IBA SE Ride to Eat Oskarshamn 8/7 2017

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#1
Datum:
8/7

Klockslag:

Gruppfoto kl 16:00

Plats:

Dockside MC:s lokal
Jungnergatan 7 Oskarshamn
GPS: 57,268 16,453361
Skyltning från E 22 samt RV 37

Program:
Foto kl 16.00
Grillbuffé från ca kl 18.00
Därefter fria aktiviteter tills vi tröttnar.
Under kvällen försäljning av artiklar från IBA Swedens Webbshop.

Praktisk information/övernattning:
Just eftersom det både är stadsfestival i stan samt dessutom off shore-race med båtar i det absoluta närområdet är det massa liv och rörelse i staden, och eventuell hotellbokning bör ske snarast möjligt.

Arrangören kommer som vanlig att ordna med lite enkla övernattningsmöjligheter för den som vill.
Mer info följer.

Som vanligt så väljer man nivå på sitt deltagande själv:
Touch and go - där man säger hej, glider in i bild klockan 16:00 och försvinner iväg igen.
Eller full monty med bild, umgänge och övernattning - eget val. Det viktiga är att man är där!


Anmälan till övernattning i värdklubbens regi över den vanliga adressen:
events(at)ironbutt.se



Välkomna!
 
Last edited:

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#2
Det har börjar trilla in lite anmälningar för övernattningar, och med bara en månad kvar lite drygt så är det läge att puffa lite för detta arrangemang som varit fantastiskt lyckat de gånger de hållts hittills.
 

Flathead

Well-Known Member
#3
Iron Butt fast tvärt om.
Vi är ju vana att hänga i och åka mc både ett och flera dygn i sträck. När ni nu besöker årets RTE i Oskarshamn får ni möjligheten att känna på en cykel byggd för den raka motsatsen.



En 500 cc encylindrig Speedwayhoj. Metanoldriven, ca 70 hästkrafter och lika många kilo.
Den här förhandlad jag mig till en sen afton för några år sedan i hotellbaren på Friends arena efter en GP-tävling.
Den köptes ny av den meriterade dansken Hans Andersen och det är troligt att den har deltagit i några GP:n.
Jag hämtade den i lördags i Helsingborg. Den har stått i några år men jag har goda förhoppningar att få igång den till den 8/7. Kanske någon vågar göra en provstart?
 
#4
Ä fan, bjud in Mikael Max så drar vi upp en oval på hamnplan! Då kan han visa hur man behandlar en motorcykel utan bromsar!

Jörgen
 

Flathead

Well-Known Member
#5
Har ni lagt märke till den gamla bogserbåten som ligger vid kajen?



Den ligger nu i dockan på varvet för reparation men ska enligt färska uppgifter vara tillbaka så vi kan få en guidad tur på båten direkt efter gruppbilden, dock kommer vi den här gången inte att lämna kajen.
 

Flathead

Well-Known Member
#6
Idag fick vi igång speedwaycykeln. Lite problem med transkedjan sedan startade den direkt. Det var väldigt vad den motorn var aggressiv.
 

Flathead

Well-Known Member
#7
Sista chansen att besöka RET i Oskarshamn inom överskådlig framtid.

Då vi sedan en längre tid har vetat om att ytan där vi har vår lokal kommer att tas i anspråk för andra ändamål, förmodligen parkeringsplatser på kort sikt och bostadsbebyggelse på längre sikt blir detta det 3:e och sista RTE:t i den här formen på orten.

Vi i klubben letar efter något nytt men kommer givetvis inte att hitta något med ett läge som det vi har haft här.
Nu har du chansen att om någon frågar när ni sitter runt lägerelden om några år " Kommer du ihåg de där Ride to eat som var mitt i stan i Oskarshamn?" kunna svara: "Ja, jag var där sista gången".

Detaljerna i menyn börjar klarna, jag la igår en beställning på ett

Kanske ett något yngre exemplar än det här hoppas jag.
Det blir även tillgång till några


Välkomna.
 
Last edited:
#8
Tack, Flathead, det låter gutt.
Jag tar med min trimmade moppe (fast egentligen är det en motorcykel, i alla fall står det så i registreringsbeviset) så kan hugade få återuppleva tonåren! I sina bästa stunder gör den 105 km/tim men jag kan garantera minst 90 knyck. Ja OK, väger du 130 kg så kanske den knappt kommer upp i fart, men ändå...

