Forsøk på Ironbutt i anledning HDOC Superrally 2017 i Brno, Czech

Gisle Forseth

Well-Known Member
#21
Flott med så mye støtte :)

Vi skal bruke litt tid på å komme med en revidert rute, hvor jeg skal prøve å ta hensyn til alle forslagene.
Vi vurderte å starte senere, som f.eks 11 tiden av hensyn til trafikken, men tenkte at det ville være lettere å utnytte dagslyset. Vi får ta en diskusjon på det i gruppen.
 

Gisle Forseth

Well-Known Member
#25
Før vi går løs på ny detaljplanlegging, bygger på @Remington 's innspill, men har ikke lyst til å buen om Rostock, hvis vi utvider til Bratislava så når vi 1682km på korteste distanse med viaMichelin. Da burde vi vel være innenfor reglementet?

Gisle
 

Attachments

Remington

Active Member
#26
@Remington , jeg ser ruten du har foreslått er via Rostock, dvs at den går i en bue fra Hamburg til Berlin istedenfor direkte. Hvordan harmonerer det med kravet om at korteste avstand teller? Er den gyldig fordi vi har bensinstopp i Rostock?

Mvh
Gisle
Snabbaste vägen mellan Schackendorf och Grimmen (längs A20) är 217 km.
Kortaste vägen blir 214 km.
Snabbaste vägen mellan Grimmen och Uckerfelde (längs A20) är 140 km.
Kortaste vägen 133 km.

Milen måste ni räkna efter det kortaste alternativet, men tidsmässigt lönar det sig att köra den snabbaste vägen.
Lär inte bli problem i granskningen heller då största delen av sträckningen har fri hastighet ;)

Eller vad säger Hampe?

A20 mellan Lübeck och Uckerfelde är förresten väldigt snabb sträcka och inga vägarbeten (i alla fall inte i höstas).
Att besöka Bratislava låter inte så dumt heller :)
 

Gisle Forseth

Well-Known Member
#27
Snabbaste vägen mellan Schackendorf och Grimmen (längs A20) är 217 km.
Kortaste vägen blir 214 km.
Snabbaste vägen mellan Grimmen och Uckerfelde (längs A20) är 140 km.
Kortaste vägen 133 km.

Milen måste ni räkna efter det kortaste alternativet, men tidsmässigt lönar det sig att köra den snabbaste vägen.
Lär inte bli problem i granskningen heller då största delen av sträckningen har fri hastighet ;)

Eller vad säger Hampe?

A20 mellan Lübeck och Uckerfelde är förresten väldigt snabb sträcka och inga vägarbeten (i alla fall inte i höstas).
Att besöka Bratislava låter inte så dumt heller :)
Men... Den ruten blir jo fort drøyt 400km til Berlin. Korteste vei mellom Schackendorf of Berlin er da en rett linje? (298km)
https://www.viamichelin.com/web/Routes?departure=23795 Schackendorf&departureId=31M2tyNTEwY05UTXVPVFUzTnpJPWNNVEF1TWpjd05UYz0=&arrival=Berlin&arrivalId=31MzlzMDEwY05USXVOVEl6TkRZPWNNVE11TkRFeE5Eaz0=&index=0&vehicle=0&type=2&distance=km&currency=EUR&highway=false&toll=false&vignette=false&orc=false&crossing=true&caravan=false&car=hatchback&fuel=petrol&fuelCost=1.36&allowance=0&corridor=&departureDate=&arrivalDate=

Jeg forstår ikke helt hvorfor vi skal kjøre i en bue via Rostock?

Vi er klar over at det er fri fart noen steder på tyske autobahn, men det "svakeste leddet i kjeden", han sverger på å kjøre uten skjerm og da blir det neppe over 130 km/ uansett.

Gisle
 

Gisle Forseth

Well-Known Member
#28
Jeg ser nå at viaMichelin beregner total kjøretid til 24 timer og 43 minutter...

Men, det er vel her det kommer inn, det at vi velger veier som er lengre, men raskere.

Jepp. Raskeste vei var 1777 km og 17 timer og noe.

Tror jeg begynner å skjønne dette nå. viaMichelin er jo et supert verktøy!

