125;ans dag 18/8 2017 // allmänt snack

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#61
Apropos 20 liters extra tank ...
Is the route already fixed?
I have two different (sub-)125s, with 5 and 15 liters tank. Their range differ significantly.
There is a route, but not yet official.
At this stage, the first half is good and clear, the second part sketchy at best, though.

There are many parameters here for friday afternoon and night:

*Stay out of the streches prone for congestion as the city folk leave for their holiday houses.

* Keep to small enough roads to offer great riding for not so great bikes.

* Keep to big enough roads that offers wild life fencing

* Find 24-hour fuel stations for the night that offers good coffee and has caring and understanding people behind the desc.

*...within our range!

* The last stretch has to be straight, calculable and without any possible surprices.




So, there is a lot to be squeezed into the box. We have a good idea on how to lay the route out, we just need to get a chance to ride it first - really check that if works for us and our needs. As soon as it is set, it will become official.


This much is clear:

* No stretches with more than 200 km between fuel stops

* Anyone NOT making the 200 km mark between fuel stops will be presented with alternative fuel stations, but we strongly recommend these participants to bring their own jerrycan. This especially goes for the second half of the ride, during evening and night.

* There will be fuel stops that can be leap-frogged.
This is where the extra fuelcell comes in. The ones riding those really slow bikes, 110cc or below are indeed riding on the verge of what is at all possible to do.
They can really use the extra minutes saved by skipping a few fuel stops.
...or at least they believe they have an competive edge through this, and who are we to try and talk sence into anyone willing to ride micro bikes on this ride? :D
And besides: farkling is fun!

Obviously not every fuelstop can be skipped, but we will clearly point out the ones that does not affect the total distance between corner points.

As it stands now, we have for the first half, two fuelstops that can be excluded without jeopardizing the total distance.
In other words, without extra fuel cell, you will get to stop at 200 km, 400 km, 600 km and 800 km.
With an appropriate extra fuel cell you will reduce the number of receipts needed to only 400 km and 800 km.
See where this is going? ;)

The anti-social ones has a great opportunity here to "ride their own ride" and not talk to anyone. ...and save few minutes too.

So, extra fuel cell is NOT needed for the regular rider, riding a normal 125.
But, like back in 2013 when I rode an 108cc 8hp Honda Vision with a 5.5 liter tank, I used up like 10 stops on pump and 5 stops in between with fill-ups from the jerrycan.
I made it with 15 minutes to spare,


...but I could surely have done with an extra fuel cell just to have made the ride a bit easier.



So,

* Extra fuel cell: optional
* Extra jerrycan: Highly recommended.
 
Last edited:

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#62
Du har alltså hittat något som är 13 år gammalt, och har rullat 7 mil...?
Köpt av en tant som inte ens körde den på söndagar, alltså...

Vad är det för något? En friggin' enhörning...?


Kvalar in för ett Not Right Rider-försök?

Manliga 102cc och kraftfulla 5kw. Så jag hoppas på Not Right Rider...
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#63
Voi voi voi!

1,1 kW mindre än vad jag hade att spela med 2013. Då var det en kvart över på dygnet...

Detta blir hårt. Extratank är nog ingen dum ide...
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#64
XT är krav. Ett problem är att min husgud nu bor en liten bit bort. Men vad ska kunna gå fel liksom? Jag har idéer och eventuella lösningar. Får se hur det blir. Men 15-20 liters XT måste dit. 3 stopp max.!

GPS vill jag ha. Ha något att göra när jag kör i 70....i 23:59

USB-uttag för laddning av telefon och headsets osv.

Det bästa vore om Events@IBA-Sweden kunde skaffa en massa värme under både dag och natt....


Vilka mer är på? Upp med bilder och info! Kom igen nu...Nu kör vi!
 
#68
Den här söndagen har jag ägnat åt långdistanskörning med min 50-kubikare, Rieju RS1 aka Virus. Kört en halvdistans av SS1000, 817 km på 11 timmar och 27 minuter. Jag har konstaterat följande: Ja, min trimmade moppe pallar för mer än 80 mil i sträck på fullgas. Nej, det går inte att få en snittfart på 85 km/tim. Och det är ganska obekvämt i längden att köra så långt på en så liten hoj...!

