SPOT och tracking

#1
Jag lägger upp en ny tråd för det är många som numera kör med SPOT eller liknande utrustning. Tyvärr så strular det ibland och jag misstänker att det i de flesta fall beror på handhavandefel.

Vi har ju erfarna rävar i klubben som kan allt om SPOT och tracking vid IBA-körningar och rallyn. Det vore bra om någon av dem ger en ordentlig genomgång med bilder och liknande så att alla vet hur det fungerar vid skarpt läge.

Om man samtidigt får ännu fler användare så blir det roligare att för oss som sitter hemma att följa resorna runt om i Europa.

Jörgen
 

Cawwa

Active Member
#2
AAA Energizer Ultimate Lithium till min spot gen 2. Dom räckte hela resan, dels ss2000 plus resan hem 5 dagar. Men så är de ju "World's Longest Lasting" också
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#3
Japp, Lithium är föreskrivet till FindMeSpot, men annat kan fungera i nödfall.
Det handlar inte bara om att livslängden, utan ändå mer om att LitiumJon-batterier kan ge den momentana urladdning som krävs för att signalen skall nå någon av satelliterna.
...när man kör i stan, mellan hus, under träd, i dalgångar osv etc mm.

Andra batterier kan göra det ibland, bra LithiumJon gör det bättre.
Biltemas påstådda LithiumJon med namnet "Enduro" var snygga och hade ett ball namn.
Det var deras enda fördel. Lågt pris är inte billigt om det inte fungerar.
Batterierna är borta nu, men tyvärr - som Biltemas policy är, inte återkallade, utan slutsålda till sista paket trots massor av klagomål.

Mera viktigt: att hårdvaran "FindMeSpot" sitter horisontellt monterad, och med fri sikt mot himmelen.

Har man svårt att få sin Spot att skaka hand med satelliterna och börja tracka så kan det vara någon elektronik ombord på hojen som stör.
Kan vara värt att byta position för att se om det gör någon skillnad.
Jag minns att någon utgåva av Scala Headset störde ut både Spot och Garmins Montana, medans Garmin Zumo 660 tuffade på oberört.
Så klart.

En viss fördröjning mellan abonnemanget hos FindMeSpot www.findmespot.com och den fria presentationstjänsten Spotwalla www.spotwalla.com är svår att komma från, men normalt ligger den på minuter eller del av timmar, inte timmar .

Har man trubbel att synas på Spotwalla, så skall man kolla sitt FindMeSpot-abonnemang. Syns man där så går det snart nog över till Spotwalla också.
Syns man inte på FindMeSpot så har troligen hårdvaran inte kontakt med satelliterna, och då är det nog tveksamt om man heller har tillgång till larmmöjligheten.
Kolla dosan och dess placering i första hand.

Jag har haft mycket glädje av min Spot Gen II, och kunnat dela med mig av mina körningar.
Den hoppar mellan olika hojar och startar oftast utan några som helst problem.

Den har oftast suttit i sin "pouch", alltså textilfodralet med kardborreband.
Det har dock solruttnat nu, och måste ersättas. RAM-mount nästa.




Hampe
 
#4
Funderar på en sån spot.
Måste man ha något abonnemang eller finns det en kostnadsfri version?
Kan man ha den i tankväskan eller måste den ha helt öppet uppåt.
Hittar inte riktigt bra info på näten om dessa.
 

Remington

Active Member
#6
Ett överraskande bra alternativ verkar vara iPhones app SW Connect.
Testade appen under semestertrippen förra veckan (Östersjön runt) och den funkade faktiskt klockrent hela vägen i alla länder.
Innan resan köpte jag ett roamingpaket för Europa från Tele2 (1 GB) och det gick inte åt ens hälften av datamängden och då har jag surfat och mailat också.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#7
Kul att alternativen börjar komma ikapp! Då behöver nämligen "originalen" höja sig lite.
"FindMeSpot" har aviserat en prishöjning på abonnemanget

"Östersjön runt" minsann? Så var var länken..? ;)
Okay, "semester" var det, men även sådant är intressant att följa för oss som sitter kedjade vid kontorsbordet.

Tips:

IBA Finland har en specialkörning som heter SS 3000 Baltic och som kräver lite fundering vid planeringen.
Färja godkänns endast över Finska Viken, och här tillämpas ett unikt "clock-stop" förfarande - och dessutom rör man sig fram och tillbaka över en tidzon!
Mycket intressant körning som kan röra till det rejält i skallen på den som försöker sig på körningen.
...på en 250 från -80 talet. Jag säger inget mer, så har jag ingenting sagt. :D

SS3000 Baltic (=SS3000B)
The purpose of this ride is to ride around the Baltic Sea between Finland, Sweden, Denmark, Germany, Poland, Lithuania, Latvia and Estonia following the basic rules of SS3000.

