Ironbutt Rally 2017

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#1
Alla LD-rallyns moder, det 11 dygn långa Ironbutt Rally är i sin uppladdningsfas.


Bland de deltagande européerna så fick Robert Koeber ut sin hoj ur tullen tämligen enkelt, Phil Weston har förhoppningsvis hamnat rätt i kalendern nu, och resten har vi inte hört så mycket från ännu.
Hälsan tiger still?


Första officiella rapporten ligger uppe nu i vart fall: dag -3
Mycket nöje!

http://ironbutt.com/ibr/_2017/2017IBR_FridayJune23_Day-3.pdf
 

moose

Premier Member
#2
ja det var en fantastisk läsning om beslutsamhet o uthållighet innan rallyt. Vad som kommer under de nästkommande dagarna kan man bara ana. Spännande läsning o inspirerande körningar är bara förnamnet. Det blir svårt att vänta till måndagens start.
Dan
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#3
Samlingssidan där allt läggs upp finns här:

http://ironbutt.com/2017ibr.cfm

Gemensam Spotwallasida, utan tracking hittar man här:

https://spotwalla.com/locationViewer.php?id=429


Det var maffigt att se för ett par dagar sedan, när hojar över hela kontinenten var på väg mot Minneapolis, även från Mexico och Kanada. Jag tyckte synd om den stackare som hade tryckt "Help-knappen" redan innan start, och lös som en röd fyrbåk bland allt det orange, gula och gröna.

Test, misstag eller verklig teknisk klämma?
Vi får se om det kommer upp i rapporterna.

"Help" = inget livshotande, utan mer en (teknisk) situation man behöver hjälp med att lösa. Exempelvis bärgning efter haveri från en punkt man inte har telefonteckning på, eller att man kört fast i ett kärr och behöver lyfthjälp.

Hmmm.... offroad kompasskurs med fullastad hoj på väg till starten på Ironbutt rally? Njae, ger man sig på ett sådant stunt så vete tusan om man har rätt skärpedjup här i livet.
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#5
Kort fråga var kan man hitta info om vad alla dessa färger betyder?
Dan

En grundförklaring finns under "legend" på Spotwallasidan, men den kan såklart broderas ut lite:



Orange är alltså den vanliga trackingen, men utan spårsstrecket mellan tidigare positioner som vi är vana vid.
Med väl över 100 förare igång tvärs över kontinenten som lämnar "spår" efter sig så hade kartan varit obegriplig redan innan start.

Grön är den vanliga OK-knappen som många använder för att lugna folk där hemma. Stannar man för att sova eller gör ett planerat stopp på en halvtimme eller så kan det vara en smart sak att trycka OK-knappen för att visa nära och kära att man stannat med vilje mitt ute i ingenstans.

Problemet är väl de gånger man glömmer just det och folk biter naglarna ner till rötterna i takt med att nya locationblippar står och stampar på samma ställe...

Gult är ett "custom message" där användaren kan lägga till ett standardmeddelande för att visa vad han eller hon menar med sin signal.

Det kan man förövrigt på alla meddelanden - gröna, gula, röda. Klicka på några ikoner på den aktiva Spotwallabilden och läs längs ner.

Här kan man även lista sig till vem spoten tillhör. Själva det 3-siffriga numret är anonymiserat, och byts dessutom ut slumpmässigt under rallyt - allt för att man inte skall kunna identifiera en specifik förare under tävlingsdagarna.
Men, somliga uttrycker sig så personligt i sina korta standardmeddelanden att man förstår vem det är som döljer sig bakom dessa random siffror.

En annan bra ledtråd är att kolla i vilken tidzon som spotten är registrerad i... ;)

Eventuella spekulationer kring vem som är vem skall inte tas öppet, utan gör sig bäst som privata meddelande...


Rött är "help". Alltså ett allvarligt problem, som dock ej är livshotande.
Den som är smart programmerar sin spot att under HELP och SOS även skicka SMS och email till en utvald skara med kompetenta, handlingskraftiga vänner som kan ta tag i problemen utan att för den sakens skull behöva göra saker och ting värre än dom redan är.
Det är bra om denna egna räddningspatrull är vidtalad och informermerad redan innan...

"SOS" är just vad det låter som: En nödsignal som slår igenom allt annat, landar i en Amerikansk nen internationell arbetande larmcentral som inte sparar några resurser för att få ut lokala räddningspatruller.
Det är vist att ha sett över sitt försäkringskydd innan man lyfter på säkerhetsspärren och trycker SOS, för i det ögonblick man gör det börjar taxametern att ticka.
Räddningscentralen som har avtal med Find-me-spot larmar först lokala styrkor, och försöker därefter få kontakt med dig på de telefonnummer och emailadresser du uppgivit tidigare för att försöka fastställa vilka resurser som krävs för att rädda dig. Går det inte att etablera kontakt, eller om man verkar mosig så går dom all-in med allt vad som går att jaga ut lokalt.

I Sverige omfattas man som svensk medborgare av "lagen om skydd mot olyckor" så kostnaden är antingen gratis eller bara symbolisk, beroende på vilket Landsting som är kostnadsbärande.

