SS 3000 Baltic

Flathead

Well-Known Member
#1
2017 körde "Lucky Luke" och jag en SS 2000. Nu sitter vi och filar på en körning runt Östersjön. Den körningen certifieras ju av IBA Finland och under deras regler. Vet någon om de har samma regler som oss vid flerdagskörningar angående daglig körsträcka? Det vill säga att man kör 150 mil ena dagen och 170 nästa och det räknas som 320 mil? Några fallgropar som man ska undvika redan på planeringsstadiet?
 

Flathead

Well-Known Member
#4
Vet inte ännu, vi ska träffas nu på MC-dagarna i Västervik och spåna lite. Troligtvis lördag. Kom dit och hjälp till med planeringen. Vi kan lika gärna köra 3 eller hur?
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#6
2017 körde "Lucky Luke" och jag en SS 2000. Nu sitter vi och filar på en körning runt Östersjön. Den körningen certifieras ju av IBA Finland och under deras regler. Vet någon om de har samma regler som oss vid flerdagskörningar angående daglig körsträcka? Det vill säga att man kör 150 mil ena dagen och 170 nästa och det räknas som 320 mil? Några fallgropar som man ska undvika redan på planeringsstadiet?

Nu verkar den finska sidan inte fungara riktigt men om jag minns rätt gäller 1000 miles per 24 timmar.
Strikt.
Du måste alltså avverka minst 1000 miles per dygn. Överskjutande distans kan inte tillgodoräknas nästa dygn.

Det gäller alltså att hålla kolla på två saker:
Distans
Tid
Precis som vanligt inom IBA alltså.

Jag körde Baltic 3000, eller snarare FÖRSÖKTE redan 2010.
Det föll på att jag inte höll koll på tiden.
Dygn 2 slutade efter 23 timmar...och sedan började jag direkt på dygn 3 som alltså blev 25 timmar...

Det har sagts förut och det förtjänar att upprepas: Planera körningen, följ planen!

Hmmm, det kanske är dags att ta tag i den där körningen igen, den har spökat i bakhuvudet på mig sedan den dag jag fick beskedet att körningen var underkänd...
Kanske till hösten...


/Benny