Rookie Ride - informationsmöte 25/3 Oskarshamn

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#1
Ursprungligen postad i gamla forumet av Flathead. Diskussionen fortsätter här!



Flathead said:
Den här tråden vänder sig främst till dig i sydöstra
Sverige som funderar på din första IBA körning.
Undertecknad inbjuder till ett informationsmöte
långfredagen den 25 mars klockan 18.00 I Dockside MC:s
lokal Jungnergatan 7 Oskarshamn GPS: 57,268 16,453361.

Vi diskuterar frågor kring planering och genomförande av
körning samt ett datum då en körning genomförs med
utgångspunkt i Oskarshamn.
Eftersom långfredagen råkar vara våffeldagen hoppas jag
kunna ordna med lite våfflor som avslutning.

Alla intresserade välkomna oavsett bostadsort och
tidigare erfarenhet av IBA-körningar.
Ingen föranmälan krävs men vill du komma i kontakt med
mig föreslås ett inlägg här eller på Dockside MC:s
facebooksida.

Väl mött, Magnus Fransson alias "Flathead"
Hampe said:
Kul!

Jag lägger denna tråd som sticky så den stannar kvar uppe.



H

Flathead said:
Uppdatering!
Jag har ringt runt lite och lagt ut på FB-sidor, det kan bli allt mellan 2 och 20 på långfredagen, ett rimligt antagande är väl 6-7 seriösa och lika många som är lite nyfikna.
Jag kommer att lägga fram 2 försl*g på tänkta körningar. Det ena är den så kallade södra slingan som ju passerar vår startpunkt. Det andra försl*get har ett annat upplägg: En körning med 3 ben, det första E22 till Lund ungefär, tillbaka till O-hamn. Det andra till Göteborg och tillbaka. Det tredje upp mot Stockholm någonstans.

Tanken bakom det här försl*get är att den som vill kliva av har 2 tillfällen att göra det utan att vara 50 mil hemifrån. Jag är medveten om att det blir mycket E22 vilken ju anses som tråkig och tungkörd men ändå är den bästa väg vi har här i sydost. Sämst är dock sträckan Målilla- Nässjö på Göteborgsbenet men den har förbättrats senaste året så även det bör gå.

Några åsikter om den planeringen från er "veteraner"?
Nu när jag planerar körning åt andra får jag inte misslyckas med den biten och behöver lite hjälp med ett par saker: Jag har rekat alla mackar utom en. Behöver ett försl*g på vändpunkt på Malmöbenet.
Det finns 3 krav; 1, bensin givetvis 2, Mat så det går att få hyfsad frukost vilket skulle passa här. 3, Vändmöjligheter så det inte ser ut som vid Sillekrog att det bara går att köra åt 1 håll. hur nära Lund/Malmö det ligger är inte så noga det regleras med det sista Stockholmsbenet, då går det att vända vid Söderköping, Norrköping, Stavsjö, Nyköping eller Järna vilket som skulle passa.

Jag har möjlighet att reka vändpunkt Malmö i slutet på februari (ska till Kastrup för vidare befodran till Daytona bike week, tjohoo!)
När planen är färdig vore jag tacksam om någon certifierare ville göra en snabbkoll.

Skulle någon vara ute på en körning långfredagen är han/hon varmt välkommen att titta in på mötet, det skulle ge en extra krydda åt tillställningen
Magnus.
 

Flathead

Well-Known Member
#2
Senaste Nytt!
Det har framförts funderingar från IBAner som redan har en ss1000 i bagaget att ta nästa steg i karriären och utöka den planerade körningen till en ss2000k.
detaljplaneringen diskuterar vi givetvis även den men lägger fokus på en vanlig ss1000.
En ide' är att köra de 3 benen Malmö, Göteborg , Stockholm fullt ut, vara i Sveriges 3 största städer samt i Oskarshamn 4 gånger under samma dygn vore kul. Det bör ge 200 mil. En sådan körning känns tuff men förmodligen genomförbar och lämnar definitivt ingen tid över för turistande/Magnus.
 

Flathead

Well-Known Member
#3
Det är nära nu.
Planen om möte i Dockside MC:s lokal på Långfredagen kl 18 ligger fast.
En IBA banderoll kommer att vara uppsatt på staketet vid lokalen mitt emot café Seglarhyllan norra kajen Oskarshamn.
Bilder och sammanfattning av sammankomsten kommer att publiceras här.
I sann IBA anda kommer nu under eftermiddagen (söndag) utrustning, i det här fallet avsedd för våffelgräddning, att provköras
så det inte blir något strul i skarpt läge.
Magnus.
 

Flathead

Well-Known Member
#4
Så var första steget avklarat.
Långfredagens information lockade ett knappt 20-tal intresserade vilket väl infriade förväntningarna.
Jörgen och jag höll låda i ungefär 1 timma och vi hoppas åhörarna blev lite klokare av vad de fick höra av oss.
En hel del frågor ställdes och vi lyckades förhoppningsvis reda ut de flesta.
Sedan vidtogs utspisning av våfflor vilka förtjänstfullt gräddades av Susanne och Therese.
Vid 21-tiden droppade en del av men en liten tapper skara höll ut långt fram på småtimmarna.
De som antecknade sig på listan kommer att få löpande information om en eventuell gemensam körning i sommar. Skulle någon ytterligare vilja komma med på mail-listan kontakta mig på Dockside MC:s facebooksida.
Vidare information av allmänt intresse och kanske några ytterligare bilder kommer att läggas ut i den här tråden.
Magnus.
 

Attachments

Last edited:

Flathead

Well-Known Member
#8
Nu är körningen planerad.
Om det går som det är tänkt kommer vi att starta lördagen den 28/5 kl 07.00 från Shell Oskarshamn.
Det blir "Södra slingan" medsols.
Jörgen har en spot som jag lånar, återkommer med mer information om länk till den under för ändamålet avsedd rubrik.
Vet i dagsläget inte hur många vi blir men gruppen blir nog inte större än att det ska gå att hålla ihop.
Magnus.
 
#10
Eftersom hemsidan tyvärr inte uppdateras efter ordning...
..kanske du kan lägga ut dom hörnpunkter/obligatoriska stopp som finns på "södra slingan".

Det kan ju hända att "någon" ansluter under resans gång,
det gäller ju bara att vara i Oskarshamn lagom till er starttid.
 

Flathead

Well-Known Member
#14
Nu knyter vi ihop säcken, korna har kommit hem, den feta damen har sjungit, vi släcker och låser den här tråden..eller?
Det har varit ett roligt projekt, om det finns intresse gör jag gärna om det. Reseberättelsen finns under rubriken RRRR på därför avsedd plats.
Magnus.