You can use the Ferries / Catamarans to travel over the sea from Finland to Estonia, but nowhere else. The time spent on the ferry is not included into your travel time. To prove that, you have to get a gasoline receipt both in Helsinki and Tallin harbours and also you have to include your ferry-ticket into your ride documentation.

Please follow this link to Finnish page where you can find the extra information.

http://www.ibafinland.fi/in-english

Scrolla för info på engelska





Hampe
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#8
Gentlemen, time to start your... ...spots!

Somliga har ju under 2016 upplevt lite svårigheter att få våra körningar att synas direkt på Spotwalla.
Precis som vi misstänkt har det skett en förändring i trafiken mellan abonnemanget - oftast FindMeSpot, och den kostnadsfria visningssidan Spotwalla som är det som är smidigast att länka till och visa upp för andra.

Förklaringen kan man läsa sig till nedan, finns även en länk till originalposten av Jason Jonas på Spotwalla.
Receptet är att starta upp sin spot redan dagen innan körning så att den finns "i färskt minne" i Spotwallas poll-lista.




Over the years we've tweaked the algorithm SpotWalla uses to poll SPOT devices for new location data. As we grow bigger and bigger and consume more and more resources on your behalf, optimizing the process is always paramount. Below is something I posted on Facebook about the current polling scheme SpotWalla employs. This only pertains to SPOT devices. All other device types are not affected.


Because SpotWalla has grown so much over the years we simply cannot poll every SPOT device every 10 minutes without sucking up an inordinate amount of system resources to the point where I get contacted by SPOT. We always strive to be good stewards of the resources we use on behalf of our users.

Unfortunately, polling is the only way for third parties to acquire location data. For a few hundred dollars per device per year SpotWalla could be notified when a message arrives, but that's just not cost effective.

So we deal with it. And how we're currently dealing with it is like this...

If a device is producing new messages, it will be polled once every 10 minutes. When a device doesn't produce a new message for 1 full day, it falls out of the 10-minute polling period.

If your device has an active trip or is joined to an active location page, it will be polled every three hours at the top of the 0, 3, 6, 9, 12, 15, 18 and 21 hours. If the device produces a new message, it becomes part of the 10-minute polling period.

If your device has an active widget, shared with Family and Friends or has an active email notification, it will be polled every three hours at the bottom of the 1, 4, 7, 10, 13 16, 19 and 22 hours. Again, if the device produces a new message, it becomes part of the 10-minute polling period.

So here's what I encourage users to do... Setup an active trip before you leave and create at least one active email notification. Your device will be polled at least every ~1.5 hours and, once it produces a new message, it will be polled every 10 minutes.

Hope this information helps.

Jason
http://forums.spotwalla.com/thread/3/spot-device-polling-scheme
 

Cawwa

Active Member
#9
Jag fick banne mig ingen ordning på spotwalla förra året. Någonting med registreringen är fel. Frågade på spotwalla.com men får ingen ordning på det. Några kända fallgropar?
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#10
Jag har fått utsökt bra hjälp av Jason under årens lopp. Maila och fråga. Inget är oövervinneligt.
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#11
Först och främst måste ditt abonnemang hos FindMeSpot fungera.
Får du dina egna meddelanden? Ser du ditt eget spår hos FindMeSpot?

Därefter (vill jag minnas) måste du ge FindMeSpot tillåtelse att dela dina uppgifter med tredje part (Spotwalla).
Därpå bygger du relationen med Spotwalla.
Bara taget ur minnet - men helt klart måste grunden funka först: abonnemanget hos FindMeSpot.
 

Cawwa

Active Member
#12
Jodå Findme spot funkar, frugan kunde följa mig därifrån. Ska kolla tredje part, om det är aktiverat. Jason svarade på min fråga och jag
försökte ställa in enligt instruktionerna. När jag frågade igen (efter att ha konstaterat att det inte funkade) fick jag aldrig något svar. Han tröttnade nog på min tröga hjärna
 

moose

Premier Member
#13
Apropå Spot o Spotwalla ser jag att det går o få markeringar när man tankar, äter, pausar osv, Senast på JOL`s Spottwalla. Hur gör man för att få dessa markeringar att synas på Spottwalla?
Dan
 
#14
Jag körde igång min SPOT idag för första gången i år. Förväntade mig fortsatt strul med fördröjning på flera timmar som jag fick dras med under hela förra året. Men jag blev glatt överraskad, det tog endast 25 minuter så var den på banan! Uppdateringarna sker nu var tionde minut, vill minnas att det var 20 minuter förra året. Nu håller jag tummarna att allt fungerar bra även i fortsättningen, testkör den till Grebbestad på lördag. Sedan ska ju Magnus ha SPOT:en till Paris den 20 maj och då måste den funka!:cool:

Jörgen
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#15
Hämtade hem hojen igår och har samma erfarenhet. Funkade inom 20 minuter.

Kan tyvärr inte komma till Grebbestad utan satsar friskt på Finland. Via Haparanda.

