125;ans dag 18/8 2017 // allmänt snack

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
Ok. Jag förstår. Vi väntar på HHs resultat innan vi avbokar och stannar hemma. Hoppa mackar är önskvärt och lovat. Hoppas vi kan sträcka ut och närma oss 68 i snitt...
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
Är det bara jag eller har Ni andra även tänkt på detta?

Man kommer och kör sin, ytterst potenta och manliga, MOTORCYKEL. Vinkar glatt till andra hojar man möter. Ingen respons. Någon ensam själ vinkar lite försiktigt.


Är jag ensam? Jag kör den som en motorcykel med knäskrap och allt, (så länge jag inte är i vägen......)

Knäskrap - på blyscootern...? :eek:
Det där kräver some serious klättrande på mo... ...torcykeln, så mycket är klart.

Annars har du rätt - somliga har svårt för att heja på småcyklar.

Antar att dom känner sig osäkra på sin egen identitet som bikers, och dessutom inte själva gått den långa vägen via 125a.

Deras förlust, helt klart.
 
Knäskrap med Virus är klart tänkbart men kräver andra fäljgummin. Nuvarande däck är förmodligen tillverkade av gamla hockeypuckar. De är dessutom ca 15 år gamla...

Jag hejar på alla motorcyklister som jag möter när jag är ute på min lilla motorcykel och de flesta hejar tillbaka. De inser väl att det faktiskt är en mc och ingen moped. Sedan liknar den ju inte en skoter heller.

Olja ja. Det kan vi tala mycket om. Statoil racingolja a 169 kr verkar vara bäst. UNDVIK Biltemas helsyntetiska skitolja a 79 kr litern om du vill blanda olja i bensinen för den blandar sig inte själv... Häller du den direkt i tanken när du fyller på bensin så blir det bara en oljepropp i botten av tanken och så är den dagen förstörd.

Jörgen
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
Rutten är klar!

Helgens sista rekning gav två nystartade vägarbeten som dragit igång efter semestern och dessutom beläggningsarbeten på annat ställe.

Som många har noterat så är inte Trafikverkets entreprenörer speciellt noga att tajma asfaltsjobbet med linjemålningen längre, så det är inte ovanligt att sträckor ligger kolsvarta och nyasfalterade i dagar och ibland veckor numer innan det dyker upp linjer att hålla sig till.
Inte idealiskt på någon MC, och speciellt inte i 6-voltsträsket. I mörker. ...och regn.

Rockad, alltså. 1,5 timme telefonmöte igår kväll gav oss till slut en reviderad rutt som ändå innehåller element som:
rimliga avstånd mellan tankningar, hyfsat få tvingande kvittopunkter, underhållande körning på dagen, rimligt säker rutt för natten. Det är ett pussel, skall ni veta!

Rutten kommer att mailas ut till deltagarna idag under dagen, och läggs upp här på forumet tillsammans med väääldigt ungefärliga hålltider under onsdag eller möjligen torsdag.

Tiderna är just så ungefärliga för att vi ger deltagarna lite större frihet i år att planera stoppen under delsträckorna än tidigare. Denna körningen är ju GOLD, och det kommer att krävas åtskilligt med individuell anpassning för att klara tidsramen i slutet... Detta blir en tuff körning, med deltagare som redan från start vet med sig att deras maskiner är... ...mindre lämpade för uppdraget.

Mycket glädjande i år är att vi inte fått något enda något avhopp anmält till oss ännu!
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
Route, way points, fuel stops where posted?
Ah, did not see your post as we were writing at the same time.

Fact is that we had to re-write much of the route yesterday evening as this weekends last recon of the planned stretches showed some newly started road works.