Dette skal bli en utfordring, får prøve meg på detaljplanlegging så får vi se :)
 

Gisle Forseth

Well-Known Member
#29
Hvis jeg har forstått rett nå, så er dette på riktig vei? (fra bensinstasjon i Mölndal til Superrally treffet)

https://www.viamichelin.com/web/Rou...wance=0&corridor=&departureDate=&arrivalDate=

Men at vi kan velge å faktisk kjøre en lengre rute fordi den er raskere? (det er omtrent 7 timer forskjell. Korteste=24, raskeste=17)

Jeg er klar over at justeringer for bensinstasjoner og stopp kan endre rutens lengde, vi får ta den når jeg får plottet dem inn.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#30
Japp, nu börjar du få häng på det! ;)

Med den rutten du lagt upp här så ger ViaMichelin 1,604 km i läge "kortaste".
Väljer man snabbaste stiger avståndet till 1,683 km - men ändå mer dramatiskt är skillnaden i tidsåtgång som du noterat: 24 tim 05 min mot 16 tim 47 min :eek::eek::eek:

Nå, vi vet alltså att kortaste vägen med de viapunkter du lagt in borde ge en SS 1600K ända fram till träffen.

Nu är det bara att pimpa turen så som ni vill ha den, med lämpliga tankintervaller och -ställen, förbi och undan jobbiga közoner.

Det som kommer att bli den sträckan ni prövas efter är kortaste avstånd mellan de kvittopunkter ni valt.


...och ja, jag förstår precis varför Remington föreslog en sväng upp mot Rostock. :D:D:D
Det har dock inte så mycket med er körning och era hojar att göra.



Hampe
 

Gisle Forseth

Well-Known Member
#31
Japp, nu börjar du få häng på det!...
Gledelig :)

...Nu är det bara att pimpa turen så som ni vill ha den, med lämpliga tankintervaller och -ställen, förbi och undan jobbiga közoner....
Jepp, får sette med ned og plotte litt i tiden fremover.

...och ja, jag förstår precis varför Remington föreslog en sväng upp mot Rostock. :D:D:D
Det har dock inte så mycket med er körning och era hojar att göra...
Nei? Er det noen spesiell grunn? :)
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#32
Nei? Er det noen spesiell grunn? :)
BAB 20 är en brutal felsatsning från den tiden när Västtyskland köpte det gamla DDR. Osett...

Man var angelägen att sätta spaden i marken för att få folk på benen - kosta vad det ville.
Därför har vi här 300 km motorväg som ännu än idag, 15 år efter byggstart och 12 år efter invigning ännu inte ens nått hälften av den dygnstrafikvolym den var prognostiserad för.



Finfin sträcka att låta hojen andas fritt på... :cool:


Hampe
 

Gisle Forseth

Well-Known Member
#34
Etter å ha lest og studert til øyet er stort og vått, så har vi foreløpig valgt bort BAB 20, selv om den frister veldig. Tar litt av ruteforslaget, men i sin helhet blir det 100 km lengre og vi må antagelig beregne en ekstra tankstopp, og da er det ikke sikkert vi har så mye igjen for at veien er lite trafikkert.

Videre har jeg sett litt på forslaget om å ta den gamle veien mellom Dresden og Praha, men jeg skjønner ikke hvilken vei det er på kartet, og er det motorvei?

Mellom Praha og Brno ser jeg og at det er mye veiarbeid (nå iallefall), ser derfor litt på 12/38 som et alternativ, valget av bensinstasjon i Praha er med tanke på å sjekke trafikken og hvis den er ille velge 12/38 istedenfor.

Dette er vårt foreløpige utkast til kjøring i forhold til den korteste ruten som beskrevet over.

