Ruttplaneringsverktyg

moose

Premier Member
#1
Hej på er dax för frågestunden om att planera sin rutt. Tittade just på en video om att planera sin rutt i Google maps, av Tim Reynolds Den finns under rubriken Genaral Discussion area på den internationella hemsidan.
Vad jag undrar över är hur får han/man får fram de verktyg som visar sig i nederkant på bilden ? Det han gör är att skapa ett" spreadsheet" (kalkylark). Är det olika versioner av Google maps eller vad. Någon som vet o kan hur man gör detta?
Dan
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#2
Skicka ett pm och fråga honom, det måste vara det allra bästa. Gissar på att han mer än gärna demonstrerar sitt upplägg.

Dom är lika snälla och hjälpsamma där som här.

...imnan det - kolla och konkretisera vad det är du ser.
Det som jag tänker på är helt enkelt en flik av hans excelark som "hänger ner" på hans skärmbild under kartan - summeringsraden, ser det ut som.

Ser vi samma sak...?
 

moose

Premier Member
#3
Sagt o hjort e-mail skickat o väntar på svar. Ja vi ser samma sak det är ett excelark som han jobbar med, jösses vilka beräkningar för att få alla parametrar ett stämma. Är det så här det går till i den stora världen? Jobbar ni som kört långt o länge på ett liknande sätt eller med andra "verktyg"?
Dan
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#4
Inte jag.
Jag tycker det är överkurs för vanliga ironbuttkörningar.

Där har man tid att sitta hemma och göra en bra detaljplanering, som kan skrivas över till enkla noter på papper eller plastskiva.

För stora flerdagarsrallyn är det lite annorlunda. Där är det så många olika parametrar som behöver in och bedömas, att någon form av databehandling kan vara till hjälp för att snabbt få hjälp att hitta den mest effektiva rutten.

Man får dock passa sig för att bli beroende av ett excelark i sin planering.

Årets IBR var designat för att "slå ut" excelarken och tvinga tillbaka deltagarna till mer konventionell planering.
Somliga ställde om direkt, andra led stort av att det inte fanns någon ruta i deras ark för "strings", "multipliers" och andra nya begrepp man tvingades ta hänsyn till för första gången. :eek::eek::eek:
 

moose

Premier Member
#5
Frågelådan fortsätter. Finns det något sätt att föra över rutter från Google Maps till ex: Zumo 590 LM utan att använda BaseCamp?
Dan