125;ans dag 18/8 2017 // allmänt snack

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#81
Från tråden "Hårda fakta"

Nu är vi bara en enda anmäld ifrån att hålla med sweep truck också!!!

Jag frågar redan nu: finns det någon läsare som är beredd att köra med del av sträckan för att finnas redo om någon behöver bärgas?

Skåpbil med ramp, eller en enkel släpkärra räcker.
Starta samtidigt som oss andra, parkera strategiskt någonstans i mitten av norra öglan (gärna med telefonteckning...) invänta eventuellt larm, och sedan hänga på sista stackare ner till ny strategisk punkt i södra öglan.

Trist jobb, så klart - men någon måste göra det eftersom jag har lovat servicetruck vid minst 10 startande. :D

Så, any takers till detta kanske inte alltför spännande jobb?
Milersättning utgår, så klart - samt boende, umgänge och trevlig fest på lördagskvällen.
...och ära samt deltagarnas uppskattning, så klart!


Anmäl intresse i tråden, eller på events(=)ironbutt.se
 
#82
Kom igen nu Hampe. Det är bara en månad kvar och vi deltagare behöver fylla tiden med lite torrbrytning och planering av tankstopp etc. Så en presentation av rutten 2017-08-18 är på sin plats, tycker jag!

Jörgen
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#83
Halloj Jörgen!

Lugnare på jobbet hos dig nu? Kanske rent av semester...? ;)
Så inte här. Jag har jobbat dubbla pass i mer än två månader nu, för att i görligaste mån parera effekterna av en hamnkonflikt få känner till, och ändå färre fattar meningen med.

Jag förstår din iver och nyfikenhet, men som det är här nu så är det fullt fokus på ABR om 2 veckor.

Jag lättar i gryningen för att raida Hamburg på delar till min nya hoj. Är jag där nere till 10, så hinner jag hem för att ta in hästarna på kvällen.
...och, jag åker bil. Jag måste ge foten all chans att läka inför rallyt.
Meningen var ju att köra slingans andra hälft i samband med RTE Oskarshamn, och förhoppningsvis kunna spika den då, men det har tyvärr blivit framflyttat litet.


Däremot kan jag berätta lite om turen:

Dagvarvet går norrut, och är rejält krävande. Det kommer vara en del av oss som tillbaka vid Enköping kommer att uppleva att dom ligger rejält lågt i totalsnittet. Benny har kört det i verkligheten, och han var euforiskt glad.

Nattvarvet blir enklare - måste bli enklare för att man skall ha en chans att greja körningen.

Men hur enkelt vill man ha det?
Bara motorväg natten igenom?

Vi vill helst undvika det, men följande faktorer har vi att försöka navigera oss runt, emellan och över.

* säker rutt gällande viltstängsel längs sträckan för kväll natt gryning.

* säker rutt med hänsyn till vajerräcke.

* Det finns 125or med minst sagt medioker belysning. Rutten måste ta hänsyn till det under de riktigt mörka timmarna.

* Tankningsintervall om 20 mil, som skall vara möjliga att dubbla på något eller några ställen.

* Rutten skall fortsatt vara så stimulerande som möjligt.

* Trafikverkets nedskyltningar från 90 till 80 gör det också väldigt svårt för någon som hamnat på efterkälken att ta igen och köra ikapp.

* Ytterligare en sak komplicerar rutten, och det är att vi kör på en fredag. Trafikströmmarna är inte att leka med, och man vill varken ligga ivägen själv för stressade helgbilister - eller bli hindrad av någon annan trafikant.
...eller bli utskickad på en helt oplanerad omväg på grund av avstängning efter olycka.

Så, att sätta ihop andra halvan av rutten kräver mer hänsynstagande än man först tror.

Visst är det trist att inte vara ute med den färdiga rutten ännu, men det är en månad kvar til körningen, och ett rally emellan. Det kommer presenteras en komplett rutt i rimlig tid innan start - en rutt som är provkörd och fungerar under verkliga förhållanden, även för små hojar.

...och det kommer att bli jäkligt kul!
 
Last edited:
#84
Det är lugnt, Hampe. Behövde bara en uppdatering. Vilket jag fick!
Är det något du behöver hjälp med så säg bara till. Jag kan testköra en ruttdel om den går någorlunda i närheten.

När det gäller nattkörningen så är det OK med motorväg och 2 + 1-vägar för min del. Det blir ju mest en transportsträcka och att vägen är trevlig att köra har mindre betydelse. Säkerheten är viktigare. Behöver man sedan kanske köra in lite tid så är det nog den enkla lösningen en snabb väg där man kan hålla en jämn och någorlunda hög hastighet. Eller vad tycker övriga deltagare?

