Samlingstråd: "Hur har du anpassat din hoj?"

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#1
Här har vi en pärla från vårt gamla forum.
Några bilder kan ha fallit bort under åren som gått, tyvärr, och någon länk verkar död.
Men tråden fungerar ändå som inspiration och för reflektion inför kommande körningar.

Berätta gärna om dina egna förändringar, och - bilder lättar upp, som alltid.

Bob Sweden said:
Va har du gjort med din hoj för att göra längre turer bekväma / enklare / roligare / driftsäkrare etc.?

Tanken med tråden är att samla tankar och idéer som både gamla och nya IBA förare kan ha nytta av.
Egna erfarenheter smäller högst, presentera gärna även det som inte funkade så bra, det kan ju finnas någon som lär av andras misstag...

Bob Sweden said:
Modifiera sits, "gör det själv" varianten.

"Ny" hoj införskaffad, och som vanligt en massa småfix och trixande.
Konstaterade ganska snart att sadeln är söndersutten och för låg för mig.

googlade runt och kollade vad "riktiga" sadlar kostade, och sedan blev det en snabb tur till lokala sadelmakaren och därefter till tyghandlaren för inköp av lite syntetläder, 3 timmar pyssel och knåp och så var det klart!
Före, en illa omklädd sadel till en 1994 års Xj600:


Under pågående arbete, Tack till min tålmodiga hustru som låter mig få mina infall ibland ;-)


Så här gjorde jag.



Och sedan knypplade jag ett nytt överdrag som enligt mig blev förvånansvärt bra. Inte som ett köpt naturligtvis, men med en totalkostnad under 200:- så är jag nöjd!
Så här blev det:

Som att sitta på en bräda, passar mig bra tror jag, Airhawk kommer nog att vara ett måste på sommarens turer...

Efter ett par provturer kan jag konstatera att sadeln är stenhård, men det passar ganska så bra. Troligen håller inte syntetlädret resten av cykeln livslängd heller, men det kan jag leva med. Silvertejp som sadelöverdrag är underskattat...


/B


jonkko said:
Fyller på tanken vid behov


Styrhöjaren,blir bekvämare när man står och kör.

Xenonljus hel och halv ljus,kopplade så att när helljuset slår på så hålls halvljuset på samtidigt,ser både långt,brett och kort på en och samma gång.

Vintertid så har sadeln fårskinnsöverdrag,flera komppisar kör med skinnet på året runt.

KTM,en har original slät sadel så man kan glida fram och tillbaka hur man vill,passligt smal och hård så det inte blir obekvämt i längden.

ORDENTLIGA muffar med gore tex vintertid,kommer nog ingenting igenom dom.

Handtagsvärmaren,och elstrumppor modell klan.

Duvskog said:
GPS. Med nya kartor, någon ljudbok, lite pod-radio osv kan både nytta
och nöje upplevas. Kopplas med telefonen samt till headset med radio
i hjälmen.


Styrhöjare. En marknad om man vill tjäna kosing.

Airhawk. Inte att betrakta som fusk väl?

Xenon på hel- och halvljus.

Värmekläder (jacka och byxor), dock ej monterat temp-reglaget ännu.

Visst ja. Farthållaren. Semestergas. Tror det är Touratech som
tillverkat. Arlanda-Gävle är en perfekt sträcka för
vänsterhandskörning....


Jonkko: Finns det muffar för styren med handtagsskydd?
Plastspoilrarna brukar vara ivägen för det mesta... :(

Annars är det punkalagningskit, verktyg och minisnickers som gäller....


jonkko said:
Jo det finns det,specialgjorda för dom mått man ger,made by Dusty Wobbls.

Dom har dragked+kardborreband och färdig öppning för spegelmasten på rätt ställe (kardborre) bara man ger måtten,tar ungefär 2 minuter att sätta dit och ta bort båda


Fås med valfri text.

https://picasaweb.google.com/lekasora/NordkapLahtiJoroinenTa lviperse111222011JaSamanReissunKuvia#5573513878283921362

Du kan ju diskutera med Hampe,han lånade sådana på Nordkapsköran ohar bestält egna nu.


Hampe said:
Dusty Wobbls handtagsmuffar sopar banan med allt annat!



Flera gånger om faktiskt!

Jag och Benny Bob stod på MC-mässan och fnissade åt TouraTechs muffar for 2,000 spänn paret, när det finns Biltema för 125,- paret.

Men, som sagt -

Biltema funkar inte ihop med vindavisare.

Biltema har inte plats inuti för att man skall kunna manövrera ljusknappar och extrabrytare.

och framför allt - Biltemas tål inte kyla!