//Daniel
 
#16
Under Magnus körning med sin DS 1926 på lördagen den 20 maj så hade han min SPOT. Vis av erfarenheten med lång fördröjning innan det kom upp ett spår på Spotwalla från denna SPOT så startade han den redan kvällen innan för att vara säker på att den skulle vara igång till starten av CLMR lördag morgon kl 8.00. Ändå så dröjde det till långt efter kl 12.00 på lördagen innan Spotwalla visade något.
Jag lade ut länken till Find Me Spot så att alla kunde följa hans resa. Där fungerar allt som det ska. Det är någonting med överföringen till Spotwalla som strular. Finns det någon som har någon lösning på detta problem?

Jörgen
 
#17
Tack för hjälpen, Remington. Jag har uppdaterat min SPOT på mitt Spotwallakonto. Det strulade igår kväll men idag verkar det fungera bättre. Får se om det står sig framöver.
Jag har SPOTen igång de närmaste två veckorna under min Englandsresa. Eftersom det inte är någon IBA-körning så lägger jag inte ut länken offentligt.

Jörgen
 
#18
Nu är vi hemma igen efter 440 mil på 14 dagar. Sett motorvägar i sex länder och en del småvägar i södra England. Jag och frugan beviljade oss själva tre mc-fria dagar. Målet var Exeter där vi bodde på hotell och gjorde lite dagsutflykter i Cornwall. Därefter tillbringade vi tre dagar i London. Lämnade staden på lördagsförmiddagen, morgonen efter hörde vi att det varit ett nytt terroristdåd i centrala London.
När det gäller SPOTen så har den fungerat fantastiskt bra. Jag har haft den igång varje dag vi kört motorcykel och den har direkt svarat och uppdaterat länken. Den har varit igång mer än 60 timmar på samma batterier, jag har inte behövt byta.
Min SPOT fick byta namn i samband med uppdateringen och heter numera JLO eftersom det var någon som kapade min gamla signatur JOL...
Fantasilöst kanske, men ändå. Jag har hetat JLO i jobbsammanhang sedan 1991 så frågan är om jag eller Jennifer Lopez var först med den bokstavskombinationen:) (det är givetvis jag).

Jörgen
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#19
Första larmet/räddningen initierat via Spot som nämnts i svensk media?

Det började med att polisen under natten fick in ett larm från en så kallad spot-sändare vid Burvattnet som ligger i Krokoms kommun. Signalen kom från två män som larmat för att deras kamrater inte dykt upp på överenskommen plats.
http://www.op.se/blaljus/tva-kvinnor-soks-pa-fjallet-fjallraddningen-utkallad

Funkade tydligen som det skulle.

Finns fler historier om räddningar i Sverige där det larmats ut resurser via Spot:
https://africa.findmespot.com/en/spotemergency/index.php?article_id=1277
"We had considered all options but an evacuation by air was our only safe option. The GEOS International Emergency Response Centre (IERCC) in Houston, Texas received our SOS. notification and then coordinated search and rescue with JRCC Guttenberg, who organised for a police helicopter to pick us up. Thanks to SPOT sending our accurate GPS location and the yellow sheet, they said it was really easy to find us. We pressed the SOS button on SPOT at 14h12 and they landed at 15h11, a very fast response time for such a remote location," said Jeroen.
59 minuter från svenska fjällen, via amerikanska GEOS och svenska JRCC till räddning på plats med lokal resurs.
Inte illa, när man saknar mobiltäckning.

JRCC i "Guttenberg" är alltså Sjöfartsverkets "Joint Rescue and Co-ordination Centre" i Göteborg. :D
http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjo...h-verksamhet/Sjo--och-flygraddningscentralen/

Tydligen har vi haft 23 Spotlarmande utryckningar i Sverige de senaste 10 åren.

SPOT delivers affordable location-based messaging and a lifesaving S.O.S. service to hundreds of thousands of users worldwide. It has been used in 255 rescues in Europe, Middle East and Africa since 2007. These include 39 rescues in the UK, 26 in France, 26 in Norway, 25 in Spain and 23 in Sweden. Most of the worldwide rescues relate to hiking and mountain sports (33 per cent). In 2016, there were 44 rescues in Europe and 14 in the Middle East and Africa including seven rescues in Norway and eight in both Sweden and South Africa.

Där har vi den stora skillnaden med FindMeSpot som hårdvara och kommunikation direkt mot satellit, jämfört med applösningar i telefon som kräver mobiltelefontäckning.
Funkar utmärkt som tracking, och några enstaka borttappade blippar kan man väl acceptera så länge det rullar.

Vad är det värt att kunna larma även utan mobiltäckning?
Sådant är svårt att värdera innan man sitter där...
 

moose

Premier Member
#20
Har läst att ni börjat använda Bubbler appen, finns tydligen i en Lite o Pro version vilken använder ni? Det verkar fungera bra när man följer er via Spotwalla, men hur upplever ni själva det bra eller dåligt?
Dan