När det gäller belysning så har jag fått dit ett 50 w 10-LEDs fjärrljus. Hoppas det räcker.

Och min semester är redan avklarad. Var ledig två veckor i maj/juni då jag var i England, sedan två veckor från midsommar. Då blev det bl a en sväng till Norge.

Jörgen
 

ts1

Active Member
#85
* Tankningsintervall om 20 mil, som skall vara möjliga att dubbla på något eller några ställen.
I have always wondered, what the problem might be with 20 miles = ~32km.
Until I found out, 1 mile can be 10.673 / 11.295 / 10.688 / ? km.
Ok... 1000 miles (in 24h) mean which distance in SI units?
(If it is much more than 1.6*10^6m, i'll renounce.)
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#86
Only one way to find out, and that is to ask. :)

Sweden is special in Oh! so many ways.
One thing is the discription of distances. We rarely use kilometers when more than 10 kms is to be quantified.

250 kilometers is 25 mil. Easy! One "mil" is 10 kilometers. Makes everything look much closer.

Miles is something different - 1 mile is 1,609-something km when one counts the English "statute-mile"
https://de.wikipedia.org/wiki/Mile_(Einheit)


...so, we have composed a route where the tank stops are aprox 200 km apart, and some of these tank stops are possible to skip / leap frog for the ones having extra tank capacity.
I think the longest distance was 380 kms - with the chance to refuel at 188 kms for the ones that need that.



Claro?
Bueno!
 
#87
Tjenare,

Hmm.. det har väl varit mer än två månader med strul i hamnen Hampe, mina gråa hår blir bara fler o fler...

Nåväl, det börjar bli dags o dekaltrimma moppen, det är väl det viktigaste??
DSC_0335 (2).JPG

Att shoppa av 16-årig tös noggranna fader är en fördel med underhållet och däck, men färgvalet.. huga!
Nåväl man skall ju inte gnälla, när man är synlig i trafiken, och säkerheten först.

Provkörningarna av den rosa faran hitintills mycket lovande, nästan varit uppe i 130 på mätaren, marscha 100 skall funka.. det lär jag behöva, har en benägenhet och köra vilse även i grupp...
 

Hampe

Not Right Rider
Staff member
Premier Member
IBA Member
#88
Hello Kitty! Logisch!!!

Hamnen , ja.
Asch, detta skall vara ett trevligt forum, så vi slapper det horru.

Kul att hojen gar bra.
 

ts1

Active Member
#89
Sorry Hampe,

it's getting very late for me to plan and join.
I have no route, no starting address (google translate + maps points into Asia).
I don't know which bike I have to take (to master the route) and it's high season for the bike shops and difficult to get a service or even tire change.
Better plan for ans-dag-2018?
 
#90
Hi ts1. Hampe is at the Alpenbutt Rally and I am not sure that he can answer you for a while. What I know today is this.
Gathering at Pensionat Närheten at Granhäcksvägen in Enköping thursday August 17 about 6 pm. Start early friday morning. Sleeping in tent in the garden for free or in shared room at the pension. I think there are some beds left...

Jörgen
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#91
Sorry Hampe,

it's getting very late for me to plan and join.
I have no route, no starting address (google translate + maps points into Asia).
I don't know which bike I have to take (to master the route) and it's high season for the bike shops and difficult to get a service or even tire change.
Better plan for ans-dag-2018?
https://goo.gl/maps/aNFdKN2vYaQ2


Just west of Stockholm.
 
#92
Jag har jobbat en del med 50-kubikaren (lilla Virus) sedan RTE Oskarshamn i juli. Bytte förgasaren till en mindre för att få ordning på det dåliga mellanregistret och bluddret vid avslag. Det tog några dagar att få iordning på grejerna men nu går den rätt bra.
Har också haft en del andra problem, bl a övertryck i tanken som tryckte ut bensinen om jag tankade fullt. Åtgärdat detta även om det inte är 100% bra.
Jag försökte snåla lite genom att köpa Biltemas röda syntetolja men det ställde till det ordentligt för mig. Det visade sig att den skvätt jag hällde i tanken (har lite oljeinblandning direkt i bensinen förutom trycksmörjningen) bara lade sig som en klump i botten av tanken istället för att direkt lösa sig i bensinen som den olja jag använde mig av tidigare. Detta medförde att förgasaren blev full av olja istället för explosiv bensin. Tvärdött alltså. Det tog dock lite tid innan jag kom på det. Trots förgasarrengöring så blev det ingen förändring. Undra på det när bensinslangen också var full med olja!