I andra länder kan det handla om full kostnadstäckning / 6-siffriga belopp för att få dig till sjukhus, så atte....:eek::eek::eek:

Jag har aldrig sett någon "SOS-ikon" tändas upp på någon Spotwallabild. Tusan vet om en sådan sak ens presenterats på vanligt sätt...?
Skulle kunna tänka mig att larmcentralen vill ha den första timman för sig själv, koordinera insatserna, informera anhöriga etc innan man öppnar dammluckorna...

Men som sagt, jag har aldrig sett det hända, så jag vet inte.
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#6
Ta mig tusan...



...så hade jag faktiskt tagit en liten skärmbild den 22 juni när alla var på väg mot starten - inklusive pluttar i Kanada och just på gränsen upp från Mexiko.

Visst ser det maffigt ut?
Ja, åsso stackaren som larmar på hjälp i rött. Troligen ett litet test, bara - eller kanske feltryckning.
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#7
Dillon Spink hade en utmärkt LD-farklad ST 1300 som han körde diverse LD-rallyn med. Han satsade på att bli högt placerad i Butt Lite som leder till en seedad plats i IBR, men lyckades inte riktigt när han försökte.
Istället tar han sig in i rallyt den "enkla vägen" genom att anmäla sig via "The Hopeless Class" där chansen att få plats är betydligt mycket större.


...om man istället kör en 40 år gammal ur-vinge!
Friskt satsat!

Men det finns fler hojar i denna självspäkarklass:
En Suzuki GT 750 från sjuttiotalet är med och slåss.
Jajamän! En vattenbuffel, 3cyl tvåtaktare.

Lycka till...


Edit:

Bilder på Dillon Spinks förra LD-hoj finns här:

https://dylanspink.smugmug.com/2012-Honda-ST1300/

En helt sanslöst genomarbetad och påkostad Honda ST 1300.
Titta och njut!
 
Last edited:

moose

Premier Member
#10
Jisses vad mycke o läsa o bilder att se på. Spänningen stiger o hemsidan är inte lätt att komma in på. Men väl där så stannar jag kvar tills starten.
Dan
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#11
Ja, detta är galet. Över 50,000 visningar på Sportwallasidan innan starten ens gått, och tung belastning på IBAs server gör att man tidvis har svårt att komma in.
 
#15
Spännande!
Jag får det till sju ekipage från Europa varav två kör med passagerare, paret Weller förståss och sedan ett par från Schweiz (okända för mig).
Hittat sex av spottarna varav två-tre stycken där jag är ganska säker på vilka hojar de sitter på...;)
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#16
Ja, det var tusan vilket intresse utifrån i år. Hur nu LD-rally kan bli en publiksport... :confused:
IBR-servern är alldeles nedboggad och man jobbar på en lösning.
Premiermedlemmar har tillgång till andra sätt att få information - men det hjälper inte när den stora anströmningen av visningar på Spotwalla knäckte kopplingen till Google Maps.
Jag antar att Google helt enkelt vägrade Spotwalla tillgång när anstormningen blev för stor - allt för att inte riskera följdstörningar hos andra användare. Även där pågår försök att få upp sidan igen.

Den uppmärksamme noterade att Jason Jonas försökt stämma i bäcken genom att lägga till en ny feature på gruppsidan: en lite nedräknare som visade hur lång tid det var till nästa uppdatering.
Detta för att minska antalet klick och F5;ande på sidan, men det var helt enkelt inte nog.

Nå, den som längtar efter lite info från rally kanske ännu inte har klickat sig igenom Jerry Whites alla pre-start intervjuer och porträtt?

https://www.youtube.com/user/jwhite518/videos

Här finns åtskilliga Européer med - och ja, jag räknar Scott Miller som typ europé: en amerikan som bor och verkar i Schweiz och kör många av våra Europeiska poängrallyn. Trevlig kille, som alla i denna sporten.
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#17
Ett litet klipp från dagens start
Just den visningsbilden råkar vara hopeless class GT750n som drar iväg. :D

De två stackarna som hålls kvar det sista står i en slags "penalty box" och har på olika sätt dabbat sig under incheckning eller uppställning och tvingas därför starta sist - and then some.

...och som alltid är det någon som välter sin hoj på parkeringen. Typ kör iväg med skivbromslåset i eller så.
I år lyckades en förare med att dominovälta sin hoj in en medtävlares, och båda gick i backen.
Tydligen inga bestående skador, men liiite spänd stämning kan man nog tänka sig.


Killen som skulle serva sin GS/LC just innan avfärd verkar vara med i rallyt trots allt.
MC-verkstaden lyckades flippa ner hojen från andra våningen på liften, och den landade verkligen upp och ner.
KA-TJONG!!!
Av bilderna man fått se var det verkligen en mess, med allt som satt på och framför styren totalt mosat.
Firman tog dock sitt ansvar och satte ihop killens hoj på rekordtid igen.
 