Målsättningen med dagens körning var att sortera ut vad som krävs vid en full SS1000 på en 50-kubikare. Jag gjorde en rutt på drygt 800 km förlagd i södra Sverige på olika sorters vägar och kom iväg på utsatt klockslag, 06.00. Grejerna har hållit alldeles fantastiskt bra. De skånska vägtrollen snodde fjädern till stödet och hastighetsmätarvajern gick av strax innan Virus var hemma igen. De var de enda tekniska felen. Däremot sörplar den i sig mycket soppa, den vill ha en halvliter oljeblandad bensin per mil! Tankning således efter ca 1 timme och 30 minuter vilket är vad det tar att köra 13 mil.
Hastigheten har under dagen pendlat mellan 70 och 107 km/tim. På plan väg blir det ca 91-92 i snitt när jag sitter upprätt men på E6 låg jag platt på tanken en mil i 103-105! Problemet är att alla uppförsbackar suger och Virus klarar inte att hålla hastigheten så bra. Min snittfart idag blev endast 71,3 km/tim inkl tankstoppen. På 80 mil blev det fem tankstopp plus sluttankningen, inalles sex tankningar. Eftersom jag ville testa gränsen så drog jag ut på ett tankstopp lite för länge och var tvungen att ta till reservdunken. Alla fartangivelser är enligt GPS så det är äkta km!

De flesta vägarna jag körde hade hastighetsbegränsning till 80. Det funkar inte för farten räcker inte till! Om jag inte konsekvent vill köra för fort så måste jag köra på +90-vägar. Gärna 2 + 1 vägar. Så Hampe, lägg hela färdvägen på 100-vägar, snälla! Raka och fina 100-vägar som är utplanade är visserligen tråkiga men förmodligen enda möjligheten att ro iland en SS1000 på en 50-kubikare. Som det var idag så fanns inga marginaler kvar. Jag skulle aldrig klarat att göra ytterligare en 80-milarunda idag.

Nu har jag en del finjusteringar att göra. Jag märkte tydligt att det hände något i motorn på Nissastigen och E6 idag, den blev märkbart starkare och snabbare. Men samtidigt blev den bluddrig vid avslag och på mellanvarv. Måste reda ut vad det är. Väghållning räcker till ca 100 km/tim, sedan blir det onödigt spännande om det är en lång nedförsbacke med sväng som innan Mariannelund.

Jörgen
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#69
Den här söndagen har jag ägnat åt långdistanskörning med min 50-kubikare, Rieju RS1 aka Virus. Kört en halvdistans av SS1000, 817 km på 11 timmar och 27 minuter. Jag har konstaterat följande: Ja, min trimmade moppe pallar för mer än 80 mil i sträck på fullgas. Nej, det går inte att få en snittfart på 85 km/tim. Och det är ganska obekvämt i längden att köra så långt på en så liten hoj...!

Målsättningen med dagens körning var att sortera ut vad som krävs vid en full SS1000 på en 50-kubikare. Jag gjorde en rutt på drygt 800 km förlagd i södra Sverige på olika sorters vägar och kom iväg på utsatt klockslag, 06.00. Grejerna har hållit alldeles fantastiskt bra. De skånska vägtrollen snodde fjädern till stödet och hastighetsmätarvajern gick av strax innan Virus var hemma igen. De var de enda tekniska felen. Däremot sörplar den i sig mycket soppa, den vill ha en halvliter oljeblandad bensin per mil! Tankning således efter ca 1 timme och 30 minuter vilket är vad det tar att köra 13 mil.
Hastigheten har under dagen pendlat mellan 70 och 107 km/tim. På plan väg blir det ca 91-92 i snitt när jag sitter upprätt men på E6 låg jag platt på tanken en mil i 103-105! Problemet är att alla uppförsbackar suger och Virus klarar inte att hålla hastigheten så bra. Min snittfart idag blev endast 71,3 km/tim inkl tankstoppen. På 80 mil blev det fem tankstopp plus sluttankningen, inalles sex tankningar. Eftersom jag ville testa gränsen så drog jag ut på ett tankstopp lite för länge och var tvungen att ta till reservdunken. Alla fartangivelser är enligt GPS så det är äkta km!