Det där sista är allvarligt - dom skyddar bra mot kyla, men yttermaterialet blir så sprött nedåt minus 20 eller så att minsta lillvurpa river upp yttermaterialet så kylan får fritt spelrum över händerna.

Visst, man kan tejpa med silvertejp, men ORKA hålla på och nödmecka när man kör under klockan!

Nej, jag är ingen snobb som dissar Biltema rakt av - det som jag tycker funkar använder jag gärna, och deras handtagsmuffar är okay till lite hobbygasande eller på en ATV som tuffar i skogen, men för IceButtar duger det inte, sorry.

Dusty Wobbls handsydda och måttagna styrmuffar närmar sig TouraTech i pris, men känns ändå mer gedigna och påkostade.

Dom jag lånade var måttsydda för just 800 GS med den urflippade bromsvätskebehållaren, men jag har beställt egna till Varaderon.

Detaljbilder kommer senare, men dom är suveräna med fullängds dragkedja på "innerkurvan" så att man kan faktiskt ha dem nedpackade under dagen och smälla på dem på några minuter under ett stopp om det plötsligt kyler på framåt natten.

Guld värda när det hettar till! Fast tvärt om då...



Hampe


Duvskog said:
Låter verkligen intressant när (om?) det blir dags för kallkörning!
Känns som ett bra komplement till värmekläderna. Har idag jacka och
byxor, nästa steg sockar och handskar. Men tvivlar på att de klarar hur
mycket kyla som helst.....

18-1900 typ? Klarar man sig med värmehandtag, muffar och en bra
handske?


Hampe said:
Elvärmda kläder...?

Jag har haft min uppfattning klar om dem länge, och jag undrar om inte Benny börjar hålla med mig där...?

Kalas för att förlänga sommarsäsongen, snudd på livsfarliga under extremkörningar. Baskostymen MÅSTE klara temperaturen, och är det kallt på allvar så kan elvärmda kläder komma att ställa till det ordentligt.

Min uppfattning, jag är ganska ensam om den - men det är inte för att vara motvalls kärring som jag hävdar den.



Lea som är medlem i Dusty Wobbls och sköter den textila specialtillverkningen indikerade kring 1,600,- - 1,700,- med aktuell Eurokurs.

Kanske kan man komma ner lite i materialkostnad när man kommer upp i produktionsvolym, men samtidigt är det knappast troligt att Svenska kronan kan hålla sin styrka så länge till... Framtiden får utvisa.

Jag drog igenom Ice Butten med dessa muffar, Biltemas elhandtag och tunnaste, tunnaste ofordrade sommarhandskar. Inga problem!

Eller, jo... Men inte som man kanske tänker sig: http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=5964&P N=1&TPN=1



Hampe


Duvskog said:
Utveckla faran med elkäder. Förstår att det skiter sig totalt om
tekniken lägger av under körning. Mer?


Hampe said:
Nä, det är just det.

Jag hävdar att man måste stega sig ner i temperatur, och länga avstånden bit för bit - med alldeles "vanliga" kläder. Mig har det tagit åratal att prova ut en kombination av olika tekniska plagg som fungerar tillsammans.

Det är ingen machogrej att det skulle vara omanligt med elkläder - det är egentligen tvärt om: jag är alldeles för feg för att våga lita på dem!

Min vinterresa 2010 lärde mig att man är förbannat ensam när elementen börjar luta sig in över en och man bara inte har någonstans att ta vägen.

Elkläder som en komfortgrej vår eller höst säger jag inget om, men jag avråder från att basera en riktig vinterresa i arktiskt klimat på dem - just för att man står sig slätt när något, eller allt börjar krångla.

Har du hunnit läsa min Ride Report från Icebutten ännu? http://hagaviken.d2g.com/sat/viewtopic.php?f=1&t=1442

Där står en del om mina tankar kring elkläder, och Benny Bob fyller nog snart på med fler.

Ride Reporten håller på att skrivas om på engelska, och blir samtidigt lite mindre personlig för att kunna postas här på allvar.



Hampe


jonkko said:
Elkläder är som sagt inget för butt köror vintertid,lägger hojen av mitt i ingentin så står du där och fryser när batteriet tar slut,o de gör det snabbt!

Själv kör jag med elhandtag och klan,s elstrumppor (mina fötter är min akilleshäl
),resten är kläder,kläder och kläder igen,ta Hampes ord till vara och pröva ut vad som passar bäst.

Lita aldrig på elen,det gjorde jag förra vinter när vi körde vår första Ice Butt,den skar ihop efter 200-300 körda kilometrar,gissa hur resten av dygnet var
.

