Körning Luleå-Nynäshamn via Trollhättan?

BrooklynS

Well-Known Member
#1
Hej!

Umgås med tanke på att i början juni förlänga turen Luleå-Nynäshamn genom att dra den via 45-an till Trollhättan och sedan tillbaka till Nynäshamn. Jag skall åka på BMW MC-klubbens sommarträff i Visby 7-10/6 och ser möjligheten att inom ramen för detta köra lite längre när jag ändå håller på.

https://goo.gl/maps/KCfFGfBVRzM2

Min fråga är egentligen om det är en realistisk plan och var det är lämpligt att ta kvitton. Det kan ju vara så att min kalkylerade sträcka inte räcker till pga att det går att gena osv. Knappt 178 mil enligt googlemaps. Bedömt trafikfria vägar och (mer eller mindre) ljust dygnet runt.

Ni som kan det här, ge mig några goda råd!
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#2
Funkar.
Väljer du Circle K Järva Krog som hörnpunkt för övergången mellan E4 och E 18 tappar du inga mil.

Luleå - Järva Krog - Bike Trollhättan - OKQ8 Nynäshamn

Vända i Trollhättan är onödigt långt för en vanlig SS 1000 - typ 10 mil i onödan.

Den som njuter av att planera sönder sig alldeles skulle nog försöka vända redan hos Touratech i Lidköping och stå i Nynäshamn med bara någon kilometer tillgodo.
Då gäller det dock att man är nere på nivån "välja bensinstation på fel sida vägen" för att få upp kilometrarna.
Nördigt? Roligt? Du väljer.

Har du ett ärende i Trollhättan är det givet att vända där, men annars kan du kika efter vändställe dessförinnan.
OKQ8 Grästorp direkt vid RV 44 kan vara ett förslag.
Intalar du dig att vändning är "halvvägs" så går resten lätt. OKQ8 Grästorp håller öppet 8-21 och erbjuder en spännande dialekt. Känns lite som att kliva av hojen utomlands...

Varning! Detaljstudera gärna på Google Maps hur man räknar infarten till OKQ8 Nynäshamn! Den kringlan skulle jag tro att våra certifierade räknar bort.
Planerar man riiiktigt snävt är det några sådana omvägar som skiljer mellan godkänt och nederlag. Google Maps är INTE facit.
Är du bekväm med Basecamp i sin senaste kartuppdatering så är det en bra referens.

Mer då?
Startvittne, målvittne, var noga med att dokumentera hörnpunkterna, max 483 km mellan tankkvitto (300 miles) se till att ha roligt, ät och drick som folk, pausa som vanligt, stanna och sov om du känner för det.

På en sådan här körning, på dessa vägar har man ungefär 6 timmar att disponera för stillastående.

Vi ser fram mot att räkna in även dig i gemenskapen!
 
Last edited:

BrooklynS

Well-Known Member
#3
Hej och tack för tips - precis sådant jag vill ha!

Jag har alldeles för lätt att nörda ner mig i saker så jag tror att det är klokt att hålla detta på så enkel nivå som möjligt åtminstone till att börja med. Det jag tänkte var att 178 mil kanske var för långt och att det vore bättre att lägga sig på 165 eller så. Mer marginal vad gäller tid och tillräckligt vad gäller sträcka? Det är ändå en dryg timme till i någon ända liksom.
Jag brukar ha en liten mix av Resorb och TREO i vattenflaskan som hjälper till att hålla huvudet klart efter fem-sex timmar när man kör lite längre sträckor på hojen och det blir nog det denna gång också. De flesta längre hojturer innebär för mig cirka halva dygnet i sadeln och 60-100 mils dagsetapper. Men Jag har stor respekt för den andra halvan så att säga och näringsintaget känns som en viktig bit att planera för. Hur gör ni?

Fettbomb på macken känns inte som ett alternativ, ej heller choklad och annat snabbt eftersom det ger blodsockerskjuts som blir jobbig att hantera på nervägen. Som ni ser på min sträckning så finns det knappast nattöppna McDonalds längs vägen heller... inte dagöppna heller.
 

