Syftade snarare till orimlig hastighet (avverka sträckan Flensburg - Bremen via Glückstadt på 2,5 timme är orimligt medan via Hamburg är det helt OK).
Har jag nu fattat rätt, att milen mellan två kvittopunkter räknas efter den kortaste sträckan medan snitthastigheten ”kan ändå godkännas” efter den snabbaste vägen?
Det finns väl principiellt bara två sätt att misslyckas med en körning - köra för kort totalsträcka eller köra för fort mellan två kvittopunkter.
Det är de två vanligaste anledningarna, ja - men det går även att missa kravet på tankkvitto med minst 300 miles emellan, eller feppla till det med kravet på start/målvittne.
Allt testat och utvärderat, tyvärr.
I övrigt har du rätt; vi tittar på kortaste sträcka mellan kvittopunkter. Är inte totalsträckan tillräckligt lång så blir inte körningen godkänd, och vi gör inte någon bedömning att föraren eventuellt, kanske, möjligen kört den längre sträckan som skulle kunnat ge en godkänd körning.
Är däremot totalsträckan tillräckligt lång, så går vi generellt inte in och underkänner körningar baserat på att det längs vägen har funnits en kortare vägsträckning som kanske eller kanske inte har körts, och då kanske eller kanske inte har krävt en högre hastighet för att genomföras.
Vi är som sagt inga Poliser, och alla regler kan kringgås. Skall vi skapa ett helt vattentätt system, så krävs det övervakning i realtid, och kanske att en funktionär från organisationen kör med hela resan. ...och sedan måste ju någon dubbelkolla funktionären.
Vad vi eftersträvar är att sprida förståelse för våra regler och vad vi förespråkar. Säker långdistanskörning.
Somliga kan opponera sig mot att ett krav på absolut hastighetsefterlevnad inte nödvändigtvis behöver innebära ett likhetstecken med "säkerhet" och det är absolut något att fundera över: som motorcyklist är man verkligen inte "säker" bara för att man kör i skyltad hastighet.
Å andra sidan är det enkelt att se att vi som organisation inte kan granska och godkänna körningar som tydligt genomförts i warpspeed.
...men, skulle det ett halvår efter en godkänd körning dyka upp reseberättelser som berättar hur man "lurat systemet" tillsammans med med käcka bilder
från färjeresan över Elbe, så kan du ge dig på att vi öppnar ärendet igen för att titta närmare på körningen.
Alla körningar och underlag sparas, och varje körning gjord och godkänd kan när som helst dras in igen - om fusk eller oegentligheter upptäcks i efterhand.
Faktum är att man för särskilt allvarliga brott mot reglerna eller mot organisationens inriktning och policy kan få
alla sina körningar strukna och sitt medlemskap indraget för gott. Självklart har man sina diplom kvar, om man inte självmant skickar in dem - men körningarna stryks från vår egen lista, som om dom aldrig hade funnits.
Något sådant har inte varit aktuellt i Sverige, eller ens i Europa - och jag hoppas att det aldrig någonsin blir det, men saker som kan ligga till grund för sådana indragna körningar eller uteslutning är:
- medvetet fusk under poängrallyn. (och då även banning från alla framtida IBA-arrangemang, oavsett land.)
- deltagande i illegala streetrace, landsvägslopp eller mediajippon i stil med Gumball 3000 med eller utan IBA-dekaler, nummerskyltshållare och/eller patchar synligt.
- vittnesmål eller reseberättelser publicerade med texter om hur man kämpat för att hålla sig vaken under körningen, hur utmattad man varit, vilka risker man tagit och yada yada yada. Har man varit så trött under körningen så skulle man avbrutit för att sova ikapp, eller avslutat körningen helt och hållet.
Att fortsätta köra trots att man märkt av och vet om att man inte är i form för det är helt emot allt det vi står för.
Våra körningar innefattar en stor del eget ansvar och kräver eftertanke.
Dels i planläggandet, dels i genomförandet och inte minst i efterarbetet. Bedömer man sin egen körning i den grå belysningen veckan efter den är genomförd, så kanske man börjar se saker...
Är den okay? Kan man stå för den? Är den genomförd efter föreningens uttryckliga regler och dessutom enligt de underliggande intentionerna?
Men då så! Bara att skicka in den då.
Men, är det något man inte är stolt över i genomförandet, så kanske man skall skrota just den körningen och försöka igen vid annat tillfälle - bättre förberedd och med erfarenheten från den förra i bagaget?
Så, för att runda av och svara på det jag tror du vill peka på - och vi tar just färjan Glueckstadt - Wischhafen som exempel:
Den förare som vill fuska bara för fuskandets skull kan mycket väl köra den kortare sträckan, skriva "rast Hamburg 90 minuter" i sin loggbok mellan kvittot Flensburg och kvittot Bremen och allt "ser " bra ut.
Därför nobbar vi körningar som inte når full distans, räknat på kortaste sträcka mellan kvittopunkter.
Men, att ge sig in och i detalj försöka utröna EXAKT vilken sträcka som körts, när den totala sträckan uppfyller distansens krav är inte rimligt.
Det finns alltså ett oändligt antal sätt att fuska på för den som så önskar - men vem lurar man?
Oss som organisation? Andra medlemmar som verkligen kört full distans?
...eller sig själv?