Blev till att köra aktivt för att hålla värmen uppe,jäkligt svårt att köra aktivt på låååååånga rakor.



Bob Sweden said:
Elkläder:

För bekvämlighet, inte för överlevnad!

Tänker man bara så, då är elvärmda kläder helt i sin ordning!

När jag i februari i år körde Mjölby - Luleå och sedan Luleå - Polcirkeln - Luleå kunde jag göra det av en enda anledning: Elkläder.
Temperaturer mellan -10 och -32 grader, frusen bortomvansinnets gräns men så fokuserad på målet att jag helt glömde bort risker ohch alla goda föresatser om att "vända om det blir för tufft"...

Jag krämade på så in i hoppsan med elektrisk effekt för att överleva att jag var tvungen att hålla mig rullande!
Så snart jag stannade för att t.ex. tanka kallnade jag på nolltid och det tog låååång tid att få upp värmen igen.
Ja, inte bli varm, men sluta skaka...

Elkläder kan ge en falsk trygghet.
Elvärmda kläder under extrema körningar riskerar att försätta dig i farliga situationer.
Man kör helt enkelt över gränsen, in i en "farlig zon".
Kombinera detta med den utmaning en IBA körning innebär och kombinationen kan snabbt bli farlig, särskilt i glesbefolkade trakter.

Men missförstå mig rätt: Jag älskar elvärmda kläder!
Som komforthöjare är det perfekt, men ska du köra "extremkörning" av typen Icebutt, räkna med att du måste kunna klara dig utan värmetillskott!
Ska du köra vintertid, testa utrustningen utan värmetillskott så du vet vad du har att göra med.
Att sedan tillföra lite värme, det skadar inte, komfort är bra!

För egen del testar jag nu grejor från Exo2.co.uk.

Värmeväst med förvånansvärt låg effektförbrukning men ger bra med värme om man bär den relativt nära kroppen.


Handskarna är en välsignelse i sig, men bör kombineras med värmehandtag då handskarna bara har värme på ovansidan.
Men gosse vilken skillnad att kunna köra med dessa tunna och bekväma handskar även när det är nollgradigt utan att vara ens i närheten av att vara frusen om händerna!
Dessa kommer helt klart att ligga med i standardpackningen under alla mina resor framöver, för det kan bli lite ruggigt på nätterna ibland, det vet vi ju alla!


Men åter till specialutrustning på hojen:
Airhawk dyna.
Dyr och jag är inte övertygad om att den är lösninge på allt. Jag har använt den ibland, och ibland inte, och just det kanske är den stora fördelen: Du kan variera det underlag du sitter på.
Om jag i dag skulle köpa något liknande skulle jag inte köpa en Airhawk, jag skulle satsa på en uppblåsbar kudde från Biltema (45575)för 50 spänn istället och satsa de sparade pengarna på bensin...

Bygger just nu extratank (+12 liter) av en gammal brandsläckare.

Bör ge mig en räckvidd på ca 40 mil även i rimlig motorvägsfart.
17 liter tank som det är på XJ'n är lite klent, 30 liter är mera rimligt.
Sedan går det ju alltid att montera en till på andra sidan om det behövs mera bränsle, precis som på en rymdfärja...



Förarmiljön har begåvats med lite extraströmbrytare och uttag.
Xj'n har lite klen generator, så det gäller att kunna styra de elektriska förbrukarna.

Brytare från vänster till höger:
Handtagsvärme H/OFF/L.
Varsel-ljus (LED)
Matning till GPS(er)
Värme 1
Värme 2

Övrigt:
Dubbla GPS enheter, en "billig och enkel" Garmin 255 och en "bombsäker" 60Csx, båda spänningsmatade från cykeln.

Exo2 värmekontroll för väst och handskar.

2 extra eluttag för "övriga förbrukare (värmesulor etc).

Och så det som inte syns:
Xenon i huvudsträlkastaren och 2 xenon extraljus.
Problemet är bara den där jämrans klena generatorn som ställer till det, men det finns planer för att rätta till det också.
Men snart är sommaren här och då behöver man inte så mycket el till uppvärmning, så det ska kunna funka.

Ja, ok, jag är nördig när det gäller ett uppfinna grejor, jag tillbringar mycket mera tid i garaget med att modifiera än vad körnignarna tar...

Så egentligen är IBA bara ett sätt att testa alla galna uppfinningar.


Hojja lugnt!

/B

Duvskog said:
Elkläder: Jag tror vi är helt överens. I mina ögon är elkläder för att höja
komforten och till viss mån även klara av körningar i civiliserade
trakter. Som höstens sista försök. Det hade varit skönare med kläder
men det gick att köra utan. (Tills halkan kom...)