Kjørerute

2 Katrinebergsgatan, 43161 Mölndal, Sweden - Klippanvägen 16, 262 71 Ängelholm 180km, 1 time 50 min
https://www.google.no/maps/dir/Katrinebergsgatan+2,+431+61+Mölndal,+Sweden/Klippanvägen+14,+262+71+Ängelholm,+Sweden/@56.9459549,11.3868205,8z/data=!3m1!4b1!4m13!4m12!1m5!1m1!1s0x464ff23b3d2174d3:0xdb4f32e06454d7eb!2m2!1d12.0167575!2d57.6490025!1m5!1m1!1s0x46518000deb0f8e3:0x1615c9614237ce36!2m2!1d12.8938911!2d56.2509016

Klippanvägen 16 - Nordhøj 4, 4600 Køge 158km, 1 time 32min
https://www.google.no/maps/dir/Klippanvägen+16,+Ängelholm,+Sweden/Nordhøj+4,+4600+Køge,+Denmark/@55.630213,10.61104,9z/data=!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x46518000e23013b7:0x6ab2ad643917c8ca!2m2!1d12.8946252!2d56.2511369!1m5!1m1!1s0x4652f1401262e4ed:0x64649c6a2cc59a24!2m2!1d12.1622768!2d55.4885383!3e0?hl=en

Nordhøj 4 - Haderslevvej 189, 6000 Kolding 199km, 1 time 58 min
https://www.google.no/maps/dir/Nordhøj+4,+4600+Køge,+Denmark/Haderslevvej+189,+6000+Kolding,+Denmark/@55.4212459,10.2307483,9z/data=!3m1!4b1!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x4652f1401262e4ed:0x64649c6a2cc59a24!2m2!1d12.1622768!2d55.4885383!1m5!1m1!1s0x464ca1d045a704c9:0x23279b0ed0dabba2!2m2!1d9.4712279!2d55.471152!3e0?hl=en

Haderslevvej 189 - SVG Autohof NeuMünster Süd 185km, 1 time 45 min
https://www.google.no/maps/dir/Haderslevvej+189,+6000+Kolding,+Denmark/SVG+Autohof+Neumünster+Süd,+Leinestraße,+Neumünster,+Germany/@54.7494941,8.5453714,8z/data=!3m1!4b1!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x464ca1d045a704c9:0x23279b0ed0dabba2!2m2!1d9.4712279!2d55.471152!1m5!1m1!1s0x47b249f3544058a3:0xa9661ae6927e1529!2m2!1d10.00564!2d54.03909!3e0?hl=en

SVG Autohof NeuMünster Süd - An der Autobahn 7, 19306 Neustadt-Glewe 158km, 1 time 34 min
https://www.google.no/maps/dir/SVG+Autohof+Neumünster+Süd,+Leinestraße+38,+24539+Neumünster,+Germany/An+der+Autobahn+7,+19306+Neustadt-Glewe,+Germany/@53.7086071,10.2547168,9z/data=!3m1!4b1!4m13!4m12!1m5!1m1!1s0x47b249f3544058a3:0xa9661ae6927e1529!2m2!1d10.00564!2d54.03909!1m5!1m1!1s0x47ae87af6a2874a1:0x97a72be1db4a5f10!2m2!1d11.6258757!2d53.3798157?hl=en

An der Autobahn 7 - Dahmestraße 21, 15749 Mittenwalde, Germany 208km, 2 timer 2 min
https://www.google.no/maps/dir/An+der+Autobahn+7,+19306+Neustadt-Glewe,+Germany/Dahmestraße+21,+15749+Mittenwalde,+Germany/@52.821683,12.0352394,9z/data=!3m1!4b1!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x47ae87af6a2874a1:0x97a72be1db4a5f10!2m2!1d11.6258757!2d53.3798157!1m5!1m1!1s0x47a83fd807e445f1:0xfba2e599b56cc34b!2m2!1d13.57155!2d52.26347!3e0?hl=en

Dahmestraße 21 - Scholtyssek, Jens, Bergstraße 121 / Ecke Südhöhe, 01217 Dresden, Tyskland 176km 1 time 40 min
https://www.google.no/maps/dir/Dahmestraße+21,+15749+Mittenwalde,+Germany/Aral+Jens+Scholtyssek,+Bergstraße+121,+01217+Dresden,+Germany/@51.6345144,13.0860823,9z/data=!3m1!4b1!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x47a83fd807e445f1:0xfba2e599b56cc34b!2m2!1d13.57155!2d52.26347!1m5!1m1!1s0x4709c5c1eb4448bb:0x869905f16ec4702!2m2!1d13.7302398!2d51.0202026!3e0?hl=en