BrooklynS

Well-Known Member
#4
Hur verkar denna?

Luleå (tanka, 0km, startvittne)-Lycksele-Strömsund (tanka, 462km)-Östersund-Svenstavik-Los-Mora (tanka, 885km)-Malung-Torsby-Säffle-Vänersborg (tanka, 1270km)-Jönköping (tanka, 1440km)-Askersund (tanka, 1590km)-Finspång (tanka 1660km, målvittne).
 
#5
Ett alternativ från Luleå är att köra till Sorsele, där du tankar för att få den som "hörnpunkt". Sedan inlandsvägen söderut. Jag tycker vägen till Sorsele är bra ur IBA synpunkt då den är i bra skick, lite (få) orter med hastighetsbegränsningar. Lagom att ta en paus där.
Längre söderut har jag blivit uppmärksammad på att tanka i Sveg. Om inte så räknas ett antal km bort, då det finns en "genväg" som IBA räknar med att man kört.
Kul att någon fler från Luleå är sugen på IBA körning.
 
Last edited:

BrooklynS

Well-Known Member
#6
Hej!

Jo man åker via Sorsele till Vilhelmina, det är närmaste vägen dit.

Det är jag som är Stefan, men kanske jag får med mig någon på resan. En kamrat i Matfors är också sugen och om han åker längs Ångermanälven-Åsele upp en mil N Vilhelmina så har vi lika långt sedan... :)
 
#8
En sak jag råkade ut för, vid en IBA-körning, var att bensinstationen jag planerat att tanka på var stängd. Blev att snurra runt för att leta en annan mack på den mindre orten. Kändes lite stressigt just då.
 

BrooklynS

Well-Known Member
#9
EDIT: inaktuell länk...

EDIT igen: Kanske ta omvänd ordning istället...

EDIT igenigen: Och vad trevligt Spotwalla med SWConnect är! Och så råkade jag köpa mig en till beg GPS... *hoppsan Kerstin*
 
Last edited:

BrooklynS

Well-Known Member
#11
Efter några timmars begrundan över hastighetsgränser, viltstängsel kontra vajerräcken fram på småtimmarna i ljusa nätter, tillgång till nattöppna mackar, inte krångla till det osv: Det är förmodligen smartast att lägga hemvägen som en IBA om man känner sig pigg nog. Köra av färjan och sedan ta en sväng extra i södern medan det är lågtrafik måndag förmiddag och vara på rull på motorvägen norrut när det är åka-hem-från-jobb-tider och sedan köra natt längs E4 norrlandskusten. Detta är ju dessutom den tid på året som det springer omkring mest vilt...

Nynäshamn-Ulricehamn-Katrineholm-Strängnäs och sedan raka spåret E4 till Luleå. Viamichelin ger 1657 km snabbaste vägen, 1645 km kortaste. Inte korrat för bensinmackar osv men det borde ju inte vara några större problem. Eller?
 
Last edited:

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#13
https://trips.furkot.com/ts/XyD1jH

Tror ni att denna skulle funka?

EDIT: Ny sträckning via Borås-Örebro istället.
Om du tar kvitton på alla de pluttar som syns på kartan så funkar milen.
VIKTIGT att dokumentera Södertäljepassagen! Gör man inte det så är färjan över Skanssundet den kortaste vägen, och där tappar du minst en mil.

Men, det är en lite tragglig sträcka. Jag upplever att du måste tanka tätare än vad aktionsradien är på hojen...?
Sträckan norr om Ulricehamn är trevlig körning på historisk mark där vi många gånger stoppat utländsk trupp och utkämpat många blodiga slag.
---men fort går det inte. Faktum är att dina första 80 mil upp till Uppsala tar nästan 10 timmar ren körning.
Med 4(?) tankstopp till Uppsala är du över 10 timmar och under 80 km/h i snitt för första hälften av körningen.
Absolut görbart, men frågan är om man inte skall göra det lite enklare för sig under sin första Ironbuttkörning.