Jag köper helt och hållet era argument om att först klara sig utan och
sen ev krydda med lite el.

Jag märker också att vi är på helt olika nivåer...



Bygga om hoj:

Även där helt olika nivåer. Jag som drar mig för att försöka hitta rätt
kabel att ta styrström till extraljusenas reläer. Extra svårt när canbus
kan ställa till det.

Men jag är imponerad. Brandsläckare som tank. Hur styr du
överföringen? Eller du kanske dragit allt via släckaren då den är
lägst?

Vilka kartor använder du? Noga med att uppdatera?

Mvh

Daniel 'Newbie' D.



Bob Sweden said:
Duvskog said:
Elkläder: Jag tror vi är helt överens. I mina ögon är elkläder för att höja komforten och till viss mån även klara av körningar i civiliserade trakter.

*klipp*

Bygga om hoj:

Även där helt olika nivåer. Jag som drar mig för att försöka hitta rätt
kabel att ta styrström till extraljusenas reläer. Extra svårt när canbus
kan ställa till det.

Men jag är imponerad. Brandsläckare som tank. Hur styr du
överföringen? Eller du kanske dragit allt via släckaren då den är
lägst?

Vilka kartor använder du? Noga med att uppdatera?
Elektriskt:
Canbus, va e de??

Nej men allvarligt, klart man ska modifiera, halva nöjet ju!

En gammal Xj har gott om plats, enkla system men för klen generator. Kul helt enkelt, kostar inte mycket heller så jag som kortslutningens okrönte konung kan glatt klippa in var som helst i systemet utan att det kostar skjortan eller ger konstiga felkoder.

En IBA hoj (enligt mig) ska man kunna reparera med buntband, taggtråd och silvertejp. Att det krävs "felkodsåterställare" är inte något som skulle göra mig lugn direkt, men även jag kommer att köra hoj med bränsleinsprutning och acceptera det en dag.
Det kallas visst "evolution" men än så länge ligger sådana hojar inte i klass med vad mina leksaker får kosta, så jag kan fortsätta att hävda att "Amazon är den bästa bil som någonsin byggts" ett tag till.


Bränsletank:
Enkelt på den här cykeln som har bränslepump (numera elektrisk). En enkel väljarventil (3-vägs kulventil) som styr från vilken tank pumpen suger, ventilen bultad på vänstra motorbågen bara. Kör tills extratanken är tom, slå om kranen och gasa vidare, slå sedan på reserven och leta efter en mack.

Varför brandsläckare?
Du, har du sett mina kunskaper i svetsning skulle inte du vilja ha en tank som är helt hemmasvetsad...
Jag svetsade en 20-liters tank som jag har på passagerarplats på min GS250, men jag kommer nog aldrig våga fylla den... Snacka brandbomb med tidsinställd utlösning.


Jag tänker mig att en trycktank som klarar 14 bar (som en släckare) är tillräckligt stabil för att funka som extratank. Dessutom billligt.
Svetsa på ett lock och en stos för ett tanklock, lite hej och hå och bock och så en näve grejor ur skrotlådan på jobbet och så är det klart.

Kartor:
Varför uppdatera?? Hur ofta ändras vägarna så det verkligen påverkar något?
Nej, det är bortkastade pengar, särskilt som de ändringar som verkligen genomförs sällan slår igenom i kartorna...
Jag har kört mycket med GPS och ännu aldrig kommit så vilse att jag inte kommit hem igen, uppenbarligen...


Dubbla GPS:
Tre gånger under alla år har mina GPS enheter totalhavererat, hängt sig eller helt enkelt dött under färd, därför jag kör med två helt olika enheter, med olika kartor. Oftast en med färddator uppgifter och karta på den andra.
Körde med en kollega till Oslo när hans (slimmade, nya, fina och dyra) Garmin fick för sig att det inte fanns vägar mitt i Oslo utan enträget föreslog fågelvägen (!!) till hotellet den sista milen...
Så 2x GPS är inte alls fel då min (skitbilliga) klarade att ta oss till hotellet den gången.

/B


Duvskog said:
Stort tack för ännu ett underhållande svar!

Jag känner att jag har en trevlig hoj. Klarar av nästan allt. Men som du
skriver, det är också roligt att våga göra, kreera, råka förstöra och så
vidare. Ja, idag skulle jag bli ledsen om jag tappade hojen på
gårdsplan.