New route will be mailed out later on today to all the registred participants,


Are you in, TS1? That would be so much fun! Please give me a heads up if we are to arrange a bed and such for you.
 

ts1

Active Member
I'm just coming out from the project planning of our company.
That was the very last chance. No more chance for tomorrow. :-( (I would need 2 days to reach Stockholm.)
We employees should be announcing our vacation 1 year in advance. (That's not very strict - depending on the duration.)
But above all, we have to write down when/where/how we are (theoretically) reachable. "I'm lost and do not know myself where" is not welcomed.
I'm interested to participate in 2019 or 2020, if the plan is more advanced.
Sorry.
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
I'm just coming out from the project planning of our company.
That was the very last chance. No more chance for tomorrow. :-( (I would need 2 days to reach Stockholm.)
We employees should be announcing our vacation 1 year in advance. (That's not very strict - depending on the duration.)
But above all, we have to write down when/where/how we are (theoretically) reachable. "I'm lost and do not know myself where" is not welcomed.
I'm interested to participate in 2019 or 2020, if the plan is more advanced.
Sorry.
So, this is where you work, is it?


:D


Next 125-event not yet decided upon, but you will get the news as one of the first - promise.

In the mean while - just follow this thread for updates on this years run.
It is going to be tough!
 
Hova...?
Nä, det.missar du.

Ah! Orsa Finnmark, så klart! :D
Nä-nä, Gullspång med den lilla byn efter sjöstranden, Otterbäcken..
Annars kan jag tipsa att de byggt om avfarten till Hova, och den gamla ser nu ut som det skulle vara utmärkt o testa back-race på...
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
Fortsatt provkörning idag. 72 i snitt innan simulerat tankstopp. Det finns hopp!

Bytt olja. 65 mil på mätaren IIRC. Kom 21 mil på HuvudTanken. (6 liter presspackat!) Kommer att köra med en eXtraTank på 10 liter plus liten flaska i reserv. Inte stanna på dom långa benen. Inte.

Ha tur med vinden. Ha tur med vädret. Ha tur med trafiken, älska dom där BG eller RO-reggade lastbilarna som är överlastade och knappt kan hålla 80. Eller varför inte den där laglydiga husbil/husvagnsföraren som kör 80 på SIN mätare.

En utmaning som heter duga.

Nu kjööör vi!
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
Nä-nä, Gullspång med den lilla byn efter sjöstranden, Otterbäcken..
Annars kan jag tipsa att de byggt om avfarten till Hova, och den gamla ser nu ut som det skulle vara utmärkt o testa back-race på...
Ha! Tro det eller ej, men jag var på fest i Otterbaecken Folkets hus tidigare i år.





Fortsatt provkörning idag. 72 i snitt innan simulerat tankstopp. Det finns hopp!

Bytt olja. 65 mil på mätaren IIRC. Kom 21 mil på HuvudTanken. (6 liter presspackat!) Kommer att köra med en eXtraTank på 10 liter plus liten flaska i reserv. Inte stanna på dom långa benen. Inte.

Ha tur med vinden. Ha tur med vädret. Ha tur med trafiken, älska dom där BG eller RO-reggade lastbilarna som är överlastade och knappt kan hålla 80. Eller varför inte den där laglydiga husbil/husvagnsföraren som kör 80 på SIN mätare.

En utmaning som heter duga.

Nu kjööör vi!

Typ 0,28 l/mil?
Fantastiskt! Det är långtifrån säkert att du klarar rundan, men du kan trösta dig med att det blev billigt - ha ha ha!

Med mig bakom spakarna drog Vision110an 0,45 l/mil trots insprut.

...men, det klart - den är på 108cc.
Big Bore, jämfört med dina 102cc. :p
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
Jag har bara ett läge. Full gas. Det finns inget mellanläge. Av eller på. Farthållaren på 100% och sen kör.

Förgasare och gammalt skit= långsamt!
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
DD, det är inte så att du fått ditt konto hackat...?
Det har varit några uppgivna poster det sista. "Bryter efter halva..."
Inte säker på att 102cc och 5,1 kW räcker till på slutet?

Tillträdet till pensionatet löser vi under förarmötet 19:30
 
Big Bore.... Jag kör moppe.
Maxsträcka mellan tankningarna är 170 km. Det blir två tankningar extra på samma sträcka som DD klarar på en tank, men han måste tanka inom 480 km. Jag måste köra in minst 20 minuter på honom på denna sträcka bara för att hålla jämna steg. Kan bli knepigt.

Jörgen