Fråga dig: vilket skick är du när du landar i Nynäshamn?
Hur har du haft det med sömn på Gotland? När landar du? Överfarten är väl 3.5 tim eller så?
Hur fungerar du när du styckar upp sömnen?
Vaken hela dagen, ta färja på kvällen, 2 timmars effektiv sömn ombord om du inte blir störd - och sedan påbörja ett IBA-dygn.
Inte helt optimalt.

Är det en morgonfärja du tar, så att du går upp typ 05;00 för att passa en avgång 07:00 (tider tagna ur luften)
så kommer det att dröja till typ 12 innan du har ett startkvitto i handen och kan börja köra.
Minst 7 vakna timmar innan start. Heller inte idealiskt.

På mig låter det vettigare att starta hemifrån där man har bästa förutsättningar att pricka sin egen ät- och sovklockas kritiska timmar, och sedan kliva ombord på färjan för att njuta av sin prestation. Dessutom lär inga stojiga ungar i världen kunna störa din sömn efter körningen.
 

BrooklynS

Well-Known Member
#14
Tack för kloka synpunkter! Om vi börjar med tiden så landar färjan i Nynäshamn 10.30 (avgång 07.15) vilket innebär att jag varit uppe sedan 06.00 eller så. Sedan tänkte jag såsa på färjan några timmar och anträda färden någorlunda utvilad och lagom mätt. Jag tror att det är rimligt att tänka sig ett startkvitto vid 11.00 i så fall.

Tankstoppen är inlagda för att vara "lagom", jag har alla gånger 55 mils räckvidd så inom IBA-reglementets 48 mil klarar man sig oavsett. Tankstoppen finns väl mest där för att jag skall kunna visa på färdvägen. Om jag inte tankar i Örebro räknas kortaste vägen via Katrineholm...
Men Uppsala kan jag hoppa över. Sedan är det 120 eller 110 nästan resten av sträckan om jag kör E4. Jag hade därför räknat med att snitthastigheten skulle öka. Den långsammaste delen är väl mellan Ulricehamn och Mariestad, sedan är det väl motorväg igen? Minns inte hur det såg ut där sist jag körde den svängen.

Håller med om att det hade varit enklast att starta hemifrån, men just denna gång passade det bättre på hemvägen. Men om jag inte känner mig fit for fight när jag rullar av färjan tar jag "korta" vägen hem och gör ett försök senare hemifrån istället, svårare är det inte. Jag skall försöka få lite mil i kroppen innan jag åker söderut också.
 
#15
Hejhopp, känner att jag måste göra ett inlägg.
Varför tar du inte färjan till Oskarshamn istället? Då kan rutten bli ungefär såhär: Oskarshamn - Växjö - Borås - Örebro - Stockholm (t ex Järva Krog) - E4 till Luleå. Ca 164 mil och 21 timmar. Lite marginal på både körsträcka och tid. Denna går lätt att vända åt andra hållet också. har dock ingen koll på färjetiderna, men det finns en bäddsoffa i huset om det skulle behövas några timmars sömn i lugn och ro. I den har det slafat Ironbuttare förr!

Jörgen från Oskarshamn
 

BrooklynS

Well-Known Member
#16
Hej Jörgen!

Tack för erbjudandet! Det färjealternativet skulle i så fall innebära att jag lämnar Visby redan söndag kväll 16.50 och landar i Oskarshamn 20.00. I så fall är det ju bra läge för en hyfsat kort nattsömn och så start vid 03-snåret. Jag hade förstås helst sluppit Stockholm helt av rena trafikskäl.
Tål absolut att funderas över, men färjetiden Visby-Oskarshamn ställde till det lite för mitt gotlandsprogram.

Oavsett så hoppas jag att sofferbjudandet står kvar till en annan gång!