SS 3000

moose

Premier Member
#1
Lite frågor med anledning av mycket information om regler rörande körningar. Har tänkt att utföra en SS 3000 under hösten. Fråga behövs det bara ett vittne vid start o målgång även under en körning som håller på i flera dagar, eller är det ett vittne för varje dag? För att få köra denna krävs en godkänd SS2000, i väntan på att få den godkänd kan jag köra en SS3000 o sedan få den sistnämnda godkänd efter att SS2000 blivit godkänd?
Det blev en väldigt konstig formulering på denna fråga. Blev det begripligt på nått sätt?
Rutten jag tänkt ta är genom de nordiska huvudstäderna i någondera riktningen
https://goo.gl/SM7wzA
Kommentarer o tips?
 

moose

Premier Member
#2
Ja nu var det jag igen, efter lite sorterande av tvätt kom äntligen hjärnkontoret igång. Som svar på min egen fråga om man kunde köra i avvaktande på att en körning skall bli godkänd innan man kan köra nästa så är naturligtvis svaret NEJ, eftersom den inte blivit just godkänd. Avaktar dock svar på den första frågan.
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#3
Rätt uppfattat, följande regler gäller:

Utgåva 2016-05-26
Tilläggsregler, SS2000, SS3000, SS4000, SS5000 osv.

Regler enligt Ironbutt Sweden gäller för denna körning med följande tillägg och ändringar:
§1. För att få köra dessa körningar skall du sedan tidigare ha minst godkänd(a) IBA körning(ar) jämförbara med:
Körning: Tidigare godkänd.
SS2000 SS1000
SS3000 SS2000
SS5000 SS3000
SS(x)000 SS3000

§2. Tid / sträcka:
Körning Maximal tid Kortaste sträcka
SS2000 48 tim 2000 US miles (3218 km)
SS3000 72 tim 3000 US miles (4827 km)
SS5000 120 tim 5000 US miles (8045 km)
SS(x)000 24 tim / 1000 miles 1000 US miles / 24 tim


§3. Minsta tillåtna körsträcka per 24-timmarsperiod är 746 miles (1200 km).
Kom ihåg att dokumentara detta med kvitton.

§4. Maximalt tillåten körsträcka per 24-timmarsperiod är 1243 miles (2000 km).
Kom ihåg att dokumentera detta med kvitton.

§5. Vittnen:
Start: ett (1) vittne
Mål: ett (1) vittne


***SLUT***
Det räcker med ett startvittne första dagen, och ett slutvittne sista dagen.
Man behöver alltså inte spilla tid, kraft, nattsömn och oro på att jaga vittnen mellan dygnen.

...och den där andra frågan sorterade du ut själv - kalas.

Reglerna för flerdagars Saddle Sore hittar man här:

http://forum.ironbutt.org/index.php?threads/regler-för-körningar-som-certifieras-av-ironbutt-association-sweden.675/




Edit!

"Behöver inte jaga vittnen mellan dygnen" är alltså i sak rätt, för körningen man planerar att köra, men - som nämnt tidigare; om något spricker under sista dygnet, så är det ju försmädligt att inte ha någonting alls med sig hem när man kör flerdagarskörningar.
Genom att åtminstone ta målvittne för varje dag separat, så säkrar man upp en SS 1000, en SS 2000 etc per dag man kör.
...om man nu kört full distans den dagen.
Många slipningar på den briljanten, med de uppdaterade reglerna.
 
Last edited:

moose

Premier Member
#4
Om man tar en SS3000 åt Finland till vad behöver man tänka på avseende tidsskillnaden? Börjar i Grebbestad med en tur som sträcker sig över de nordiska huvudstäderna där Helsingfors är en del. Tänkte att tidsskillnaden tar ut sig med tanke på att jag åker dit, plus en timme o vänder , minus en timme. Tänker jag fel eller rätt?
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#5
På blanketten rubricerad "Loggbok" ser du längst ner texten:

Kom ihåg att ange eventuell passering av tidzon / Remeber to note down if you cross a timezone
http://ironbutt.se/files/Blankett-IBA-Sweden.pdf

Detta är för att din kontrollant enkelt skall kunna följa med i körningen när den senare skall certifieras, och det är egentligen det enda att hålla reda på.
...såvida du inte väljer att förlägga din dygnsvila till annan tidzon än vår CET.
Då hamnar du plötsligt i lite huvudräkningsdilemma: dina dygnsetapper utgår ju från klocktid i svensk tidszon...

För att vara extra tydlig för andra som läser utan att posta: dygn 2 får tidigast påbörjas minst 24 timmar klocktid efter att dygn 1 är startat.
Dygn 3 får således påbörjas tidigast 48 timmar klocktid efter det att dygn 1 är startat.
Att korsa tiszoner ruckar inte på detta. Här finns det alltså att räkna på..


Eller, varför inte utmana de små grå med en SS 3000 Baltic?

SS3000 Baltic (=SS3000B)
The purpose of this ride is to ride around the Baltic Sea between Finland, Sweden, Denmark, Germany, Poland, Lithuania, Latvia and Estonia following the basic rules of SS3000.

You can use the Ferries / Catamarans to travel over the sea from Finland to Estonia, but nowhere else. The time spent on the ferry is not included into your travel time. To prove that, you have to get a gasoline receipt both in Helsinki and Tallin harbours and also you have to include your ferry-ticket into your ride documentation.

http://www.ibafinland.fi/in-english

Här ser vi passage av två tidszoner, och dessutom ett intressant clockstop i samband med passagen av Finska viken.
Massor som kan gå fel. :p
 

moose

Premier Member
#6
Tackar, glömde den detaljen men det är ju klart när man läser all text. Bra att bli påmind om den detaljen LÄS ALLT innan du åker.
Men nu känner jag mig lite säkrare, övernattningen på denna tur blir i Sverige. Men nästa år blir det kanske en SS 3000 Baltic.
 

moose

Premier Member
#7
Hej där ute i etern. Har fått min efterlängtade SS 2000 godkänd så nu till nästa äventyr, SS 3000.Nu behöver jag goda råd o tips. Min tänkta körning är följande:https://goo.gl/uf7Mhk. med fördelningen Dag 1:https://goo.gl/BxeqKH. Dag 2 https://goo.gl/TnU2gw o till sist Dag 3https://goo.gl/rMASB3. Övernattningar sker i Umeå den första dagen o Haparanda den andra dagen. Behöver jag tänka på någon "förlust" av timmar under min resa i Finland? Övernattningen blir ju som sagt i Sverige så klocktimmarna borde stämma? Tacksam för hjälp. Det är ju som sagt alltid något jag glömmer.
Dan.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#8
Fyra Nordiska huvudstäder - nice!
Du gör ingen förlust av timmar när du vänder tillbaka över gränsen igen samma dag. Man gör ingen "förlust" alls, men det går ju att snurra till det för sig själv när man korsar en gräns.
Kom ihåg att notera att du passerar tidzon i din loggbok - och tillbaka igen, så är det lugnt. Det hjälper dig själv också.

Däremot kan man tycka att du lagt ett tungt andradygn. 185 mil är ju egentligen inget att knorra över - men stor del går längs finska E75 som är en gris till väg.
Nästan uteslutande plankorsningar genom Finlands inland, hastighetsbegränsningar som fladdrar upp och ner mellan 100 - 80 - 60 och tillbaka igen.
Mycket att hålla reda på, mycket att hålla utkik efter, trista konsekvenser om man för ett ögonblick missar något av allt det viktiga...
Å du skall köra den fram och tillbaka samma dag + mer därtill. Segt, kan jag förvarna om...

Personligen hade jag nog försökt hinna lite högre upp dag 1, med originalplanen och Umeå som back-up om trafiken i södra Sverige tjorvat till körningen innan. E4 är lättkörd och förutsägbar efter att man är förbi Stockholm.

Sista dagen "lättast" och hyfsat stimulerande när du tvärar ner genom Sverige.
Jag körde ner från Finland för ett par veckor sedan och lämnade E 4 redan vid Piteå, för att sedan röra mig parallellt med kusten och sakta tvära in: Lycksele, Sollefteå, Ånge, Ytterhogdal, Los, Noppikoski, Orsa.

Måste säga att jag var överraskad över standard och kört tempo: 90-100 vägar nästan hela tiden, och nada trafik.
Jag saknade INTE E4ans vajrar och uppjagade tempo.

Men, det var min körning - på crossdäck och en Husqvarna 701 som sällskap till min egna AT.
Din körning ser annorlunda ut, och det är du som skall genomföra den. Lycka till, håll oss underrättade.



Hampe
 

moose

Premier Member
#9
Tackar för tips, kanske ett första dygn upp till Piteå, strax under max gränsen för ett dygn o sedan andra dagen med stopp i Haparanda. Samt eventuellt en tur i inlandet låter mer lockande o inte större tidsskillnad. Vem vet, planerna fortsätter att smidas. Trolig start mitten av vecka 36 om vädret håller sig.
Dan.
 

moose

Premier Member
#10
Nu närmar det sig för en tur, men frågorna kommer o svar ges. Det finns ju en min o en max körsträcka som man får köra respektive dag. Vad händer om man överstiger de 1243 miles( 2000 km) man får köra på en dag (24 timmar)?Fortfarande inom samma dygn.
Dan
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#11
De tidigare reglerna låste sträckan till 1000 miles per dygn. Varken mer eller mindre. Visst kunde man köra mer, men man fick "inte betalt för det" - kunde alltså inte tillgodoräkna sig mer än 1000 miles per dygn.

Med de begränsade övernattningsmöjligheterna vi har i Norden, samt de skiftande kvaliteterna på vägnätet, så beslöts att rucka på originalreglerna för att skapa mer utrymme för "safe" i "safe longdistance".

Nu kan man alltså bättre utnyttja en delsträcka med hög andel motorväg, och samtidigt tillåta sig större marginaler längs de delar av resan som tillbringas på mindre vägar med skiftande underlag och/eller högre viltrisk - och ändå kunna pricka in en övernattning som ger god och trygg sömn mellan dygnen.

Det är vår bedömning att denna flex om 400 km / dygn mer än väl ger förarna den elasticitet som krävs för att kunna planera och genomföra flerdagarskörningar på ett säkert sätt.
Den som fortfarande vill väga av dygnen så dom blir någorlunda jämna har den möjligheten, och den som vill hinna hem till pojkrummet hellre än att bo på hotell 20 mil från föräldrahemmet kan göra så.

Men, att ytterligare sträcka ut dygnet i en flerdagarskörning över dessa 200 mil går emot intentionerna bakom regeländringen.
Vårt råd är att planera om, men det "som händer" den förare som inte lyckas ordna övernattning inom dessa 2000 km är att denne kör allt över 200 mil per dygn "i onödan". Alltså, precis som med de gamla reglerna så får man inte "betalt" för de överskjutande kilometrarna, och har därigenom reducerat sin egen vilotid mellan dygnen - eftersom den sträcka man "kört gratis" måste tas igen nästa dygn.
Alltså precis det vi ville undvika med regeländringen...

Siktar man på SS 2000, SS 3000 osv men halkar över 2000 km på något av dygnen i sin planering så är det bara att börja planera om igen.
Är man ute efter riktigt smaskiga dagar så finns BBG 3000 att roa sig med. Två BunBurner Gold staplade på varandra utan någon möjlighet att skyffla mil över dygnsgränsen - varsågod och svälj. :cool:


Men nej, vi stryker inte en körning rakt upp och ner bara för att ett dygn halkat upp över 2000 km. Det kan vara så att den tänkta stugbyn drabbats av gapiga, festande gäster som omöjliggör en god sömn under de få timmar man har till förfogande, eller andra yttre omständigheter som ruckar på ursprungsplanen.
Då tittar vi på det - men vi tittar också på snitthastigheten över hela dygnet, inte bara de första 200 milen som föraren får tillgodoräkna sig...

Så, att planera för mer än 2000 km är fel och går emot våra intentioner.
Mer än 2000 km kommer aldrig att tillgodoräknas föraren på just det dygnet.

Att råka köra mer än 2000 km per dygn under en flerdagars körning behöver inte vara fel - men ger ändå föraren bara 200 mil betalt för det onödigt långa dygnet.
 

moose

Premier Member
#12
Tackar för svar. Det är som jag trodde med det som blir "över" 2000km. O som sagt det blir till att ta reservplan B som ger lite bättre fördelning av milen över dygnet. Jag vet själv hur jag mår efter att man varit 18-20 timmar i sadeln, nä bättre att komma fram eller omdisponera under resan än att inte komma fram. Har mitt försök till guldkörning fortfarande färskt i minnet.
Dan
 

moose

Premier Member
#14
När du ändå för det på tal. Ja det kommer en berättelse minnet vart liksom väldigt påträngande när jag läste om detta med eftertanke före en tur o även under. Lite lärde jag mig under dessa turer. Men det blir en utförligare berättelse. O apropå tur, ni som tar er an en nästa vecka kör varligt o njut av naturen , om ni hinner.
Dan