Ny planering = mer än halva resan ... ;-)

#1
Hej på er, sitter och planerar nästa sommars äventyr ...

Skulle detta kunna vara något? Är det något jag bör vara vaksam på för just denna rutt?

Ystad - Trelleborg - Göteborg - Jönköping - Stockholm - upp längs östkusten - Haparanda/Torneå - Rovaniemi - Kirkenäs

Capture.JPG

Som en BB1500 skulle det kunna fungera, 29 sadeltimmar plus lite extra luft i schemat och 4-5 timmar på rygg någonstans ... eller är jag för optimistisk? Tänker mig starta strax efter midnatt, övernattningen i Rovaniemi för att sedan ta sista sträckan dag 2.

Alla tankställena är inte inlagda, har precis börjat fundera ...

Ha det gott, vi hörs!

Anders
IBA #64184
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#2
Planering är kul, och verkligen "mer än halva resan" om man ser till förutsättningarna för att få till en säker och trevlig körning.

Förstår att du lägger in Göteborg för att få ut extramilen, och troligen behöver du även extrakvittot i Trelle, eller hur?
Normalt sett så försöker man ju sträcka ut varje etapp mellan tankstop så mycket man kan för att istället få loss tid till sömn eller vila, men i just detta fallet är det vettigt med ett extrastopp just i början av resan: alltid är det något som behöver rättas till i klädsel eller packning innan man har hunnit "bo in sig" riktigt på hojen inför resan.

När man slår sträckan stadsmitt till stadsmitt via den angivna orterna snabbt på Google Maps så hamnar jag på 2499 km.
Med väääldigt noggrann planering och genomförande så kan du kanske nå en BB 2500K?
Det handlar nog bara om att välja mackar som ligger lite extra avigt till, och kanske sätta start och stopp i utkanten av respektive ställe "åt andra hållet".
Lite extra jobb, men kul om man gillar att krångla till saker och ting.

...å andra sidan kan de 2499 km malas ner till en minimal marginal om man slarvar med passagen av viktiga hörnpunkter.
Missa ett kvitto från Stockholmspassagen, så är du nere på 2457 km...

Vill du slippa tappa mil i Göteborg så finns det en bensinstation omedelbart nedanför Kallebäcksbacken, just i skärningen av E6 och RV 40.
https://www.google.se/maps/dir/''/st+kallebäck/@57.6899522,11.9344932,12z/data=!3m1!4b1!4m8!4m7!1m0!1m5!1m1!1s0x464ff397966618ef:0xa027ab479bfe35dc!2m2!1d12.0045325!2d57.6899715

Vill du kapa åt dig mer mil så väljer du en station "längre bort" istället - men undvik Hisingen.
...av köskäl, alltså. :D

Se till att slå fast under planeringen var någonstans du möter morgonsolen. Det ser ut som du tidsmässigt skulle kunna få den i nyllet precis när du kommer upp från Kallebäcksbacken. Skönt då om man haft det med i planeringen och redan skrubbat av Hallandsflugorna på stoppet just innan.

I övrigt så har du passage av våra tre storstäder.
E6 mellan typ Landskrona och Malmö kan tjockna till vissa tider på dygnet i södergående riktning, men inte lika ofta i norrgående - enligt mina erfarenheter.
E6 Göteborg in mot Göteborg är tungkörd vissa vardagsmorgnar, eländet kan börja redan vid Kungsbacka ibland, och E4 Södertälje->Stockholm är samma sak - räkna med köer på vardagar, och i vissa fall även helger, vid evenemang och sådant.
En orosfaktor, men ändå tämligen lugnt.

Haparanda måste du ha med som kvittopunkt, annars så rasar milen när kortaste väg genar upp genom Norrbotten och leder dig över gränsen mycket högre upp efter älven. Trevlig väg förvisso, men för kort. 955 till Inari är grus, förövrigt.

E75 från kusten och upp mot gränsen är tämligen hårt bevakad.
Turistväg för alla på väg mot ishavet, och många onödiga olyckor där ovana förare i husbilar ofta kör för långa pass som dom planerat för snävt.
Dessutom inbillar jag mig att många kontinentaleuropeer lurar sig själva på de ljusa kvällarna och nätterna - dom missar helt enkelt sin egen status och (brist på) skärpa när solen dröjer sig kvar på himlavalvet.

Bra alternativ saknas för din planerade trip, så just längs det benet gäller det att ha blicken i fjärran och ögon i nacken...

971 från Kaamanen upp till Norska gränsen asfalterades på -90 talet
Kör vägen med andakt - den har historia i sig, som de flesta vägar om man bara nosar lite.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Regionalväg_971

Matti Grönroos vet mer:
http://www.mattigronroos.fi/Tiet/Mt971.htm

Mycket mer! Intressant sida med historik listad för olika finska vägar.
...på finska.

Allmän info om Finska vägnätet här, på engelska:
http://www.mattigronroos.fi/Tiet/eng/



Kul resa du planerar, Anders!
Håll oss informerade.




Hampe
 
#3
Hej Hampe, tack för dina tips och idéer, uppskattas mycket.

Som det ser ut nu så kommer det att ske under en vanlig arbetsdag under sensommaren, skall kolla lite hur tidigt snö och halka brukar uppstå på de nordliga breddgraderna bara. I så fall kommer jag att passera huvudstaden runt 8-9 på morgonen, min förhoppning är att den värsta stillastående rusningstrafiken lättat lite då, i alla fall i utkanterna där jag tänkte ta mig fram. Vid närmare eftertanke så kanske en söndagmorgon inte är en dum idé. Som sagt, planering ...

Jo förresten, det finns ytterligare en dimension i detta då jag har en idé om att Klara, min fru, skall sätta sig på ett plan i Köpenhamn under min "dag 2" och möta mig i Kirkenes så att vi dagen efter kan ta Hurtigruten söderut till Bergen under 5 dagar, sedan kör vi hem tillsammans på hojen därifrån. Det som då försvårar ytterligare är att dagen måste bestämmas jättetidigt för att få bra pris på flygbiljett och att vi skall kunna boka Hurtigruten.

Vad gäller en 2500K, mja ... inget illa ment men för mig känns det viktigare att beta av de ursprungliga sträckorna i miles först liksom. ;-)

Ha det gott, på återhörande!

Anders
IBA #64184