Trippmätare

#1
Saknar trippmätare på min mc och funderar på om det kan ställa till det för mig mer än att jag får ta i lite i överkant för att vara säker på avverkad sträcka?
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#2
Hej och välkommen till forumet!

Ingen trippmätare, säger du?
Hmm... Intressant. Ingen vägmätare heller?
Veteran? Custombygge?
Det går inte att komma förbi att nyfikenheten sätts i rullning, sorry. :D

Först av allt måste jag återremittera dig till reglerna:
https://forum.ironbutt.org/index.ph...som-certifieras-av-iba-sweden-10-4-2017.1295/

och sedan till dom nästan ändå viktigare förtydligande av reglerna:
https://forum.ironbutt.org/index.php?threads/innan-du-kör-se-till-att-ha-läst-detta.676/

Läst?
Förstått?
Bra!

Då har du också insett betydelsen av att ta kvitton på rätt ställen längs resrutten.
Hörnpunkter, knän, armbågar - vad man än vill kalla det.
Alltså de punkter man måste dokumentera för att inte tappa mil längs vägen. Ibland tyvärr stora tapp!

Vi trycker lite extra på vikten av god planering, eftersom vi varje år tyvärr tvingas neka förare godkännande eftersom man antingen planerat för snävt, eller tagit kvitton på fel ställe. Eller både och, ibland.
"Tyvärr" räcker inte riktigt till, och det är lika sorgligt varje gång.

Så, Ja! Lite extramil i körningen är ytterst lämpligt, för att fylla igen eventuella småmissar i planeringen.
Men, viktigare ändå är själva planeringen! Tar man sig tid där, så är det mesta klarrt och betarrt redan från start. Det är bara körningen som återstår.

Som jag hoppas att du förstår, så talar jag i allmänna ordalag just nu. Detta är frågor som kommer upp varje år, och vi besvarar dem gärna. Många läser här inne, och får saker och ting förklarade för sig utan att själva behöva posta något själva. Det är värre med dom som schevar iväg på sin första körning utan att varken läsa igenom våra regler ordentligt, eller fråga över sådant man är oklar på...


Så, hur mycket extra behöver man köra, egentligen?
Det säger vi inte! :D

...helt enkelt för att i såfall sitter vi alla med skägget i brevlådan den dag en körning med låt säga 5% körda övermil, som sedan inte kan backas upp genom att kvittopunkterna är illa valda.

"Men ni sade ju...?"
Så skall vi alltså inte ha det!

Det finns exempel på körningar som legat helt rätt på exakt milantal, både planerat och senare kontrollerat, och det finns körningar där föraren kört mer än 10% övermil - men ändå inte kunnat godkännas på grund av sorgligt slumpmässigt valda kvittopunkter.


Nu över till ditt bekymmer:
Har du ingenting alls ombord som registrerar körd sträcka så har vi bekymmer.
Den som skall kontrollera din körning vill se mätarställning vid start, vid mål och vid varje kvittopunkt - och dessutom vid varje vilopaus som överstiger 30 minuter.

Så ser kraven ut, och det är för att man skall kunna "följa" körningen i efterhand och kunna upptäcka eventuella avvikelser.

För den (veteran?)cykel som helt saknar vägmätarare finns följande alternativ:

1. GPS som registrerar körd sträcka. Det finns billiga och bra GPSer avsedda för trampcyklar som drivs med eget batteri som funkar utmärkt över dygnet, utan att behöva monteras fast eller anslutas till elsystem.

2. Cykeldator - en sådan där liten simpel grunka för typ 89:90 som får induktiv impuls från en liten magnet i hjulet.
Kan vara lite aviga att få till att visa rätt på en MC med helt andra hjuldimensioner än de flesta cyklar, men trägen vinner. Alla mätare har en felvisning, och den syns i vårt kontrollark. Det är enkelt för oss att räkna fram en korrigeringsfaktor, så länge felvisningen är konstant.

3. Skulle mot förmodan all of the above vara omöjligt att arrangera så finns det speciallösningar att ta till - vi är inte omöjliga, men gemensamt för allt sådant därnt utanför boxen är att det måste anmälas, avtalas och kommas överens om i god tid innan körning .


Så, svar på din fråga? ...eller överdrivet långt och omständligt, som vanligt? :D
Vi har lärt oss över åren att man kan inte vara nog tydlig med detta, för att slippa missförstånd.

Tveka inte att höra av dig igen, om något behöver förtydligas.
...och jag är fortfarande nyfiken på vad du skall köra med.
 
#3
Hej och tack för bra svar!
Jag kör stel chopper ner genom Europa varje år ofta till Spanien och Portugal men iår går resan ner mot Grekland. Tänkte helt enkelt starta i Pula (kroatien) på hemvägen och ta sikte på Skagen för att se hur långt jag kommer under 24 tim Tankar gör jag var 15de mil vilket tar tid men ger många kvitton/referenspunkter. Brukar mer eller mindre sträckköra hem ifrån mina resor då jag tycker att det dämpar jobbångesten ganska bra, med detta så kan tom resan hem bli riktigt rolig.
Men då kan jag alltså använda tripfunktionen på gpsen starta på noll och sedan använda de siffrorna i loggen tillsammans med kvitto från alla tankställen.

Tycker era regler speciellt den om att man måste vara vid liv när man rullar i mål är bra och samlat ger det hela ett seriöst intryck vilket gör det helt klart värt att göra ett försök.
Tack.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#4
Brorsan..? Är det du?

Ha ha ha! Det var så det började - långt innan Ironbutt-tiden.
Stanna ute för länge, och sedan plötsliga vansinneskörningar hem för att passa tiden till nytt jobb, ny utbildning - vad som helst. Galna sträckkörningar genom ett Europa man knappt visst fram och bak på, med papperskarta under plastlocket på tankväskan. Jag förstår precis hur du resonerar.
Stelben? Inte illa! Nå, man behöver inte mixtra med inställningar eller gnälla för att bakändan hänger under last. :D

Pula är en underbar liten pärla. Då, på 80-talet var det vi på MC och små fjälltält som var kungar på Stojacampingen.
Våra små låga tält gick att smyga in under de låga grenarna i trädridån just närmast havet, så vi hade absolut guldplats ute vid vattnet - även när Boran drog in från norr, eftersom vi kunde säkra i grenverket.
Motorcyklister från hela Europa umgicks och trivdes där vid vattnet, och ibland var det disco i det gamla fortet och lokala tjejer trillade in från staden Pula.

Senast jag var där var faktiskt för 10 år sedan.
Kamp Stoja hade förändrats - så klart. Träden var undanröjda närmast havet, och istället hade man ställt ut fläskiga villavagnar på "våra ställen".

Inget att hänga läpp över. Utvecklingen går framåt.
Campen, staden, regionen och landet är fortfarande en trevlig del av världen, och jag har hittat nya pärlor sedan dess.

Håll oss uppdaterade, please!


Edit:
Skagen? Det är långt! Känns som över 1700 mil från Pula, raka vägen.
Visst, vill man till Grenen - så visst. Även det är en magisk plats.
Men, kolla lite: skulle tro att du har full distans redan i Fredrikshavn.
Om du har bråttom hem, alltså. ;)





Hampe
 
Last edited: