på rallyboken och koordinater att leka med? Då är det dags att anmäla sig nu!
Det finns platser kvar, men de andra drar ifrån när de kan börja öva nu...




Today we have sent out an email with the complete book and coordinates for the IBA Scandinavian Rally of 2014.
Feel free to get acquainted with the format, and if the email seems as being not recieved - make sure you check your spam filter.

We have since long even more registred participants than at the 2014-rally, and if just you would like a book of your own practice, then there is just one thing to do:
Sign up for the rally! This is going to be so much fun!






Hampe
 

JON12A

IBAUK's retired Shop Keeper
Premier Member
IBA Member
#22
Can anyone recommend a good Sweden map .
I understand many of the roads in the north are not tarmaced so it would help if the map showed these smaller roads as well.
Thanks for any advice.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#23
You want to try the unpaved roads when you head up for Nordkap, right?
Good!

Gravel roads are an integrated part of the roadsystem in the Nordic countries, and offers fantastic experiences.

I'll try and look up a map that I can recommend, and that is available in the UK as well.
...and Germany too - so that no participant in the IBA Scandinavian Rally thinks we are allowing you a headstart...:eek:

In the mean while, have a look here:

https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket

This is every usable road in Sweden. Map data is put together by the Swedish National Road Adminstration,
and it is zoomable down to sticks and stones.

...and not that user friendly.



Hampe
 

moose

Premier Member
#24
Fråga för den som inte är så kunnig i detta med datorer o lägga rutter. Måste man ha med sig dator för att kunna få över detta till garmin 590, eller finns det ett annat alternativ? Man är ju uppvuxen med kartor i alla former under bilturer. Det närmar sig att bli kunnig i att lägga rutter.
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#25
Fråga för den som inte är så kunnig i detta med datorer o lägga rutter. Måste man ha med sig dator för att kunna få över detta till garmin 590, eller finns det ett annat alternativ? Man är ju uppvuxen med kartor i alla former under bilturer. Det närmar sig att bli kunnig i att lägga rutter.
Ja!
...och nej.

Efter incheckning på fredag eftermiddag så får deltagarna ut alla koordinater i .gpx och .gdb-format på egen sticka - som man skall ha med sig.

Utan dator och programvara att "packa upp" koordinaterna med så kommer man inte vidare i planeringen.
Det går alldeles utmärkt att köra rallyt genom vanlig analog planering med papperskarta, men då är du låst fram till det att förarmötet slutar och rallyboken delas ut.

Planerar man i datorn, så vet man åtminstone var de olika bonuslokationerna ligger, när man laddat över koordinaterna. Uppgifter om bonusvärde, tidsfönster och eventuella kombos presenteras i rallyboken - men man ser vad det handlar om i vart fall.


Så, är du en Garminman så är det Basecamp som gäller, och kör du Tom-Tom så är det deras motsvarighet för ruttplanering du bör använda.

...om du är hemma och inkörd på det!

Känns det avigt eller nytt, så kanske man inte skall börja använda sådant just dagen innan rallyt.
Då kanske det är bättre att satsa på vanlig pappers- och kartplanering istället.

Med erfarenhet från svenska vägar och resande så kommer man långt med vanlig hederlig karta och kompass.
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#28
Näst sista emailet är skickat, med nödvändig info om IBA Scandinavian Rally

Välkomna!



The one but last email is sent out, with important info on next weeks event.

Welcome!
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#33
It's just great to follow you guys riding all those miles to come up here to us in Sweden!

Dave is now at Puttgarden, catching the ferry to Denmark.



Phil has just started, he is still in England - this is his Spotwalla:

https://spotwalla.com/tripViewer.php?id=113045761c5783d2f4



Our German friend Rainer is just about to check in!
https://spotwalla.com/tripViewer.php?id=1121f575d6e2346c15


...and Thomas, also from Germany has already arrived, according to his not yet official Spot location.


More?

Well, Petri's Spot has been shut off in Tallin since April and what ever ride he did then, according to the IBA SF location page. :)
Some RTE on the European mainland, I guess.
That one will go active tomorrow.

Our Swedish Rally Rookie KenneK will carry Hampes spot
https://spotwalla.com/tripViewer.php?id=113435762cfaf3fd4a

and there is yet another spot to borrow at the rally base - I am sure that we can trick someone to use that one as well!

So, a Spot-dense rally indeed!


Unfortunally we have seen some last minute drop-outs.
Always sad for the arrangers, but even more so for you guys that don't get to participate in this great rally!
Get better - the ones of you with medical reasons, and be better prepared next time - you who have discovered mechanical issues.

Still - you are all welcome to participate in the pre-rally arangements, and we will keep the door to the riders meeting slightly ajar for you who can not participate just this time.
 
Last edited:

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#34
Oj då!

Strax efter tre så kom Phil ut på BAB 1 i höjd med Osnabrück.
Då är det bara Bremen, Hamburg, Köbenhavn och Malmö kvar innan han är här...

Äsch, killen har kört här uppe förr - han valde att gå upp i Sverige och plocka poäng här under 5-dagars European Tour 2014. Det där skall nog gå bra - han behöver checka in senast 18 för att hinna med odocheck innan förarmötet.
12 timmar från gamla gränspassagen Denekamp upp till Stockholm är fullt möjligt - eller var det i vart fall, för 20 år sedan... :rolleyes:

Lycka till Phil - vi håller ögonen på dig under dagen.
 

Kennek

Active Member
#36
Nu är det snart dags
Spänd förväntan råder. Hojen står på serviceverkstad i Södertälje. Meken tror den blir klar till kvällen