Har testkört fram och tillbaka till Knalleträffen i Borås, det blev ca 55 mil varav en stor del i ösregn. Virus fungerade utmärkt i blötan men fästet i däcket var dåligt, fick flera släpp i rondellerna.

Idag var jag ute och körde en sväng på 13-14 mil. Kommer ni ihåg moppetiden? En del kvällar gick mopeden så jäkla bra! Idag var en sådan där toppenkväll där allt stämde, lufttryck, luftfuktighet, temperatur etc. Virus gick som ett skållat troll! Marschfart rakt fram sittande upprätt klarade den ca 92-95 km/tim på plan väg, lite hopkrupen så gjorde den några kilometer till och liggande på tanken närmare 100 km/tim och ibland mer! I nerförsbacke har jag varit över 110 km/tim! Det är hur roligt som helst att köra trimmad moped! Jag har inte haft så kul på två hjul på åratal. Det bästa är att smyga upp bredvid en personbil som ligger på ca 90 och saaakta ta sig förbi med lite högre fart. Husvagnsekipage och långtradare är lika roligt men kräver mer planering för det tar lång tid att ta sig förbi.

Nu är det bara tio dagar kvar till 125:ans dag. Jag ser verkligen fram mot detta. Virus får vila sig lite fram till torsdag nästa vecka, den har gått drygt 300 mil nu så den får åka släpvagn till Enköping. Jag fyller min Opel med verktyg, bensin, silvertejp samt diverse andra "bra å ha"-saker. Slänger med lite filtar och kuddar också så att ev haverister kan vila skönt i baksätet.

Jörgen
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#93
Kommer det finnas en sanktionerad fortsättning för oss som får feeling efter 1000 Miles? Tänk en 500 Miles supersnabb runda med nästan fulla distanser.
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#95
Idag var jag ute och körde en sväng på 13-14 mil. Kommer ni ihåg moppetiden? En del kvällar gick mopeden så jäkla bra! Idag var en sådan där toppenkväll där allt stämde, lufttryck, luftfuktighet, temperatur etc. Virus gick som ett skållat troll! Marschfart rakt fram sittande upprätt klarade den ca 92-95 km/tim på plan väg, lite hopkrupen så gjorde den några kilometer till och liggande på tanken närmare 100 km/tim och ibland mer! I nerförsbacke har jag varit över 110 km/tim! Det är hur roligt som helst att köra trimmad moped! Jag har inte haft så kul på två hjul på åratal. Det bästa är att smyga upp bredvid en personbil som ligger på ca 90 och saaakta ta sig förbi med lite högre fart. Husvagnsekipage och långtradare är lika roligt men kräver mer planering för det tar lång tid att ta sig förbi.
Härligt att läsa! Det är just den känslan man är ute efter, och som är så underbar när den infinner sig.
Man pressar ut all kraft ur sin maskin, halar i gasvajern så den kvider, ligger platt på tanken och letar nya sätt att kram ur de allra sista kilometrarna ur hojen - i alldeles laglig fart.
Kul att du har sprutt på den!


Kommer det finnas en sanktionerad fortsättning för oss som får feeling efter 1000 Miles? Tänk en 500 Miles supersnabb runda med nästan fulla distanser.
"Supersnabb runda med nästan fulla distanser"...?
Vi snackar 125;a fortfarande...? :D


Ja, den som tidigt på lördag morgon ännu inte fått nog vid
Circle K
Salatullen
Enköping

har 398 km enkel väg ner till
OK Partille
Gamla Kronvägen
Partille

https://www.google.se/maps/dir/OKQ8+PARTILLE+G:A+KRONVÄGEN,+Gamla+Kronvägen+94,+433+38+Partille/Circle+K+Enköping+Salatullen,+Malmagatan+1,+745+37+Enköping/@58.1007954,12.4021347,8z/data=!4m13!4m12!1m5!1m1!1s0x464ff6f418aec74f:0x362605f5b1668d14!2m2!1d12.1242985!2d57.7412434!1m5!1m1!1s0x465e4fd7e0bd60b7:0xe2d6d536bd20ad8c!2m2!1d17.083245!2d59.6533925

