Skall ut o åka nästa vecka med försök på ss 2000. Har läst i regelboken, men måste fråga för säkerhets skull. Det räcker alltså med ett vittne vid första dagens start o målgång? O samma sak den andra dagen?
Något annat? Är lite spänd o skall försöka mig på detta med spot o spottwalla. Har testat men nu är det skarpt läge som gäller.
Spot, Spotwalla, ny körning, flerdagars dessutom - mycket att tänka på!
Så skönt att jag kan förenkla lite för dig då - och Cawwa också, som planerar samma körning nu denna helgen.
Here we go:
Tidigare så var en SS 2000 att betrakta som 2 x SS 1000 lagda rygg mot rygg med varandra.
Allt skulle vara avklarat inom 48 timmar, men dygn 2 fick inte påbörjas förrän tidigast 24 timmar efter det att starten för dygn 1 var avklarad.
Under förra året beslutades vissa ändringar i regelverket för flerdagars SaddleSore-körningar så som SS 2000, SS 3000, SS 4000 osv, osv. Detta gör att exempelvis en SS 2000 ser ut så här nu:
Vittnen:
1 startvittne dag 1 krävs (som tidigare)
Däremot krävs numer INGET målvittne för dag 1
Det krävs därför heller INGET startvittne för dag 2
1 målvittne dag 2 krävs (som tidigare)
Anledning till förändringen med vittnesplikten är att ta bort orosmomentet det innebär att behöva söka vittnen i mitten av en krävande körning, och istället frigöra tid för vila, sömn och återhämtning mellan dygnen.
Det går alldeles utmärkt att bända loss 8 timmars vila mellan de två körpassen om man är rutinerad, har planerat smart - och slipper tjafsa med bensinstationsbiträden eller värdshusvärdar på främmande språk mitt i natten.
Körsträckor per dygn
Tidigare så accepterades endast 1000 miles per dygn som minsta och mesta körsträcka.
Alla mil man körde utöver 1000 miles första dygnet var helt bortkastade, och eftersom det är svårt att pricka en övernattning
precis på det ställe trippmätaren slår över till 1000 miles så drabbades man ibland av helt onödig tomkörning mellan de två kördygnen - tid som egentligen borde vara reserverad för vila och återhämtning.
Godkända körsträckor per dygn är numer minimalt 757 miles (1218 km) respektive maximalt 1243 miles (2000 km)
Effekten av denna förändring blir särskilt välkommen vid körningar på 3 dygn eller mer, där man kanske inte alltid har chans att boka varje övernattning i förväg - och därför tvingas stanna både en och två gånger extra innan man finner ledig nattlogi.
En annan aspekt är att man tillexempel vid långkörningar på kontinenten bättre kan utnyttja det bra vägnätet i norra och Mellaneuropa, medans nästa dygn i Alperna, forna öst eller på Balkan kan avverkas med lite mer luft.
En SS 2000 har inte blivit lättare att genomföra med dessa justeringar av reglerna.
Det är fortfarande 2000 miles som skall tillryggaläggas inom 48 timmar.
Men, det finns större möjlighet att anpassa dygnsprestationen efter vägar, trafikintensitet och egen kapacitet.
Större utrymme för egen utformning och säkert genomförande alltså.
OBSERVERA att man fortfarande inte får starta dygn 2 förrän minst 24 timmar efter det att man startat dygn 1.
OBSERVERA att man trots avsaknaden av krav på vittnen mellan dygn 1 och 2 ändå måste kunna presentera ett målkvitto med kilometerställning noterad för dygn 1, och ett motsvarande startkvitto för dygn 2.
Vi beklagar att denna informationen inte finns uppe bland reglerna på vår hemsida just nu när ni gör er klara för att sticka iväg. Hemsidan är som nu vet helt omgjord, och ännu inte helt färdigställd.
Felet ligger inte hos vår Webmaster - som drar ett hästelass just nu, utan det är ett dokument som saknas från vår kommitté som ser över regelskrivningen.
Hoppas denna uppdatering är er till hjälp nu inför starten. Tveka inte att ta kontalt med mig om något behöver förtydligas.
Hampe
Vice Ordförande IBA Sverige
(bäst att svänga lite vikt och titlar omkring sig
så ingen tror jag sitter här och lurar er med
nypåhittade regeländringar...)