De flesta vägarna jag körde hade hastighetsbegränsning till 80. Det funkar inte för farten räcker inte till! Om jag inte konsekvent vill köra för fort så måste jag köra på +90-vägar. Gärna 2 + 1 vägar. Så Hampe, lägg hela färdvägen på 100-vägar, snälla! Raka och fina 100-vägar som är utplanade är visserligen tråkiga men förmodligen enda möjligheten att ro iland en SS1000 på en 50-kubikare. Som det var idag så fanns inga marginaler kvar. Jag skulle aldrig klarat att göra ytterligare en 80-milarunda idag.

Nu har jag en del finjusteringar att göra. Jag märkte tydligt att det hände något i motorn på Nissastigen och E6 idag, den blev märkbart starkare och snabbare. Men samtidigt blev den bluddrig vid avslag och på mellanvarv. Måste reda ut vad det är. Väghållning räcker till ca 100 km/tim, sedan blir det onödigt spännande om det är en lång nedförsbacke med sväng som innan Mariannelund.

Jörgen
Jörgen! ( och alla andra)

Moppen nu besiktigad vid 100 km, försäkrad och skatten är betald.

Monterat navi/vindskydd samt USB under sadeln.

Provkört. Samma här. Önskar långa fina 90+ vägar utan trafik/rondeller/trafikljus. Och som annonserat, möjlighet att skippa varannat stopp.

Hoppas och tror att Hampe fixar det.

(Ja, E-väg är farlig men låter oss sträcka ut utan att släppa av...)
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#70
Moppen nu besiktigad vid 100 km, försäkrad och skatten är betald.
Really...?!



Ah! Nu fattar jag. :D


Ja, rutten är en svårighet att väga av så att det passar alla. Vi har varit ute och kört lite olika varianter, och ännu så länge är vi nöjda med möjligheten att hoppa bock över tankställena som ligger på 15 - 20 mils intervallet, för att istället tanka på 30 - 40 mils intervallet utan att "tappa mil" ute på hörnpunkterna.

Att bara ligga och nöta E-/vajerväg är uteslutet. Vi har satt "roliga" vägar som mål för körningen, och det ena behöver inte utesluta det andra.

...å andra sidan tampas vi med tiden och Trafikverkets nedskyltningar av de gamla hederliga 90-sträckorna.
Vi måste helt enkelt skilja på dagvarv och nattvarv:
Lågtrafikerade 90-vägar är utmärkt för denna körning under dagsetappen - speciellt som vi lyckats sträcka ut etapperna för dom som vill använda extratank, men ändå göra det möjligt att "tanka vanligt" däremellan.

Nattvarvet är något annat. Många 125:eek:r har klen generatoreffekt, åtskilliga har inte ens halogen i huvudstrålkastaren, och heller inte strömreserver mer än till några symboliska LED-ljus.

Det är inte försvarbart att som arrangör skicka ut ett koppel med ystra kalvar att famla sig fram i mörkret längs sträckor utan viltstängsel, med 35/35w Bilux till enda hjälp. Som man själv gjorde som tonåring... :eek:

Räkna därför med att dag- och nattvarv blir väsensskilda. Utmaningar båda två, men på olika sätt.
Detta är en av anledningarna till att vi satt ribban vid "medlem" för att få starta.
Detta är en GOLD-körning! Det kommer att krävas en del.
Speciellt för dem som valt synnerligen olämpliga köretyg. Ett Not Right Rider-diplom plockas inte från de lägst hängande grenarna... :p
 
#71
Det är dags att lägga upp en bild på underverket, Daniel!

Motorvägar skulle sitta fint på nattetappen! Jag är tveksam om det går att köra tillsammans med andra. Föredrar nog att köra i mitt eget tempo.

Navigator och USB har jag också installerat, sedan har jag en liten Powerbank i ryggsäcken där jag kan ladda mobilen. Eftersom Virus har slanglösa däck är det självklart att ha med repsatsen för punka! Extratank är säkert bra men jag behöver nog sträcka på benen efter 1,5 timme i sadeln. Och tankningen bör vara avklarad på max tio minuter, inkl in och ut. Vi får se hur Hampe lagt upp rutten, det bör finnas mackar på lämpliga avstånd annars åker reservdunken fram. 13 tankningar på ett dygn blir drygt två timmar, vilket bör fungera. Man kan passa på och sköta naturbehoven, dricka vatten och trycka i sig en banan eller nåt vid samma tillfälle. Målsättningen att nå 85 km/tim i snitt kvarstår, men når jag 80 inkl tankstoppen är det ett stort steg framåt. Då har jag några timmar i reserv för oförutsedda händelser.

