IBA Scandinavian Rally 9 - 11 Juni 2017

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#1
IBA Finland meddelar:



IBA FINLAND PROUDLY PRESENTS:

INVITATION TO IBA SCANDINAVIAN RALLY June 9th - 11th

The Rally headquarter is located in Kuopio Finland.
The general concept:
● 24h rally forIBA members only.
● Bonus points all over Finland, very likely also in Sweden and Norway
● Possible to use paper maps, but all electronic navigation devices are allowed
● Minimum point limit for acceptance
● No fuel logs, 455 000 km’s of free public roads!
● Focus on road safety and good manners
● Kilometer limits(min-max)will be set according reasonable SS1000
● Please note, that your have an operational mobile phone with roaming capabilities.
This is mainly for your own safety, but also needed for additional that tasks may be given during your ride.
● You will be guided by the midnight sun, so don’t forget your Ray-Bans!



Anmälan / förfrågningar till:


ibarally.sca2017(alfa)gmail.com
 

Kennek

Active Member
#2
Jag har fått lite mer info om rallyt från rallymastern Seppo Pekonen.
Han önskade att jag skulle dela den med er så nu gör jag det.

Date, time and place

Rally center opens at 14:00 (2 PM) on Friday 9th of June in Kuopio Hotel Puijonsarvi.

The Rally HQ hotel is:
Sokos Hotel Puijonsarvi
Minna Canthin Katu 16
70100, Kuopio
Tel : +358 10 7629 500
Email : [email protected]

Location on the map : https://maps.google.com/?daddr=Original+Sokos+Hotel+Puijonsarvi+Kuopio

There are special room rates for rally quests
- standard single room 95,00€/night
- standard double room 115,00€/night
- superior upgrade +20€/night
- superior with sauna 35,00€/night
Parking in garage 6€/night/bike.

This offer for rally quests is valid until 26.5.2017. Our allocation is based on previous events.
There’s a quite large event in hotel at same time, additional rooms might be a bit difficult to
get – so we recommend to make your booking early enough.

When you make your reservation, please remember to mention a secret keyword “IBA
Scandinavian Rally”. The price includes breakfast, free entrance to sauna, the common living
area with three hot tubs, TV and fitness equipment.

Riders meeting and the Rally dinner will take place in Hotel on Friday 9th at 18:00. Dinner is
not included in the registration fee. Registration fee is 30 €, details will be sent to your email
address.

The Rally starts on Saturday 10th of June at 7:00 and Gate remains open until 9:00. The Rally
Gate is open on Sunday morning from 5:00 to 7:00. A special breakfast for participants is
served from 05:45 to 06:45 (approx.).
Award ceremony will be on Sunday at 11:00 at Hotel.

If you decide to check out on Saturday, you can leave your light gears and equipment in a
dedicated and secured room (with your own risk - of course), while you are on the road.
Ilmoittaudu tästä / Registration link

https://drive.google.com/open?id=13dtp9uX4W8fM2YRnWIZcgtK35Bk7gOKvx3qa0qcxJ1k
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#3
Tack för det, Kennek.
Gôtt när andra hugger i och hjälper till med informationen.

Misstänker att

" superior with sauna 35,00€/night"

innebär inte bara sauna på hotellet, utan sauna på rummet.






Heja Finland!
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#6
Hittills minst tre anmälda svenskar, samt deltagare från både DE och UK.
Vi var 2 x svenskar i Finland 2013 och 3 x svenskar i Finland 2015, så här krävs ytterligare deltagare för att fylla kvoten.:D

Rallyt 2015 kännetecknades av att många deltagare tappade poäng vid scoringen.
Det var helt klart bilder som inte överensstämde med rallybokens förlaga, det kan ha varit slarvigt lästa instruktioner, det kan ha varit språkförbistring - men även Finska deltagare tappade massiva poäng vid bordet, så det gäller att ha allt klart för sig innan man ger sig iväg.

Som av en händelse så lägger vi upp Jörgens rallyrapport från 2015 här, för att ni som funderar skall ha lite kläm på vad som väntas av er. Enjoy!

