Julfirande på Hundfjället

moose

Premier Member
#1
Ja så var då julen avnjuten på Hundfjället. Ännu en ny sorts körning för mig , vinterkörning. En upplevelse utöver det vanliga, nu var det bästa tänkbara väder strålande sol, 4-6 grader plus o lite trafik. Både upp o ned resan gick över förväntan. Snö o is på vägbanan kom först när jag hämtat sonen i Branäs o fortsatte upp till Norge o snabbt över till Hundfjället ,väg 62 , väg 26 o sedan Fylkesväg 567 över till Rörbäcksnäs. Framme o varmt mottagen av förvånad släkt. Några dagars vila o skidåkning i fjällen på mitt sätt. Efter denna första körning i vinterskrud kan jag bara lyfta på hjälmen o ödmjukt beundra er som kör Arctic o Ice-Butt. Någon gång i framtiden skall även detta bli av. Passar på o önska Gott nytt år till er alla. Väl mött i vår o njut.
Nu till ett försök med ett foto. IMG_0090.JPG
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#2
Härligt att höra av dig, och så roligt att du hade rätt sorts väder att börja med.
Jag ser att du sladdat in på JULA-spåret med overallen.
Den pendlar i pris mellan typ 599,- och 899,- men är värd sin vikt i guld under vinterkörning.
Man kan behålla alla sina normala säkerhetskläder som vanligt under, och sedan bara dra på sig ett extra ytterskal som tar det mesta av kylan.

För mig som kört vinter lika länge som jag kört hoj är det på en och samma gång både "naturligt" att köra vinter, och samtidigt en gränslöst spännande utmaning. Det är så mycket som måste klaffa, men när alla bitar är på plats är det absolut fantastiskt.
Om någon kom och tvingade mig välja mellan att aldrig mer få köra hoj på sommaren, eller aldrig mer få köra på vintern så skulle jag ha enorma problem att välja. Själva körningen är "bättre" på vintern, men rallyna går på sommaren. Though choice...

Nå, nu har du egen erfarenhet att fylla på med i vinterkörningstråden! Grattis!




Hampe