Japp, Sverige är lite "svårare" i det avseendet - men lättare än tidigare, när vi endast accepterade 1000 miles per dygn.
Allt överskjutande 1000 miles "räknades inte", men just
den regeln motverkade det viktiga "safe" i det där med "safe long distance riding". Det vart en massa "obetalda mil" mellan avslutningen av dygn 1 och platsen för övernattningen.
Hatten av till dem som dessutom körde den milsnäva SS 2000 Ystad - Haparanda under de gamla reglerna - där krävdes det mycket planeringen för att få ihop det.
USA är modern och sätter reglerna.
Ruckar vi på något av lokala skäl och då oftast med säkerheten i åtanke så blir det aldrig åt det "enklare" hållet.
Det skulle aldrig accepteras varken här eller där att vi utanför USA "förenklar" någonting - att vi vattnar ur värdet av en certifiering. Antingen måste vi introducera ramar som gör att körningen går att genomföra på ett sätt som vi kan acceptera och som möjligen gör körningen "svårare" - eller också väljer vi att inte certifiera körningen alls.
Anledningen till att vi inte kan eller vill ha den enkla regeln "2000 miles inom 48-timmar" är att vi inte vill se ett milraseri där någon är färdig med distansen inom 40 timmar, eller 39, eller lägre.
Det slår rakt in i körningarna med GOLD-status och genomsnittshastigheter över 100 km/h - där vi mycket noga reglerar vilka vägsträckningar som är möjliga att använda för att få en godkänd körning.
Exempel: Med "fritt blås" 2000 miles inom 48 timmar så skulle vi tvingas styra upp vilka vägar som får användas - och troligen ändå maximera dygnsdistansen på något vis.
Det finns ett tak uppåt även hos moderföreningen: Distansen BBG 1800+ heter just "+" för att man inte redovisar sträcka som överstiger 1,800 miles. Kör man mer än så så sker det på egen bekostnad, så att säga.
Intressant twist:
Teoretiskt skulle man med en SS 2000 enligt amerikanska regler faktiskt kunna komma i konflikt med regelverket som styr BBG 1800+
Tror väl inte att någon funderat på att bränna av en rätt sansad 2-dygnskörning på bara ett dygn, men ändå:
1800+ - regeln finns där för att lägga hämsko på de värsta excesserna. Att gå runt regeln genom att göra 2 dygns körning inom 24 timmar är emot
intentionen i regelverket, även om man bokstavsmässigt kanske skulle kunna försöka.
...men å andra sidan så finns ju BBG 3000K i de länder som tillåter högre hastigheter, såatte...
Hursomhelst; våra milesavstånd för körningen SS 2000 kan synas märkliga - uttryckta i miles.
1243 miles låter helt bisarrt, innan man tillsätter koefficienten 1,609,
Plötsligt så klarnar det hela! 1243 miles är 2000 km!
Det motsvarar SS 2000K som råkar vara den längsta körningen inom 24 timmar / den körningen med högst genomsnittshastighet som vi accepterar på det svenska vägnätet utan inskränkningar om var den får köras.
See? Det finns en tanke bakom allt!
Lättare? Svårare? Ändringen till nuvarande regler gjordes för att köra körningen enklare/säkrare/aptitligare - på våra svenska villkor.
Vill man köra 2 dygn - men ha mer att bita i så finns alltid BBG 3000.