Men jag känner också att 'välja' andrahoj är svårt. Försöker undersöka
och hitta för och nackdelar med alla modeller. Förbrukning kontra
tankvolym kontra sittställning kontra ruta osv. Låg en halvtimme på
kökssoffan efter lunch och kollade runt. Ska man lägga 15' eller 25'.
Får man igen extraslanten i bättre livslängd/färre missöden? Visst,
vissa kunskaper i att kolla efter fel på en hoj har jag, men inte så jag
direkt kan hitta ev fel. Utbudet är överväldigande stort...

Japp. Jag är en bekväm jävel också. Inga driftstopp här tack, även om
mina snart 18 år med körkort endast drabbats av en vattenskadad
förgasarmotor på en BMW som startade lätt så fort fukten torkat...

Att jag gärna uppdaterar mina kartor är nog att jag använder gpserna
även till bilkörning och fartkameravarning. För utprovning har jag nu en
tankväska där idealtider skall visas. Med start 00.00 så att hjärnan
tvingas hålla igång. Märkte att det blev FÖR mycket hjärnarbete när
jag missade starten med ett par minuter...:)


Hur mycket verktyg har ni med er? Vilka typer av haverier förväntar ni
er?


Hur var det? GSens generator...var det 410 eller 710w? :)

Verkar inte vara något fel på dina svetskunskaper. Än så länge
fungerar även de små strängarna jag gjort på traktorn och dess
tilbehör.....

Bob Sweden said:
Tanken klar. 12 liter volym och kran för växling mellan normal tank och extratank.

Nu bär det snart av...






Bob Sweden said:
Mycket vatten har runnit under broarna och ett par hojar har passerat revy sedan jag skrev här senast.

Den hoj jag skruvat på (och kört med) under de senaste ~2500 milen är en gammal snuthäck, köpt på auktion för 17 000:-.

Utan att gå in på detaljer: När jag kör motorväg sänker medtrafikanterna hastigheten...


Nåväl, det senaste projektet inspirerades av alla moderna bilar, dom som har lysdioder till blinkers.
Jösses så skarp, krispigt och fint det blir.
Ingen trött gammal wolframtråd som ska glödgas upp och sedan svalna igen, nej lite som en spark i ansiktet är det!

Jag har under en längre tid letat efter LED blinkers för hoj men det enda vettiga som verkar finnas är BMW originalblinkers, dom där lite dropp/spets/pil-formade som sitter på nyare BMW.


Lite overkill på min hoj kan tyckas så fick bli till att knyppla själv.

Köpte lite LED grejor, kostade väl totalt kanske 300:-.
10 st 10W lysdiod, lysande delen är stor som en sockerbit ungefär.


Monterade på en aluplåt som ger viss kylning.
Ska man driva dom kontinuerligt krävs betydligt mera kylning!

Framblinkers, av med glaset och platsbygg.


Dom här vill ha ungefär 10 volt drivspänning, jag kopplade dom 2 eller 3 i serie och matade dom med en step-up regulator, ställbar utspänning.


Det här är inte det perfekta drivdonet, normalt drivs led på konstant ström, här är det istället fråga om relativt konstant spänning men det verkar duga, så här långt.


Som det är nu drivs dioderna ganska så snällt, matar in ca 25W till framblinkers och lite knappt 20W till bakre.

Och lyser gör det...

Ena sidan är med vanlig glödlampa (21W) och andra med LED. Vilken som är vilken får du gissa själv...





Finns även en liten film här.



Zappa said:
Ja ja du ska visst alltid vara värst och bygga allt
själv, skoj men det finns faktiskt en del färdiga kit,
dock mer likt BMW orginal än vad som skulle passa på en
snuthäck.

Har sett på xenonkungen att de har
diodlampor/blinkers-1-pol-ba15s/">gula LED lampor
som ska kunna ersätta vanlig glödlampa, dock tror jag att
man ebhöver byta relä på äldre hojar/bilar för annars
blinkar de så att alla andra mottrafikanter får epilepsi.

Men som sagt vad det är coolt att bygga själv.

/Zappa



Så ja, bara att fylla på hörrni!
 
Last edited:

moose

Premier Member
#2
Ändra sin hoj ja det händer ju. Nu till ett aktre dilemma som föranleder min undran vart får man tag i en " kulsits" till MC. alltså ingen kul sits utan en kulsits. Finns för bilar och jag ser den emellanåt även för MC. Så vet någon var man kan få tag i sådan, helst inom Nordens gränser.
Dan
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#7
På Ebay och liknande sidor finns liknande sitsar: LÄNK

Tror BB började med icke-original men gick över till original nu i USA. Jag har kört med min original nu i 4-5 år och har svårt att tänka mig att köra utan.