#18
Jag är mest impad av The Boge Family som ska försöka genomföra en IBR, tre personer på en HD med sidovagn. Hoppas verkligen de klarar det. Vilken prestation i så fall!

Jörgen
 

moose

Premier Member
#19
After reading and seeing all the work of you working with IBR 2017, I'm incredibly impressed with your efforts. This makes me like a spectator this is a party for the whole body. The desire to do something like that is increasing for each day. Many thanks for your efforts. Best regards Dan
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#20
Nu är det hårt.
Gårdagens rapport ger en skoningslös beskrivning av hur skoningslöst själva rallyt är mot dem som kommer dåligt förberedda till denna brutala centrifug av tider, villkor, krav, regler och - väder.

Dåligt förberedda tekniskt, och mentalt.
Jag såg bilder på flera hojar som bytte däck under redan första etappstoppet.
Däck packade i fraktbolagens kartonger. Det verkade på mig som planerade byten där man beställt däck i förväg för att verkligen. Rätt taktik?
Kanske. Det finns kombinationer av starka hojar och mjuka däck som inte klarar alla 11 dygnen utan att byta minst bakdäck, men det finns också lösningar runt problemet.

Några av de man kunde se som bytte däck hade absolut maskiner som skulle klara hela distansen med rätt startuppsättning, men well well - alla gör sitt eget rally.

Robert Koeber, vår Bayrare från Belgien som med en imponerande lätthet gled in på en elfteplacering efter första etappen har problem. Biiig problems.
Det handlar om bränsletillförsel i kombination med extratank.
Teorin verkar just nu cirkla kring att det skapas "ånglås" i den extrema hettan, någonstans i alla slangar som behövs när en extratank skall dockas mot det normala tanksystemet.
Robert kör en ST 1100, som med sin lågt och centralt placerade huvudtank erbjuder fina möjligheter att bygga ett tanksystem där man kan utesluta matarpumpen mellan tankarna. Matarpumpen som så ofta stället till problem för andra. Matarpumpen som orkar trycka igenom ett tillfälligt ånglås.

Rumpan bak, anyone...?

Många andra deltagare har haft problem med sina extratanksystem - vissa redan under techinspection där Dale Wilson med crew slår ner skoningslöst på allt som inte sitter fast ordentligt, inte är avluftat ordentligt, är för stort - eller bara ser allmänt skumt ut.
Andra har fått problem ute på vägen, främst under etapp 2, med små droppläckor som måste ordnas på sikt - eller stora floder med bränsle som kissar ut över en het motorcykel.
Hur fräck känner man sig med 40 liter ombord som rinner ut okontrollerat på vägrenen, via all the nasty places ombord på hojen som man INTE vill skall bli blötlagt med bensin...?

Allt man behöver för rallyt sitter fastspänt på hojen, medans man dubbelviken över den - redan mosig av ångorna börjar ta verktygen och plocka isär motorcykeln för att komma ner till där problemet nu sitter...

En mardröm? Ja, självklart! Hela rallyt är en mardröm. Bitvis i bland, för vissa. Mest hela tiden för andra.

Somliga gör det rätta och tar sin Mats ur skolan. I tid.
Det gäller somliga rookies, men i år påfallande många rallyveteraner.
Anledningen kan dels vara väder och vind - men det är de flesta inställda på, vana vid och medvetna om att det ändrar sig över rallyts alla dagar.

Nej, jag tror det är årets upplägg med "strings" och hoppande bonuskombinationer/acceleratorer som knäcker många erfarna. Det har under åren utvecklats olika excelbaserade planeringsprogram. Somliga delas öppet och utvecklas tillsammans, andra är superhemliga enmansprojekt som det vaktas på som vore det avfyringskoder till domedagsvapen.

Årets take på rallyt har tydligen gjorts med stor insikt kring hur dessa program är upplagda, och slagit skoningslöst mot de som blivit bekväma med att planera allt på skärmen.
Jag misstänker att många som kastat sig in i rallyt med en sorts inställning och arbetssätt har grundligt tappat sugen när dom inte själva förmått ställa om till de nya förutsättningarna. Grundfel 1A!

Istället klarar sig rookies och de med lägre ambitioner fint. Dom tar ut en tillräckligt poänggivande rutt som tillåter tillräckligt mycket sömn mer eller mindre på en papperskarta, och ger sig iväg - medans många av dem som satsar på högre placeringar blir kvar på sina rum, sliter sitt hår och slår knytnäven igenom gipsväggen när ingenting INGENTING ser ut som dom är vana vid.

Kul vinkel! ...så här på avstånd. "Turisterna" står utanför på plattan, pratar, skrattar och har ett trevligt rally medans the BigDogs smäller igen fönstrerna för att få planeringsro, ha ha ha!

Nå, det hela för med sig en fantastisk sak: den som hittar den nya nyckeln och kan låsa upp kombinationen till just detta rallyt, isolera sig från andras gnäll och skitsnack och därpå genomföra sitt rally blir en mycket värdig vinnare!

Läs lördagens rapport! Läs den igen. Läs mellan raderna...