Jörgen said:
Rapport från mig.
Jag noterade ganska omgående att de stora poängen låg i norr men dit ville jag absolut inte då jag precis kommit norrifrån. Hade tidigare under denna vecka varit i Nordkapp för att skicka iväg tyskarna till Gibraltar. Besökte sedan Kirkenes och ryska gränsen, tog mig därefter via Ivalo och Rovaniemi till Jyväskylä dit jag anlände redan på torsdagen.

Det fanns tre fina combo som skulle ge 25000 poäng tillsammans om jag klarade alla tre. Visst, det skulle inte räcka till någon topp fem-placering men någonstans i mitten eller högre än så med lite flyt. Min rutt omfattade ungefär Lahti, Borgå, Kotka i syd, sedan RV 6 nordost, sedan norrut från Joensuu mot Kajaani med många instickare i det sjörika inlandet. Sedan nordväst mot vändpunkten Oulu och sedan tillbaka till Rally Base i Jyväskylä. Det var sammanlagt 22 platser att besöka.
Tyvärr fick jag inte meddelande om att spoten inte funkade förrän kl 20.00 så hela dagens resa saknades för er som ville följa mig.

Kombinationspoängen var besök på minst fem muséer (5000 p), de fyra färjelägen i rallyboken (10000 p) samt två av tre märkliga postlådor (10000 p). Sedan fanns det poäng om kunde hitta en vägskylt med begränsad vikt, 100 p per ton, SMS-bonus mellan kl 20.00 - 21.00 (1000 p) samt vilobonus minst en timme (3000 p) mellan kl 23.00 - 03.00.
Enligt min plan skulle jag landa på ca 76000 poäng, vad det nu kunde vara värt.

Jag följde min rutt exakt och allt flöt på väldigt bra. Men eftersom jag körde motsols så mötte jag regnet i norr efter kl 20.00. Tyvärr regnade det riktigt ordentligt och det var ihärdigt. Värsta vädret var när jag kom upp till kusten vid Oulu, ca 25 sekundmeter och ösregn. Så vid nattvilan beslutade jag mig för att ta den sista färjan för att klara combon men strunta i att besöka Finlands mittpunkt och Oulu borg. Det skulle innebära att jag missade 3932 poäng men dels var jag i lite tidsnöd och ville vara på den säkra sidan, dels var det ett jäkla skitväder, rent ut sagt.
Visiret immade igen, papper blåste bort och redovisningsbladet var blött. Men färjan var viktig så där var jag kl 02.21 på natten.

Mötte DD på väg därifrån. Texten i Rallyboken var likadan som på de andra färjelägena. Trodde jag och nästan alla andra som körde på dessa färjor (vi var nog sex-sju personer som satsade på denna combo, vad jag kommer ihåg samt några friåkare på bara färjan). Sedan avslutade jag med de tre återstående punkterna utmed vägen mot Jyväskylä. Jag var i mål ca 06.45 och hade då kört 178 mil och använt tiden väl, tycker jag.

Jag blev första man till bordet kl 07.15 eftersom jag redan hade allt klart. Allt rullade på som det skulle med redovisningen, första combon klar, andra combon klar, nu var det bara färjorna. Följande konversation utspelade sig:
- Har du rätt färja på bilden, undrade Timo.
- Vadå rätt färja? Det finns väl bara en och kortet är ju bevisligen taget på Hailuoto färjeläge.
- Nej, det finns två färjor och du måste ha en bild på färjan Merisilta. Att du varit där framgår ju av bilden men jag kan inte se namnet på båten.
- Är Merisilta ett namn på en båt?
- Kyllä.
- Men hur fasen ska jag kunna veta det?
- Det står i texten.
- I helsicke heller!
- Jo, så är det, det blir inga poäng där inte.
Där rök hela combo-bonusen på 10000 poäng samt 3050 p för själva färjan...
Det visade sig sedan att inte många fattat att Merisilta var ett namn på en färja, så alla (inkl DD!) fick avdrag och ingen combo-bonus. Surt, sa räven!

Men jag fann en vägskylt som gav hela 6000 p (60 ton max vikt!), liten tröst är också en tröst. Jag förlorade dock 13050 p vid bordet och fick 63374 poäng vilket räckte till en åttonde plats, precis före John Young. Han missade hela 22000 poäng, vad han sade till mig. Förutom färjecombon så vilade han inte under rätt tid och fick penalty på 5000 p. Det var något annat också som drogs för honom. Dubbelt surt, sa John. Jag tyckte verkligen synd om honom.

Men även om jag hade fått de saknade poängen så hade det inte räckt för att slå Petri som hade över 80000 p. Så jag är nöjd med min prestation.
De fem första var norrut så Pekka plockade nog max på södra Finland, det fanns nog inte mycket mer att få i den delen. Han visste nog också vad färjan hette...

Detta var mitt andra rally och så här ett par dagar efteråt så känns det mest som en behaglig resa. Inga problem att tala om, vädret rår man inte över. Kläderna höll tätt och Trophyn skötte sig mycket bra. Trevlig hoj att köra och man kommer lätt 40 mil även i tävlingstempo och har ändå minst 10 mil i marginal. Mackarna i Finland gav inget övrigt att önska så det blev korta tankstopp. Jag vill uppmana fler att ta chansen att deltaga på ett sånt här rally. Man har kul tillsammans med likasinnade och träffar nya vänner. Nästa gång blir i Sverige, mitten av juni 2016.

Jörgen
Denna sammanfattning är hämtad från vårt gamla forum:

http://www.ironbutt.org/forum/forum_topics.asp?FID=37&PN=0

och den som har läst allt härinne i vårt nuvarande forum har MASSOR att läsa på den gamla platsen.
 
#7
Det var kul att läsa min gamla rallyrapport från 2015, minnena kom tillbaka! Jag vill verkligen rekommendera alla att åka till Finland i sommar, det är ett underbart land och genom att köra ett IBA-rally så kommer man till platser man garanterat inte hade besökt vid en vanlig semestertripp. Och finnarna har säkert allt lika väl ordnat som 2015.

Tyvärr har jag inte möjlighet att deltaga i år men det blir ju ändå bra svensk representation.

Jörgen
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#9
Fyra svenskar ligger i startgroparna för att ta sig an IBA Scandinavian Rally i Finland nu till helgen.
Det kommer deltagare från övriga Europa också, och vi hoppas på Spotwallalänkar att följa.

Have fun!
 

moose

Premier Member
#10
Lycka till ni som skall till IBA Scandinavian Rally nu till helgen. Vädret runt starten ser lovande ut, se nu till o njut av detta Rally. :)
Dan
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#11
Tack!

Hitresan började med pissväder. Sen lyssnade någon och gav det jag tjatat om. Som vanligt utan begränsningar. 26 grader och strålande sol.

Varmt och svettigt men en SS är förhoppningsvis bärgad iaf.
 
Last edited:

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#12
Ingen idé med att köra "liverapporteringen" i en egen tråd, utan vi fortsätter här. Däremot hoppas vi ju på fylliga berättelser efteråt i avdelningen för rallyrapporter. ;)

IBA Finland har presenterat en del nyheter i år. Bland annat ett slags "onlineregistrering" av bonusbesöken där man i realtid meddelar vilka bonusar man tar. Skall bli intressant att följa hur det tar sig ut. Avgjort roligt för rallystaben att se vad som händer, när det händer.

En annan variant var att deltagarna fick ut alla koordinater på sticka vid registreringen. Bara koordinaterna.
Rallyboken med värden och villkor lämnades ut först i morse klockan 06:00.

Detta innebär att allt som var känt i går var detta:



Undrar hur många som satt och stirrade sig till sömns på denna testbilden, och försökte knäcka en kod som ännu inte presenterats...?

Valfri start mellan 07:00 och 09:00 lördag morgon, procentuellt avdrag på bonussumman när man börjar klättra lite för högt i milstegen, och DNF om man trillar över 200 körda mil.
Där ungefär har ni ramverket. Stora poäng långt norrut, men svårt att kombinera med annat - om man inte vill ramla in i poängavdragszonen.

Längst norrut hittar vi Tana Bru på gränsen till Norge, och det finns även mycket annat intressant norr om polcirkeln. Tieva Baari, så klart! :D

Jag har haft kontakt med DD nu på morgonen. Han har spelat med 3 alternativa rutter - som alla gett ungefär lika mycket i totalpoäng.
Men, med ett nytt, okänt rapportsystem så kanske man skall passa sig för att satsa på en 30-stoppsrunda, utan istället gå på färre, högre betalda bonuslokationer?
Men, det innebär mil...