Scholtyssek, Jens, Bergstraße 121 - Pap Oil, D1, 252 43 Průhonice, Czechia 157km, 1 time 41 min
https://www.google.no/maps/dir/Aral+Jens+Scholtyssek,+Bergstraße+121,+01217+Dresden,+Germany/D1,+Průhonice,+Czechia/@50.513948,13.5810182,9z/data=!3m1!4b1!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x4709c5c1eb4448bb:0x869905f16ec4702!2m2!1d13.7302398!2d51.0202026!1m5!1m1!1s0x470d9f96d4d61923:0x528ac90efcdf0d0c!2m2!1d14.563024!2d50.0057815!3e0?hl=en

Pap Oil, D1, 252 43 Průhonice, Czechia - AGROTEC a.s., čerpací stanice, Brněnská 12/74, 69301 Hustopeče, Czechia 215km 2 time 4 min
https://www.google.no/maps/dir/Pap+Oil,+D1,+252+43+Průhonice,+Czechia/AGROTEC+a.s.,+čerpací+stanice,+Brněnská+12/74,+69301+Hustopeče,+Czechia/@49.5244796,15.1992791,8z/data=!3m1!4b1!4m13!4m12!1m5!1m1!1s0x470b8e74aabb931d:0x6ea9b1ade60fb4e0!2m2!1d14.5633435!2d50.0052205!1m5!1m1!1s0x4712cf9247ba8a5b:0x7320952cb14e128e!2m2!1d16.7288028!2d48.9480525?hl=en

AGROTEC a.s., čerpací stanice, Brněnská 12/74, 69301 Hustopeče, Czechia - Pasohlávky 32, 691 22 Pasohlávky, Czechia 26km 22 min
https://www.google.no/maps/dir/AGROTEC+a.s.,+čerpací+stanice,+Brněnská+12/74,+69301+Hustopeče,+Czechia/Pasohlávky+32,+691+22+Pasohlávky,+Czechia/@48.9554027,16.5583174,12z/data=!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x4712cf9247ba8a5b:0x7320952cb14e128e!2m2!1d16.7288028!2d48.9480525!1m5!1m1!1s0x4712c99660b00927:0x292cca9d67c1d6f!2m2!1d16.5504798!2d48.9221862!5i2?hl=en


Rute Km Tid Ankomst Avreise Pause
2 Katrinebergsgatan, 43161 Mölndal, Sweden - Klippanvägen 16, 262 71 Ängelholm 180 02:11 13:11 13:26 00:15
Klippanvägen 16 - Nordhøj 4, 4600 Køge 158 02:08 15:34 15:49 00:15
Nordhøj 4 - Haderslevvej 189, 6000 Kolding 199 01:14 17:03 17:18 00:15
Haderslevvej 189 - SVG Autohof NeuMünster Süd 185 02:21 19:39 20:24 00:45
SVG Autohof NeuMünster Süd - An der Autobahn 7, 19306 Neustadt-Glewe 158 01:44 22:08 22:23 00:15
An der Autobahn 7 - Dahmestraße 21, 15749 Mittenwalde, Germany 208 02:15 00:38 00:53 00:15
Dahmestraße 21 - Scholtyssek, Jens, Bergstraße 121 / Ecke Südhöhe, 01217 Dresden, Germany 176 02:04 02:57 03:12 00:15
Scholtyssek, Jens, Bergstraße 121 - Pap Oil, D1, 252 43 Průhonice, Czechia 157 02:22 05:34 06:19 00:45
Pap Oil, D1, 252 43 Průhonice, Czechia - AGROTEC a.s., čerpací stanice, Brněnská 12/74, 69301 Hustopeče, Czechia 215 02:04 08:23 08:38 00:15
AGROTEC a.s., čerpací stanice, Brněnská 12/74, 69301 Hustopeče, Czechia - Pasohlávky 32, 691 22 Pasohlávky, Czechia 26 00:22 09:10
Total tall 1662 18:45

Hvis vi starter fra Katrinebergsgatan kl 11, vil vi nå Danmark rundt klokken 15 som vi ble anbefalt, og være ute av Danmark rundt 2-3 timer senere.

Vi vil passere Berlin rundt midnatt. Dresden rundt klokken 3 i morgenen og endelig Praha i 6 tiden. Med andre ord burde vi ligge godt an til å slippe rush problematikk. Så jeg ser poenget med å anbefale avreise i 11 tiden.