Idag känns det som om jag hade tränat hårt på gymmet igår. Var stel i hela kroppen när jag vaknade, men det håller sakta på att gå över. Vi får se hur det känns efter dubbel så lång tid... Tur att jag har min Airhawk-dyna, utan den hade det nog inte gått att köra alls.

Jörgen
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#72
FAQ:
"Måste man köra just den bestämda sträckan?"


Japp, så är det; just den utsedda sträckan, just denna helgen - om man vill göra anspråk på GOLD eller "NRR"-status för godkänd körning.

FAQ:
"Måste man köra samtidigt med er? Jag har svårt att komma från på fredag."


Ja, det där är ett litet dilemma. Självklart vill ha ett samlat gäng som startar, men kanske, kanske i ömmande fall...?
Vi får se.



Så här mycket vet vi dock bestämt:

Den som startar i gruppstarten på fredag morgon har helgen på sig att köra klart!
Eh...?

Jo, så här: 125or är känsliga maskiner, saker kan gå fel med hojar som stått i en vedbod i decennier innan den kommer ut på gatan igen. Skulle man köra sönder halvvägs, eller av någon annan anledning komma på efterkälken så man inte kan fullfölja inom tidsramen, så finns chansen till ny start under just denna helgen.
Vi kommer att vara generösa med vad som är "helg". Vi kan väl säga att den som ger sig ut på nytt och tar ett startkvitto som säger 23:59 på söndag kväll trots allt startat under "helgen" eller hur?

Men, som sagt - det krävs att man redan startat en gång tillsammans med de andra deltagarna, och att man håller kontakt med oss i tävlingsledni.... arrangörsstaben så att vi vet vad som sker.
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#75
Har det bestämts vilken tid vi startar den 18 augusti? Fredag morgon är lite luddigt. Kl 3.00? Eller 7.00? Valfritt?

Jörgen
Bra gissat! Någon gång mellan 03:00 och 07:00 kommer vi att starta. ;)

Exakt starttid styrs av var vi kommer att hamna senare under eftermiddagen. Minns att vi startar på fredag morgon, vilket gör att vi inte vill vara på fel ställe vid fel tid på fredag eftermiddag.
Fler fältprov återstår innan vi kan offentliggöra rutten, och därmed även exakt starttid.

...men, det är ganska precis 2 månader kvar till start, så vi hinner.


Däremot är det dags för en del bubblare att kliva fram.
Jag vet om 2 stycken som verkar stå klara i vart fall, och flera ytterligare som står i farstun och trampar.
Kom igen! ;););)
 
#76
Mest intresserad av att veta hur mycket sömn jag kan räkna med innan starten går. Jag har ju ca 33 mils framkörning innan jag kommer till Enköping. Med släpkärran därbak så tar det en stund. Kommer jag fram till Närheten först kl 21.00 så har det ganska stor betydelse om jag ska upp kl 2.00 eller kl 6.00.
Men det är nog bäst att försöka komma hemifrån så tidigt som möjligt på torsdagen.

Jörgen
 
Last edited:

ts1

Active Member
#77
Mest intresserad av att veta hur mycket sömn jag kan räkna med innan starten går.
For me "only" 1700km to Enköping (2 days when I want to enjoy it). ;)

Then the bike... old fast 50-80cc mopeds are hard to find. Either unsalable in the museum or at astronomical price. Example:
https://www.autoscout24.de/angebote...-5a16-4c56-b59e-4336d0879732?smid=TAF-SM-TL-S
584556 SEK!

Long long before, Germany has been a paradise for fast 50cc, Kreidler pushed the 50cc speed record to 225km/h already in 1965.
But nowadays it's 45km/h and at least Euro3 - or illegal.
I can hardly break the law and at the same time pretend to hold on to the IBA rules.

If I can come at all, I'll probably take my Daelim Roadwin 125. No additional expenses. At least this bike should master the ride with ease.
 