(mycket 80 km/h genom gamla Skaraborg)


eller 401 km enkel väg upp till
Gulf
Härnösand

https://www.google.se/maps/dir/Gulf,+Södra+Vägen,+871+40+Härnösand/Circle+K+Enköping+Salatullen,+Malmagatan+1,+745+37+Enköping/@61.1213041,15.2007262,7z/data=!3m1!4b1!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x4664852d00000001:0xee6b1bb668b9d607!2m2!1d17.9272199!2d62.6259092!1m5!1m1!1s0x465e4fd7e0bd60b7:0xe2d6d536bd20ad8c!2m2!1d17.083245!2d59.6533925!3e0


eller 410 km enkel väg till
Circle K
Hamburger Hill
Värnamo

https://www.google.se/maps/dir/Circle+K+EN3+Värnamo,+Värnamo/Circle+K+Enköping+Salatullen,+Malmagatan+1,+745+37+Enköping/@58.3914979,13.1990645,7z/data=!3m1!4b1!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x4650eae2e1c368c7:0x9ec1def53db5d52b!2m2!1d14.0757877!2d57.164489!1m5!1m1!1s0x465e4fd7e0bd60b7:0xe2d6d536bd20ad8c!2m2!1d17.083245!2d59.6533925!3e0


Alltså, möjligheten finns, och man är fortfarande - teoretiskt, tillbaka till fotograferingen klockan 18 och den gemensamma middagen klockan 19.


Inget extra incitament från föreningen - mer än att SS 1000-diplomet blir ett BB 1500, med samma bedömning som "kvalificerad körning" i MileEater-stegen. Kör man 110cc eller mindre så är det samma sak:
Kvalificerad körning, Not Right Rider-utmärkelse - och oändliga bragging rights, så klart.

Varsågoda att planera en fortsättning på den officiella körningen, den som vill.
Du som förare måste själv ha koll på var du är och hur du mår.


Själva huvudsträckan - 1000 miles / 24h testkörs en sista gång nu i helgen för att dubbelkolla viltstängsel, eventuella vägarbeten och trafikomläggningar. Sedan mailas sträckningen ut till deltagarna under måndagen 14/8 och ett passageschema upprättas och kommer att postas på diverse forum där vi kanske kan locka ut några intresserade åskådare.
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#96
Nu hänger jag inte med, Daniel. Hur menar du då?

Jörgen


Jag tolkar det som att DD funderar över möjligheten att sträcka ut sina 1000 miles/24 h till 1500 miles/36 h.
Absolut möjligt, som jag skrev ovan - medans du gjorde din post.

Om någon funderar på att lägga på mil upp till SS 2000K / 24 h så kan det däremot bli svårt att lösa.
Deltagarna kan ställa in sig på att "dagvarvet", alltså första ca 80 milen tillbaka till Circle K Salatullen blir ytterst krävande, och att somliga kommer att finna att dom inte ens nått upp till dygnssnittet ca 67,4 km/h vid halvtidsstoppet i Enköping.

"Nattvarvet" måste alltså bli enklare - för att man skall kunna fullfölja i tid.
Härav följer också att det allra mesta av första dygnets 24 timmar är intecknade för just dessa 1000 miles.
Det är djärvt att kalkylera med en fortsättning / 36 h och man lär inte ha speciellt mycket överskottstid att skjuta framför sig från "dygn 1" som buffert inför en eventuell, frivillig fortsättning på 36h-temat.
 

IBA Sweden

IBA Sweden
Staff member
#97
Sorry Hampe,

it's getting very late for me to plan and join.
I have no route, no starting address (google translate + maps points into Asia).
I don't know which bike I have to take (to master the route) and it's high season for the bike shops and difficult to get a service or even tire change.
Better plan for ans-dag-2018?
Well, 125-ans dag 2018 will not happen, that's for sure.
Probably a few years from now, but not next year.

We hope that the rumor of this event will spread, and that more international entries will follow in the future.
2019? 2020? We'll see what the participants say - after the ride is done.


You are welcome when things work out for you.
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#98
Är det bara jag eller har Ni andra även tänkt på detta?

Man kommer och kör sin, ytterst potenta och manliga, MOTORCYKEL. Vinkar glatt till andra hojar man möter. Ingen respons. Någon ensam själ vinkar lite försiktigt.


Är jag ensam? Jag kör den som en motorcykel med knäskrap och allt, (så länge jag inte är i vägen......)
 

Daniel

Mile Eater Platinum Not Right Rider
Premier Member
#99
Håller på att räckviddstesta mopp, MOTORCYKELN. Hoppas kunna fullgöra uppgiften imorgon. 54 mil nu.