Det er dessuten uten tvil en fordel å ankomme på morgenen til sluttdestinasjonen med tanke på å finne vitner :).

Vi har forsåvidt nådd målet når vi ankommer bensinstasjonen AGROTEC a.s. (1604km), kanskje det kan holde, så kan vi dra rett på hotellet og sove?

Noen innspill?
 

Gisle Forseth

Well-Known Member
#38
Har kontrollert distansen på ViaMichelen.com og korteste vei mellom hvert punkt og fikk følgende tall:

Her er ruten, fulgt av km raskeste vei, tid raskeste vei og km korteste vei.
Rute Km Raskest Tid Km kortest
2 Katrinebergsgatan, 43161 Mölndal, Sweden - Klippanvägen 16, 262 71 Ängelholm 180 02:11 180
Klippanvägen 16 - Nordhøj 4, 4600 Køge 158 02:08 155
Nordhøj 4 - Haderslevvej 189, 6000 Kolding 199 01:14 193
Haderslevvej 189 - SVG Autohof NeuMünster Süd 185 02:21 178
SVG Autohof NeuMünster Süd - An der Autobahn 7, 19306 Neustadt-Glewe 158 01:44 156
An der Autobahn 7 - Dahmestraße 21, 15749 Mittenwalde, Germany 208 02:15 203
Dahmestraße 21 - Scholtyssek, Jens, Bergstraße 121 / Ecke Südhöhe, 01217 Dresden, Germany 176 02:04 160
Scholtyssek, Jens, Bergstraße 121 - Pap Oil, D1, 252 43 Průhonice, Czechia 157 02:22 153
Pap Oil, D1, 252 43 Průhonice, Czechia - AGROTEC a.s., čerpací stanice, Brněnská 12/74, 69301 Hustopeče, Czechia 215 02:04 215
AGROTEC a.s., čerpací stanice, Brněnská 12/74, 69301 Hustopeče, Czechia - Pasohlávky 32, 691 22 Pasohlávky, Czechia 26 00:22 22

Total tall 1662 18:45 1616

Vi får kvitteringer alle plasser inklusive "Broen", vi har start vitne og slutt vitne.

Da skulle vel ruten kunne godkjennes?

Spørsmål:
Dersom vi skulle være riktig uheldig og det ikke er papir på en bensinstasjon (viser seg at den er ubemannet), vil man da akseptere uskrift fra kredittkortregning som viser belastningen?

Gisle
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#39
Vi får kvitteringer alle plasser inklusive "Broen", vi har start vitne og slutt vitne.

Da skulle vel ruten kunne godkjennes?

Spørsmål:
Dersom vi skulle være riktig uheldig og det ikke er papir på en bensinstasjon (viser seg at den er ubemannet), vil man da akseptere uskrift fra kredittkortregning som viser belastningen?

Gisle
Hej igen!
Ingen som vågat säga bu eller bä ännu om er körning, troligen för att den är så snäv på mil.
1,616 km är bara 7 km från minsta på SS 1000.
Visserligen har man SS 1600K som en liten "räddningsplanka" men det är ändå snävt.
Hoppas någon kommer med sina synpunkter.


Vi kan svara på det andra så länge:

* Kvitto från bron är ett måste för att inte tappa mil

* Utskrift ifrån kreditkortsräkning innehåller oftast inga klockslag.

De gånger man blir utan kvitto kan man göra så här:

1. Fotografera pumpen med liter och belopp, gärna med hojen synlig
(Ibland nollar pumpen fort. Var snabb.)
2. Ta ny bild där man kan identifiera macken.
(Namn på dörren eller kanske bild på GPSen där man ser adress/koordinater)

När man kommer hem så tar man kontakt antingen med bensinbolaget, eller kortutgivaren (Visa/MasterCard/whatever) och begär en kvittokopia.

I de allra flesta fall så är klockslaget printat på denna kvittokopia, och då är allt frid och fröjd.
Om inte? Då är det risk att körningen inte kan godkännas.


OBS! "Risk". Inte omöjligt, men heller inte säkert.
Då måste man se till helheten:
Stadigt tempo? Inga andra märkliga "glapp i redovisningen"?
Men bra då! En bild på stället, med klockslag i bild - rätt inställt kan vara det som får tungan att väga över och låta oss kunna godkänna körningen ändå.