#79
Ja, ibland kan det vara långt till målet trots att det enligt namnet bör vara ganska nära...
Funderar på att skaffa ett släp till Trophyn. Det skulle vara mumma att kunna ha 50-kubikaren där. Som ett slags livbåt:D!!

Jörgen
 
Last edited:

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#80
Klippt från tråden "Hårda fakta"




Tjenare,
Premiärinlägg (om jag nu lyckats regga mig ordentligt)
Och har anmält mig för precis detta till events.. månne det gå bättre än förra 125:ans dag när jag fick generalras på hjullager bak.

1. Hampe //Honda MTX 125 -88 // 90 km/h // Tält alla 3 nätter
2. Frazze //Yamaha TZR 125 1991 //100km/h// Rum alla 3 nätter (delar med Kerstin)
3. Bob Sweden // Enfield India 500 // 90 km/h // Rum alla 3 nätter (delar... äsch, it's complicated
(Kvalificerar inte för "gold" men passar bra in i gänget ändå)
4. ../m // Honda NSR 125 2001 // 100 km/h // Rum Del i dubbelrum alla 3 nätter, delar med Martin O
5. Daniel // Oklar <110cc // <75 km/h // Rum 2 nätter / tält 1 natt (delar... äsch, it's complicated)
6. Jörgen // Rieju RS 50 // 90 km/h // Tält alla 3 nätter
7. Martin O//Honda CBF125 2010// 90 km/h // Rum Del i dubbelrum alla tre nätter, delar med Michael.
8. Marko //Yamaha TRD125 1993//90 km/h // tält


Tjänare Marko!
Hjärtligt välkommen till både körningen och forumet!
Du skall veta att jag både såg annonsen på den där TDRen i Uddevalla, och blev tipsad på SMS från två olika håll. Grattis till kapet!
Det där är en mycket kompetent 125:a.

Inte nödvändigtvis apsnabb som en Italienare, men bekväm, vuxen och med fina komponenter.
Kul!

Marko gjorde en liten presentation i tråden, men jag fyller på:
När Marko körde ras på 125:ans dag så fick han hjälp av sin kompis Peter så långt det var möjligt. När Marko var nedbäddad i Mersan som stod i Jönköping så grenslade Peter hojen igen och jagade ikapp oss andra med sin farsas gamla XR 500 med Kåsaljus...
Sedan kör han hela körningen - men lämnar aldrig in papperna i solidaritet med kompisen Marko.

När det sedan under hösten 2015 blir snack om att hänga med till Finlad och köra Arctic Butt under regi av våra final vänner - med krav på tidigare godkänd körning för att få starta så blev det fart igen.
...men kvittona var antingen försvunna, eller oläsliga. Eller både och.
Och dessutom är man väl kompisar, eller hur?

Så både Marko och Peter gav sig ut i värsta Novemberstormen, körde SS1000 Södra Sverige i regn, hagel och snöslask, lutandes 45-grader mot vinden och inventerade varenda fikaställe under andra hälften av körningen - allt för att bli kvalificerad för att köra Arctic Butt.

Båda blev också godkända i tid - men en av dem blev sjuk, och den andre stannade hemma han med i solidaritet.

Ja herregud!

Vad jag vill ha sagt? Ja, inget smetigt om brödraskap på två hjul ivart fall - det vet vi alla att de finns och det är helt naturlig.

Nej, två saker: dels att det är viktigt att göra sin första IBA-körning i tid, och i lugn och ro.
Är du sugen, gå då inte och dra på det! Gör slag i saken!
Kör, och lämna in dina papper.
Det finns en massa roliga körningar som annonseras ut, men som av olika skäl är begränsade till just tidigare medlemmar.
Kör, lämna in, bli godkänd och stå redo för nästa äventyr!

Ja, dels det - och: om Marko anmält sig, så är nog inte Peter långt borta! :)
Med 125:a, eller något annat olämpligt. Han har satt fart på sin morsas sockersöta lilla XT 250!
Inte för att den kvalar för GOLD direkt, men det hade varit kul att ha den med på körningen.
...och se den bli omkörd av någon av de snabbare 125orna ute på motorvägen, ha ha ha!

Redan utan Peter är nu Ucklum i topp vad det gäller deltagare på 125:ans dag.
2 förare från samma ort är inte dåligt, men där finns kapacitet för ytterligare 2 deltagare från samma ort...
 
Last edited: