Hjälmar

Kennek

Active Member
#1
Hej. Igår blev det ett ofrivilligt test av min mc utrustning:confused:.
Som tur var så hade jag full skyddsutrustning på mig.
Mörbultad men inget brutet. Såhär ser hjälmen ut efteråt.
Glad att jag inte snålat.
schubert.jpg
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#3
Ah! Dags att byta visiret? I vart fall för mörkerkörning... :p

Tur att du klarade dig - och vilken tur att det var just en Schubert du använde;
"Marknadens tystaste hjälm" - det måste ha skramlat rejält i en vanlig kruka.



H
 
#4
Bra att du klarade dig.
Kan även rekomendera motorbågar på cyckeln.
De kan även skydda dig som sitter på då de gör cyckeln bredare.
Skiftade fil själv, och hade missat en bil i vänstra körfältet som kom med hyffsad hög fart.(Ryms en hel del i de döda vinklarna)
Bågarna sticker ut utanför knä och ben så det var bara dem som åkte in i bilen.
Hade nog tur att man inte åkte i kull då det var vajerräcken, eller vobblade in i bilen jag skulle om.
fick skrapmärken på bågarna och ett xtraljus gick av ,och bilen får nog byta dörr och bakskärm.
Inga personskador.
 

moose

Premier Member
#5
Dax att byta hjälm, har nu en Shoei Neotec är helnöjd men faller för åldersstrecket. Letar nu efter en med likartade egenskaper, tyst, hyfsat dragfri och med en yttre "skärm" som gör att morgon och kvällssolens vassa strålar inte lyser direkt in ögonen utan kan erbjuda lite skugga för ögonen. Har provat både med solglasögon och det mörkervisir som finns i min nuvarande hjälm, utan bra resultat . Öppningsbar eller inte är inte det allra viktigaste. Tips på hjälmar tas tacksamt emot.
Dan
 
#6
Eftersom du haft Shoei Neotec och trivts med den så bör du nog hålla dig kvar vid Shoei. Shoei passar bra för oss med avlång skalle. Schubert till exempel är mer anpassad för runda skallar, likaså Nolan med flera. Jag har haft ett otal olika slags hjälmar, ingen av dem har varit någon höjdare tills jag hade råd att köpa min första Shoei. Det var som att komma hem! Som man säger. Hjälmen var bekväm och satt tajt som en grön mamba, ni som minns detta vet vad jag menar (den finns förresten tillgänglig igen) och var också hyfsat tyst. Nu är jag inne på min fjärde Shoei i rad, det blev den uppdaterade Neotec 2. Den är öppningsbar men har en bror med fast framdel som heter GT-Air 2. Tyvärr kan jag inte rekommendera det specialanpassade headsetet SRL från Sena. I jämförelse med Cardo Scala Rider Packtalk så är det rena skräpet. Hittills är jag nöjd med hjälmen som sådan och har egentligen inget att klaga på. Skillnaden är dock marginell gentemot Neotec 1 så du kan spara många sköna tusenlappar genom att köpa en ny Neotec av den första modellen. Det finns en hel del på lager, skulle jag tro, för kanske halva priset mot när den kom 2013/2014. Shoei har en hjälm med skärm, Hornet X2 heter årets modell. Testa den får du se, annars får du väl prova dig fram med andra fabrikat.
Arai har en massa fina hjälmar, men jag har ingen kunskap om dessa. Deras Tour-X4 ser dock spännande ut.
Jörgen