Rent allmänt till alla som läser här inne: när det är så mycket investerat i en körning - förberedelser, tid, pengar, känslor så se till att täta alla hål som en körning kan punkteras på.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#40
Det är er körning, jag borde låta bli att pilla i den - men jag har gått och värkt på det här i en vecka nu.
I vart fall era 4 första stopp är... ...olyckligt valda.
Det är riktiga grisstopp i mina ögon. Låt mig visa med lite printscreens vad jag menar:



Detta är första stoppet i Ängelholm. Men, tyvärr ser det inte riktigt ut i verkligheten som Google gör gällande.

Google släpper er ute på väg 13, Klippan - där det inte finns någon infart till macken.
För att få rätt väg in måste man skriva in McDonalds som adress istället...






...och då ser man vart man skall.
Växlar vi över till satellitbild så ser vi att det är rondell, övergångsställe, korsning och elände.





Vi skall också ha klart för oss att en sådan här mack och omgivningarna trafikeras av helt andra bilister än ute på motorvägen. Där ute har de allra flesta blicken mot horisonten och ett tydligt definierat mål man skall till. Tankningen te på en landsvägsmack är snabb och effektiv, medans bara det att ta sig in till en stadsmack kan vara ett nervslitande elände.
Grannar i området är; Lidl, Jysk, Granngården (Fellesforening for lantbrukere) diverse outletbutiker och elände. Alltså stor risk för släpkärror och vimsiga människor.

Välj istället OKQ8 uppe på Hallandsås!





Snabbt ställe, med "egen" utfart på motorvägen igen:




Ert andra tankstopp är värre ändå:



Här är det inte mindre än två olika trafikljus om jag ser rätt.

Välj istället:



Circle K Karlslunde, ute på motorvägen strax innan. Bra flow!


Tredje stoppet? Katastrof. :)



Förutom tid förlorar man här även mycket kilometer, baserat på "kortaste sträcka"

Välj istället:



Q8 Vejlevej 335, Bramdrupdam/Kolding

Går att tanka med kort direkt på pumpen utan att kliva av hojen, men har fantastiska danska bakverk inne i butiken.

Fjärde stoppet?



Tungjobbat där också, mycket butiker, korsningar och potentiella problem.

Välj hellre:



Shell Aalbeck ute på BAB 7.
Snabbare tankning och smartare val ur perspektivet "kortare väg".

Längre än så har jag inte detaljstuderat er plan, men jag lägger upp nästa ben också eftersom jag ändrat på tankning 4 / Neumunster.




Så, vad har vi åstadkommit nu?
Tiderna angivna kan man inte riktigt lita på. Screenshotsen är tagna lite pö om pö under mer än en veckas tid. Olika trafikintensitet vid olika tillfällen fördunklar den verkliga skillnaden.
Låt mig säga så här: Vi har frigjort minst 30 minuter på dygnet, kanske uppemot 45 minuter.
Låt oss hålla det någonstans däremellan.

Men, det är faktiskt inte det viktigast! Vad vi framför allt har gjort är att rensa undan källor till irritation och störningar i körningen - vi har bäddat för flow.
Att ha ett bra flow i en IBA-körning är nog det viktigaste av allt.
Speciellt första gången behöver man all hjälp man kan få.

Så: flow och minst 30 minuter att spendera på någon löjlig felkörning - eller kanske hellre en tupplur eller extra fikapaus, så enkelt är det.

Priset då? Något kortare sträcka, baserat på "snabbaste" alltså det ni verkligen kör.
867 km ner till femte (orörda stoppet) mot 879 km som ursprungsplanen var.
12 km kortare sträcka - det rimmar illa med ert snävt tilltagna avslut.

Alla delsträckor ligger dock kvar inom er aktionsradie. Första, andra och tredje stoppet blir kortare både på "snabbaste" och "kortaste" men du får nu se till att slå rutten igen på Via Michelin med just dessa nya stationer istället och kolla vad som sker.
Min magkänsla säger att skillnaden inte blir speciellt stor när man räknar på "kortaste"

Posta resultatet här, så ser vi vad som kan göras därefter.







Hampe
 
Last edited: