Hej och välkommen till forumet!
Ingen trippmätare, säger du?
Hmm... Intressant. Ingen vägmätare heller?
Veteran? Custombygge?
Det går inte att komma förbi att nyfikenheten sätts i rullning, sorry.
Först av allt måste jag återremittera dig till reglerna:
https://forum.ironbutt.org/index.ph...som-certifieras-av-iba-sweden-10-4-2017.1295/
och sedan till dom nästan ändå viktigare förtydligande av reglerna:
https://forum.ironbutt.org/index.php?threads/innan-du-kör-se-till-att-ha-läst-detta.676/
Läst?
Förstått?
Bra!
Då har du också insett betydelsen av att ta kvitton på
rätt ställen längs resrutten.
Hörnpunkter, knän, armbågar - vad man än vill kalla det.
Alltså de punkter man måste dokumentera för att inte tappa mil längs vägen. Ibland tyvärr stora tapp!
Vi trycker lite extra på vikten av god planering, eftersom vi varje år tyvärr tvingas neka förare godkännande eftersom man antingen planerat för snävt, eller tagit kvitton på fel ställe. Eller både och, ibland.
"Tyvärr" räcker inte riktigt till, och det är lika sorgligt varje gång.
Så,
Ja! Lite extramil i körningen är ytterst lämpligt, för att fylla igen eventuella småmissar i planeringen.
Men, viktigare ändå är själva planeringen! Tar man sig tid där, så är det mesta
klarrt och betarrt redan från start. Det är bara körningen som återstår.
Som jag hoppas att du förstår, så talar jag i allmänna ordalag just nu. Detta är frågor som kommer upp varje år, och vi besvarar dem gärna. Många läser här inne, och får saker och ting förklarade för sig utan att själva behöva posta något själva. Det är värre med dom som schevar iväg på sin första körning utan att varken läsa igenom våra regler ordentligt, eller fråga över sådant man är oklar på...
Så, hur mycket extra behöver man köra, egentligen?
Det säger vi inte!
...helt enkelt för att i såfall sitter vi alla med skägget i brevlådan den dag en körning med låt säga 5%
körda övermil, som sedan inte kan backas upp genom att kvittopunkterna är illa valda.
"Men ni sade ju...?"
Så skall vi alltså
inte ha det!
Det finns exempel på körningar som legat helt rätt på exakt milantal, både planerat och senare kontrollerat, och det finns körningar där föraren kört mer än 10% övermil - men ändå inte kunnat godkännas på grund av sorgligt slumpmässigt valda kvittopunkter.
Nu över till ditt bekymmer:
Har du ingenting alls ombord som registrerar körd sträcka så har vi bekymmer.
Den som skall kontrollera din körning vill se mätarställning vid start, vid mål och vid varje kvittopunkt - och dessutom vid varje vilopaus som överstiger 30 minuter.
Så ser kraven ut, och det är för att man skall kunna "följa" körningen i efterhand och kunna upptäcka eventuella avvikelser.
För den (veteran?)cykel som helt saknar vägmätarare finns följande alternativ:
1. GPS som registrerar körd sträcka. Det finns billiga och bra GPSer avsedda för trampcyklar som drivs med eget batteri som funkar utmärkt över dygnet, utan att behöva monteras fast eller anslutas till elsystem.
2. Cykeldator - en sådan där liten simpel grunka för typ 89:90 som får induktiv impuls från en liten magnet i hjulet.
Kan vara lite aviga att få till att visa rätt på en MC med helt andra hjuldimensioner än de flesta cyklar, men trägen vinner. Alla mätare har en felvisning, och den syns i vårt kontrollark. Det är enkelt för oss att räkna fram en korrigeringsfaktor, så länge felvisningen är konstant.
3. Skulle mot förmodan all of the above vara omöjligt att arrangera så finns det speciallösningar att ta till - vi är inte omöjliga, men gemensamt för allt sådant därnt utanför boxen är att det måste anmälas, avtalas och kommas överens om i god tid innan körning .
Så, svar på din fråga? ...eller överdrivet långt och omständligt, som vanligt?
Vi har lärt oss över åren att man kan inte vara nog tydlig med detta, för att slippa missförstånd.
Tveka inte att höra av dig igen, om något behöver förtydligas.
...och jag är fortfarande nyfiken på vad du skall köra med.