Jörgen
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#12
Perfekt!
Kom och bidra allihop till att få undan denna jäkla ohyra som springer ut på vägen helt utan hänsyn till oss som har ett schema att hålla oss till.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#14
Nu har vi haft så roligt med speedwaycykeln att metanolen tagit slut, måste fixa mer till på lördag.
"Fixa mer sprit till träffen" alltså. Och metanol dessutom.
"IBA hojar har så bra ljus så ni kommer nog hem ändå".
Well well...


Jag kommer, så klart. Har en ny hoj som skall köras in.
Ja, inte ny-ny, men ny för mig - och med bara 1400 mil på mätare så vete tusan om den inte behöver köras in lite till faktiskt. Den är tänkt som vapen i Alpenbutt, så den behöver tweakas lite så den passar just mig.
Lite bekymrad över turbulensen i fart också.

Jag kommer (som vanligt) att kombinera en massa omöjliga uppgifter.
I år blir det testkörning/anpassning av okänd hoj samt provkörning av 125a-slingan, tillsammans med RTE Oskarshamn. ...och 1000 miles inom tidsramen.
Knäppt? Sånn e' jau! Om tids-/rumsväven verkar ansträngd just klockan 16 och nästan vara på väg att brista så är det bara jag som dyker upp för fotograferingen. Ni kanske inte hinner se mig, men när bilderna är framkallade så står jag där. :eek: *themefromX-files*
 

Flathead

Well-Known Member
#16
Vi har fortfarande någon plats kvar i baracken och för tält utanför.

Anmälan till baracken på adressen events(at)ironbutt.se vid överbeläggning fixar vi en husvagn. Tält får vi alltid plats med så där behövs ingen föranmälan.
Det finns folk på plats från lunchtid fredag och hela helgen. Bra väder är beställt.
 

Frazze

Premier Member
#17
En gåta om Hampes nya hoj dök upp i IBR-tråden. Kan inte motstå frestelsen att gissa. V-Strom men ändå inte? Ser fram emot facit imorgon.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#18
En gåta om Hampes nya hoj dök upp i IBR-tråden. Kan inte motstå frestelsen att gissa. V-Strom men ändå inte? Ser fram emot facit imorgon.
Nä herregud - V-Strom, det kan ingen männscha köra. Det här är något heeelt annat. ;)


Skulle nog säga att du har rätt i dina funderingar, hörru.
 

Flathead

Well-Known Member
#19
Det har blivit en ändring på en detalj efter fotograferingen i morgon.
Bogserbåten har tyvärr blivit kvar i dockan på varvet, de hittade flera hål i botten på den.
I sann ironbuttanda övergår vi då till plan B och kör en favorit i repris: Vi gör ett återbesök på sjöfartsmuset, det blir en kort promenad (30 meter) och personalen håller öppet för oss varvid vi för en entrepeng på 40 kr/person får se deras utställning.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#20
Voi voi voi.
Här får jag tyvärr lämna Walk Over.

Jag har en fotled - vänster. Växelfoten, som jag trampat snett på, rejält, flera gånger under våren. Ledbanden i fotleden är uuuttänjda och/eller är avslitna.

"Men det är lugnt. Var stilla, försök inte röra dig på ojämn mark och undvik ny distorsio så kommer du att ha viss stabilitet i fotleden om några månader.

Hasn't happened yet, om man säger.

Istället trampade jag igår kväll återigen snett på vårt tydligen väldigt ojämna köksgolv...

Stödförbandet får visserligen plats i kängan, som går att stänga - men där är det stopp på det roliga.

Hemma igen efter en jäkligt smärtsam tur ute i det första dagsljuset - detta går inte! Speciellt inte eftersom jag har Alpenbutt att köra om TRE veckor. :eek::eek::eek:

Sorry folks. Ni får ha kul utan mig denna gången.
Ett startkvitto blev det för min del, och en mer än fulltankad hoj som nu står på gräsmattan och kissar ur sig överskottet - eftersom centralstöd saknas...o_O