Ironbutt till BMW MC-klubbens årsträff i Arjeplog

Zigge

New Member
#1
Efter två års paus från IB körningar så är det dags igen.
BMW MC-klubben Sverige kommer ha sin årsträff/årsmöte i Arjeplog sista helgen i juni och då många av klubbens medlemmar väljer att åka tåg med hojarna till och från Arvidsjaur pga det är långt.... så har jag beslutat att köra en Ironbutt upp.
Det som är extra roligt för mig är att min fru hakat på och kommer ge sig i kast med sin första körning, samt även en annan tjej i klubben, vi kommer bli 4 totalt som åker upp tillsammans.

Nu till en fråga:
Min hustru är "lite" nervös för att hon inte skall orka, jag tror på henne att hon kan genomföra detta, och vill ju peppa så mycket som möjligt, har någon något bra tips för hur jag skall peppa henne mer än bara tala om för henne att jag tror på henne??
Hon är en van förare, och har kört över 100 mil på en dag tidigare vid mer än ett tillfälle.
Jag har lovat att vi skall se ut lite hotell på vägen om hon måste/vill bryta, bara för att hon skall känna att det finns backup.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#2
Precis - tydliga plattformar som båda har klart för sig var dom finns och när man når dem gör att allt känns ljusare.
Vet man att det finns "en räddning" där och där så kopplar man av och har sällan behov av dem.

Vidare, en realistisk körplan med passagetider och "tid till förfogande" tydligt listat hjälper till att hålla oro och stress nere, och på så vis vet man att "här kan vi ta en timma extra om du vill, vi har total 4 timmar reserverat för vila under denna etappen".

Vidare - om man tänker bort från de 160 milen och istället koncentrerar sig på nästkommande 16-mila etapp så minskar risken att reststräckan tornar upp sig och känns överstiglig.

Fler förslag, någon?





Hampe
 
#3
Kan meddela att körningen flöt på bra, och att vi alla fyra anlände till Arjeplog med drygt en timme tillgodo på de 24 timmarna.
Start från Varberg torsdag 29/6 kl 00.00 för alla utom jag, som startade samtidigt från Ulricehamn. Vi mötte upp i Smålandsstenar, vidare till Värnamo och sen E4 till Luleå, där vi tog av mot Boden för ett sista "hörn" innan Arjeplog. Jag fick ihop 1669 km totalt.

För egen del var detta min andra SS1000-körning, och den gick rasande enkelt jämfört med den första (där vi hade regn i 110 av milen).
Tidsplanen sprack visserligen med ca 3 timmar - en knapp timme gick till köer på Essingeleden samt vid tre större vägarbeten på E4.
Resterande tog vi till extra vilopauser, något som visade sig vara väldigt klokt - alla var hyggligt fräscha vid ankomst, och vi hade bra koll på tiden så vi kunde köra på utan stress.
Vädret var i det närmaste perfekt hela vägen, som lägst 12-13C och som mest runt 20C, med växlande molnighet och inte en droppe regn.
Största prestationen gjorde tjejerna, som förutom att köra sin första SS1000 åkte på hojar med begränsat vind/väderskydd - en på BMW F800R som saknar varje form av vindruta, och en på BMW F700GS som visserligen har en vindruta, men i det mindre formatet.
Vi "gubbar" (Zigge och jag själv) körde BMW R1200GS LC båda två, och hade en synnerligen bekväm resa.
Vi fick även sällskap med hr. Duvskog en liten bit, från strax norr om Gnarp till Birsta i norra utkanten av Sundvall - tack för pepp, Daniel!
Nu väntar vi bara på att få våra körningar certifierade, sen blir det att planera nästa körning!
 

Attachments