Tappa poäng på att halka in i avdragszonen, eller tappa poäng på att något går galet med rapporteringen - man hamnar between a rock and a hard place hur man än gör.

Precis därför vi håller på? Kanske det ja...:rolleyes:

DD bestämde sig snabbt och behövde bara halva den tillgängliga planeringstiden för att mejsla ut en tur.
Han stod på startplattan 08:00 lokal tid och rullar sedan mer än en halvtimma.

Varthän? Det är inte helt solklart ännu, men ett kan vi vara säkra på: speciellt mycket Plan-as-you-ride™ blir det inte. :p

Lycka till alla tre svenskar!

...ja, just det - alla tre. KenneK har tyvärr tvingats hoppa av, men Erik och JOL är på plats med DD i Finland.
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#14
DD är ungefär halvvägs in i körningen, och har tagit sig en bra bit norr om polcirkeln.



Men +2 grader, kan det verkligen stämma...?

Om man labbar lite med bilden, färgmättnad och kontrast, så nog skymtar det en siffra till...?



27 grader...!? :eek:
Det verkar ju lika underligt det.

Nå, det lär väl ändra sig mot kvällen när solen går ner.

...nä just det, ja. :oops:


Fattar ni vad ni vad missar, ni som aldrig provat på poängrally!? ;););)
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#15
I och med onlinerapporteringen till rallyledningen så har man lite koll på hur de tävlande ligger till.
Klockan 18 hade vi följande i ledning:

John (GB)
Gerhard (DE)
Tommy (DE)
Timo (FI)
Mikael (FI).
Ingen DD?
Mja, det beror ju lite på hur man disponerar sitt dygn.
Daniel har tagit mycket transportsträckor under dagtid, och satsar på nattaktiviteter istället.
Han har cashat in rejält med poäng under kvällen och kommer helt klart att stiga i graderna.

Stiga, ja...





Han avslutade sitt ben norrut med att köra upp på toppen till berget som utgör Finlands alpina center - Levi.
Oh yes, högst uppe på berget, där liftarna släpper av skidåkarna på vintern. "COUNTRY CLUB"; Fint skall det vara.
Lite hillclimb ba' så ba'.
#avundsjuk

Hmm... Levi...? Levi?

Just precis: det Levi...



...som 2016-års Arctic Butt startade från.
Varmare nu...

Vidare ner mot polcirkeln (åh vad det är skönt att skriva) och få se massa nya spännande grejer...



Santas administrativa huvudkontor, och hans snöskotersamling dessutom.
Jippie...

Färden går nu diagonalt ner österut, mot Ryska gränsen, på småvägar.
Hmm, börjar känna igen delar av denna turen nu. :D

Lycka till i "natt" DD!
 
Last edited:

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#16
Start- och målorten Koupio ligger vackert, och som så många andra Finska samhällen mitt ute i en sjö - eller snarare sjösystem.




Klart man vill tilbaka dit i tid!



DD är hemma igen 06:27 CEST vilket motsvarar 07:27 lokal tid.
Kanske kan han kapa åt sig en sista betald halvtimmes rast, innan han med 2 minuters marginal plingar klockan och stoppar uret för sin körning?

Själva nattvilan tog DD på Shell Kontiomäki, just norr om Kajaani, en nattöppen och stor station som drar åt sig mycket folk i natten.



Nu hoppas vi på lite nyheter från våra andra svenska vänner.
 
Last edited:

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#17
Fick rättning nästan omgående på det:
Shell Kontiomäki är numer stängt på natten, och den som vill sova där får bädda Ironbutt Motel-style.

Shell Kontiomäki...?

Japp! Det var därifrån finska BR-bikers startade sin "Naruska Tour" 2016




Scoring håller på för fullt i Finland nu, och det går FORT.
Så fort att det blir poängavdrag? *nudgenudge*
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#19
Några små överraskningar:



Tyskt och engelskt i topp.

JOL var bästa svensk på en 5-plats. Stort grattis!!

DD och Erik kramar varandra på sjunde resektive åttonde plats. DD med mer totalpoäng, men Erik på högre PPK.
Just det brukar vara DDs paradgren - effektiva rutter.

Nå, det går upp och ner i denna branschen:
Vinnaren från 2015 återfinns på plats 10 - bättre lycka nästa gång, Jaska!